Olen todella tyytyväinen päätökseeni siirtyä opetustyöstä muihin töihin. Opettajan työ on painajaismaista.
Opettaminen on ihanaa, rakastan ja rakastin sitä. Työyhteisö oli mahtava. Puitteet upeat, opetusmateriaalit erinomaiset. Olin yläkoulun aineenopettaja ja tein sitä työtä 18 vuotta. Viimeiset viisi vuotta olivat niin painajaismaisia, että päätin vihdoinkin lopettaa. Koronan aikana päätös vahvistui, koska tajusin, että elämä voi olla oikeasti nautinnollista, kun en näe niitä oppilaita.
Oppilaat olivat siis ainoa syy lopettamiseeni. Tai tarkemmin sanottuna muutamat oppilaat, jotka tekivät elämästä helvettiä. 97% oppilaista oli kivoja, ne loput sitten eivät.
Ihan vaikka muutama esimerkki:
1. Oppilas häiritsee oppituntia toistuvasti, esim. huutaa tai hakkaa pöytää.
2. Oppilas ei mene ulos, vaikkei luokissa tai käytävillä saa viettää aikaa.
3. Oppilas ei reagoi mihinkään, vaikka sitä puhuttelee.
4. Oppilas pelaa kaikki tunnit kännykällä.
5. Oppilas vaatii päästä vessaan joka tunti ja on siellä puolet tunnista.
6. Oppilas makaa luokan lattialla, eikä nouse ylös.
Ei kuulosta pahalta. Mutta stressiä aiheuttaa se, ettei näille voi tehdä mitään. Ei yhtään mitään. Kasvatuskeskustelun voi pitää, mutta se ei johda mihinkään. Vanhempia ei välttämättä kiinnosta pätkääkään. Oppilailla on oikeuksia, josta ovat hyvinkin tietoisia (heihin ei saa koskea, reppuja ei saa tarkastaa, ei voi heittää ulos luokasta jne.). Tästä voi lukea, millaiset "työvälineet" meillä opettajilla on käytössä yläkoulussa. Keskustelua, Wilma-merkintöjä, ilmoitusta huoltajille ja pään silittelyä. https://www.oaj.fi/contentassets/f22e6dc52809448cae19b062c07a6f88/kurin…
En kaipaa mitään ruoskaa tai fyysisiä rangaistuksia, vaan esim. oikeuden ottaa kännykän pois kädestä tai työntää (KEVYESTI, EI LASTA VAHINGOITTAEN!) lapsen ulos välitunnille tai nostaa kainaloista takaisin tuolille istumaan. Mutta ei. Heillä on oikeuksia, minulla ei mitään.
Ai että alkoi verenpaine nousta taas.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ihmetellään miksi PISA-tulokset laskee kun opettajilta on riistetty auktoriteetti ja luokissa mennään näiden heikoimpien lenkkien mukaan.
Ja nämä ovat muuten pääosin kantaväestöä nämä pahimmat häiriköt.
Aivan ehdottomasti suurin osa häiritsevistä lapsista, jotka eivät kunnioita toisia tai opettajia, yhteisiä sääntöjä tai elämää ylipäätään on nimenomaan Virtasia ja Heinosia, vaaleita pellavapäitä. Olin töissä todella monikulttuurisessa oppilaitoksessa.
ap
Parhaan arvosanan oppilaat on varmaan sitten somaliasta.
No monet olivatkin. Monet aikovat kouluttautua pitkälle. Moni haaveilee kouluttautuvansa korkeakouluissa ja useat näin tekevätkin.
ap
Ap, jaan tunteesi ja kokemuksesi täysin! Kunhan keksin jonkun järkevän työn, lopetan opettajanhommat heti. Olen ollut 20 vuotta opettajana, joista viimeiset 5 vuotta on ollut täyttä tuskaa. Nykynuoret voivat huonosti, mutta eivät pääse hoitoon. Käytöksessä on myös tapahtunut totaalinen muutos juuri tuohon suuntaan, jota kuvasit.
Hymähdin huvittuneena. Tule kokeilemaan lastensuojelutyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostan verenpainettasi vielä vähäsen. Ihan kolmenkymmenen vuoden opetuskokemuksella.
Kyllähän ammattitaitoinen opettaja pystyy pitämään luokan kurissa.
Joo varmasti, kun opettaa fysiikkaa jossain kermaperselukiossa.
"Monikulttuurinen" yläaste ... onnea yritykseen.
Tarkistan vain: ymmärsithän, että tuo kursiivilla kirjoittamani toteamus pursusi sarkasmia?
