Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi käytät curryä jauheena suoraan lämpimään ruokaan?

Vierailija
15.11.2014 |

Rakastan curryä, mutta se on ihan ällöä kun jossain ruokalassa tms ammattilaisetkin ripsauttavat curryä sellaisenaan esim. kana-perunapaistokseen.

Eivätkö hekään ymmärrä, että se täytyy käyttää öljyssä ensin parhaan maun esillesaamiseksi?

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi luulet, että käytän?!

Vierailija
2/78 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanaperunapaistos? Onko sellaista useinkin teidän ruokalassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea kysymys kuuluu, että miksi ihmeessä joku käyttää ylipäänsä sitä valmista curry-jauhetta? Se on kuvottavaa. Mihin ihmeeseen tuo valmisjauhe on edes tarkoitettu?

Vierailija
4/78 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä, vaan öljyssä hitaasti kuumennan.

Vierailija
5/78 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin se kuuluu tehdäkkin, oma äitini opetti sen minulle!

Vierailija
6/78 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen paljon intialaista ruokaa eikä valmis currymauste löydy maustekaapista. Garam masala kylläkin, mutta se onkin jo ihan eri asia.

Vierailija
7/78 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulle joku valehdellut, että käytän noin? :)

Vierailija
8/78 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 15:01"]

Teen paljon intialaista ruokaa eikä valmis currymauste löydy maustekaapista. Garam masala kylläkin, mutta se onkin jo ihan eri asia.

[/quote]

Todellakin näin. Jos lähtee tekemään intialaista ruokaa, niin curryjauhe tulee kiertää kaukaa. Curryjauhehan on brittien keksintö, eikä sillä ole oikeasti mitään tekemistä aidon intialaisen ruoan kanssa. Suomessa curryjauhetta käytetään yleensä broileriruokien kanssa silloin, kun maustaminen ei ole oikein hallussa ja halutaan päästä helpolla, esimerkkinä currykanakastike ja AP:nkin mainitsema kanaperunapaistos. Minun mielestäni pistävän makuinen ja epämiellyttävän hajuinen valmiscurryjauhe tulisi hävittää kauppojen hyllyiltä kokonaan.

Vierailija
9/78 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just, miten se muita haittaa vaikka laittaisin carryjauhoa vaikka suoraan kieleleeni tai kainaloon, jos siitä niin tykkään!!??

Tää on taas yksi tapa kiusata, eli jonkun muun tapa on huono ja oma se ainoa oikea.... sitten ihmetellään kun lapset kiusaa.

Vierailija
10/78 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota nyt ap. se carry jauhe pois sieraimistasi.

Vierailija
11/78 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 15:15"]

No just, miten se muita haittaa vaikka laittaisin carryjauhoa vaikka suoraan kieleleeni tai kainaloon, jos siitä niin tykkään!!??

Tää on taas yksi tapa kiusata, eli jonkun muun tapa on huono ja oma se ainoa oikea.... sitten ihmetellään kun lapset kiusaa.

[/quote]En minä ketään tästä kiusaa, ihmettelen vaan kuinka joku voi haluta syödä pahaa ruokaa kun niin helpolla voi makua parantaa. Saat ihan rauhassa tunkea curryä joka paikkaan, en tule haukkumaan keittiöösi.

Vierailija
12/78 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites sitä currya sitten käytetään oikeaoppisesti?

Vierailija
13/78 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 14:53"]

Oikea kysymys kuuluu, että miksi ihmeessä joku käyttää ylipäänsä sitä valmista curry-jauhetta? Se on kuvottavaa. Mihin ihmeeseen tuo valmisjauhe on edes tarkoitettu?

[/quote]

Ei ne kaikki valmiit curryt ole samaa tavaraa. Eikä kaikki intialaiset perheenäiditkään sekoita currya itse, vaan ostavat valmiina ;-)

Vierailija
14/78 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 15:21"]

[/quote]Unohda se valmispussi, ja laitat ohjeen mukaiset mausteet. Jos ohjeessa siis lukee curry, unohda koko juttu.

