Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päättäisittekö tällaisen ystävyyssuhteen?

Vierailija
14.11.2014 |

Olen viime aikoina alkanut miettimään erästä ystäväsuhdettani. Olemme aina olleet parhaat ystävykset ja olemme tunteneet vuosikausia, ja ystävyytemme on ollut koko lailla samankaltaista koko aikuisuutemme ajan. Eräät asiat ovat ystävyydessämme häirinneet koko ajan, mutta olen jotenkin yrittänyt ne hyväksyä. Nyt vain tuntuu, että en enää jaksa tätä enää.

Ystävyytemme ja tapaamisemme on sitä, että ruodimme ja keskustelemme yleensä hänen asioistaan, hänen huolista ja murheistaan tai hänelle sattuneista positiivista asioista. Hän saattaa kysyä minun kuulumisia, mutta yleensä se on vain aasinsilta takaisin hänen asioihinsa. Olen välillä koittanut olla itsekäs ja koittanut oma-aloitteisesti kertoa omista asioistani. Hän ei kuitenkaan yleensä kommentoi millään tavalla. Välillä en ole varma onko hän edes kuullut mitä sanoin. Olen kysynyt syytä tähän ja vastaus on ollut se, että ei hän jaksa koko ajan kommentoida jotakin. Hänen mielestään sen pitäisi riittää, että hän on kuitenkin kuullut asiani. Minun mielestäni ystävyydessä on kuitenkin tarkoitus se, että kun kerron asioistani, olisi kiva saada vastakaikua, mielipiteitä, neuvoja. Tuntuu että ystävyytemme on ihan tyhjää. Tunnen itseni niin tyhmäksi, kun kerron jostain arasta asiasta ja toinen ei vaivaudu edes vastaamaan kunnolla.

Olen yrittänyt puhua tästä hänen kanssaan, mutta ystäväni on erittäin temperamenttista laatua ja tulistuu yleensä kaikenlaisesta kritiikistä ja alkaa syyttelemään minua. Jälkeenpäin saattaa pyytää anteeksi, mutta se ei muuta kuitenkaan sitä tosiasiaa, että minusta on tullut arka ja varovainen, kun hänen kanssaan kommunikoin. Minulla on nykyään hänen kanssaan teennäinen, vaivautunut olo ja tunnen itseni torjutuksi. Ei tee mieli avautua, eikä luottaa.

Nyt olen viimein siinä pisteessä, että olen alkanut ajatella, että parempi yksin, kuin ylläpitää tällaista ystävyyssuhdetta, josta en itse saa kaipaamaani.

Mitä mieltä olette?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tämä ystävä on joissain vaikeissa asioissa minua tukenutkin, mutta se on jotenkin tapahtunut hänen ehdoillaan, silloin kun hänelle on sopinut parhaiten. Ei niin, että minä voisin mennä hänen luokseen ja tukeutua häneen, vaan niin että hänellä on sattunut olemaan sopivan vastaanottavainen hetki ja mielentila, jonka kanssa samaan aikaan minun ongelmani on sattunut osumaan. Ei hän narsisti ole, mutta todennäköisesti jollain tavalla persoonallisuushäiriöinen. Häntä ovat muutkin ystävät pitäneet jonkun verran itsekeskeisenä, mutta ei ilmeisesti kuitenkaan pahasti häiritsevästi, koska hänellä näitä ystäviä kuitenkin on useita. Minulla taas ei ole juurikaan muita ystäviä kohtuullisen välimatkan päässä. Siinä mielessä olen hänestä "riippuvainen" ja hän tietää sen.
AP

Vierailija
2/27 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko asetelma ollut aina näin? Jos ystävä on tottunut siihen että sinä kuuntelet ja pitää sitä
itsestäänselvyytenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 22:08"]Onko asetelma ollut aina näin? Jos ystävä on tottunut siihen että sinä kuuntelet ja pitää sitä
itsestäänselvyytenä.

[/quote]

Minä olen aina kuunnellut häntä, ihan mielelläni olenkin halunnut tietää hänen elämästään ja auttaa. Asuimme pitkään eri kaupungeissa ja olisin tykännyt soitella yms. mutta se ei vaan oikein onnistunut. Jos halusin kertoa hänelle asioita elämästäni, hän aina pyrki lopettamaan puhelut mahd. lyhyeen, sanoi aina että nyt on huono hetki, jutellaan myöhemmin. Sitä myöhempää ei tietenkään koskaan tullut.

