Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikuttaako äidin syömiset vauvan painoon?

Vierailija
15.11.2014 |

Joo tiedän, sanotaan ettei vaikuta mikäli ei ole raskausdiabetestä. Tuntuu kuitenki, että lääkäreidenkin mielipiteissä on eroja vaikuttaako terveellä äidillä syömiset oman lihomisen lisäksi vauvaan! Jotkut sanoo että kyllä liika sokeri ja hiilari kasvattaa vauvaa ja osa sanoo ettei kasvata muuta kun äidin omaa persausta ne mässäilyt :/

Miten on, onko teillä vaikuttanut? Oletteko pienemmän vauvan toivossa syöneet esim. diabetes suositusten mukaan ja tuliko minkäkokoinen?

Toki terveellisesti kannattaa syödä eikä mässätä holtittomasti, mutta kun ruoka vaan maistuisi niin hyvin, rv 30 mennään nyt :( Ei siis edes pelkät herkut vaan kaikki ruoka ylipäätään. Herkut toki myös mutta niitä yritän rajoittaa. Esikoinen oli 3900g syntyessään 40+6 ja synntys oli tosi hirveä, ehkä osittain tuon koon takia vaikkei tuo nyt varsinaisesti mikään jättimäiseksi luokiteltu ollutkaan.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap itse minkäkokoinen? oletko lähtöpainoltasi normaali vai ylipainoinen? sanoisin jos massaa on jo ennestään runsaasti niin kannattaa ainakin kiinnittää huomiota  ruokavalioon ja siihen ettei paino nouse itselläsi turhaan. Toki hoikatkin äidit saa isoja vauvoja mutta lähinnä mietin tuota jatkuvaa nälkää että kannattaako syömistä rajoittaa vai ei

Vierailija
22/34 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutulla sokeri ja höttöhiilarit kasvattaa mutta onko jotain faktaa? Mitä jos pystyy syömään vaan hiilareita?

Olisi hyvä että vauva olisi sopivan iso. Mutta liian suuri vauva vaikeuttaa kyllä usein synnytystä.

T 2

Vierailija
24/34 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 21:38"]

Oletko ap itse minkäkokoinen? oletko lähtöpainoltasi normaali vai ylipainoinen? sanoisin jos massaa on jo ennestään runsaasti niin kannattaa ainakin kiinnittää huomiota  ruokavalioon ja siihen ettei paino nouse itselläsi turhaan. Toki hoikatkin äidit saa isoja vauvoja mutta lähinnä mietin tuota jatkuvaa nälkää että kannattaako syömistä rajoittaa vai ei

[/quote]

Lähtöpaino oli 56kg (pituus 165) ja nyt painan noin 62kg. Eli painoindeksi oli aluksi noin 20

Vierailija
25/34 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 21:22"]Täällä kanssa rv 30. Piparia mussutan ja glögiä lipitän ja mietin ihan samaa :D huomenna alan syödä vähemmän ja terveellisemmin. Mitä jos paino ei nouse paljoa, voiko sittenkin tulla 4-5 kg lapsi?
[/quote]

Mulle ainakin tuli. Vauva oli 4,6 kg vaikka paino nousi raskauden aikana noin 8 kg. Ja olin normaalipainoinen raskauden alussa...

Vierailija
26/34 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 21:38"]

http://www.terve.fi/raskausaika/maidon-juonti-raskausaikana-johtaa-suurempiin-vauvoihin

[/quote]

Mä himoitsin raskaana maitotuotteita ja poika olikin 4kg syntyessään. Liekö maidolla osuutta asiaan vai olisiko ollut tuon kokoinen muutenkin. Mites muut? ootteko maidonjuojat saaneet minkäkokoisia vauvoja? :)

Vierailija
27/34 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ihan normaali raskaus niin vauva ottaa sen minkä ottaa...riippuu geeneistä ja kuinka hyvin istukka ja napanuora toimii. Vaikka äiti kyttäisi joka suupalaa niin ei se ole vauvalta pois vaan äidiltä.

Vierailija
28/34 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 21:31"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 21:28"]

"pienemmän vauvan toivossa"? miksi? itse ainakin halusin että vauva on terve ja normaalin kokoinen. Olen ennenkin tärmännyt tähän pienen vauvan ja pienen raskausvatsan ihailuun, aivan kuin se olisi jokin hyväkin saavutus

[/quote]

ap taisi olla huolissaan edellisen vaikean synntyksen takia.

