Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako teillä lapset käydä vapaasti keittiön kaapeilla ottamassa syötävää?

Vierailija
15.11.2014 |

Meillä ei. Meillä on kaksi ala-asteikäistä lasta (ja yksi pienempi, jonka kanssa olen kotona), jotka eivät koskaan mene itsekseen keittiön kaapeille ottamaan syötävää, vaan syövät ainoastaan ns. ruoka-aikoina. Ruoka-ajat vaihtelevat päivästä riippuen (eli ei ole mihinkään tiettyyn kellonaikaan sidottuja), arkisin syövät 5 ateriaa päivässä, viikonloppuna 3-5 riippuen päivän ohjelmasta, milloin on herätty, mitä syödään illalla jne. 3-4 tunnin välein yleensä syövät, eikä siinä välissä ehdi tulla nälkä. Jos joskus harvoin tulee, saavat ottaa jonkun hedelmän, porkkanan tms.

Aika monissa tuttavaperheissä tuntuu olevan aika tavallista, että lapset käyvät vähän väliä keittiössä hakemassa milloin leipää, milloin keksiä, milloin mehua jne. Ja sitten ei ns. kunnon ruoka maistukaan, kun on koko edellinen ruokaväli mässytetty kaikenlaista. Muutama tuttu lapsi syö ruoka-aikana muutaman lusikallisen, eikä omien sanojensa mukaan jaksa enempää ja tunnin päästä on sitten kinuamassa jotain syötävää.

Onko meidän perheen tapa ihan vanhanaikainen ja lapsilla liian tiukka kuri (heille ei ole koskaan tullut edes mieleen mennä ns. ilman lupaa ottamaan syötävää)? Mun mielestä meidän perheessä toimitaan fiksusti tässä asiassa ja nimenomaan siksi näin, että haluan, että lapset oppivat jo pienestä pitäen, ettei niillä kaapeilla tarvitse ravata jatkuvasti. Jännä nähdä, muuttuuko heidän käytös teini-iässä ja/tai sitten, kun mä en ole enää päivisin kotona.

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 6-vuotias kysyy aina luvan tai sanoo vaan, että on nälkä. Sitten ehdotan jotain sopivaa syötävää, jos ei ole ruoka-aika. Hieman alipainoinen on ja hyvin paljon treenaavat ja aina ollut huono syömään. Voin kertoa, että 6 vuotta kestänyt huono syöminen ja alipainokin ovat erittäin stressaavia asioita. Karkit ei maistu, hedelmistä ja vihanneksista pitää. Proteiinin saannin turvaamisesta olen eniten huolestunut. Liha, kana tai kala ei tunnu maistuvan. Mutta vastaus kysymykseen on pyytää luvan. Johon aina vastaan ehdottomasti, että saa ottaa!

Vierailija
42/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa ja kaapeista löytyy vaikka mitä herkkuja, mutta siltikään ei kelpaa. Lääkäri totesi että kyllä se jossakin vaiheessa rupeaa syömään. Vieläkään sitä ei ole tapahtunut.. 13-vuotias poika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei 7v ole vielä kertaakaan ollut ruokailujen välillä vailla mitään? Joskus, kun on syönyt päivällistä huonosti, tulee 30-60min ennen "iltapala-aikaa" valittamaan nälkää. Silloin tehdään tukeva iltapala sitten aiemmin, ei haukata mitään pientä ja hetkenpäästä sitä iltistä.

Toisaalta lapsi on saanut väli- ja iltapaloilla toteuttaa omia toiveitaan, eli ei ole tarvinnut tulla ruokien välillä norkoilemaan kun tietää saavansa niitä mielitekojaan "ruoka-aikoina".

Vierailija
44/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin lapsi saa kotonaan ottaa kaapista mitä haluaa. Myös herkkuja, jos tekee mieli. Lapsi ei tietenkään tyhjennä kaappeja ja vedä keksipakettia välipalaksi, koska siihen ei pääse kehittymään tukahduttavaa himoa, kun lapsi tietää saavansa maistella niitä keksejä milloin huvittaa.

Omassa lapsuudessani piti aina kysyä. Silloin sitä ei tajunnut, mutta jälkikäteen on muistissa hyvin selvästi miten oli koko ajan pieni nälkä ja se keksipaketti tai jäätelö kuumotteli mielessä pakonomaisesti koko viikon kunnes vihdoin sai maistaa. Silloin tuli hotkittua oma osuus kauhealla kiireellä, kun kerrankin oli mahdollisuus!

Ja sama tapa jatkui myös aikuisuuteen. En edes oikeasti vieläkään nauti herkuista, pitää vaan vetää naamaan pelkästään siksi, että pystyy.

Vierailija
45/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai teidän tapanne ole vanhanaikainen mutta ikävä se on!Hyi en todellakaan haluaisi asua sellaisessa perheessä jossa äiti on portinvartijana ja määrää milloin lapsilla saa olla nälkä!Ei minun lapsuudessa 70-luvulla ollut tuollaisia sääntöjä omassa perheessäni eikä ystävilläni,eikä nykyään omassa perheessäni.Ihan saavat lapset käydä kaapilla omaan tahtiin leipää,hedelmiä ym.ottamassa ilman minun lupaani ja silti ruoka maittaa oikein hyvin.Liikkuvat ja touhuavat ilmeisesti niin paljon että nälkää riittää.
Minusta tuntuu että tuollaiset säännöt ovat puhdasta vallankäyttöä ja kuuluvat johonkin laitokseen,ei kotiin.

Vierailija
46/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkukaapille ei mennä, mutta muuten on vapaat kädet. Mitä se haittaa jos lapsi juo 2 lasia maitoa ennen ruokaa? Minusta maito on aika hyvää ruokaa. Hirveän paljon parempaa kuin peruna talviaikaan. Leipä ja jugurtti on tietty eri asia, erityisesti se jugurtti (paitsi maustamaton).

Minä en ole päivisin passaamassa eli sikälikin eri tilanne kuin ap:llä, mutta vähän hankalaksi menisi tuollainen aikatauluttaminen meillä vaikka kotona olisinkin. Yksi on syönyt 10.30 koulussa ja kotona on kahden jälkeen hirmu nälkäisenä. Toinen tulee puolen neljän aikaan. Pitääkö tämän ekaluokkalaisen odotella nälissään isosiskoa koulusta 1.5h? Että syövät omia aikojaan omatoimisesti. Joskus laittavat myös iltaruoan omatoimisesti (4lk), kun jos minä tulen kotiin neljän jälkeen ja urheiluharkat alkaa viideltä niin lapsen pitää olla syömässä jo silloin neljältä, että jaksaa riekkua ilman vatsakipua. Enkä minä tuossa välissä mitään ehtisi tekemäänkään, kun pitää jo lähteä kuskiksi. Että auki on meillä kaapin ovet. Herkkukaapista kysyvät luvan.  

Vierailija
47/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei kehity militanttia, ortoreksista dieetti-tyylistä suhdetta ruokaan, jossa katsotaan kellosta ja nettisivuilta, milloin pitäisi olla nälkä, eikä opita itse ikinä sitä omaa kehoa ja sen signaaleja tulkitsemaan. Vähän kuin sellainen ravinnollinen armeija.

Vierailija
48/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ovat 6 ja 8. Koululaine syö aamiaisen kotona, eskari päiväkodissa. Lounas koulussa ja päiväkodissa. Koululainen nappaa kotona aamulla yhdessä valmistetun välipalan jääkaapista. Eskarilaisen välipala päiväkodissa. Illallinen yhdessä kotona n. klo 17. Iltapala kotona n. klo 19.30. Välillä ei napostella. Tästä tulee lapsille 5 ateriaa päivässä. Nipo en ole, mutta säännölliset ruoka-ajat on oltava. Viikonloppuisin näistä joustetaan, mutta ei siitäkään huolimatta napostella milloin mieleen juolahtaa, koska ruokailujen välit eivät veny kohtuuttomiksi. 

Vierailija
49/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
50/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voileipää voi tehdä välipalaksi ja hedelmiä tietenkin. Ei meillä yleensä edes ole mitään keksejä, mehuja tai herkkuja kaapissa. Syödään terveellisesti ja silloin, kun on nälkä. 

Vierailija
51/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen neuvolasysteemi ja kaikkien päiväkoti-ja muiden sossutyöntekijöiden propaganda tekee epävarmoista äideistä natseja, kun pitäähän se lapsi sulloa kaikessa tiettyyn muottiin. Hyi hitto miten vihaan sitä painostusta, että kunnon äiti huolehtii lapselleen joka päivä tasan 5 ateriaa tasan tietyllä virallisella kellonlyömällä. Sanellaan vielä, mitä sen pitää olla. Ja aterioiden välillä monta muuta ehdottoman pakollista toimintoa, pakkoulkoilua, nukkuminen tasan oikeaan aikaan... Ihan oikeasti hankkikaa elämä, jotain muuta kuin syöminen orjallisesti kellon mukaan! Neuvola on natsipropagandalaitos. Varokaa niiden aivopesua.

Vierailija
52/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät käy. Minusta tuo jonkun esittämä "lapset eivät opi tuntemaan nälkää" -argumentti on outo, sillä eiväthän he tosiaan opi tuntemaan sitä, jos joka välissä jotain pientä välipalaa ottavat. Edes se "terveellisten naposteltavien", eli hedelmien ja voileipien naahiminen välipaloina aterioiden välillä ei todellakaan ole terveellistä, varsinkaan lasten hampaiden kannalta! Varsinkin hedelmät ovat happamia ja liuottavat kiillettä. 

Haluan opettaa lapset syömään aterioilla niin, että ymmärtävät kun syövät monipuolisesti, jaksavat seuraavaan ateriaan helposti. Eihän sitä jaksakaan jos näykkii ruokaansa eikä syö monipuolisesti.

Joku antoi hyvillä mielin lapsen juoda maitoa ennen ruokaa, onhan se terveellistä. No ei ole liikaa käytettynä, kun sillä täyttää ensin mahansa niin ei ruokaa mahdu mahaan enää. Ja liika maito aiheuttaa lapsilla ummetusta ja anemiaa.

Lisäksi tuo "lapsi syö huonosti, niin annan käydä hakemassa kaapista itse syötävää" - voi luoja miten metsään mennään! Eihän se lapsi opikaan syömään ruoka-aikoina kun täyttää vatsansa pienillä välipaloilla pitkin päivää.

Kaksi yllämainittuja ovat ihan peruskauraa neuvolassa, viikottain tulee näitä maitolapsia ja "huonosyömäisiä" vastaan. Ja neuvolan pitäisi ratkoa ongelma, kun vanhemmat ovat epätoivoisia lapsensa kanssa.

Lapset eivät osaa itse arvioida millaista ruokaa he tarvitsevat, vanhempien tehtävä on se opettaa. Voileivillä mahan täyttäminen ei ole terveellistä. Minulla ei olisi edes varaa täyttää jääkaappia leivänpäällisillä siihen tahtiin kuin lapset voileipää söisivät, jos vapaasti saisivat tehdä.

Vierailija
53/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 18:47"]

Eivät käy. Minusta tuo jonkun esittämä "lapset eivät opi tuntemaan nälkää" -argumentti on outo, sillä eiväthän he tosiaan opi tuntemaan sitä, jos joka välissä jotain pientä välipalaa ottavat. Edes se "terveellisten naposteltavien", eli hedelmien ja voileipien naahiminen välipaloina aterioiden välillä ei todellakaan ole terveellistä, varsinkaan lasten hampaiden kannalta! Varsinkin hedelmät ovat happamia ja liuottavat kiillettä. 

Haluan opettaa lapset syömään aterioilla niin, että ymmärtävät kun syövät monipuolisesti, jaksavat seuraavaan ateriaan helposti. Eihän sitä jaksakaan jos näykkii ruokaansa eikä syö monipuolisesti.

Joku antoi hyvillä mielin lapsen juoda maitoa ennen ruokaa, onhan se terveellistä. No ei ole liikaa käytettynä, kun sillä täyttää ensin mahansa niin ei ruokaa mahdu mahaan enää. Ja liika maito aiheuttaa lapsilla ummetusta ja anemiaa.

Lisäksi tuo "lapsi syö huonosti, niin annan käydä hakemassa kaapista itse syötävää" - voi luoja miten metsään mennään! Eihän se lapsi opikaan syömään ruoka-aikoina kun täyttää vatsansa pienillä välipaloilla pitkin päivää.

Kaksi yllämainittuja ovat ihan peruskauraa neuvolassa, viikottain tulee näitä maitolapsia ja "huonosyömäisiä" vastaan. Ja neuvolan pitäisi ratkoa ongelma, kun vanhemmat ovat epätoivoisia lapsensa kanssa.

