Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen todella tyytyväinen päätökseeni siirtyä opetustyöstä muihin töihin. Opettajan työ on painajaismaista.

Vierailija
27.09.2021 |

Opettaminen on ihanaa, rakastan ja rakastin sitä. Työyhteisö oli mahtava. Puitteet upeat, opetusmateriaalit erinomaiset. Olin yläkoulun aineenopettaja ja tein sitä työtä 18 vuotta. Viimeiset viisi vuotta olivat niin painajaismaisia, että päätin vihdoinkin lopettaa. Koronan aikana päätös vahvistui, koska tajusin, että elämä voi olla oikeasti nautinnollista, kun en näe niitä oppilaita.

Oppilaat olivat siis ainoa syy lopettamiseeni. Tai tarkemmin sanottuna muutamat oppilaat, jotka tekivät elämästä helvettiä. 97% oppilaista oli kivoja, ne loput sitten eivät.

Ihan vaikka muutama esimerkki:
1. Oppilas häiritsee oppituntia toistuvasti, esim. huutaa tai hakkaa pöytää.
2. Oppilas ei mene ulos, vaikkei luokissa tai käytävillä saa viettää aikaa.
3. Oppilas ei reagoi mihinkään, vaikka sitä puhuttelee.
4. Oppilas pelaa kaikki tunnit kännykällä.
5. Oppilas vaatii päästä vessaan joka tunti ja on siellä puolet tunnista.
6. Oppilas makaa luokan lattialla, eikä nouse ylös.

Ei kuulosta pahalta. Mutta stressiä aiheuttaa se, ettei näille voi tehdä mitään. Ei yhtään mitään. Kasvatuskeskustelun voi pitää, mutta se ei johda mihinkään. Vanhempia ei välttämättä kiinnosta pätkääkään. Oppilailla on oikeuksia, josta ovat hyvinkin tietoisia (heihin ei saa koskea, reppuja ei saa tarkastaa, ei voi heittää ulos luokasta jne.). Tästä voi lukea, millaiset "työvälineet" meillä opettajilla on käytössä yläkoulussa. Keskustelua, Wilma-merkintöjä, ilmoitusta huoltajille ja pään silittelyä. https://www.oaj.fi/contentassets/f22e6dc52809448cae19b062c07a6f88/kurin…

En kaipaa mitään ruoskaa tai fyysisiä rangaistuksia, vaan esim. oikeuden ottaa kännykän pois kädestä tai työntää (KEVYESTI, EI LASTA VAHINGOITTAEN!) lapsen ulos välitunnille tai nostaa kainaloista takaisin tuolille istumaan. Mutta ei. Heillä on oikeuksia, minulla ei mitään.

Ai että alkoi verenpaine nousta taas.

Kommentit (106)

Vierailija
41/106 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma kun peruskoulun opettajat eivät uskalla tehdä mitään. Miksi? Meillä amk:ssa useampikin opettaja on karjaissut todella kovaa häliseville parikymppisille ja nolannut heidät oikein kunnolla. Opettajat ole saaneet potkuja tai muuttaneet käytösmalliaan, eli ei ainakaan korkeakoulussa kurinpito ole paheksuttua. Kyllä huomaa, että siellä on juuri näitä opiskelijoita, joille ei ole koskaan pidetty kuria opettajan toimesta aiemmin. Jos olisin opettaja, ottaisin riskin vikisevistä vanhemmista ja varoituksista, ja näyttäisin kunnolla kuka määrää.

AMK:ssa opiskeleminen on vapaaehtoista. Peruskoulussa on jokaisella oikeus ja velvollisuuskin olla. Opettajilla ei ole työkaluja suoristaa rivejä.

Vierailija
42/106 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulussa joutuu huutamisesta ja oppilaiden ojentamisesta rehtorin puhutteluun ja saa kirjallisen varoituksen. Näin siis käy opettajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/106 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä valmis opettaja, mutta olen jo töissä. Viime vuosi meni alakoulun erityisluokanopena, mutta piakkoin aloitan äitiysloman sijaisuuden yläkoulussa erityisopettajana. Jännittää ja hirvittää. Alakoulussa oli aivan ihanaa, mutta tiedän millaisia teinit osaavat olla. En ole koskaan mitään duunia pelännyt, mutta tämä työ oikeasti vähän pelottaa kun tiedän mitä voi olla vastassa. Olen kovapäinen enkä helposta hätkähdä, mutta silti jännittää. Osaan olla tarvittaessa kova, mutta ei se sitä tarkoita etteikö sisällä tuntuisi pahalta ja lannistavalta ottaa vastaan sitä p*skan määrää mitä sieltä voi tulla.

Vierailija
44/106 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jei, tästä on hyvä alkaa, terkuin 1. vuoden opiskelija, okl....

Kertokaa nyt konkarit jotain positiivista väliin, vinkkejä kädettömille, onko joku saanut sen puhelimen pois, saako niitä esim. kerätä kaikilta laatikkoon kun luokka tulee tunnille tms?

Mitä sitten tapahtui, kun tunti alkoi ja tyyppi vain makasi lattialla?