Minulle femedan lääkäri sanoi että kyllä se on äidin omista syömisistä kiinni jos tulee kovin pulska vauva. Ymmärtääkseni geenit kuitenkin vaikuttaa enemmän mutta varmasti välttämällä niitä ruokia jotka lihottaa itseäkin niin voisi estää sen ettei vauva kasva pulskuutta enempää kuin on tarkoitus
[/quote][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 21:31"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 21:28"]

"pienemmän vauvan toivossa"? miksi? itse ainakin halusin että vauva on terve ja normaalin kokoinen. Olen ennenkin tärmännyt tähän pienen vauvan ja pienen raskausvatsan ihailuun, aivan kuin se olisi jokin hyväkin saavutus

[/quote]

ap taisi olla huolissaan edellisen vaikean synntyksen takia.

Minulle femedan lääkäri sanoi että kyllä se on äidin omista syömisistä kiinni jos tulee kovin pulska vauva. Ymmärtääkseni geenit kuitenkin vaikuttaa enemmän mutta varmasti välttämällä niitä ruokia jotka lihottaa itseäkin niin voisi estää sen ettei vauva kasva pulskuutta enempää kuin on tarkoitus
[/quote]

Pulska on aivan eri asia kuin iso. Pulska vauva on vartalostaan suuri vrt pää, ja synnytys vaikeutuu. Iso vauva voi taas olla hyvinkin hoikka vrt pää, ja synnytys sujuu helposti.

Vierailija
29/34 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 21:46"]Jos on ihan normaali raskaus niin vauva ottaa sen minkä ottaa...riippuu geeneistä ja kuinka hyvin istukka ja napanuora toimii. Vaikka äiti kyttäisi joka suupalaa niin ei se ole vauvalta pois vaan äidiltä.
[/quote]

Jep. Itse kärsin karmeasta raskauspahoinvoinnista ja jouduin tippaankin pari kertaa. Hb laski todella alas ja olin todella väsynyt ja huonossa kunnossa ennen synnytystä. Vauva oli silti yli 4kg...

Vierailija
30/34 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vauvat (5 lasta) olivat syntyessään keskikokoisia, pienin 3600 g, isoin 4200 g, vaikka painoa tuli itselleni 6 - 8 kg. Maitoa en juonut lasillistakaan raskausaikoina, koska en juo sitä muulloinkaan.

Vierailija
31/34 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäkokoinen vauva teistä on iso? mun 3600g painavaa vauvaa sukulaiset kauhisteli kun oli niin pullukka kuulemma. Musta oli ihan normaali kokoinen, vaikka syntyikin 39 viikolla joten olisi varmaan vähän vielä ehtinyt kasvaa laskettuun aikaan mennessä.

Vierailija
32/34 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin synnytän mielummin noin 3 kg vauvan kuin 4 kg vauvan. Sillä kilollakin on huomattava merkitys miten synnytys menee ja miltä se tuntuu. Nykyään vauvat on isompia kuin ennen juuri äidin isosta painosta johtuen. 3kg on ihan normaali kokoinen vauva ja yhtä terve kuin yli 4 kg vauva. Itse tarkkailen ettei painoa kerry liikaa ja syön herkkuja maltillisesti, noin 1-2 krt viikossa jotain pientä. Muuten terveellisesti ja monipuolisesti. Silti painoa on tullut nyt rv 33 mennessä 10 kg. Jos olisin vetänyt niin paljon kuin huvittaa, olisin varmaankin jo 15kg saanut lähtöpainoon. Olen normaali/hoikka luonnostaan. Mielummin kuitenkin ylimääräistä painoa kertyy mahdollisimman vähän ja jo tutkitustikkin normaalipainoisten synnytykset menee paremmin kuin ylipainoisten.

Vierailija
33/34 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista :) itsekin tosiaan ajattelisin maalaisjärjellä että oma mässäily vaikuttaisi vauvankin painoon mutta ilmeisesti omilla syömisillä ei ole väliä jos vauva geeniensä perusteella kasvaa suureksi. En minä pidä pientä vauvaa sinänsä parempana tai ihaltavana kuten joku kommentoi. Ihan tuota synnytystä ajattelin kun on yksi hankala synnytys takana niin toivoisi että nyt sujuisi paremmin. Eihän koko toki ainut tekijä siinä ole mutta kyllä hirvittää jos nyt olisi tulossa esikoista suurempi vauva :/ en kuitenkaan haluaisi sektioon.

Tää nälkä vaan on hirmuinen :( syön kyllä säännöllisesti ja pyrin syömään hyviä hiilareita ja protskua joka pitäisi kylläisenä mutta silti tuntuu että jatkuvasti nälättää. Joulukin tulossa niin miten ihmeessä saan pidettyä itseni erossa suklaasta! jos tietäisin aivan varmasti että mässäilyni vaikuttaa vauvan kasvuun niin varmasti olisi eri tavalla motivaatiota jättää joulusuklaat kauppaan...

ap

Vierailija
34/34 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin kiinnostaa voinko mässätä vauvasta ison? :/ rv 36 menossa ja herkut maistuu... radia ei ole.