Tiedän että tämän perusteella ystäväni kuulostaa kamalalta. Minä taas olen tottunut syyttämään itseäni tästä tilanteesta. Hän on saanut minut uskomaan että olen vaikea ihminen, joka odottaa muilta ihan liikaa. Hän on välillä tosi arvaamaton, saattaa suuttua minun hyväntahtoiseksi tarkoitetusta letkautuksestani silmittömästi. On loukannut minua useasti, purkanut minuun omaa pahaa oloaan ja saanut minut tuntemaan itseni todella huonoksi. Monesti olen poistunut hänen luotaan kyyneleet silmissä. Ehkä hän tosiaan pitää minua itsestäänselvyytenä.
AP

Vierailija
4/27 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
5/27 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkään kuulonen kaveri. Jos et saa mitään iloa kaverisuhteesta niin ota etäisyyttä.
Omakin "kaveri" jaarittelee aina vaan omista asioista. Facessakin kun kirjotellaan niin jättää varmaan lukematta mun tekstit koska kirjottaa heti omia kuulumisiaan perään mitään mun asioihin kommentoimatta :D Tai sitten kommentti on joku "jaa" tai "aha". Tai sitten joku ilkee tai töksäyttelevä kommentti kuinka hän ainakin tietää ja osaa ja mitä vielä. Käymään en oo vaivautunu menemään enää.

Vierailija
6/27 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 18:17"]Itsekkään kuulonen kaveri. Jos et saa mitään iloa kaverisuhteesta niin ota etäisyyttä.
Omakin "kaveri" jaarittelee aina vaan omista asioista. Facessakin kun kirjotellaan niin jättää varmaan lukematta mun tekstit koska kirjottaa heti omia kuulumisiaan perään mitään mun asioihin kommentoimatta :D Tai sitten kommentti on joku "jaa" tai "aha". Tai sitten joku ilkee tai töksäyttelevä kommentti kuinka hän ainakin tietää ja osaa ja mitä vielä. Käymään en oo vaivautunu menemään enää.
[/quote]

Juu, mun kaverilla on sama juttu ton facen kanssa, että ilmeisesti ei vaivaudu lukemaan viestejäni ollenkaan. Mihinkään ei tule mitään kommenttia tai mielipidettä.

Ap

Vierailija
7/27 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä 13. Ihminen voi olla hankala olematta narsisti. Varmaan tarkoitat hyvää tuomalla tuon narsismidiagnoosin tähän keskusteluun, mutta voin vakuuttaa sinulle, että olen ollut ihmissuhteessa, jossa toinen oli narsistinen. Olen myös ollut ihmissuhteessa, jossa toinen ihminen on ollut vain jostain syystä itsekeskeinen, itsestään puhuva ja hankala. Mahdollisesti niin, että henkilö on vähän masentunut eikä jaksa olla kiinnostunut muista ihmisistä eikä itse edes tiedosta tätä asiaa itsessään. Tämä on aivan eri asia kuin narsistinen persoonallisuushäiriö, jota en todellakaan sotkisi koko tähän keskusteluun.

Vielä täydennyksenä: ap:n ystävä ei ole patologinen valehtelija tai manipuloija eli narsistinen. Hän on ainoastaan itsekeskeinen, hankala ihminen.

Vierailija
8/27 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannattaa päättää tuollainen yksipuolinen ystävyys, jossa toinen ilmiselvästi käyttää sua hyväkseen. Itsellä kokemus vastaavanlaisesta "ystävyydestä" henkilön kanssa, jolla epävakaa persoonallisuushäiriö.   

Vierailija
9/27 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä tuollaista ihmistä tahtoisi pitää. Mitä mieltä, ei niin yhtään mitään. Hyvä, kun olet kasvanut näkemään hänet todella sellaisena kuin mitä hän on.

Vierailija
10/27 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro rauhallisesti miltä sinusta tuntuu ja sano, että haluat pitää etäisyyttä. Itse tekisin varmaan näin.

Vierailija
11/27 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä tälläisia tyyppejä tuntuu riittävän. Itselläni on kaksi tällaista ystävää. Toinen jo oikeastaan jäänyt, kun lopetin kaikki aloitteet näkemiseen. Ei se mitään kunnon ystävyyttä ole, kun toista ei kiinnosta sinun asiasi.
Tämä jo vähemmälle jäänyt ystäväni tuntui ihan ärsyyntyvän, jos puhuin omista asioistani. Olen muilta kuullut, että on sellainen muidenkin kanssa, joten juttujen tasosta ei voi johtua;)

Vierailija
12/27 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 lisää: Tarkennan, että jos tuo on hänen toimintatapanaan aina, kun olette tekemisissä, niin siinä tapauksessa jättäisin hänet. Jos se on tuollaista vain joskus, niin voi mennä väsymyksen, huonon tuulen, pms:n, hankaluuksien yms. piikkiin. Vaikuttaa olevan aina tuota?

Vierailija
13/27 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi pitäis katkasta välit?semmosta tulee kyllä katumaan.Ihmisistä ei uusia läheisiä ystäviä helposti saa,se vie vuosia, jos sillonkaan.Hän haluaa sun kans viettää aikaa. En ymmärrä tätä intoa katkoa välejä, varsinkin pitkäaikaisiin ystäviin. se on virhe!kukaan ei ole täydellinen!Sellaista ihmistä ei löydy joka ois täydellinen ystävä.Ei naiset näin kannata toimia. 

Vierailija
14/27 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvenna tapaamisia.

Vierailija
15/27 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 16:08"]

miksi pitäis katkasta välit?semmosta tulee kyllä katumaan.Ihmisistä ei uusia läheisiä ystäviä helposti saa,se vie vuosia, jos sillonkaan.Hän haluaa sun kans viettää aikaa. En ymmärrä tätä intoa katkoa välejä, varsinkin pitkäaikaisiin ystäviin. se on virhe!kukaan ei ole täydellinen!Sellaista ihmistä ei löydy joka ois täydellinen ystävä.Ei naiset näin kannata toimia. 

[/quote]

Luitko aloitusta alkuunkaan? Missä tuossa on läheisyys, ystävyys? Toinen on kyllä jo suorastaan palvelualtis kuuliainen kuulija, terapeutti, lähes hyväksikäytettävä, mutta toinen pelkkä itsekeskeinen hölöttäjä, joka ei edes vaivaudu teeskentelemään, että sillä toisen sanomalla olisi jotain väliä. Ja mikä vakavinta, ei tue, jos toinen kertoo jotain arkaluonteisempaa.

Vierailija
16/27 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 16:05"]

2 lisää: Tarkennan, että jos tuo on hänen toimintatapanaan aina, kun olette tekemisissä, niin siinä tapauksessa jättäisin hänet. Jos se on tuollaista vain joskus, niin voi mennä väsymyksen, huonon tuulen, pms:n, hankaluuksien yms. piikkiin. Vaikuttaa olevan aina tuota?

[/quote]

Kyllä hän on useimmiten tällainen. Kun hän on iloinen ja hyvällä tuulella, puhutaan hänelle sattuneista iloisista ja jännittävistä asioista. Surullisena ja ahdistuneena puhutaan sitten hänen vastoinkäymisistään. Luulen että hän ei itse tiedosta tätä toimintatapaansa. Jotenkin minusta tuntuu, että hänen on vain vaikea keskittyä toisen ihmisen kuuntelemiseen, koska hän kokee ne omat asiansa vielä tärkeämmäksi. Hänelle on esim. aivan mahdotonta istua rauhassa minun kanssani vastatusten kahvipöydässä ja kuunnella. Jos menen kylään, alkaa hän samantien tekemään kotitöitä, räplätä kännykkää, tietokonetta yms. Se vain jotenkin tuntuu loukkaavalta, varsinkin kun ei nähdä usein. Ja tuntuisi tyhmältä alkaa siinä vaatimaan toista istumaan alas kuuntelemaan, jos ei kerran toinen itse pidä sitä tärkeänä.

Vierailija
17/27 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 16:17"]

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 16:05"]

[/quote]

Kyllä hän on useimmiten tällainen. Kun hän on iloinen ja hyvällä tuulella, puhutaan hänelle sattuneista iloisista ja jännittävistä asioista. Surullisena ja ahdistuneena puhutaan sitten hänen vastoinkäymisistään. Luulen että hän ei itse tiedosta tätä toimintatapaansa. Jotenkin minusta tuntuu, että hänen on vain vaikea keskittyä toisen ihmisen kuuntelemiseen, koska hän kokee ne omat asiansa vielä tärkeämmäksi. Hänelle on esim. aivan mahdotonta istua rauhassa minun kanssani vastatusten kahvipöydässä ja kuunnella. Jos menen kylään, alkaa hän samantien tekemään kotitöitä, räplätä kännykkää, tietokonetta yms. Se vain jotenkin tuntuu loukkaavalta, varsinkin kun ei nähdä usein. Ja tuntuisi tyhmältä alkaa siinä vaatimaan toista istumaan alas kuuntelemaan, jos ei kerran toinen itse pidä sitä tärkeänä.

