Olipas kurja vastaanotto, kun yritin puhua sijoittamisesta työpaikalla:(
Vaihdoin työpaikkaa vähän aikaa sitten. Olen tutustunut työkavereihin ihan hyvin ja nyt sitten eräänä päivänä tuli puhetta taloudesta, lähtien jostain valtion talouden hoidosta omaan varallisuuteen.
Höpötin jotain saamistani pienistä osingoista, kun ilmapiiri lounaspöydässä muuttui. Yhtäkkiä minua alettiin pitää jonain "porvarina" ja "helppoahan se on minun sijoittaa, kun on kaksi aikuista taloudessa". Menin ihan jäihin, en halunnut asiaan enää palata, mutta nyt huomaan, että olen jäänyt ns. ulkopuolelle työporukan jutuista. Työkavereina sekä naisia että miehiä.
En ymmärrä tätä asennetta nyt ollenkaan! Jos olisivat yhtään olleet kiinnostuneita olisin voinut heille kertoa, että aloitin sijoittamisen asuessani yksin, pienellä summalla ja johonkin onnettomaan rahastoon! Olisin vielä kertonut, että sain tähän neuvot entiseltä työkaveriltani, että minä olisin voinut puolestani auttaa heitä!
Miksei vaan asiallisesti olisi voinut sanoa, että sijoittaminen ei ole yhtään heidän juttunsa, heti iskettiin joku "porhon" leima minun päälle:( Vaikka kaikki sijoitukset on pieniä, olen oikein naureskellut miehen kanssa omille osingoilleni... Pyörii kuitenkin mielessä, kun maanantaina taas töihinpaluu...en olisi uskonut, että sijoittaminen on näin punainen vaate joissain piireissä..
Kommentit (41)
Osakkeille tulossa korjauliike, niin ei kannata liikaa kannustaa sijoittamaan ennen sitä, jotta eivät syytä sinua rahojen menetyksestä.
Mieheni on Finnairilla töissä. Olemme aina paljon matkustaneet.
Kun mieheni jäi lomautetuksi, sain ivallista puhetta miten nyt pärjäämme.
Mieheni ilmoittautui samantien avoimeen yliopistoon ja nyt aloitti opiskelijana.
Kollega on matkustanut viimeksi vuonna 1983, kävi Tukholman risteilyllä.
Sijoittaminen vaikuttaisi olevan todella vieras ajatus monille. Ajoittain olen jotain selitellyt osakkeista tai sijoituskämpistä, mutta kattovat kuin avaruusoliota. Itseillään sitten omaisuus se iso omakotitalo, velkaa kaikensortin härveleistä ja haaveissa lottovoitto. En ole mitään paheksuntaa kokenut, mun sijoitusjutut tuntuu lähinnä korostavan heidän käsitystä musta jotenkin "fiksumpana", mutta ei vaan kuulu heidän kokemusmaailmaan moinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaiset puheet yleensä kuulu työpaikalle. Raha on muutenkin arka puheenaihe.
Ymmärrän hyvin jos et saanut hyvää vastaanottoa.En ymmärrä miten raha ja sijoittaminen voisi olla arka puheenaihe? Puhuuhan naiset parisuhteistaankin ja lapsistaan. Vai onko se liikaa kerrankin käyttää aivokapasiteettiaan johonkin kehittävään ainaisen kanailun sijaan?
Jos et sitä ymmärrä, niin oletpa sosiaalisesti taitamaton. Vastauksesi kylläkin antoikin jo viitteitä siitä
Mulla on sijoituksia, mutta en minä niistä työpaikalla puhu.
En ikinä ikinä neuvo ketään sijoituksissa. Vinkit voin antaa että pörssisäätiön sivuille on ilmainen osakesijoitramisen kursdi jos haluaa opiskella asiaa.
Ja että opiskelee ja tekee itse päätökset. Ei vinkistä
Meillä monet sijoittaa mutta se ei ole lounasjuttu
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä tiedät, jos työkavereilla onkin sijoituksia, enemmän kuin sinulla? Kaikki nyt ei pidä soveliaana puhua raha-asioista missään muodossa, vähän niinku politiikasta tai sairauksistakaan.
