Etelä-Suomi: onko mielestäsi nyt talvi?
Siis onko mielestäsi nyt enemmän syksy vai talvi?
Ajatteletko että nyt on jo talvi?
Kommentit (16)
Syksyä on sekä henkilökohtaisen kokemuksen mukaan että "vuosipyörän", jossa vuosi jaetaan neljään yhtä pitkään pätkään: joulu-helmikuu on talvea, maalis-toukokuu kevättä, kesä-elokuu kesää ja syys-marraskuu syksyä.
Kaverini on aina sitä mieltä että marraskuu on talvea. Siis tyyliin hänen mielestä joku marras-maaliskuu 5kk on aina talvea.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 16:38"]
Syksyä on sekä henkilökohtaisen kokemuksen mukaan että "vuosipyörän", jossa vuosi jaetaan neljään yhtä pitkään pätkään: joulu-helmikuu on talvea, maalis-toukokuu kevättä, kesä-elokuu kesää ja syys-marraskuu syksyä.
[/quote]
Siis mä ajattelen kanssa just näin, mutta tästä aiheesta AINA kaveri jaksaa inttää ja olla eri mieltä, kun "hänen mielestä".
No eipä sillä, saahan toinen ajatella miten haluaa. Mutta ärsyttää kun minä en saa ajatella niin kuin minä haluan.
ap
No syksyhän nyt vielä on. Lämpöä on ollut melkein kymmenen astetta eikä lumesta tietoakaan.
Syksy tietenkin. Ihan vihreääkin vielä (mm. nurmikot), suppilovahveroitakin keräsin vielä eilen.
Terminen talvi alkaa usein vasta tammikuussa.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 16:41"]
[/quote]
Siis mä ajattelen kanssa just näin, mutta tästä aiheesta AINA kaveri jaksaa inttää ja olla eri mieltä, kun "hänen mielestä".
[/quote]
Ymmärrettävää tavallaan, tässähän oli ennen viime talvea useampi vuosi että lunta oli yli puolet koko vuodesta jopa täällä etelässä. Pahimmillaan lumi tuli lokakuussa eikä sulanut kuin vasta toukokuussa...
Syksyltähän tuo näyttää ja tuntuu, vaikka kohta alkaa jo joulukuu ja kaupat on täynnä talvivarusteita ja joulukrääsää.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 16:44"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 16:41"]
[/quote]
[/quote]
Ymmärrettävää tavallaan, tässähän oli ennen viime talvea useampi vuosi että lunta oli yli puolet koko vuodesta jopa täällä etelässä. Pahimmillaan lumi tuli lokakuussa eikä sulanut kuin vasta toukokuussa...
[/quote]
Niin kyllähän näitä vuosia välillä on..mutta kun ollaan jo reilusti keski-ikäisiä niin sekin nähty että on kovia pitkä talvia, ja sitten taas leutoja lyhyitä talvia... hänen mielestä marraskuu on silti aina talvea yhtäkaikki, oli se sitä termisesti tai ei.
Näin suuret murheet tääll ätänään..
ap
On talvi kun alkaa olla miinusasteita, talvivaatteita käytetään eikä lehtiä enää puissa. Eli minun mielestäni nyt.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 16:34"]
Siis onko mielestäsi nyt enemmän syksy vai talvi?
Ajatteletko että nyt on jo talvi?
[/quote]
En ajattele. M Espoo
Kaverisi ei harrasta puutarhanhoitoa. Mulla on Antonovka-talviomenat vielä valtaosaltaan puun alla. Äsken justiin toin kolme ämpäriä sisälle, ja alan tässä sorvailemaan niitä kuivaukseen ja keitellä pakkaseen. Ovat tänäkin syksynä pääasiassa kypsyneet jo ulkona. Kylmässä rapussa on satsi pöytäomenoiksi, siinä on helppo vahtia aina ohikulkiessaan, etteivät pääse pilaantumaan.
Juu, ei ole talvi, on mutavuodenaika. Sekin täällä lounaisrannikolla kestää välillä valtaosan vuotta. Talvi on muutaman viikon pakkaskausi siinä välissä.
Terminen talvihan alkaa kun ollaan pysyvästi nollan alapuolella. No vielä ei olla ainakaan Etelä-Suomessa.
Marraskuu on syksyä jo ihan nimensäkin mukaan.