Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako teillä lapset käydä vapaasti keittiön kaapeilla ottamassa syötävää?

Vierailija
15.11.2014 |

Meillä ei. Meillä on kaksi ala-asteikäistä lasta (ja yksi pienempi, jonka kanssa olen kotona), jotka eivät koskaan mene itsekseen keittiön kaapeille ottamaan syötävää, vaan syövät ainoastaan ns. ruoka-aikoina. Ruoka-ajat vaihtelevat päivästä riippuen (eli ei ole mihinkään tiettyyn kellonaikaan sidottuja), arkisin syövät 5 ateriaa päivässä, viikonloppuna 3-5 riippuen päivän ohjelmasta, milloin on herätty, mitä syödään illalla jne. 3-4 tunnin välein yleensä syövät, eikä siinä välissä ehdi tulla nälkä. Jos joskus harvoin tulee, saavat ottaa jonkun hedelmän, porkkanan tms.

Aika monissa tuttavaperheissä tuntuu olevan aika tavallista, että lapset käyvät vähän väliä keittiössä hakemassa milloin leipää, milloin keksiä, milloin mehua jne. Ja sitten ei ns. kunnon ruoka maistukaan, kun on koko edellinen ruokaväli mässytetty kaikenlaista. Muutama tuttu lapsi syö ruoka-aikana muutaman lusikallisen, eikä omien sanojensa mukaan jaksa enempää ja tunnin päästä on sitten kinuamassa jotain syötävää.

Onko meidän perheen tapa ihan vanhanaikainen ja lapsilla liian tiukka kuri (heille ei ole koskaan tullut edes mieleen mennä ns. ilman lupaa ottamaan syötävää)? Mun mielestä meidän perheessä toimitaan fiksusti tässä asiassa ja nimenomaan siksi näin, että haluan, että lapset oppivat jo pienestä pitäen, ettei niillä kaapeilla tarvitse ravata jatkuvasti. Jännä nähdä, muuttuuko heidän käytös teini-iässä ja/tai sitten, kun mä en ole enää päivisin kotona.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin tunsin erään, jolla oli niin natsimeininkiä kotona, vessassa käymiseen tarvittiin lupa, syömiseen, jääkaapille ei tietenkään saanut mennä yms. lista jatkuu. Hänestä kasvoi oikein "terve ja tasapainoinen" nuori, täysin hukassa elämästä. 

Itselläni ei lapsena ollut ruoka-aikoja. Jos jääkaapissa oli ruokaa, syötiin. Jos oli aineita, tehtiin. Jos ei ollut mitään, oltiin nälässä.

Vierailija
62/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako teillä tosiaan alle 5-vuotiaat syödä mitä itse haluavat vai minkä ikäisinä lupa heltiää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni kysyvät, sopiiko jos otan nyt jotain vai onko kohta ruoka. Mitään täyskieltoa ei ole, mutta kukaan ei myöskään napsi juuri mitään aterioiden välillä. Koulun jälkeen lapset syövät välipalan itsenäisesti. Osaavat myös tehdä eväät treeneihin itse.

Silti vierastan ajatusta, että koti jossa ei koko ajan puputeta omaan tahtiin jotakin, olisi muka vankila. Näin ajattelevat ihmiset eivät itse taida kyetä säätelemään mielitekojaan lainkaan eivätkä välitä opettaa itsehillintää lapsilleenkaan.

Vierailija
64/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 19:07"]

Kuulostaa järkyttävälle ettei joku saa kodissaan hake jotain juomaa vaikkapa jääkaapista.

[/quote]

Mitä ihmeen juomaa jääkaapista pitäisi hakea? Vesi on janojuoma ja sitä saa hanasta. Aterioilla sitten maitoa/piimää tai hyvin satunnaisesti mehua.

Vierailija
65/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina jääkaapissa olutta....olen ilmeisesti natsi kun lapseni ei saa hakea sitä kaapista itsenäisesti milloin haluaa??

Vierailija
66/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 20:37"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 19:07"]

Kuulostaa järkyttävälle ettei joku saa kodissaan hake jotain juomaa vaikkapa jääkaapista.

[/quote]

Mitä ihmeen juomaa jääkaapista pitäisi hakea? Vesi on janojuoma ja sitä saa hanasta. Aterioilla sitten maitoa/piimää tai hyvin satunnaisesti mehua.

[/quote]

No, meillä on esimerkiksi lapsilla vesimukit jääkaapissa niin pienimmätkin saavat itse käytyä juomassa jos on jano ilman, että tarvitsee jakkaralle kiivetä tai pyytää apua tms. Toisekseen itsekin tykkään enemmän jääkaappikylmästä vedestä kuin hanakylmästä (meillä ei jostain syystä tule kovin kylmää vettä hanasta).