Lapset eivät osaa itse arvioida millaista ruokaa he tarvitsevat, vanhempien tehtävä on se opettaa. Voileivillä mahan täyttäminen ei ole terveellistä. Minulla ei olisi edes varaa täyttää jääkaappia leivänpäällisillä siihen tahtiin kuin lapset voileipää söisivät, jos vapaasti saisivat tehdä.

[/quote]no juuri näin!!! Olin ihan pöyristynyt näistä vastauksista, että joku vielä tänä päivänä on niin pihalla terveistä elämäntavoista, joihin ei todellakaan kuulu mikään napostelu ruokailujen välissä.. :O

Vierailija
54/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei meilläkään 5-vuotias lapsi itsekseen käy kaapeilla, paitsi vettä hakee hanasta jos on jano. Meillä myös ruoka-ajat, muina aikoina ei syödä (eikä muualla kuin pöydässä!).

Vierailija
55/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 18:47"]

[/quote]

Koko viestisi oli todella fiksua tekstiä, mutta poimin tämän. Ihan hullua ajatella, että pienet lapset osaisivat itse miettiä, millä ruualla maha kannattaa täyttää. Kokisin todella turhauttavalta tehdä ruokaa lapsille, jotka ovat juuri 10 minuuttia aikaisemmin työntäneet vatsansa täyteen vaikkapa leipää, maitoa tai banaania ja ilmoittaisivat sitten ruokapöydässä, ettei lämmin ruoka maistu. Hetken päästä nämä samat lapset sitten vinkuisivat taas nälkäänsä, kun vanhemmat ovat juuri päivällisen syöneet ja astiat pöydästä pois keränneet. Eihän sellaisessa systeemissä ole yhtään mitään järkeä. 

Joskus aiemmin täällä oli ketju, jossa kyseltiin, saako jääkaapista ottaa leivänpäällyskinkkua mielin määrin ja pistellä sitä poskeensa. Tosi moni ihmetteli, jos joku sellaisesta hermostui. Että eikö nyt omassa kotonaan saa mättää kinkkua ja juustoa pelkilteen jos huvittaa. Ihmettelen, miten rikkaita nämä perheet ovat, jos viitsivät ostaa pakettitolkulla kinkkua jääkaappiin ihan sitä varten, että sitä voi sieltä napostella, kun ei jaksa odottaa ruoka-aikaa. Meillä on jääkaapissa yleensä 1-2 kinkkupakettia, ja ne riittää viikoksi. Taloudessamme on kolme syöjää. 

Vierailija
56/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmäkorilta saa otta hedelmän milloin ja toki vettä saa käydä ottamassa mutta muuten syödään vain ruoka-aikoina :)

Vierailija
57/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai saa jääkaapilla ja kaapillakin käydä! Täällä kasvaa vain hoikkia terveitä lapsia ja saavat syödä niin paljon kuin haluavat. Kuulostaa järkyttävälle ettei joku saa kodissaan hake jotain juomaa vaikkapa jääkaapista. Eikö teillä miehetkään saa käydä jääkaapilla vapaasti. Aikamoista natsimeininkiä, mitä ihmeen laitoksia kotinne oikein ovat? Sen ymmärrän että lapsille opetetaan käytöstavat ja kysyä voi jos nameja haluaa mutta että kaikki kiellettyä, varmaan on mukava elämä laitoskodissa.

Vierailija
58/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me taidamme olla ainut perhe missä lapset saa vapaasti vetää myös herkkuja. Ja syövät hyvin kotiruokaa, kouluruokaa, juhlaruokaa ja hömppäruokaa eli kaikki kelpaa.

Syövät keksejä, pullaa, vanukkaita, jätskiä, jugurttia ja muroja.

Karkkia, shipsejä ja limsaa saa vain pe ja la.

Ovat laihoja ja reikiä 0 ja ovat jo teinejä.

Vierailija
59/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai saavat. Miksi ihmeessä eivät saisi? Jos ruoka-aikojen lisäksi on nälkä, ilman muuta saa tehdä voikkarin tai ottaa hedelmän tai jogurtin. Ei tarvitse nälässä olla. Ei meillä mitään sen kummempia herkkuja kaapeissa koskaan olekaan. Ja minä olen sentään akateemisesti koulutettu.

Vierailija
60/80 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että joku lapsi saa oikein ottaa vettä hanasta ilman lupaa...ei muuta...omassa kodissa!!!!

Ei ihme että suomalaiset lapset ja nuoret voi pahoin kun koti on kuin vankila.