Köyhyys
Lapsiperheille on vaikka millaisia avustuksia ja keräyksiä näin joulun alla,
mutta mistä voisi köyhä yksinasuva opiskelija saada apua?
Olisi kiva edes jouluna syödä muutakin kuin pelkkää makaronia.
Taitaa olla turha toive.
Kommentit (30)
En nyt jaksa uskoa tähän köyhyyteen. Opiskelijoilla on opiskelijaruokalat auki suuren osan vuodesta. Opiskelijoilla on yleensä vanhemmat, isovanhemmat tai edes joku sukulainen. Köyhät opiskelijat voisivat laittaa jouluksi hynttyyt yhteen porukalla: yksi ostaa makaroonit, toinen lihaa, kolmas kasvikset, neljäs leipää jne. On olemassa leipäjonot ja ruuanjakelut seurakunnissa ym. järjestöissä. Jos ruokaan on varattu jouluksi 30 senttiä rahaa, kyseessä on tyhmyys tai saituus tai jokin muu sairaus.
Kyllä se vaan on köyhyyttä kun opiskelija maksaa lainalla vuokraa. Mä olen aikuisopiskelija enkä nuori tyttönen. Mulla ei ole vanhemmat eikä varsinkaan isovanhemmat elossa. Ainoa sisko asuu norjassa.
Mä olen, taas, yksin kotona joulun ja vietän joulun omalla tavallani. Maksan ensin vuokran opintolainalla ja opintotuella. Sit elän sillä parilla sadalla mikä jää. Tiedän et olisin ehkä oikeutettu toimeentulotukeen, koska olen nostanut käyttöön kaiken lainan, mut en ole vielä ihan niin "pohjalla"
Oikeastaan odotan jo joulua. Menen aattona hautausmaalle viemään kynttilöitä jotka ostin jo kesällä alennusmyynnistä. Sit taloyhtiön saunaan. Siellä on joka joulu samat kaksi hassua mummoa joiden kanssa jutellaan. Sit kotiin syömään, kuuntelen musiikkia ja katson telkkaria.
Ainoo mikä surettaa on se et tänä vuonna mulla on 2 viikkoa lomaa koulusta. Välillä yksinäisyys huutaa ja lujaa sekä rahat ja ruoka on loppu ennen kuin vuosi vaihtuu. Sit tulee tammikuun opintotuki ja laina jotka menee miltei kokonaan vuokraan. Kierre jatkuu toukokuuhun asti jolloin olen valmistunut ja töiden etsintä alkaa.
Haluan uskoa, että ensi joulu on erilainen. Ja jos ei ole niin se ei johdu köyhyydest vaan valinnasta.
Pitäisi olla vähän yritteliäisyyttä edes. Eikä pelkkää narinaa. Esimerkiksi työnteko voisi auttaa asiaa. Hakee postiin ruuhka-apulaiseksi, tekee joulupukkikeikkoja, tarjoutuu tekemään joulusiivouksen naapurin vanhukselle?
Sitten kannattaa laittaa omaa kamaa myyntiin kirpparille tai huutikseen/ toriin. Toiset dyykkaavat kauppojoen roskiksia.
Pitäisi osata siis tehdä jotain asioiden eteen, eikä vain valittaa...
Ja tosiaan yksinäisyys taitaa olla isompi ongelma. Jos ei koskaan hoida ihmissuhteitaan tai yritä tutustua ihmisiin - ei ole ketään, jonka luokse voisi mennä kylään jouluna tmv.
Minä kyllä söin hyvin monipuolisesti ja terveellisesti kun opiskelin. Asuinkin opiskelijasolusta. Liikuin julkisilla ja polkupyörällä. Tingin vaatteista. Käytin ne loppuun. Minualla ei myöskään ollut omaa tietokonetta, vaan käytin illat pitkät koululla olleita koneita. Lainaa kertyi 0 euroa. Tein kesäisin töitä. En osannut kaivata parempaa, koska selvää oli, että valmistumisen jälkeen halusin panostaa kodin hankintaan, siisteihin työvaatteisiin ja matkailuun, enkä vain maksaa opintolainaa.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 14:13"]Kyllä se vaan on köyhyyttä kun opiskelija maksaa lainalla vuokraa. Mä olen aikuisopiskelija enkä nuori tyttönen. Mulla ei ole vanhemmat eikä varsinkaan isovanhemmat elossa. Ainoa sisko asuu norjassa.
Mä olen, taas, yksin kotona joulun ja vietän joulun omalla tavallani. Maksan ensin vuokran opintolainalla ja opintotuella. Sit elän sillä parilla sadalla mikä jää. Tiedän et olisin ehkä oikeutettu toimeentulotukeen, koska olen nostanut käyttöön kaiken lainan, mut en ole vielä ihan niin "pohjalla"
Oikeastaan odotan jo joulua. Menen aattona hautausmaalle viemään kynttilöitä jotka ostin jo kesällä alennusmyynnistä. Sit taloyhtiön saunaan. Siellä on joka joulu samat kaksi hassua mummoa joiden kanssa jutellaan. Sit kotiin syömään, kuuntelen musiikkia ja katson telkkaria.
Ainoo mikä surettaa on se et tänä vuonna mulla on 2 viikkoa lomaa koulusta. Välillä yksinäisyys huutaa ja lujaa sekä rahat ja ruoka on loppu ennen kuin vuosi vaihtuu. Sit tulee tammikuun opintotuki ja laina jotka menee miltei kokonaan vuokraan. Kierre jatkuu toukokuuhun asti jolloin olen valmistunut ja töiden etsintä alkaa.
Haluan uskoa, että ensi joulu on erilainen. Ja jos ei ole niin se ei johdu köyhyydest vaan valinnasta.
[/quote]Eli jos sukulaisia ei ole, ei voi ystävystyäkään kenenkään kanssa?
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 14:13"]
Kyllä se vaan on köyhyyttä kun opiskelija maksaa lainalla vuokraa. Mä olen aikuisopiskelija enkä nuori tyttönen. Mulla ei ole vanhemmat eikä varsinkaan isovanhemmat elossa. Ainoa sisko asuu norjassa.
[/quote]
Laita kaupan ilmoitustaululle oma ilmoitus, jossa tarjoat kotisiivousta, koiran ulkoilutusta tai lastenhoitoapua korvausta vastaan.
Voi kuulostaa tylyltä mutta minun mielipiteeni on se että meillä Suomessa ollaan totuttu liian hyvään. Meillä on ilmainen koulujärjestelmä, opiskeluita tuetaan opintotuella ja on mahdollisuus halpaan opintolainaan. Meillä on hyvä järjestelmä joka mahdollistaa melko monen pienituloisenkin opiskelut. Itse opiskeluaikana hain opiskeluiden rinnalle töitä, viikonloppuisin ja osan illasta. Pidin autoa enkä joutunut ottamaan paljonkaan opintolainaa. Töitä ei ollut työkkärin kautta joten otin kansion kainaloon ja kiertelin yrityksestä toiseen näyttämässä naamaani. Töitä sain kahdestakin eri paikasta todella helposti, toisessa vaateliikkeessä, toinen kerhonvetäjänä silloin tällöin.
Tarkoitus ei ole vastata ylimielisesti "kun minäkin pärjäsin niin oletan muidenkin", pahoittelut jos sellaisen kuvan annan. Tsemppiä kuitenkin. En osaa neuvoa siihen mitään mistä voisi saada avustusta mm. jouluruokaan tai muuhun. Olisiko mahdollista järjestää muiden opiskelijoiden kanssa jouluruokailut nyyttäriperiaatteella?
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 09:22"]
Eikö diakonilta siis saa, jos on myöntävä fattapäätös? Kun kirjoitit, että täytyy olla näyttää kielteinen päätös.
[/quote]
Meidän seurakunnan nettisivulla luki, että "ota kielteinen sos.viraston päätös" mukaan. ( Helsinki). En siis edes ole yrittänyt. Voi olla, että muualla on eri systeemi?
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 14:19"]
Pitäisi olla vähän yritteliäisyyttä edes. Eikä pelkkää narinaa. Esimerkiksi työnteko voisi auttaa asiaa. Hakee postiin ruuhka-apulaiseksi, tekee joulupukkikeikkoja, tarjoutuu tekemään joulusiivouksen naapurin vanhukselle?
Sitten kannattaa laittaa omaa kamaa myyntiin kirpparille tai huutikseen/ toriin. Toiset dyykkaavat kauppojoen roskiksia.
Pitäisi osata siis tehdä jotain asioiden eteen, eikä vain valittaa...
Ja tosiaan yksinäisyys taitaa olla isompi ongelma. Jos ei koskaan hoida ihmissuhteitaan tai yritä tutustua ihmisiin - ei ole ketään, jonka luokse voisi mennä kylään jouluna tmv.
[/quote]
Mä olen jo hakenut postiin jouluapulaiseksi, vielä ei ole tullut yhteydenottoa. Peukut pystyyn! T: toinen köyhä, ei ap.
Sinä joka sanot AP:tä tyhmäksi......
Kertoisitko mitä ruokaa saa makaronin hinnalla? Minuakin kiinnostaisi.
Jos ajatellaan,että makaroonipussi maksaa n.30 senttiä ja siitä syö varmaan puoli pussia/ pvä
jos muuta ruokaa ei ole. Mitä tällä 15 senttiä/pvä saa muuta?