Vierailija
15/78 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 15:21"]

[/quote]

Ilmeisesti ap ajaa takaa sitä, että se pitäisi ensin kiehauttaa kuumassa öljyssä pannulla ennen muiden ainesten lisäämistä. Mutta periaatteessa tuo kikka pätee moniin muihinkin mausteisiin ja maustesekoituksiin, kuin curryyn... Ja toisaalta kaikkia ruokalajeja ei aloiteta öljyn kuumentamisella, mutta kyllä niihin silti voi curry-maustaa.

Vierailija
16/78 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 15:20"]

[/quote]En minä ketään tästä kiusaa, ihmettelen vaan kuinka joku voi haluta syödä pahaa ruokaa kun niin helpolla voi makua parantaa. Saat ihan rauhassa tunkea curryä joka paikkaan, en tule haukkumaan keittiöösi.

[/quote]

Kuule, jospa ne tykkää siitä juuri niin kuin ne on sen valmistanut??!

Itse inhoan pastoja, ihan kaikkia, en voi sietää niitä, mutta ei minulle tule mieleeni ihmetellä, kuinka joku voi sellaista sontaa syödä?! Lapseni ei koske suklaaseen tikullakaan, mutta sekin on ihan sille sallittu, en pakota syömään. Siskoni inhoaa sieniä ja etanoita, itse niitä taas rakastan. Makuja on monia ja toisen mieltymykset ei minua ahdista.

Vierailija
17/78 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ketään tästä kiusaa, ihmettelen vaan kuinka joku voi haluta syödä pahaa ruokaa kun niin helpolla voi makua parantaa. Saat ihan rauhassa tunkea curryä joka paikkaan, en tule haukkumaan keittiöösi.
[/quote]
Tapasi ilmaista asia ei ole todellakaan ihmettelyä vaan hyökkäävä ja töykeä, hyvin epäystävällinen. Alentavasti puhut toisten "pahasta ruuasta" jne. Vinkin curryn käyttöön voi antaa myös ystävällisesti, mutta turha kai yrittää selittää, jos käytöstapoja ei vain löydy.

Vierailija
18/78 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei se öljyssä kiehauttaminen niin radikaalisti makuun vaikuta, että ilman sitä operaatiota ruuasta tulisi pahaa. Se hiukan korostaa ja voimistaa makua, ei sen kummemmin muuta sitä.

Vierailija
19/78 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Curry on maultaan kuvottavaa

Vierailija
20/78 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opin vasta jonkun mastercheff-jakson aikana, että kaikki mausteet on hyvä paahtaa pannulla ennen muun ruuan lisäämistä. Eli vastaan ihmetykseesi näin: Kaikki ei ole varmaan katsonut samoja ohjelmia kuin minä, eivätkä tiedä miten mausteista saisi parhaimmat maut hyödyksi. Itse curryn suhteen en ole noin vihamielinen, itse pidän siitä tietyissä ruuissa, eikä kana ole ainoa.

Suomessa ruuanlaitto on edelleen lapsen kengissä. Minusta on hienoa, että silti mekin opimme pikkuhiljaa samoja asioita, mitkä ovat muulle maailmalle olleet jo vuosisatoja itsestäänselvää. Täällä tehdään ruokaa vielä samalla mentaliteetilla, kuin oltaisiin sodassa. Nämä ovat äideiltä opittuja asioita. Ja siis sanon, että Hans Välimäkikään ei ole yhtään mitään verrattuna vaikkapa italialaiseen kotiäitiin. Ei yhtään mitään.

Täälläkin on ollut monta positiivista ruoka-aloitusta, jossa on mainittu tämä mausteiden paahtaminen. Miksi sinun piti tehdä niin vihamielinen ja alentava aloitus samasta asiasta?