Minä ainakin ymmärsin sarkasmiksi.
ap
Huomasin kommentistasi. Tuo toinen kommentti vain herätti epäilyksiä.
Kommenttini on myös saanut yhtä paljon ylä- että alapeukkuja. Mitähän ne tarkoittavat?
Vierailija kirjoitti:
Opettajan työsssä on kolme hyvää puolta:
- kesäkuu
- heinäkuu- elokuu
Koulu kyllä alkaa jo n. 8. elokuuta opettajien koulutuspäivällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostan verenpainettasi vielä vähäsen. Ihan kolmenkymmenen vuoden opetuskokemuksella.
Tarkistan vain: ymmärsithän, että tuo kursiivilla kirjoittamani toteamus pursusi sarkasmia?
Ei voinut olla varma koska varmasti on niitäkin jotka ovat ihan oikeasti tuota mieltä. Ainakin sellaisia on ollut niin paljon että nähneet järkeväksi lopetta tarkkikset ja laittaa mölyapinat tavallisiin luokkiin.
Itsekin olen aineenopettaja, ollut jo 40 vuotta suurin piirtein, lähdössä onneksi eläkkeelle.
Mielenkiintoinen on tuo viiden vuoden maaginen aikaraja, koska omankin kokemukseni mukaan noin viidessä vuodessa tästä työstä on tullut paljon raskaampaa. On paljon enenmmän häirittyjä lapsia, mt-ongelmaisia tyttöjä, lukutaidottomia poikia, lapsia, joiden on pakko koko ajan aiheuttaa pientä melua vaikka vain vetämällä repun vetoketjua eestaas.
Kyse ei ole entisenlaisesta kurittomuudesta, vaan siitä, että hermosto on ns. paskana. Keskittymisväli lyhentynyt niin että mistään työskentelystä ei oikein tule mitään. Kurinpito ei ole lääke tähän, vaan esim. pienemmät opetusryhmät. Ja paljon auttaisi, jos kouluissa tehtäisiin kuin Ranskassa: kännykät aamulla pois kaappiin, koulupäivän päätyttyä vasta käteen.
Toki olisi hienoa, jos vanhemmat antaisivat enemmän aikaansa lapsilleen, veisivät luontoon, pelaisivat lautapelejä jne. Eivätkä antaisi joka kauppareissulla sitä tablettia taaperon eteen rattaissa.
Havintojeni mukaan pelaaminen ei ole läheskään niin tuhoisaa kuin somen selaaminen. Tiktok on pahin mielen toiminnan koulija. Puolitoista minuuttia on keskittymisväli siinä. Ei ihme että Kiina kielsi lapsiltaan puhelimella olon, kun taas meidän lapsille myyvät tiktokkiaan, joka siis on kiinalainen sovellus. Päädymme kiinalaisten hallintaan vielä, koska omista lapsista suuri osa menettää kykynsä älylliseen työskentelyyn.
Itselläni on 20 vuoden opetuskokemus lukiosta. Tilanne on mennyt aivan järkyttävän huonoksi viime vuosien aikana. Tähän on varmasti monta syytä, myös paikkakuntani koulutuspoliittisia, mutta kyllä opiskelijoissakin on tapahtunut valtava muutos. Heiltä ei saa vaatia mitään, koska he ahdistuvat vaatimuksista. Esim. että kotitehtävät pitäisi olla tehtynä tunnille tultaessa. Tai että joskus tunnilla pitäisi vastata johonkin kysymykseen. Kohtuuttomia vaatimuksia, eikö? Keskittymiskyky on monella kuin kärpäsellä. Snapchattien ja tiktokkien turruttamat nuoret vaativat putoushahmon vertaisen viihdyttäjäopettajan, muuten ei ole motia. Mitään ei osata, mitään ei kiinnosta tehdä.
Olen todella uupunut tähän. Kaikki nuoret eivät ole tällaisia, mutta koko ajan kasvava määrä, ja muutamakin ryhmässä riittää viemään kaiken ilon työstäni.
Vierailija kirjoitti:
Ap, jaan tunteesi ja kokemuksesi täysin! Kunhan keksin jonkun järkevän työn, lopetan opettajanhommat heti. Olen ollut 20 vuotta opettajana, joista viimeiset 5 vuotta on ollut täyttä tuskaa. Nykynuoret voivat huonosti, mutta eivät pääse hoitoon. Käytöksessä on myös tapahtunut totaalinen muutos juuri tuohon suuntaan, jota kuvasit.
Nythän meillä on demarit ja Li vallassa. Kukaan ei kumminkaan usko näitä juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Opettajan työsssä on kolme hyvää puolta:
- kesäkuu
- heinäkuu
- elokuu
- kesäkuu
- heinäkuu
- elokuun alkupuolelle asti
Uskon täysin sinua. Sairaanhoitajien on turha nurista.
Kumma kun peruskoulun opettajat eivät uskalla tehdä mitään. Miksi? Meillä amk:ssa useampikin opettaja on karjaissut todella kovaa häliseville parikymppisille ja nolannut heidät oikein kunnolla. Opettajat ole saaneet potkuja tai muuttaneet käytösmalliaan, eli ei ainakaan korkeakoulussa kurinpito ole paheksuttua. Kyllä huomaa, että siellä on juuri näitä opiskelijoita, joille ei ole koskaan pidetty kuria opettajan toimesta aiemmin. Jos olisin opettaja, ottaisin riskin vikisevistä vanhemmista ja varoituksista, ja näyttäisin kunnolla kuka määrää.
En ole opettaja mutta olen läheltä työn vaativuutta luokissa todistanut ja itsekin lasten kanssa työskennellyt ja todella ymmärrän päätöksesi siirtyä toiseen työhön. Lasten ja nuorten kanssa työskentelevillä ei nykyisellään ole monia mahdollisuuksia selvittää tilanteita, joissa lapsi ei kuuntele eikä suostu yhteistyöhön. Kyse ei ole auktoriteetin tai ammattitaidon puutteesta vaan siitä, että mitään seurauksia teoille ei ole. Ohjeiden noudattamatta jättäminen ja yhteisten sääntöjen rikkominen harvemmin tuottaa minkäänlaisia toimenpiteitä, koska aikuinen ei saa tehdä mitään. Opettajien tilanne on vaikeutunut entisestään, kun luokalla on "tavallisten" oppilaiden lisäksi myös erityistä tukea vaativia oppilaita. Itse kannattaisin tarkkailuluokkien takaisin tuomista, ehkä nimikettä voisi vähän viilata. En muutakaan keksi oppituntien rauhan palauttamiseen sen lisäksi että opettajille annetaan sen verran auktoriteettia, että häiriköivään käytökseen puuttuminen onnistuu (esim. puhelimen tms. ottaminen pois, luokasta poistaminen).
Kommentti 33 jatkaa.. Kieltäisin myös puhelimen käytön oppitunnilla. Kyllä kai opettaja saa määrätä miten omalla tunnillaan toimitaan? Tuskin on minkään lain vastaista. Ihan sama homma kuin joissain töissä kielletään oman puhelimen räplääminen työajalla.
Hyvä ratkaisu. Itse olin yhden vuoden yläasteen opettajana n. 15v sitten ja heti kun sain muuta duunia, ilmoitin etten ensi vuonna sitten jatka. Tosiaan suuri osa oppilaista ihan mukavia, mutta ne muutamat oli ihan kauheita. Eipä mitään vakavaa minun tunneilla silloin sattunut, mutta olin silti joka työpäivän jälkeen ihan poikki. Se vapauden tunne kun oli kevätjuhla ja tiesi ettei enää tarvi mennä opettamaan, oli ihan mahtavaa.
Muutamia mukavia oppilaita nähnyt senkin jälkeen ja jäänyt juttelemaan, mutta niitä hirveitä en ole nähnyt enää koskaan. Ja tosiaan työkaverit, eli muut opettajat oli kaikki tosi mukavia.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on 20 vuoden opetuskokemus lukiosta. Tilanne on mennyt aivan järkyttävän huonoksi viime vuosien aikana. Tähän on varmasti monta syytä, myös paikkakuntani koulutuspoliittisia, mutta kyllä opiskelijoissakin on tapahtunut valtava muutos. Heiltä ei saa vaatia mitään, koska he ahdistuvat vaatimuksista. Esim. että kotitehtävät pitäisi olla tehtynä tunnille tultaessa. Tai että joskus tunnilla pitäisi vastata johonkin kysymykseen. Kohtuuttomia vaatimuksia, eikö? Keskittymiskyky on monella kuin kärpäsellä. Snapchattien ja tiktokkien turruttamat nuoret vaativat putoushahmon vertaisen viihdyttäjäopettajan, muuten ei ole motia. Mitään ei osata, mitään ei kiinnosta tehdä.
Olen todella uupunut tähän. Kaikki nuoret eivät ole tällaisia, mutta koko ajan kasvava määrä, ja muutamakin ryhmässä riittää viemään kaiken ilon työstäni.
Just tää, että nykynuorilta ei saa odottaa mitään. Kaikki ahdistaa ja on ylivoimaista. Ja tuollainen käytös sallitaan. Mua ihan todella pelottaa tulevaisuus ja se, millaisia aikuisia noista nuorista tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voinut olla varma koska varmasti on niitäkin jotka ovat ihan oikeasti tuota mieltä. Ainakin sellaisia on ollut niin paljon että nähneet järkeväksi lopetta tarkkikset ja laittaa mölyapinat tavallisiin luokkiin.
Sisäpiirin juttujahan tuo taitaa olla. Olin 90-luvun alussa muutaman vuoden aineenopettajana. Muistiini on jäänyt tuo lausahdus tilanteesta, jossa neljä minun valvontaluokkani oppilasta kävi sotkemassa kotitalousluokan ikkunoille jäähtymään asetettuja marjapuurokulhoja. Keräsin vanhemmat koolle käsittelemään yhä pahenevaa yllytyshulluuden ongelmaa. Yksi vanhemmista ilmoitti välittömästi, että kotitalousopettaja ei ollut ammattitaitoinen. Hetken kuluttua hän ilmoitti, että ammattitaitoinen luokanvalvoja olisi pystynyt estämään ei-toivotun käyttäytymisen. Mitäpä tuollaiselle kasvatusvastuun ulkoistamiselle pystyi tekemään.
Siirryin aikuisopetuksen pariin, mutta ihan kokonaan en päässyt eroon siitä sinänsä herttaisesta perusajatuksesta, että ammattitaitoinen opettaja pystyy ihmeisiin. Esimerkiksi pari vuotta koossa olleeseen muutaman hengen edistyneeseen ryhmään on työnnetty heikosti motivoitunut putipuhdas aloittelija siinä uskossa, että kyllä se siinä sivussa oppii. Opettajat tietävät, millainen sisäinen lyyhistyminen opettajaa tuossa tilanteessa kohtaa. Ei tuollainen ole ammattitaitoiselle opettajalle mikään ongelma.
Kieltenopettajana on aika tuskaa, kun jopa vanhemmat perustelevat sanaston opiskelun olevan LIIAN VAIVALLOISTA lapselle. Siis 10-15 sanaa, joista suurin osa on tuttuja sanoja.
Wilma toi vanhemmat ihan liian lähelle koulua. Osalla vanhemmista on varmaan kamera omaan mussukkaansa kiinnitettynä, kun aina osaavat analysoida kuka muu on tehnyt väärin, paitsi heidän muksu. Parhaat palat on pitänyt todistaa koulun valvontakameran avulla ja sitten nyrpistellään, että kameroilla koulu loukkaa oppilaiden yksityisyyden suojaa.
Täällä kans yksi ope hakee muualle töihin. Viisi vuotta sitten oikeasti tapahtui muutos. Sanoisin, että ongelma on tämä kolmiportainen tuki, missä vain pirusti suunnitellaan ja palaveeratan ilman todellisia resursseja. Ihan hukkaan heitettyä aikaa. Senkin voisi opettaa tukiopetuksena sitä lasta - ai niin, siitähän pitää maksaa palkkaa! Siis suunnitellaan vaan.
Ja kun homma yritetään muuttaa kaiken maailman ”hyvinvointiohjaajilla” 😂 jospa pienempi luokkakoko olisi paikallaan, niin opella olisi aikaa kysellä myös niitä kuulumisia. Nyt tämä on yhtä hölmöläisen peiton jatkamista.
Vierailija kirjoitti:
Kumma kun peruskoulun opettajat eivät uskalla tehdä mitään. Miksi? Meillä amk:ssa useampikin opettaja on karjaissut todella kovaa häliseville parikymppisille ja nolannut heidät oikein kunnolla. Opettajat ole saaneet potkuja tai muuttaneet käytösmalliaan, eli ei ainakaan korkeakoulussa kurinpito ole paheksuttua. Kyllä huomaa, että siellä on juuri näitä opiskelijoita, joille ei ole koskaan pidetty kuria opettajan toimesta aiemmin. Jos olisin opettaja, ottaisin riskin vikisevistä vanhemmista ja varoituksista, ja näyttäisin kunnolla kuka määrää.
Jaa, itselläni on hieman erilaisia kokemuksia ammattikoulusta. Omalla luokallani amiksessa siinä 2000-luvun loppupuolella oli vaikka minkälaista pellehermannia ja opettajien huorittelijaa, eikä niille kukaan mitään sanonut. Ero oli järkytyksekseni suuri omiin yläasteaikoihin verrattuna vaikka vuosia oli välissä ehtinyt kulua vain muutama.
Jep, ne ovat niitä tulevaisuuden j ännäm iehiä.