Vierailija
67/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 20:52"]

No, meillä on esimerkiksi lapsilla vesimukit jääkaapissa niin pienimmätkin saavat itse käytyä juomassa jos on jano ilman, että tarvitsee jakkaralle kiivetä tai pyytää apua tms. Toisekseen itsekin tykkään enemmän jääkaappikylmästä vedestä kuin hanakylmästä (meillä ei jostain syystä tule kovin kylmää vettä hanasta).

[/quote]

Aha. Ja sinä vedit sitten johtopäätöksen että jos perheessä kielletään ylimääräisten välipalojen hakeminen, myös kielletään veden hakeminen jääkaapista, jos perheessä nyt on tapana siellä vettä säilyttää. Tämä keskustelun taso taas suorastaan häikäisee.

Vierailija
68/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin moni sanoo että syödään kunnolla maha täydeksi tiettyinä aikoina. Tämä on todellakin väärin. Kaikki ravinto terapeutit jne lääkärit jne on mulle sanoneet että ruokaa pitää syödä vain sen verran että on kylläinen eli ei että on täysi olo vaikka sitten joutuisi syödä useammin. Sekin ongelma siitä juuri syntyy kun syödään täyteen että ei tosiaan kunnolla tunnista enään milloin on kylläinen kun maha tottuu isoihin ruokamääriin kerralla ja pikku hiljaa joutuu syömään isompia ja isompia annoksia. Ja helposti ahmii myös jos tietää että pitää odottaa seuraavaan viralliseen ruokaan.
ja se että annetaan syödä ruokien välissä ei tarkoita että täytetään se maha juuri ennen ruokailua. Kaikki lapset jaksavat 3 simey puoli tuntia odottaa

Vierailija
69/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa näytetään taas lahjakkaasti unohtavan  se tosiasia, että kaikille lapsille ei riitä 5 ateriaa päivässä vaan jotkut tarvitsevat useammin syömistä. Meillä esim. esikoisella laski vielä eskari-ikäisenä verensokeri helposti alle neljään jos edellisestä ruokailusta oli yli 2-3 tuntia liikunnan määrästä riiippuen ja söi ihan kunnon annoksia. (Lääkärissä ihan todettiin matalat verensokeriarvot kun luultiin päinvastaista jatkuvasta janosta johtuen eräässä vaiheessa.)

Vierailija
70/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 20:56"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 20:52"]

[/quote]

Aha. Ja sinä vedit sitten johtopäätöksen että jos perheessä kielletään ylimääräisten välipalojen hakeminen, myös kielletään veden hakeminen jääkaapista, jos perheessä nyt on tapana siellä vettä säilyttää. Tämä keskustelun taso taas suorastaan häikäisee.

[/quote]

Ja jos olisit lukenut mihin viestiin vastaisit niin tietäisit, että kerroin miksi jonkun tarvitsisi hakea juomista jääkaapista kun eihän siellä säilytetä kuin mehua ja maitoa.

Vierailija
71/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 20:59"]

Ja jos olisit lukenut mihin viestiin vastaisit niin tietäisit, että kerroin miksi jonkun tarvitsisi hakea juomista jääkaapista kun eihän siellä säilytetä kuin mehua ja maitoa.

[/quote]

Alkuperäinen kirjoittaja itse asiassa kirjoitti että "juomaa jääkaapista", jolla hän tuskin vettä tarkoitti. Mutta pakko tähän oli tulla irvailemaan että teillä ainakin säilytetään vettä jääkaapista ja että natsit kieltävät senkin ottamisen.

Vierailija
72/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylä ja ei. Jos lounas tai päivällinen on kohta, pyydän odottamaan siihen. Jos lapsi edelleen sanoo, että on kova nälkä, niin minun puolesta voi syödä vaikka voileivän siinä kohtaa, aina ovat jaksaneet syädä varsinaisen ruuankin. Harkkuja meillä ei kaapeista yleensä löydy kuin viikonloppuisin, joten niitä eivät arkisin syö. 

Vierailija
73/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä välimaasto tuosta: Pienempänä tyttö söi ruoka-aikoina eikä käynyt kaapeilla/napostellut aterioiden välissä. Nyt teini-ikäisenä syö 5 ateriaa päivässä, treenaa kovaa ja saa tottakai ottaa hedelmää, leipää, jugurttia, rahkaa yms mitä kaapista löytyy jos mieli tekee ja on nälkä. Kysyy jos haluaa herkkuja esim keksejä ym. Yleensä syödään vaan v.loppuisin. En ole nipo enkä tiukkis. Luotan että teini osaa itse päättää mitä haluaa, onko nälkä ja tarvitseeko ylimääräistä ruoan lisäksi. Urheilee niin paljon ja on aina ollut hoikka. Nyt 173 cm ja 55 kg kyseessä on 14 v tyttö

Vierailija
74/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 20:58"]

Tässä keskustelussa näytetään taas lahjakkaasti unohtavan  se tosiasia, että kaikille lapsille ei riitä 5 ateriaa päivässä vaan jotkut tarvitsevat useammin syömistä. Meillä esim. esikoisella laski vielä eskari-ikäisenä verensokeri helposti alle neljään jos edellisestä ruokailusta oli yli 2-3 tuntia liikunnan määrästä riiippuen ja söi ihan kunnon annoksia. (Lääkärissä ihan todettiin matalat verensokeriarvot kun luultiin päinvastaista jatkuvasta janosta johtuen eräässä vaiheessa.)

[/quote]

Jep. Jotkut. Mutta hyvin harvat. Mutta se on tietysti hyvä tekosyy niille perheille, joissa välipaloja naahitaan pitkin päivää. Yllättävän yleinen tuo hypoglykemia, jos av:ta lukee ;)

Vierailija
75/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi lapsiparkoja, niinhän ne ovat kuin kylässä omassa kodissaan, kun ei edes ruokaa saa ottaa kuin luvan perästä. Ymmärrän toki, ettei silloin oteta väli- tai hiukopalaa, jos ruoka on juuri valmistumassa, mutta jos seuraavaan ruoka-aikaan on vaikka parikin tuntia, niin kyllä silloin pitää sallia vaikka voileipä tai hedelmä. Lapset ovat esim. olleet ulkona ja kuluttaneet energiaa reippaaseen liikuntaan, joten ei ole ihme jos hiukoo.

Vierailija
76/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 18:47"]Eivät käy. Minusta tuo jonkun esittämä "lapset eivät opi tuntemaan nälkää" -argumentti on outo, sillä eiväthän he tosiaan opi tuntemaan sitä, jos joka välissä jotain pientä välipalaa ottavat. Edes se "terveellisten naposteltavien", eli hedelmien ja voileipien naahiminen välipaloina aterioiden välillä ei todellakaan ole terveellistä, varsinkaan lasten hampaiden kannalta! Varsinkin hedelmät ovat happamia ja liuottavat kiillettä. 

Haluan opettaa lapset syömään aterioilla niin, että ymmärtävät kun syövät monipuolisesti, jaksavat seuraavaan ateriaan helposti. Eihän sitä jaksakaan jos näykkii ruokaansa eikä syö monipuolisesti.

Joku antoi hyvillä mielin lapsen juoda maitoa ennen ruokaa, onhan se terveellistä. No ei ole liikaa käytettynä, kun sillä täyttää ensin mahansa niin ei ruokaa mahdu mahaan enää. Ja liika maito aiheuttaa lapsilla ummetusta ja anemiaa.

Lisäksi tuo "lapsi syö huonosti, niin annan käydä hakemassa kaapista itse syötävää" - voi luoja miten metsään mennään! Eihän se lapsi opikaan syömään ruoka-aikoina kun täyttää vatsansa pienillä välipaloilla pitkin päivää.

Kaksi yllämainittuja ovat ihan peruskauraa neuvolassa, viikottain tulee näitä maitolapsia ja "huonosyömäisiä" vastaan. Ja neuvolan pitäisi ratkoa ongelma, kun vanhemmat ovat epätoivoisia lapsensa kanssa.

Lapset eivät osaa itse arvioida millaista ruokaa he tarvitsevat, vanhempien tehtävä on se opettaa. Voileivillä mahan täyttäminen ei ole terveellistä. Minulla ei olisi edes varaa täyttää jääkaappia leivänpäällisillä siihen tahtiin kuin lapset voileipää söisivät, jos vapaasti saisivat tehdä.
[/quote]
Meillä lapset eivät syö aterialla, jos napostelevat sitä ennen. Meillä syödään aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala viikonloppuisin (9, 13, 17 ja 19). Jos lapset haluaa jotain pientä välissä, saavat ottaa maitoa ja hapankorppua/hedelmää. Ovat ihannepainossa (nyt), mutta molemmat taipuvaisia pulleuteen ja herkutteluun. Rakastavat kaikkea rasvaista ja makeaa, vetäisivät kaksin käsin, jos saisivat. Kunnon ruokaa vanhin syö lähinnä nälkäänsä, jos saisi käydä kaapeilla itse, hamstraisi pelkkää karkkia ja keksiä. Meillä niitä aina jonkin verran löytyy, karkkia ei välttämättä, mutta keksejä kyllä.