Jatkatteko vain viilipyttynä tunnin pitoa, vaikka luokassa räjähtäisi pommi?

Vierailija
45/106 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hymähdin huvittuneena. Tule kokeilemaan lastensuojelutyötä.

Toivon todella, että olet provo tai harkitset jotain toista alaa, kuulostat todella soveltumattomalle työhösi ja tietämättömältä työhösi liittyvistä faktoista.

Nuo samat asiakkaasi ja heidän vanhempansa ovat opettajien kanssa tekemisissä koko kouluaikansa. Vain äärimmäisen harva lastensuojelun asiakas on poissa opetuksesta.

Vierailija
46/106 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimia ei käytännössä saa kerättyä oppilailta pois. Aina on muutama, jotka saavat fyysisiä vieroitusoireita ilman puhelintaan.  Jokaisessa oppilasryhmässä on joku, joka ei suostu tekemään mitään vaan makaa pulpetilla. He ovat aina kotimaista alkuperää.

Vierailija
47/106 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jei, tästä on hyvä alkaa, terkuin 1. vuoden opiskelija, okl....

Kertokaa nyt konkarit jotain positiivista väliin, vinkkejä kädettömille, onko joku saanut sen puhelimen pois, saako niitä esim. kerätä kaikilta laatikkoon kun luokka tulee tunnille tms?

Mitä sitten tapahtui, kun tunti alkoi ja tyyppi vain makasi lattialla?

Jatkatteko vain viilipyttynä tunnin pitoa, vaikka luokassa räjähtäisi pommi?

Entisenä koulunkäynnin ohjaajana voisin sanoa, että ne opet ketkä pystyi jatkamaan viilipyttynä sai paremmin sen muun luokan toimimaan. Ylipäätään sellainen ulospäin turhautumisen näyttäminen toistuvasti tarttui aina koko ryhmään. Ja kuten aloittaja kertoi niin ei siinä auta mikään sanominen tai oma käytös, ei kiltti eikä vihainen, ei syyllistävä eikä ymmärtävä, kun lapsi on päättänyt maata lattialla tai tehdä jotain muuta mitä ei pitäisi. Niin se oma reaktio on aika tärkeä minusta niitä muita oppilaita kohtaan kuitenkin.

Vierailija
48/106 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis viilipyttynä olosta sen verran vielä, että saa kyllä sanoa asiasta, mutta jos se menee siihen että opettaja mainitsee 3 minuutin välein että "nyt Erkkimaija rauhoitu, istu paikallesi!" jne, niin se päivä vaan menee tuohon, joka päivä, joka viikko. Normiluokassa olevat nepsylapset sekoaa siihen ja muut turhautuu, naureskelee, jne.

Asiasta pitää sanoa, mutta kun se asia ei mene koko vuonna jollekin perille, niin siitä ei voi tehdä päivittäistä taistelua, vaan se viilipyttyasenne on otettava jossain vaiheessa ihan omankin hyvinvoinnin takia.

Vierailija
49/106 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma kun peruskoulun opettajat eivät uskalla tehdä mitään. Miksi? Meillä amk:ssa useampikin opettaja on karjaissut todella kovaa häliseville parikymppisille ja nolannut heidät oikein kunnolla. Opettajat ole saaneet potkuja tai muuttaneet käytösmalliaan, eli ei ainakaan korkeakoulussa kurinpito ole paheksuttua. Kyllä huomaa, että siellä on juuri näitä opiskelijoita, joille ei ole koskaan pidetty kuria opettajan toimesta aiemmin. Jos olisin opettaja, ottaisin riskin vikisevistä vanhemmista ja varoituksista, ja näyttäisin kunnolla kuka määrää.

Tuskin amk:ssa kukaan heittää sinua pulpetilla tai makaa lattialla, ja sehän se ap:n yksi ongelma olikin.

Vierailija
50/106 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelimia ei käytännössä saa kerättyä oppilailta pois. Aina on muutama, jotka saavat fyysisiä vieroitusoireita ilman puhelintaan.  Jokaisessa oppilasryhmässä on joku, joka ei suostu tekemään mitään vaan makaa pulpetilla. He ovat aina kotimaista alkuperää.

Yhdessä helsinkiläiskoulussa oli puhelimien keräämisestä sovittu vanhempien kesken. Se oli koulun sääntö. Mutta tämä ei varmaan menisi läpi kaikkialla.

Vierailija
51/106 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien kannattaisi lähteä ajamaan lakialoitetta, että

-kännykät saa poistaa ja opettajalla on aina oikeus poistaa

-opettaja saa taluttaa tai pitää oppilasta otteessa

-opettaja saa poistaa oppilaan tunnilta

Vierailija
52/106 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä. Pahin oppilas oli sellainen, joka heitti minua päin pulpetin. Tein rikosilmoituksen. Oppilaalta evättiin kouluun tulo määräajaksi. Sitten oppilas palasi takaisin kouluun riehumaan, mutta koska häntä kohtaan oli vireillä syyte tuomioistuimessa, koulu ei voinut tehdä mitään.  Ja syy: "Jos oppilasta vastaan on vireillä syyte tuomioistuimessa, se estää aloittamasta tai jatkamasta koulun rangaistusmenettelyjä". Tuolloin meiltä lähti yksi opettaja kesken lukuvuoden sairaslomalle suoraan, koska pelkäsi henkensä puolesta. 

ap

Saksassa saa vanhemmat sakkoa 100€/päivä jos lapsi ei ole koulussa (tai on erotettu).

