En halua rikastua, pelottaa
Olemme piakkoin saamassa paljon rahaa, siis todella paljon. Olen aina unelmoinut tästä, mutta nyt kun oikeasti on unelma käymässä toteen en osaa olla onnellinen. Vielä toistaiseksi olemme alle keskitulon tienaavia kerrostalossa asuvia, myös lapsuus molemmilla melko köyhä. Säästötilillä 1000e ja kohta siellä on viisi miljoonaa. .. Mitä tapahtuu, mitä tehdä, kenelle uskaltaa puhua, miten käy parisuhteemme, miten maailmankuvamme muokkautuu.
Ahdistaa koska olimme jo onnellisia. Nyt tuntuu että raha on ottanut vallan elämässämme. Menenkö töihin vai jäänkö kotiin, ahdistun varmasti jos een tee mitään, toisaalta töissä väsyn. Pelkään että menetän ystäväni ja kyvyn nauttia elämästä aidosti.
Anteeksi kaikki köyhät ja ahdingossa elävät. Tätä on varmasti vaikea kuvitella omalle kohdalle. Reaktio on minulle itsellekin yllätys. Rikastuminen on ollut tiedossa nyt viikon.
Kommentit (27)
No älä tee mitään, jos noin ahdistaa. Ei sitä rahaa ole pakko käyttää, käyt vaan pankissa ja mietit sijoitusneuvojan kanssa mihin se raha laitetaan makaamaan.
Sitten katsot vuoden kuluttua, mitä ajatuksia on syntynyt.
Vaikutat kyllä viestisi perusteella ihmiseltä, jolta lähtee mopo käsistä, joten suosittelisin olemaan tekemättä mitään isoja päätöksiä seuraavan puolen vuoden sisällä.
Ymmärrän hyvin. Kyllä tuommoinen rahamäärä saattaa ahdistaa, mutta ei hätää! Minä pelastan teidät. Uhraudun ja otan tuon ahdistavan taakan harteiltanne. Mihin voin lähettää tilinumeroni?
Ap, onnea perheellenne. :) Teille raha tulee olemaan vain väline helpompaan elämään.
Unohda turha murehtiminen ja nauti siitä, että voitte elää haluamallanne tavalla ja varmistaa lastenne tulevaisuuden.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:44"]
Olemme piakkoin saamassa paljon rahaa, siis todella paljon. Olen aina unelmoinut tästä, mutta nyt kun oikeasti on unelma käymässä toteen en osaa olla onnellinen. Vielä toistaiseksi olemme alle keskitulon tienaavia kerrostalossa asuvia, myös lapsuus molemmilla melko köyhä. Säästötilillä 1000e ja kohta siellä on viisi miljoonaa. .. Mitä tapahtuu, mitä tehdä, kenelle uskaltaa puhua, miten käy parisuhteemme, miten maailmankuvamme muokkautuu. Ahdistaa koska olimme jo onnellisia. Nyt tuntuu että raha on ottanut vallan elämässämme. Menenkö töihin vai jäänkö kotiin, ahdistun varmasti jos een tee mitään, toisaalta töissä väsyn. Pelkään että menetän ystäväni ja kyvyn nauttia elämästä aidosti. Anteeksi kaikki köyhät ja ahdingossa elävät. Tätä on varmasti vaikea kuvitella omalle kohdalle. Reaktio on minulle itsellekin yllätys. Rikastuminen on ollut tiedossa nyt viikon.
[/quote]
Äh, arvaa mitä? Sä voit mennä terapiaan puhumaan tuosta, koska ajattelusi on ihan turhaa ja ehkä tajuat sen itsekin? Nythän sulla on kohta varaa maksaa se terapia. Mä olen suvusta, jossa on keskimääräistä enemmän omaisuutta ihmisillä ja sanon, että raha on vain väline, ei kannata antaa sen olla peikko. Jos joku sua katsoo rahojen takia kieroon se on ihan yhtä tyhmä ihminen kuin sellainen, joka luulee olevansa jotain, koska hänellä on rahaa.
Mäkin elän tällä hetkellä köyhästi, koska sairaus rajoittaa mun työntekoa, mieheni on työtön ja omaisuus, jota mulla on ei paljoa tuota. Silti lasken itseni varakkaaksi ja olen sitä tältä osin myös sydämessäni. Minun ei ole koskaan tarvinnut kadehtia kenenkään rahoja ja olen aina kokenut, että elämä kantaa, koska vaaraa taloudellisesta ahdingosta (oikeasta, voittamattomasta sellaisesta) ei ole. Jos joutuisin sellaiseen, sukulaiseni auttaisivat minua. Ja aikanaan perin aika paljon rahaa ja omaisuutta. Siksi kestän nykyisen köyhäilyn oikein hyvin.
Elin myös nuoruuden aika niukasti, koska siihen mahtui työttömyyttä, mutta ailti oli kivaa asua omassa, velattomassa kaupunkikämpässä, se kohotti hyvin mielialaa. Älä häpeä varallisuuttasi, rahalla voi tehdä myös hyvää. Ajattelen lähinnä lapsiasi. Heille voit tarjota sellaista, mikä ei kaikille ole mahdollista, oman asunnon ja matkoja, joista jää hyviä kokemuksia.
Suosittelen sinulle tosiaan asian työstämistä terapiassa, koska myönteinen muutoskin voi olla kriisi. Tiedän sen omasta kokemuksestani elämässä. Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi!
Ja vielä: Jos joku hylkää, hän ei ollut oikea ystäväsi, tämä on vähän samantapainen testi sille kuin masennuskin tms. Kyllä oikeat ystävät kestävät toisen onnenkin. Kaikkein vähiten järkevää on koko ajan ajatella saaduista rahoista, että "en halua mitenkään esitellä näitä..", kun et sinä niitä esittele, koska alitajuntasi ei kerran tahdo, kuten nyt meillekin kerroit. Pikemminkin pelkäät vaikuttavasi varakkaalta. Et tule vaikuttamaan. Osaat tehdä oikeat valinnat. Luota itseesi.
Hyvin huomaa ketjusta, ketkä vastaajista ovat tottuneet rahaan ja osaavat elää ajatuksen isommastakin rahasummasta kanssa ja ketkä eivät :)
Olen käynyt joskus terapiassa, masennuksen vuoksi. Mietin sitäkin, että ottaisin yhteyttä vanhaan terapeuttiini, mutta jotenki koko ongelma tuntuu niin absurdilta, miten terapeutti osaisi auttaa minua? Entä jos hän on kateellinen minulle? Entä jjos hän näkee minussa lypsettävän uhrin, alkaa syöttää jotain tulkintoja minusta jotta alkaisin loppuelämäki potilaaksi. Tarvitsen enemmän väliaikaista apua toiselta saman kokeneelta. Ja enemmän pelkään että mopo karkaa juurikin mieheni käsistä. Hän vaikuttaa jo hieman oudolta, eli ajattelee ja suunnittelee tulevaa rahankäyttöä koko ajan. On pois tolaltaan, hysteerisen onnellinen. Se pelottaa.
Ap
Tässä syy (yksi monien joukosta), miksi en lottoa. Pari sataa tuhatta voisin vielä haluta ja ottaa vastaan, mutta miljoona ja sen yli on yksinkertaisesti psyykeelle liikaa, etenkin kun rahaa ei ole hankittu tietoisesti uurastamalla esim. yritys perustamalla ja sitä kasvattamalla.
No, opettele nauttimaan voitostasi (?) ja tiedosta se, että moni on kateellinen jo tuhansista. Teillä niitä tuhansia on tuhansia. Eli ei kannata puhua rahasta liiaksi. Ja jos tuntuu, että haluat myös ilahduttaa tai tehdä rahalla hyvää, voit antaa valitsemaasi kohteeseen/ kohteisiin tuntuvan lahjoituksen, sellaisen että tiedät sillä olevan merkitystä. Ehkä näin saisit ostettua itsellesi 'oikeutuksen' rikkauteen.
Ja kannattaa myös puhua miehen kanssa odotuksista tulevan suhteen, ehkä sitten selviätte parina myös uuteen elämänvaiheeseen.
Olen iloinen ap:n puolesta.
Ymmärrän tietenkin, että olet huolestunut muuttuvasta tilanteesta. Kukapa ei olisi? Uskon, että perheenne tulee olemaan tyytyväinen, kun yksi murhe eli rahahuolet poistuvat elämästä.
Ap, lähtekää koko perhe parin viikon matkalle johonkin teitä kaikkia kiehtovaan maahan. Valitkaa upea hotelli ja nauttikaa muuttuneesta tilanteestanne. :)
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 21:18"]
Olen käynyt joskus terapiassa, masennuksen vuoksi. Mietin sitäkin, että ottaisin yhteyttä vanhaan terapeuttiini, mutta jotenki koko ongelma tuntuu niin absurdilta, miten terapeutti osaisi auttaa minua? Entä jos hän on kateellinen minulle? Entä jjos hän näkee minussa lypsettävän uhrin, alkaa syöttää jotain tulkintoja minusta jotta alkaisin loppuelämäki potilaaksi. Tarvitsen enemmän väliaikaista apua toiselta saman kokeneelta. Ja enemmän pelkään että mopo karkaa juurikin mieheni käsistä. Hän vaikuttaa jo hieman oudolta, eli ajattelee ja suunnittelee tulevaa rahankäyttöä koko ajan. On pois tolaltaan, hysteerisen onnellinen. Se pelottaa. Ap
[/quote]
Miten terapeutti voisi edes teoriassa lypsää sinusta ylimääräistä rahaa kuin korkeintaan pari satasta tai tonnin ennen kuin tajuaisit sen, että kertoja on vähän liian tiuhaan tahtiin? Ja sinähän ostajana määrität joka tapauksessa viimeisen sanan tapaamisten tiheyteen.
Mitä helvettiä? Psyyke ei kestä että saa rahaa?
Hei nyt oikeesti, aikuiset ihmiset.......
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 21:24"]
Mitä helvettiä? Psyyke ei kestä että saa rahaa?
Hei nyt oikeesti, aikuiset ihmiset.......
[/quote]
Niin. Paljonko sulla on varallisuutta? Ja paljonko siitä olet tienannut työllä tai omilla sijoituksilla ja paljonko saanut lahjaksi, perinnöksi tai voittona tai muuten ilmaiseksi ja vastikkeetta?
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 21:18"]
Olen käynyt joskus terapiassa, masennuksen vuoksi. Mietin sitäkin, että ottaisin yhteyttä vanhaan terapeuttiini, mutta jotenki koko ongelma tuntuu niin absurdilta, miten terapeutti osaisi auttaa minua? Entä jos hän on kateellinen minulle? Entä jjos hän näkee minussa lypsettävän uhrin, alkaa syöttää jotain tulkintoja minusta jotta alkaisin loppuelämäki potilaaksi. Tarvitsen enemmän väliaikaista apua toiselta saman kokeneelta. Ja enemmän pelkään että mopo karkaa juurikin mieheni käsistä. Hän vaikuttaa jo hieman oudolta, eli ajattelee ja suunnittelee tulevaa rahankäyttöä koko ajan. On pois tolaltaan, hysteerisen onnellinen. Se pelottaa. Ap
[/quote]
Ei se ongelmasi oikeastaan ole se, että tulee rahaa, vaan juuri ne asiat, joita luettelit aloituksessa. Epävarmuus, pelko, jokin muu ottaa vallan kuin te itse elämästänne... Nuo ovat teemoja missä tahansa terapiaprosessissa. Pelkäät jo, että terapeutti lypsää sinua, ihan ystävällisesti sanon, että etkö huomaa, pelkäät sitä vallan menetystä jo siinä?
Aika alistuvalta kuulostaa jo nyt. Entä jos päätyisot terapian avulla antamaan rahaa johonkin hyvään tai kokonaan pois ollaksesi todella onnellinen? Ei sen terapian tavoite tarvitse olla se, että opit elämään rahan kanssa vaan se voi olla mikä vaan sen rahan suhteen. Vaikka siitä luopuminen, joko osittain tai kokonaan. Mutta saisit punnita vaihtoehtoja eikä kaikki vaikuttaisi niin tiukalta ja ahtaalta kuin nyt.
Vaikka minä haluaisin luopua rahasta niin mies ei. Mies tulee käyttämään rahaa isosti, minun tulee nyt sopeutua siihen tai jättää mies, ja en todellakaan halua sitä. En halua olla rikas samalla tavalla kuin mies, mutta tavallaanhan minun on pakko, jos haluan olla yhdessä. Enkä halua että ystävät tuntevatuntevat kateutta, alkavat arvioimaan ja puhumaan meistä. Kyllä hallinnan tunne on täysin kadoksissa.
Ap
Ja se jäi mainitsematta, että rahat saamme vasta vuoden alusta. Eli köyhiä vielä tovi