Vierailija
77/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että alle kouluikäisen ei tarvitse mennä kaapille omin neuvoin mutta kyllä kouluikäisen pitää itse osata ja saada määritellä mihin aikaan syö aamu- ilta tai välipalansa. Kunnon ateriat on hyvä pyrkiä pitämään tiettyihin aikoihin. Ja jos vanhemmat on töissä niin kai sen lapsen pitää osata aamulla tai koulusta palatessaan palvella itseään. 

Vierailija
78/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ihmettelin, kun tytön kaverit tuli meille ja ne vetivät kaapista sokerit ja pullat ja jäätelöt ja söivät kuin viimeisessä hädässä. Kotona ei kuulemma saanut. Oma lapseni katsoi vierestä silmät pyöreinä, koska meillä ei ruuasta tehty numeroa, ei edes herkuista. Hoikka tyttö, hyvät hampaat eikä vanhempanakaan ole herkkujen perään kun niitä oli kotona normaalisti tarjolla. Ettei vaan käy ap:lle niin, että ruoka-ajoista on tehty  ISO numero?

Vierailija
79/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 21:32"]

Joskus ihmettelin, kun tytön kaverit tuli meille ja ne vetivät kaapista sokerit ja pullat ja jäätelöt ja söivät kuin viimeisessä hädässä. Kotona ei kuulemma saanut. Oma lapseni katsoi vierestä silmät pyöreinä, koska meillä ei ruuasta tehty numeroa, ei edes herkuista. Hoikka tyttö, hyvät hampaat eikä vanhempanakaan ole herkkujen perään kun niitä oli kotona normaalisti tarjolla. Ettei vaan käy ap:lle niin, että ruoka-ajoista on tehty  ISO numero?

[/quote]

Minä olen miettinyt tätä ihan samaa asiaa. Kyllä meillä vaan säilyy keksit ja herkut kaapeissa vaikka lapsilla on lupa mennä itse ottamaan kaapeista syömistä. Sitten osa kavereista saattaa ihan vaivihkaa käydä kyläillessä nappaamassa vaikka pikkutomaatteja rasiasta vähän väliä ja vierailun loputtua vasta tajuan mitä se keittiöstä kuulunut rapina oli kun huomaan aiemmin täydessä rasiassa olevan enää yhden tomaatin jäljellä. Meillä siis lapset kyllä kertovat ottavansa syömistä / kysyvät luvan vaikka saavat ihan vapaasti syödä mitä haluavat ja kaapeista löytyy. Välillä jopa yllätyn kun tokaluokkalainen saattaa kysyä, että voiko syödä koulussa saamansa ja reppuun säästämänsä karkin kun on tullut kotiin vaikka aina on noihin lupa irronnut.

Vierailija
80/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 21:06"]

Voi lapsiparkoja, niinhän ne ovat kuin kylässä omassa kodissaan, kun ei edes ruokaa saa ottaa kuin luvan perästä. Ymmärrän toki, ettei silloin oteta väli- tai hiukopalaa, jos ruoka on juuri valmistumassa, mutta jos seuraavaan ruoka-aikaan on vaikka parikin tuntia, niin kyllä silloin pitää sallia vaikka voileipä tai hedelmä. Lapset ovat esim. olleet ulkona ja kuluttaneet energiaa reippaaseen liikuntaan, joten ei ole ihme jos hiukoo.

[/quote]

Käsittääkseni mm. ap ei tarkoittanut, ettei lapsi/lapset saisi ottaa itse mitään, jos vaikkapa ulkoa tullessa on kova nälkä tai seuraavaan ateriaan on pari tuntia. Nyt järki käteen: ei se, ettei napostella kaikkien aterioiden välissä milloin leipää/keksiä ja milloin mehua tarkoita sitä, ettei todellisessa nälässä (vaikka sen ulkoilun jälkeen) saisi mitään ottaa ennen seuraavaa pyhää ateriaa! Nyt kysyttiin, saako lapset _vapaasti_ käydä kaapeilla syömässä.

Ja mielestäni tässä keskustelussa on aika oleellista, puhutaanko esim. 3-6-vuotiasta vai jo kouluikäisistä. Jos kouluikäinen tulee iltapäivällä tyhjään kotiin, niin tottakai silloin saa/pitää syödä itsenäisesti. Ja muutenkin olettaisin, että isommilta kouluikäisiltä voi odottaa hieman omatoimisuutta aamu- ja välipalojen suhteen.