Saa pikku Jürgen-Peter kotona sitten kurinpalautusta kun pappa Diitterin kaljarahat vie poliisi.

Toimii.

Vierailija
53/106 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä. Pahin oppilas oli sellainen, joka heitti minua päin pulpetin. Tein rikosilmoituksen. Oppilaalta evättiin kouluun tulo määräajaksi. Sitten oppilas palasi takaisin kouluun riehumaan, mutta koska häntä kohtaan oli vireillä syyte tuomioistuimessa, koulu ei voinut tehdä mitään.  Ja syy: "Jos oppilasta vastaan on vireillä syyte tuomioistuimessa, se estää aloittamasta tai jatkamasta koulun rangaistusmenettelyjä". Tuolloin meiltä lähti yksi opettaja kesken lukuvuoden sairaslomalle suoraan, koska pelkäsi henkensä puolesta. 

ap

Voit siis kuvitella mitä meno on lastensuojelulaitoksissa, jos koulussa näitä on muutama.

Siellä on osastot pullollaan reipasta nuorta...

Vierailija
54/106 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opetan aikuisia, joiden pitäisi iän puolesta olla aikuisia. Osa käyttäytyy kuin teinit ja huutelee luokassa kaikenlaista. Kun kauhean moni on äänessä, kukaan ei kuule mitään, mutta joistakin on kiva, kun voi häiritä toisia ja itse ovat vain paikalla, kun te-toimisto maksaa heille. Mikään puhe ei auta, eikä opettajalla ole paljon muita keinoja. Eikä tällä alalla ole edes sitä pitkää lomaa.

Vierailija
55/106 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi pierupäää pilasi minunkin 3. luokan hyppeli kuin apina lattialla, mitään ei voi tehdä eikä saa eristää pikkuluokkaan.

Vierailija
56/106 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli tuon pierupään lisäksi 2 muuta kantasuomalaista poikaa 3. luokalla jotka ei osanneet kirjoittaa tai saaneet omasta käsialasta selvää, no potkut sain koeajalla koska nämä kaikki pierupään lisäksi olivat apuluokan tasoa, tuota pierupäätä ei kuulemma kukaan saanut kuriin koko ala-asteella, miksi näitä lespojen lapsia pidetään edes koulussa, äitikin oli lespo

Vierailija
57/106 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse opetan aikuisia, joiden pitäisi iän puolesta olla aikuisia. Osa käyttäytyy kuin teinit ja huutelee luokassa kaikenlaista. Kun kauhean moni on äänessä, kukaan ei kuule mitään, mutta joistakin on kiva, kun voi häiritä toisia ja itse ovat vain paikalla, kun te-toimisto maksaa heille. Mikään puhe ei auta, eikä opettajalla ole paljon muita keinoja. Eikä tällä alalla ole edes sitä pitkää lomaa.

Olen kerran sijaistanut VALMA-opea. Oli erikoinen kokemus.

Naapuriluokassa ulkopuolinen kurssittaja pani klo 9.00 luokan oven lukkoon ja sanoi, että kukaan ei kulje siitä sisään eikä ulos aikataulun ulkopuolella, ja että jos jää aamulla oven ulkopuolelle eli koko kurssipäiväksi pois, TE-toimisto kurittaa karenssilla. Vain rahalla sai näistä osan (ison osan) järjestykseen.

Vierailija
58/106 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapuriluokassa ulkopuolinen kurssittaja pani klo 9.00 luokan oven lukkoon ja sanoi, että kukaan ei kulje siitä sisään eikä ulos aikataulun ulkopuolella, ja että jos jää aamulla oven ulkopuolelle eli koko kurssipäiväksi pois, TE-toimisto kurittaa karenssilla. Vain rahalla sai näistä osan (ison osan) järjestykseen.

Nyt ei enää oikein saa tehdä ihan noinkaan, kun kaikkia pitää ymmärtää. No jotkut ovat pois ihan tekaistuin syin, mutta aikuisia on uskottava, eikä toki voi koskaan sanoa, onko jollakin oikeasti joku sukulainen kuollut tai onko liian sairas opiskeluun. 

Vierailija
59/106 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei enää oikein saa tehdä ihan noinkaan, kun kaikkia pitää ymmärtää. No jotkut ovat pois ihan tekaistuin syin, mutta aikuisia on uskottava, eikä toki voi koskaan sanoa, onko jollakin oikeasti joku sukulainen kuollut tai onko liian sairas opiskeluun. 

Niin ja opettajan on oltava paikalla, vaikka pää kainalossa. 

Vierailija
60/106 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas, vuorossa osa 376743 sarjasta ; Päivän Vinku-Iita, opettajan kurjaa elämää. Taas on kaikki kovin, kovin vaikeaa ja on niin paha olla kun herkän Mimosan egoa on kolhittu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän