Bmi 25-30 ovat terveimpiä ja elävät pisimpään! ov
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 16:18"]
kyllähän läskit löytää itselleen aina tekosyyn olla lihava hyvällä omallatunnolla .Mutta ei se minulta ole pois jos muut haluaa olla ylipainoisia, olkaa rauhassa :)
[/quote]
Mieluummin olisin vaikka läski kuin sisältä hirveä, muita arvosteleva ihminen.
t. bmi 20
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 16:37"]Olenko sokea kun en näe tuossa kohtaa jossa sanotaan näiden BM 25-30 henkilöiden olleen terveempiä kuin muiden.
Meta-analyysissa alkuperäisten tutkimusten henkilöt jaettiin BMI:n mukaan ylipainoisiin (BMI 25–29,9) ja lihaviin: 1-aste (BMI 30–34.9), 2-aste (BMI 35–39.9) ja 3-aste (BMI yli 40). Heitä verrattiin normaalipainoisiin (BMI 18.5–24.9).
Analyysin mukaan kuolemanriski oli suurin 2- ja 3-asteen ylipainoisten ryhmässä (riskisuhde HRs 1.29) ja pienin ylipainoisten ryhmässä (HRs 0.94). Myös 1-asteen lihavien kuolemanriski (HRs 0.95) oli viisi prosenttia pienempi kuin normaalipainoisilla.
Wikipedia sanoo että suomessa elinajanodote on n 80 vuotta, jos siis oletetaan että tuo BMI 25-29,90 porukka elää sen niin elinajanodote olisi about näin:
BMI 18,5-24,9 - 79,95 vuotta
BMI 25 -29,9 - 80 vuotta
BMI 30-34,9 - 79,99 vuotta
BMI 35-39,9 - 79,72 vuotta
BMI 40 -> - 79,72 vuotta
En näe että olisi kovin hyödyllistä lihottaa itseäni tämän tiedon vuoksi..
[/quote]
Vaikka se että elät kaikista pisinpään jos sun bmi on 25-30. Mutta kuinka vaan ;)
Eikös joskus ollut julkaistu sellainenkin tutkimus, että laihuus korreloi korkean iän kanssa. Mm. japanilaiset elävät hirveän vanhoiksi. Eivät juuri kyllä syö mitään.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 16:44"]Eikös joskus ollut julkaistu sellainenkin tutkimus, että laihuus korreloi korkean iän kanssa. Mm. japanilaiset elävät hirveän vanhoiksi. Eivät juuri kyllä syö mitään.
[/quote]
Laihoilla äkkikuolemariski suuri. Japsien pitkään ikään vaikuttaa geenit ja ravinto.
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/aikuisian-lihavuus-altistaa-hauraaseen-vanhuuteen/603750/
Toisaalta täytyy muistaa, että aikuisiällä lihominen johtaa usein huonoon vanhuuteen. Ne, jotka aikuisiällä ovat passiivisia ja lihovat, ovat niitä, jotka vanhemmiten kärsivät lihaskadosta ja heikkenemisestä.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 16:44"]Eikös joskus ollut julkaistu sellainenkin tutkimus, että laihuus korreloi korkean iän kanssa. Mm. japanilaiset elävät hirveän vanhoiksi. Eivät juuri kyllä syö mitään.
[/quote]
Geenit ja kalaa paljon sisältävä ruoka
14 kekkas tuossa just tuon lihasjutunkin. :) Mun miehen painoindeksi on 29 ja pelkkää lihasta, syö terveellisesti ja treenaa 6 kertaa viikossa.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 16:51"]http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/aikuisian-lihavuus-altistaa-hauraaseen-vanhuuteen/603750/
Toisaalta täytyy muistaa, että aikuisiällä lihominen johtaa usein huonoon vanhuuteen. Ne, jotka aikuisiällä ovat passiivisia ja lihovat, ovat niitä, jotka vanhemmiten kärsivät lihaskadosta ja heikkenemisestä.
[/quote]
Kun taas yhtäkkinen laihtuminen vanhuudessa lisää äkkikuolemia ja pisimpään elävät pulskat vanhukset
Ihan sama. En aio olla lihava tuon takia. Mielummin näytän hyvältä ja olen terve.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 16:56"]Ihan sama. En aio olla lihava tuon takia. Mielummin näytän hyvältä ja olen terve.
[/quote]
Lihavuus alkaa bmi 30---> . Ihan virallisella lääketieteen termistöllä. Lievästi ylipsinoinen on bmi 25-30 EI lihava.
Olen huomannut itseasiassa saman itsestäni. Kun olin mitoissa 173/60 astmani oli paha, olin kaikille siitepölyille tosi allerginen ja olin jatkuvasti kipeänä. Kun painoin 75-80kg ei allergioita ollut, astma ei ollut paha enkä sairastellut juurikaan. Sit taas kun pyörähti yli 90kg niin taas on alkanut sairastelut tihenemään. Nyt laihdutan ja tavoite painoni on 75kg =)
BMI-ajattelun voisi heittää romakoppaan ja sen sijaan keskittyä vyötärönympäryksen (kertoo haitallisesta sisäelinten rasvoittumisesta) ja liikuntaan ja terveelliseen ruokavalioon. Jos näillä ei pääse normaalipainoon niin ehkä se lievä ylipaino on se tila, jossa kyseinen henkilö voi parhaiten. Hoikallakin voi olla todella epäterveellinen ruokavalio korkea kolesteroli ja verenpaine ja rasvoittuneet sisäelimet. Ei hoikkuus ole itsessään mikään terveyden tae.
Osittain tuota ylipainoisten pidempää elinikää selittää sekin, että monessa sairaudessa laihtuu ennen kuolemaa, joten kuollessaan henkilö onkin normaalipainoinen, vaikka olisikin koko ikänsä ollut hiukan ylipainoinen.
Voi olla, mutta mikä on heidän elämänlaatu? Hoikat saavat enemmän huomiota, enemmän seksiä tämän takia, parempaa palkkaa ja enemmän mahdollisuuksia elämässä. Mieluumin otan kaikki nämä kuin elän muutaman vuoden enemmän olemalla BMI 25-30.
Minäkin olen aivan liian nälkäinen kun BMI on <24. Pitäisi liikkua aivan mielettömästi jos haluaisin syödä normaalisti ja pitää painon <67kg. Syön normaalisti, herkkuja vain kerran viikossa, käyn 2t kävelylenkillä 5x viikossa ja kerran hikijumpassa ja lihastreenissä. Verenpaine ja kolesterooli ihanteellinen. Olen siis tässä 72kg "lievästi ylipainoisessa tilassa" täysin terve ja myös onnellinen kun elämään riittää muutakin.