Sen tietää siitä, kun olet sijoittaja niin olet sijoittaja. Kaikki sijoittajat on arvostettuja keskenään oli salkku minkä suuruinen tahansa. Kukaan ei erottele salkun koon perusteella. Ja sijoittajat todellakin puhuu keskenään sijoittamisesta, se on nautinto ja ilo puhua sijoittamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaiset puheet yleensä kuulu työpaikalle. Raha on muutenkin arka puheenaihe.
Ymmärrän hyvin jos et saanut hyvää vastaanottoa.En ymmärrä miten raha ja sijoittaminen voisi olla arka puheenaihe? Puhuuhan naiset parisuhteistaankin ja lapsistaan. Vai onko se liikaa kerrankin käyttää aivokapasiteettiaan johonkin kehittävään ainaisen kanailun sijaan?
Jos et sitä ymmärrä, niin oletpa sosiaalisesti taitamaton. Vastauksesi kylläkin antoikin jo viitteitä siitä
Olen sosiaalisesti hyvinkin älykäs ja osaan vaieta kun näen köyhiä mieliä. Kulttuurin voisi silti muuttaa kun ketään ei oikeasti kiinnosta muiden perhe-elämä ja ihmissuhteet.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sijoituksia, mutta en minä niistä työpaikalla puhu.
Minullakin on, jopa huomattava määrä. Työkaverit tietävät harrastuksestani ja aika ajoin keskustellaan. Ovat tienneet vuosia ja tietävät kehittymisen kymppitonneista satoihin tuhansiin euroihin.
Miksi ihmeessä sijoittamisesta ei saisi puhua kahvipöydässä? Itse seuraisin tätä keskustelua paljon mielummin kuin lapsiin ja puolisoihin liittyvää. Millä ihmeen tavalla esim uuden kalliin sohvan esittely eroaa tästä? Sohvan saa velaksi mutta osinkoja ei?
Mulle työkaverit hermostui, kun kerroin, että meillä menee laskut aina suoraveloituksena, että meillä ei kuluteta aikaa siihen, että pohditaan, että voimmeko maksaa tämän laskut nyt vai ensi viikolla.
Pitkälle pääsee, kun ei puhu puolituntemattomien kanssa politiikasta, rahasta, uskonnosta ym. Yleensä kyllä lapsikin tietää tämän.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä sijoittamisesta ei saisi puhua kahvipöydässä? Itse seuraisin tätä keskustelua paljon mielummin kuin lapsiin ja puolisoihin liittyvää. Millä ihmeen tavalla esim uuden kalliin sohvan esittely eroaa tästä? Sohvan saa velaksi mutta osinkoja ei?
Ei meillä kyllä puhuta lapsista ja puolisoista eikä myöskään henkilökohtaisista sijoituksista vaan yleisesti vaan maailman uutisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sosiaalisesti hyvinkin älykäs ja osaan vaieta kun näen köyhiä mieliä. Kulttuurin voisi silti muuttaa kun ketään ei oikeasti kiinnosta muiden perhe-elämä ja ihmissuhteet.
Perhe-elämä on täysin subjektiivista. Sijoittaminen sopii paljon paremmin kahvipöytäkeskusteluun.
Naurettavaa, ja huono provo. Oma teini sijoitti heti pari tonnia kun täytti 18. Siitä on puolitoista vuotta ja tuottoa on tullut. Sanoi että nuo pari tonnia oli ylimääräistä, eikä niiden menettäminen niin haittaa.
Oon sanonut, että minulla on rahastoissa 14 tuhatta kun oikeasti oli 140 tuhatta.
Vierailija kirjoitti:
Oon sanonut, että minulla on rahastoissa 14 tuhatta kun oikeasti oli 140 tuhatta.
Miksi ylipäätänsä olet sanonut, että sinulla on rahastoissa 14 000 euroa? Mikä oli kertomisen syy?
Huh mikä työkulttuuri. Suosittelen vaihtamaan duunia, toisaalta voi olla hyvät etenemismahdollisuudet amisten joukossa.
Kuka pakottaa puhumaan omista raha-asioistaan? Ap saa silti puhua. En minäkään jaksaisi kuunnella Tertun lapsenlapsista joka päivä, mutta kuuntelen kohteliaasti.