[/quote]

Ja tämä oli siis AP

Vierailija
18/27 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 16:08"]

[/quote]Tietynlaisten ihmisten ja ihmissuhteiden taakseen jättämistä ei tule katumaan, päinvastoin, moni ihmettelee miksi ei tehnyt sitä jo aikaisemmin. Oma elämänlaatu kohenee itsetuntoa myöten ja energia lisääntyy kun pääsee eroon moisista.

Vierailija
19/27 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ystäväsi" käyttää sinua vain omiin tarpeisiinsa. Päättäisin tuollaisen suhteen.

Vierailija
20/27 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että ystävälläsi on voimakkaita narsistisia piirteitä. Ei välttämätä tarkoita, että hänellä on varsinainen narsistinen persoonallisuushäiriö, mutt nuo narsistiset piirteet tekevät hänestä kyllä erittäin huonon ystävän.

Tässä lista joistan narsisistisista piirteistä, joita ihmisellä voi olla. Jos näitä on paljon, voi kyseessä olla täysiverinen narskupaskiainen:

-Loukkaantuu helposti pienestäkin kuvitellusta tai oikeasti kritiikistä. Tulee tunne, että hänen seurassaan joutuu hipsuttelemaan varpailaan, ettei vaan suutu.

-Lipevä ja hurmaava, osaa thedä vaikutuksen ihmisiin. Pistää ihmisiä jalustalle, kehuu, palvoo ja imartelee. Toisaalta istten vetää pois alustasta, mitätöi, vähättelee, käyttää henkistä väkivaltaa. Ihmiset näkee joko hyvä tai pahoina, riippuen millaista palautetta nämä antavat.

-Tykkää myötäilijöistä. Kerää ympärilleen myötäilijöitten jengin, jotka eivät kritisoi tai sano mitään negatiivista narskusta.

-Patologinen valehtelija. Valehtelee koko ajan kaikista ja kaikesta. Selkäänpuukottaja.

-Ei koskaan koe syyllisyyttä mistään, syyllistää aina muita ihmisiä. Ei ota vastuuta mistän teoistaan.

-Ei tunne empatiaa. Ei välitä toisten ihmisten tunteista, ajatuksista jne. Ei välitä, jos toinen kärsii.

-Huono kuuntelemaan. Kääntää yleensä nopeasti keskustelun itseensä.

-Kerjää sääliä ja empatiaa. Esittää itsensä yleensä viattomaa uhrina, jota ihmiset on aina elämässä kaltoin kohdelleet. Aina on kiusattu ja kaltoin kohdeltu. Tykkää manipuloida tekoitkulla

-Tykkää pelottelusta (vallantunne)

-Kerjää ihailua liioittelemalla saavutuksiaan ja valehtelemalla itsestään asioita niin, että vaikuttaisi muiden silmissä paremmalta kuin mitä on.

-Kuvittelee kuuluvansa eliittiin.Uskoo että vain tärkeä ihmiset ja instituutiot voivat ymmärtää häntä tai ansaitsevat hänen seuraansa, julkkikset, vallanpitäjät, menestyjät, tiedemiehet...

-Hyväksikäyttää ihmisiä omiin tarkoitusperiinsä.

-Manipuloi, aivopesee ja käyttää mielenhallintatekniikoita vaikuttaakseen ympärillään oleviin ihmisiin.

-On yleensä hyvin tarkka ja huolellinen, ettei paljast. On eri ihminen tuttavien kesken, kuin mitä läheiset näkee. Pitää kiini huolellisesti rakennetusta julkisivusta.

-Ylimielinen, koppava. Kokee olevansa erityisasemassa ja oikeutettu. Lain yläpuolella.

-Kontrollifriikki ja pyrkii hallitsemaan ihmissuhteitaan. Eristää ihmisiä toisistaan, estä tiedonkulun muiden välillä niin, että kaikki tieto kulkee narskun kautta. Manipuloi ja mustamaalaa, käännyttää ihmisiä toisiaan vastaan. Kaksinaamainen: esiintyy ystävänä, selän takana puukottaa.

-Tuhoaa läheistensä itsetunnon kääntämällä kaiken oman syyllisyytensä ja huonot piirteensä läheisten niskaan. Vakuuttaa näille, että syy on aina heidän ja he ovat pahoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi