Haluaako mies seksiä koko ikänsä
Olemme miesystäväni kanssa noin kuusikymppisiä ja seurustelleet muutaman vuoden. Tapaamme yleensä vain viikonloppuisin viikon tai kahden välein ja lomilla. Asumme eri paikkakunnilla.
Ongelmaksi nousee aina silloin tällöin seksi, varsinkin viime aikoina. Muuten suhteemme on varmaan molempien mielestä oikein hyvä. Syynä on se, että minua ei seksi hirveästi kiinnosta. Se ei oikeastaan koskaan ole ollut minulle kovin tärkeää. Koskaan se ei ole kuitenkaan ollut niin hyvää kuin tämän miehen kanssa. En oikeastaan koskaan kieltäydy, ja hän ymmärtää, jos joskus syynä on väsymys. Hänelle ei kuitenkaan riitä se, että harrastan pyyntöä hänen aloitteestaan tai minun aloitteestani ennen nukkumaan menoa. Hänen mielestään minun pitäisi tehdä aloite, ja antaa ymmärtää milloin vaan että nyt kiinnostaisi eikä vain yön pimeydessä. Nykyään hän ei juuri tee itse aloitetta. En varmaan osaa lukea hänen ajatuksiaan, kun en juuri koskaan ymmärrä, milloin hän haluaisi, vaikka hän sanoo ajattelevansa usein seksiä kanssani, mutta ei halua kerjätä. Toisaalta hänkään ei reagoi arkipäivän ohimeneviin hyväileviin kosketuksiini, kun tunnen hellyyttä häntä kohtaan.
Viime aikoina on käynyt pari kertaa niin, että hän ei ole voinut laueta, vaan seksi on jäänyt hänen osaltaan vajaaksi, koska hänen mielestään minun passiivisuuteni on sammuttanut syttymisen kesken leikin. Hän itse huomioi aina minut hyvin eikä hae vain omaa nautintoa.
Kysymys siis on, pitääkö naisella olla haluja vanhukseksi asti ja vielä niin, että ne ilmaistaan selvästi? Mies sanoo, että miehet haluavat vanhukseksi asti, ja kärsivät, jos eivät seksiin pysty fyysisten ongelmien vuoksi. Mikä neuvoksi, sillä rakastan häntä ja haluan suhteemme jatkuvan.
Kommentit (2)
No, itsepä vastasit omaan kysymykseesi. Mies haluaisi seksiä, ja vielä sillä tavalla, että sinä teet välillä aloitteen. Ja siis nimenomaan päivällä, päivänvalossa. Hän kokee ongelmaksi sen, että olet haluton ja passiivinen. Hän pitää aloitteellisuutta ja aktiivisuutta tärkeänä ja haluaa samaa kumppaniltaan. Hän haluaa tuntea, että sinäkin haluat häntä ja näet vaivaa hänenkin nautintonsa eteen. Hän on valmis antamaan vastaavan sinulle. Hän ei välttämättä tule haluamaan seksiä koko ikäänsä, mutta on kuusikymppisenä vielä seksuaalisesti hyvin halukas. Hän ei myöskään puhu toisten miesten puolesta, mutta hän puhuu itsestään, sinusta ja siitä, mitä toivoisi teidän suhteeltanne.
Sinulle seksi ei ole erityisen tärkeää. "Vika" ei ole miehessä, eikä sinussa. Teillä on vaan erilaiset seksivietit. Mutta seksuaalisen halun suhteen ei ole mitään "pitäisi"-kiintiötä. On todella yksilöllistä, minkä verran se kutakin kiinnostaa, jos kiinnostaa. (On mielestäni sivumennen rehellisesti sanoen pelkurimaista piiloutua "kaikki miehet sitä, ja naiset tätä" - retoriikan taakse. Ottakaa nyt hyvänen aika vastuu omista toiveistanne ja haluistanne, älkääkä käyttäkö näitä fiktiivisiä "kaikkia miehiä/naisia" hyppykeppeinä.) Nyt teillä on muutama vaihtoehto. Yksi on kultainen keskitie: mies ymmärtää, että seksi ei vaan ole niin tärkeää sinulle, mutta rakastat häntä ja nautit seksistä hänen kanssaan, silloin kun sitä on. Hän hyväksyy sen, että on suhteessa seksin suhteen aloitteellisempi osapuoli. Ja sinä välillä pyrit antamaan sitä, mitä hän toivoo: teet selkeän aloitteen seksiin ja olet aktiivinen. Niin kauan kun mies vastavuoroisesti huomioi sinut ja sinun toiveesi, meno on ok. Toinen ja kolmas on se, että mennään täysin toisen ehdoilla. Joko niin, että pyrit olemaan miehen käytettävissä aina kun hän haluaa juuri siten kuin hän haluaa, ja vielä enemmän, tai sitten mies tyytyy saamaan epätyydyttävää seksiä aina omasta aloitteestaan passiivisen ja haluttoman oloisen kumppanin kanssa - tai olemaan kokonaan ilman. Neljäs on se, että etsitte omilla tahoillanne kumppanit, joiden vietit ovat lähempänä omianne. Olisi epäilemättä melko sydäntäsärkevää yhden haasteen takia lopettaa muuten hyvää suhdetta. Mutta jos te ette pysty puhumalla ja sovittelemalla ratkaisemaan asiaa, on teillä itse asiassa toinenkin, ehkä seksin määrää isompi, ongelma suhteessanne.
Me olemme jo yli 70-vuotias pari (mies on jo melkein 80 v.). Meillä on riittänyt halua jo kymmeniä vuosia, ja edelleenkin melkein joka päivä nautimme seksistä. Ei niissä haluissa iän mukana mitään eroa ole, mutta toki haluttomuutta sitten voi moni muu asia taas aiheuttaa.