Olen AD/HD aikuinen, haluatko kysyä jotain?
Minut on aikuisena diagnostisoitu ja olen keski-ikäinen nainen.
Kommentit (58)
Voi ei, mullakin tuli AC/DC mielee tuosta kirjoitusasusta. Mutta kai ton voi noinkin kirjoittaa; lyhenne tulee termistä attention deficit/hyperactivity disorder.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 22:30"]
Miksi sinua nolottaa, nolottaisiko sydänvika tai huono kuulo? Sama asia.
"Nöyrry" vaan, saat vastauksia nopeammin. Miksi muuten epäilet, että sinulla on diagnoosi? Oletko mies vai nainen?
[/quote]
Luin asiasta sattumalta netistä ja sen jälkeen olen lukenut asiasta paljon. Kaikki täsmää. Olen nainen, varmaankin lähinnä add. Työskentelen alalla jossa pitäisi olla paljon tämän tyyppisiin asioihin mutta siitä huolimatta ne ovat tosi stigmatisoivia.
Ei ole lapsia.
Amfetamiinia en ole kokeillut, kokaiinia kylläkin ja vaikutukset olivat juuri sellaisia kun ADD:lta voi odottaakiin, ei minkäänlaista höjdiä, ainoastaan selkeyttä.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 22:36"]
Ei ole lapsia.
Amfetamiinia en ole kokeillut, kokaiinia kylläkin ja vaikutukset olivat juuri sellaisia kun ADD:lta voi odottaakiin, ei minkäänlaista höjdiä, ainoastaan selkeyttä.
[/quote]
Eli siis kannatti kokeilla vai onko vaikutus sama kuin Concertalla?
En osaa sanoa onko kokaiinin vaikutus sama kuin Concertan, on sen verran monta vuotta aikaa. :-) Concerta tekee rauhallisemman ja keskittynemmän olon, ei jää jumittamaan ja saa jopa asioita tehtyä!
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 22:35"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 22:30"]
"Nöyrry" vaan, saat vastauksia nopeammin. Miksi muuten epäilet, että sinulla on diagnoosi? Oletko mies vai nainen?
[/quote]
Luin asiasta sattumalta netistä ja sen jälkeen olen lukenut asiasta paljon. Kaikki täsmää. Olen nainen, varmaankin lähinnä add. Työskentelen alalla jossa pitäisi olla paljon tämän tyyppisiin asioihin mutta siitä huolimatta ne ovat tosi stigmatisoivia.
[/quote]
... siis tietoa ja ymmärrystä on paljon. Kirjoitan kännykällä ja vähän takkuaa.
Oletko kärsinyt riippuvuuksista? Entä onko lääkitys auttanut niihin?
Jos olet lukenut myös suomalaisia kirjoituksia aiheesta netissä niin tiedät varmaan kuka lääkäri on tässä asiassa paras? Sinne vaan aikaa!
En tiedä kuka on paras. Lähinnä olen lukenut kirjoja. Ketä suosittelet?
Jonkun asteisista riippuvuuksista olen kärsinyt, lähinnä alkoholi, lääkeiden mukana en ole tarvinnut alkoholin tuomaa välitöntä rauhottavaa vaikutusta.
Olen kiitollinen, että en ole nuoruudessa eksynyt huumejengeihin, uteliaana yllytyshulluna olisin varmasti kokeillut ja jäänyt koukkuun. Amfetamiin ja kokaiini ovat kai tyypillisiä.
Studio 55:ssä on ihan hyvä haastattelu aiheesta.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 21:20"]
En ole AC/DC fani.
[/quote]
Kirjoita sitten ADHD tai ADD. Vaikea uskoa edes etta henkilolla on sellainen diagnoosi, jonka lyhyt nimi menee vaarin.
[/quote]
Tämä /-viiva tulee siitä, että ihmisellä voi olla joko-tai hyperaktiivisuutta, impulsiivisuutta tai sitten ADD.
Midtä elämässäsi olet onnellisin?
Siitä, että ottaen kaikki huomioon, olen pärjännyt suhteellisen hyvin. Ikinä ei ole haukuttu tyhmäksi tai tuntenut itseäni tyhmäksi, akateeminen loppututkintokin on tiristetty kasaan. Diagnosoimattomana AD/HD voi johtaa todellisiin hankaluuksiin ja elämän hajoamiseen.