Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikuttaako äidin syömiset vauvan painoon?

Vierailija
15.11.2014 |

Joo tiedän, sanotaan ettei vaikuta mikäli ei ole raskausdiabetestä. Tuntuu kuitenki, että lääkäreidenkin mielipiteissä on eroja vaikuttaako terveellä äidillä syömiset oman lihomisen lisäksi vauvaan! Jotkut sanoo että kyllä liika sokeri ja hiilari kasvattaa vauvaa ja osa sanoo ettei kasvata muuta kun äidin omaa persausta ne mässäilyt :/

Miten on, onko teillä vaikuttanut? Oletteko pienemmän vauvan toivossa syöneet esim. diabetes suositusten mukaan ja tuliko minkäkokoinen?

Toki terveellisesti kannattaa syödä eikä mässätä holtittomasti, mutta kun ruoka vaan maistuisi niin hyvin, rv 30 mennään nyt :( Ei siis edes pelkät herkut vaan kaikki ruoka ylipäätään. Herkut toki myös mutta niitä yritän rajoittaa. Esikoinen oli 3900g syntyessään 40+6 ja synntys oli tosi hirveä, ehkä osittain tuon koon takia vaikkei tuo nyt varsinaisesti mikään jättimäiseksi luokiteltu ollutkaan.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaas tätä jos jollain olis vielä kokemuksia :)

Vierailija
2/34 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
4/34 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä söin varsinkin loppuraskaudesta aikas epäterveellisesti kun aloin turhautua siihen oloon. Paino nousi n. 10kg, vauva oli lähes 4kg mutta todella siro, olikin 54cm pitkä.

Vierailija
5/34 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 21:34"]

Kyllä vaikuttaa kasa höttöhiilareita päivittäin saa vauvan kasvamaan isoksi kenellä tahansa. Ei siihen diabetestä tarvita.

[/quote]

Ei pidä paikkaansa.

Vierailija
6/34 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 21:28"]Luin jonkun tutkimuksen, että ainakin runsas maitotuotteiden käyttö kasvattaa vauvaa. Itse vedin raskausaikana ainakin litran maitoa päivässä, ja vauva olikin pitkä nelikiloinen jässikkä.
[/quote]

Mä oon juonut maitoa ihan hirveitä määriä, siis litroittain lähes päivittäin, kun närästys on kamalaa. Lapsi kasvaa silti alakäyrillä hieman. Toki painoarvio on vain arvio,mutta kuitenkin.

Rv. 37

Vierailija
7/34 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla paino nousi ekassa raskaudessa 15kg. Lähtöpaino oli normaali. Minä ja mieheni ollaan molemmat pitkiä. Söin ihan normaalisti ja jotain pientä herkkua päivittäin. Liikuin paljon. Maitoa juon vähän, käytän kalkkitabletteja. Vauva syntyi viikkoa ennen laskettua aikaa ja painoi 2,9 kg. Olisko se maidon juonti syypää kasvuun? Minulla ainakin selkeästi maidon juonnin vähyys on vaikuttanut.

Vierailija
8/34 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostanpa tätä kun saman "ongelman" kanssa kamppailen :/ Painoa tullut jo 7kg viikolla 29 ja jotenkin en meinaa saada omia syömisiä kuriin. Synnytyskin pelottaa eikä innostaisi yli 4kg jytkyä pusata kun oli vaikeuksia jo 3,5 kiloisenkin kanssa. Meille neuvolan terkka sanoi vaan ympäripyöreästi että kyllähän se vauva lihoo jos äiti syö liikaa sokeri/hiilaripitoista. Mutta mikä sitten on liikaa? jos oma paino ei valtavasti nouse niin voiko silloin olla syönyt liikaa hiilaria? ja jos taas äiti lihoo niin saako automaattisesti liikaa ravintoa eli vauvakin paisuu? Tämä vauva tuntuu isommalta kuin edellinen

Vierailija
9/34 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kanssa rv 30. Piparia mussutan ja glögiä lipitän ja mietin ihan samaa :D huomenna alan syödä vähemmän ja terveellisemmin. Mitä jos paino ei nouse paljoa, voiko sittenkin tulla 4-5 kg lapsi?

Vierailija
10/34 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vetelin surutta sipsiä, limukkaa, karkkia. Painoa tuli 15kg ja vauva painoi 2,8kg

Vierailija
11/34 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaahan ne. Ja myös lapsen tulevaan terveydentilaan, persoonallisuuteen sekä mielenterveyteen. Ja älykkyyteen ja sosiaalisuuteen. Koko lapsen tulevaisuuteen.. Googlaa epigenetiikka. Nyt voit vaikuttaa siihen miten lapsen perinnölliset ominaisuudet ilmenevät. Ei mitään paineita, mutta ratkaiset raskausaikana suuren osan lapsen tulevaisuutta

ps. Itse en ole äiti. En olisi kestänyt sitä vastuuta.

ww

Vierailija
12/34 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"pienemmän vauvan toivossa"? miksi? itse ainakin halusin että vauva on terve ja normaalin kokoinen. Olen ennenkin tärmännyt tähän pienen vauvan ja pienen raskausvatsan ihailuun, aivan kuin se olisi jokin hyväkin saavutus

Vierailija
13/34 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jonkun tutkimuksen, että ainakin runsas maitotuotteiden käyttö kasvattaa vauvaa. Itse vedin raskausaikana ainakin litran maitoa päivässä, ja vauva olikin pitkä nelikiloinen jässikkä.

Vierailija
14/34 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli 4,5kg, painoa tuli 13 kg, kuopus tasan neljä kiloa, painoa tuli 8kg. Lääkäri sanoi, että ei vaikuta kun sokerit oli molemmissa ok. Molemmissa raskauksissa pyein syömään terveellisesti, mutta välillä kyllä herkuttelin. En tiedä miksi lapset olivat noinkin erikokoisia ja painonnousukin erilaista.

Vierailija
15/34 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 21:28"]

"pienemmän vauvan toivossa"? miksi? itse ainakin halusin että vauva on terve ja normaalin kokoinen. Olen ennenkin tärmännyt tähän pienen vauvan ja pienen raskausvatsan ihailuun, aivan kuin se olisi jokin hyväkin saavutus

[/quote]

ap taisi olla huolissaan edellisen vaikean synntyksen takia.

Minulle femedan lääkäri sanoi että kyllä se on äidin omista syömisistä kiinni jos tulee kovin pulska vauva. Ymmärtääkseni geenit kuitenkin vaikuttaa enemmän mutta varmasti välttämällä niitä ruokia jotka lihottaa itseäkin niin voisi estää sen ettei vauva kasva pulskuutta enempää kuin on tarkoitus

Vierailija
16/34 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa pyrin syömään normaalisti ja terveellisesti. Paino nousi n. 13kg viikolle 37 mennessä ja lapsi painoi n. 4kg. Tokassa söin sitten entistä terveellisemmin ison lapsen pelossa. Paino nousi n.7-8kg viikkoon 41 mennessä ja lapsi painoi yli 5kg. Raskausdiabetestä ei todettu, mutta liekö sitten ollut piilevänä. 

Ekan synnytyksen jälkeen olin ihan romuna, toka sitten päätyi kiireelliseen sektioon. Toisessa neuvolan ja  äitiyspolin henkilökunta ei uskonut, että lapsi olisi iso, koska kaikki meni muuten "oppikirjojen mukaan" ja  olen itsekin pienikokoinen. Vielä synnärilläkään kätilöt eivät uskoneet, vaan totesivat, että jos sieltä on nelikiloinen tullut niin ei pitäisi olla ongelmia. Synnytyslääkärikin oli yllättynyt, vaan kylläpä itsellä oli koko ajan olo, että lapsi on valtava, kuten olikin.

Vierailija
17/34 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 21:28"]"pienemmän vauvan toivossa"? miksi? itse ainakin halusin että vauva on terve ja normaalin kokoinen. Olen ennenkin tärmännyt tähän pienen vauvan ja pienen raskausvatsan ihailuun, aivan kuin se olisi jokin hyväkin saavutus
[/quote]
Mä toivoisin kyllä tästä tulevasta lapsesta pienempää kun aikasemmat jotka on ollu reippaasti yli 4kg. Nyt on varattu aika sokerirasitukseen.

Vierailija
18/34 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ihan hirveä nälkä koko raskausajan ja kertaakaan en voinut pahoin ja kiloja tuli 16.

Vauva syntyi 2 päivää ennen laskettua aikaa ja vauva painoi alle 3 kg...pieni rääpäle :)

Hoikka tuttu oli samaan aikaan synnärillä ja hänen vauvansa painoi yli 4kg ja oli varsinainen emäntä.

Vierailija
19/34 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaikuttaa kasa höttöhiilareita päivittäin saa vauvan kasvamaan isoksi kenellä tahansa. Ei siihen diabetestä tarvita.

Vierailija
20/34 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 21:22"]

Täällä kanssa rv 30. Piparia mussutan ja glögiä lipitän ja mietin ihan samaa :D huomenna alan syödä vähemmän ja terveellisemmin. Mitä jos paino ei nouse paljoa, voiko sittenkin tulla 4-5 kg lapsi?

[/quote]

Juu tätä kans mietin :) esikoisen aikaan paisuin 16kg ja tässä raskaudessa on nyt tähän 30 viikkoon mennessä tullut 6kg vaikka olen kyllä syönyt aika reippaanlaisesti :/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan