Haluan pois Suomesta
Ulkomailla asuvat vinkkejä & neuvoja? Mistä lähteä alkuun? Perheellinen olen ja perhe mukaan tietysti.
Kommentit (4)
Etsi työ- tai opiskelupaikka tai selvitä vaikka nykyisen työpaikkasi etätyömahdollisuus, sillä jollainhan täällä ulkomaillakin on elettävä. On myös byrokraattisesti paljon yksinkertaisempaa muuttaa ja saada oleskeluoikeus (myös EU:n sisällä) kun on näyttää, mitä kys. maassa aikoo tehdä ja miten elämisensä aikoo kustantaa.
No nyt ollaan jo palattu takaisin, mutta esim. matkalippu on hyvä hankkia. Helpottaa kummasti tuota poistumista.
Lähde alkuun siitä missä maassa/maanosassa haluat asua. Millä kielellä siellä pärjää, mikä mahdollisuus saada töitä (vai onko teillä säästöjä niin ettei tarvi ainakaan heti töihin rynnätä?),elinkustannukset, vuokra-asunto, tarviiko lapset hoitopaikan/koulun, paikallinen kulttuuri, mahdolliset tarttuvat sairaudet eli tarviiko ylimääräisiä rokotuksia, miten terveydenhoito järjestyy paikanpäällä...miten itse muutto järjestyy, tarvittavat paperit (viisumit, työluvat jne.) Olisi tosiaan hyvä jos on edes jonkun verran säästöjä alkuun. Haluatteko muuttaa pysyvästi vai oisiko ensin vaikka puolen vuoden reissu...itse olen asunut useamman talven poissa Suomesta. En tehnyt töitä paikan päällä (paitsi vapaaehtoistyötä)koska säästin rahat niin että sain puoli vuotta vain lomailla ja reissata.
Niin minäkin. Ei vaan ole mahdollisuutta vielä lähteä.