Kuinka kauan teillä käytetty lasten muovilautasia?
Meillä on laatikollinen lasten muovisia (melamiinisia?) lautasia ja mukeja. Aina silloin tällöin lapset niitä käyttävät, lähinnä siksi, että ovat helposti saatavilla alalaatikossa.
Minkä ikäiset teillä eivät enää ole käyttäneet lainkaan lapsellisia astioita? Oletteko heittäneet sitten kaikki pois vai säästäneet kylään tulevia lapsiperheitä varten? Vai käytättekö muoviastioita kuten vanhempani, joilla on edelleen lapsuuteni muovimukeja käytössä.
Kommentit (29)
Mä olen tosi iloinen, että av:lla otetaan ftalaatit tosissaan! Hyvä! Vauvoille keraamisia kulhoja, isommille keraamisia soppalautasia tai halutessaan voi ostaa lapsille keraamisia lasten astiastoja. Ei tarvi muovia ostaa ja käyttöikäkin on pitkä.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 09:42"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 09:04"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 09:01"]
Meillä 3vuotias on syönyt ja juonut jo vuoden verran tismalleen samoista astioista kuin aikuiset. Mielestäni sillä viestitetään lapselle että hän on tasavertainen.
[/quote]Oletteko heittäneet siis muovikamat roskiin? Sama kysymys edelliselle vastaajalle.
ap
[/quote]
Miksi ne pitäs roskiin heittää?
[/quote]
Jos ei tarvi enää? Ei meillä ainakaan oo tilaa kaikkea säästää.
Meillä 18v, 16v ja 14v tykkäävät edelleen syödä niistä ja ottavat ne kaapista.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 09:21"]
Ikinä ei ole muovilautasia lapsilla olleet. Arabian muumi lastenastiastot on molemmilla olleet ja ikinä ei ole rikki mennyt mitään. Aluksi syötin itse niistä ja 1,5v eteenpäin lapset söi itse. En tajua tuota ettei edes 3v voisi syödä jo keraamiselta lautaselta. Mitä ihmeen riiviöitä ne lapsene ovat??
[/quote]
Samanlaisia nilviäisiä ne on sunkin kakarat, vaikka kuinka kehuskelisit!
Meillä ei ole koskaan ollut kätyössä muoviastioita tai lastenastioita (nokkamukit on olleet). Lapset ovat syöneet posliinisilta leipälautasilta. Menihän niitä muutama rikki, mitäpä tuosta, kaupasta sai sitten uusia. :)
Pari kertaa saatiin noita muoviastioita lahjaksi, ja koin ne tosi hankaliksi. Mikroon niitä ei saa laittaa, ja muutenkin olivat niin kevyitä ja heppoisia, että luistelivat pitkin pöytää jos oli vähän riehakkaampi syöjä.
Meillä lapsi nyt 1,5v. ja viimeiset pari kuukautta ollut käytössä "tavalliset" astiat. Nostin muovilautaset ja kulhot ylähyllylle, meillä kyläilee jonkin verran lapsiperheitä joissa vanhemmat pyytävät lapselleen muoviset astiat.
Meillä ei ole myöskään käytetty muovisia ruoka-astioita. Lusikoita kyllä käytettiin ja käytetään ajoittain edelleen. Lapset nyt 6 v ja 8v. Isot muovilusikat on kätevät, jos on kiire syödä esim. keittoa, kun eivät kuumene :).
Mutta laseina meillä on ihan alusta asti ollut Iittalan Kartiolasit. Ne kaatuvat paljon vähemmän kuin muovimukit ja eivät mene kovin helposti rikki. Lautasina on normaalit posliinilautaset, mutta aivan pienenä käytin ns leipälautaskokoa.
Meilläkään ei ole ollut muovisia astioita. Hetken aikaa oli muovinen nokkamuki, mutta kun vesi alkoi siinä heti saada makua, otin pois käytöstä. Meillä on yksi Lifefactoryn lasinen tuttipullo, johon on myös nokkaosa. Esikoinen oppi kyllä tosi nopeasti jo vauvaiässä juomaan itse korvallisesta pienestä kahvikupista.
Meillä on pari huonompaa lautasta ja lasia sekä sitten noita vanhoja pieniä kahvikuppeja, jotka on olleet käytössä siinä iässä, kun lapsi on saattanut jotain heitellä. Jokunen astia on mennyt rikki, mutta tosi vähän kyllä. Mun vanhempien luona on mennyt enemmän, kun siellä on laattalattia, mutta äiti ratkaisi tämän ostamalla teräksisiä desin mittoja juomakupeiksi!
Eipä ole muovilautasia meillä ollut käytössä ollenkaan. Posliinisia kippoja pienille, tavalliset lautaset isommille. Syynä juuri se, että muoveissa on niin paljon myrkkyjä. Hormonitoimintaa sekoittavia pehmentimiä yms. Vain bpa:ttomia nokkamukeja on muutama. Vaikka yksivuotiaskin juo jo useimmiten lasista tai posliinimukista.