Mikä mun silmiä vaivaa?
Mulla on tässä nyt hyvin nopeasti tullut outoja silmäongelmia. Outoja siinä mielessä, että ei mulla ole tällaista koskaan ollut. Iho silmien ympärillä on todella kuiva (kirvelee ja hilseilee) ja aamuisin turvonnut. Nyt silmiä on alkanut myös kirvellä. Voiko liittyä flunssaan, joka mua on vaivannut jonkun aikaa? (Ei ole korona). Allergioita mulla ei (tietääkseni) ole. Oon yrittänyt hoitaa ihan kosteuttavilla voiteilla ja juomalla enemmän vettä, mitä muuta voisin tehdä?
Kommentit (28)
Ruusu ja vyöruusu on mainittu koronarokotuksesta tuleviksi haittavaikutuksiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuivat silmät tulee ekana mieleen. testaa perus tippoja. Saa normikaupastakin.
Apteekista Viscotearsin geeliä. Sitä yöksi silmiin ja aamulla pyyhkii silmät lämpimällä vedellä kostutetulla vanulla. Silmäluomien iholle kaikista miedoin Hydrokortison ja kun iho on parantunut voi laittaa Xyliderm-geeliä silmänympärysten iholle.
Vierailija kirjoitti:
Vyöruusu johtuu siitä, että on aiemmin sairastanut vesirokon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vyöruusu johtuu siitä, että on aiemmin sairastanut vesirokon.
Niin?
https://data.fimea.fi/Comirnaty.pdf
"Infektiot-ryhmään kuuluu erilaisia bakteeri- ja virusinfektioita, esimerkiksi vyöruusun aktivoituminen. Vyöruusu on vesirokkoviruksen aiheuttama paikallinen rakkulainen ihomuutos. Arviolta 95 %:lla aikuisista on kehossaan vesirokkovirus lapsuudessa sairastetun infektion jäljiltä, ja puolustuskyvyn ohimenevästi heiketessä virus voi aktivoitua ja aiheuttaa vyöruusun. Vyöruusun on kertaalleen sairastanut 2 % 40-vuotiaista ja 10 % 70-vuotiaista suomalaisista. (Lääkärikirja Duodecim)"
"Silmät 244 175 Näköhäiriö 37 28 Silmien särky 28 17 Näön sumentuminen 25 16 Silmien valonarkuus 16 10"
Infektiot 322 279 Vyöruusu 52 39 Keuhkokuume 42 42 Erysipelas (ruusu) 26 26
Osta apteekista säilöntäaineettomia keinokyyneleita ja käytä ainakin 4-5 x päivässä . Silmäluomille voi kokeilla a-vitamiinipitoista silmävoidetta, joita saa apteekista ilman reseptiä. Kuivasilmäisyys ja korkea verenpaine ovat yleisin syy silmän pinnan verenpurkaumaan. Verenpurkauman takia EI tarvitse lähteä päivystykseen tai ylipäätään lääkäriin. Kuivasilmäisyys on hyvin yleinen syy silmässä tuntuvaan roskantunteeseen, ärsytykseen ja punoitukseen.
Jos näössä tapahtuu muutoksia, silmä punoittaa voimakkaasti tai särkee, kannattaa käydä lääkärissä.
Terv. Silmälääkäri
Itsellä aina syksyisin lämmityskauden alkaessa kuiva sisäilma kiihdyttää silmien kuivumista.
Mä alan epäillä että tää on ruusufinni. Mulla on nyt levinnyt se ihon kuivuus ja kirvely muuallekin kasvoihin kuin silmien ympärille. Ja punoitus. Iho siis punottaa, kirvelee, kiristää monin paikoin. Luin että ruusufinniin voi liittyä myös silmäoireita, jotka kuulosti just näiltä mun ongelmilta.