Päättäisittekö tällaisen ystävyyssuhteen?
Olen viime aikoina alkanut miettimään erästä ystäväsuhdettani. Olemme aina olleet parhaat ystävykset ja olemme tunteneet vuosikausia, ja ystävyytemme on ollut koko lailla samankaltaista koko aikuisuutemme ajan. Eräät asiat ovat ystävyydessämme häirinneet koko ajan, mutta olen jotenkin yrittänyt ne hyväksyä. Nyt vain tuntuu, että en enää jaksa tätä enää.
Ystävyytemme ja tapaamisemme on sitä, että ruodimme ja keskustelemme yleensä hänen asioistaan, hänen huolista ja murheistaan tai hänelle sattuneista positiivista asioista. Hän saattaa kysyä minun kuulumisia, mutta yleensä se on vain aasinsilta takaisin hänen asioihinsa. Olen välillä koittanut olla itsekäs ja koittanut oma-aloitteisesti kertoa omista asioistani. Hän ei kuitenkaan yleensä kommentoi millään tavalla. Välillä en ole varma onko hän edes kuullut mitä sanoin. Olen kysynyt syytä tähän ja vastaus on ollut se, että ei hän jaksa koko ajan kommentoida jotakin. Hänen mielestään sen pitäisi riittää, että hän on kuitenkin kuullut asiani. Minun mielestäni ystävyydessä on kuitenkin tarkoitus se, että kun kerron asioistani, olisi kiva saada vastakaikua, mielipiteitä, neuvoja. Tuntuu että ystävyytemme on ihan tyhjää. Tunnen itseni niin tyhmäksi, kun kerron jostain arasta asiasta ja toinen ei vaivaudu edes vastaamaan kunnolla.
Olen yrittänyt puhua tästä hänen kanssaan, mutta ystäväni on erittäin temperamenttista laatua ja tulistuu yleensä kaikenlaisesta kritiikistä ja alkaa syyttelemään minua. Jälkeenpäin saattaa pyytää anteeksi, mutta se ei muuta kuitenkaan sitä tosiasiaa, että minusta on tullut arka ja varovainen, kun hänen kanssaan kommunikoin. Minulla on nykyään hänen kanssaan teennäinen, vaivautunut olo ja tunnen itseni torjutuksi. Ei tee mieli avautua, eikä luottaa.
Nyt olen viimein siinä pisteessä, että olen alkanut ajatella, että parempi yksin, kuin ylläpitää tällaista ystävyyssuhdetta, josta en itse saa kaipaamaani.
Mitä mieltä olette?
Kommentit (27)
Minulla oli tuollainen ystävä. Paino sanalla oli.
14: ei vastaa. Ihmisillä joihin 13 (en ole minä) ne piirteet ovat niin voimakkaita, kokoaikaisia ja aiheuttavat lähimmille niin valtavaa kärsimystä ja ahdistusta että se on kaukana yhdeksänkymmenen prosentin ihmisten piirteistä.
Vaikea sitä on ymmärtää jos ei ole omaa kokemusta mutta mikäli joku on oikeasti elänyt tällaisen ihmisen kanssa/vaikutuksessa hän osaa erottaa sellaiset normaaleista.
Minusta sinä olet ansainnut parempaa. Tuo käytös ns. ystävältäsi ei ole oikean ystävän käytöstä.
Olen itsekin vasta nyt ymmärtänyt, että minun vanhin, pitkäaikaisin ystävyyssuhteeni (40v) on tullut tiensä päähän. En ole nähnyt metsää puilta. Eli ystäväni on aina dissannut minua, enkä ole sitä ns huomannut tai halunnut huomata. Ex-mieheni jo aikoinaan tästä huomautti minulle, mutta minä luulin hänen olevan vaan kateellinen meidän naisten ystävyydestä.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 16:29"]
14: ei vastaa. Ihmisillä joihin 13 (en ole minä) ne piirteet ovat niin voimakkaita, kokoaikaisia ja aiheuttavat lähimmille niin valtavaa kärsimystä ja ahdistusta että se on kaukana yhdeksänkymmenen prosentin ihmisten piirteistä.
Vaikea sitä on ymmärtää jos ei ole omaa kokemusta mutta mikäli joku on oikeasti elänyt tällaisen ihmisen kanssa/vaikutuksessa hän osaa erottaa sellaiset normaaleista.
[/quote]
Ihmiset, joilla ei ole henkilökohtaista kokemusta narsisteista, ei koskaan ymmärrä kun kerrotaan narsistin piirteistä. He pitävät niitä jonain yleisinä ihmisten vaikeina piirteinä jotka on vaan randomisti ja huvin vuoksi listattu.
Mä olen jo tottunut, ette muut kuin narskujen uhrit ja narskujen lähipiirissä olleet ymmärrä tätä häiriötä ja kuinka SELVÄT ja VOIMAKKAAT nuo narsistiset piirteet ovat. Jos tuntee narskun, tunnistaa sen tosta listasta heti. (tosin yks mikä pitää vielä lisätä: on jatkuvasto kateellinen toisille ja kuvittelee muiden olevan kateellinen itselleen)
Ne ei ole mitään hienovaraisia pikkujuttuja, jotka voi juuri ja juurri huomata, vaan tulevat todella voimakkaasti esiin narsistin käytöksessä ja ihmisten kohtelussa jatkuvasti, niin ettei voi yhtään olla epäselvää että kyseessä on psyykkisesti häiriintynyt narsisti.
Aika moni ajattelee vain itseään. Oksentaa negatiivisen pahanolonsa ystävälle mutta ei tule ajatelleeksi mitä kyseiselle kuuntelijalle kuuluu.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 16:20"]
Kuulostaa siltä, että ystävälläsi on voimakkaita narsistisia piirteitä. Ei välttämätä tarkoita, että hänellä on varsinainen narsistinen persoonallisuushäiriö, mutt nuo narsistiset piirteet tekevät hänestä kyllä erittäin huonon ystävän.
Tässä lista joistan narsisistisista piirteistä, joita ihmisellä voi olla. Jos näitä on paljon, voi kyseessä olla täysiverinen narskupaskiainen:
-Loukkaantuu helposti pienestäkin kuvitellusta tai oikeasti kritiikistä. Tulee tunne, että hänen seurassaan joutuu hipsuttelemaan varpailaan, ettei vaan suutu.
-Lipevä ja hurmaava, osaa thedä vaikutuksen ihmisiin. Pistää ihmisiä jalustalle, kehuu, palvoo ja imartelee. Toisaalta istten vetää pois alustasta, mitätöi, vähättelee, käyttää henkistä väkivaltaa. Ihmiset näkee joko hyvä tai pahoina, riippuen millaista palautetta nämä antavat.
-Tykkää myötäilijöistä. Kerää ympärilleen myötäilijöitten jengin, jotka eivät kritisoi tai sano mitään negatiivista narskusta.
-Patologinen valehtelija. Valehtelee koko ajan kaikista ja kaikesta. Selkäänpuukottaja.
-Ei koskaan koe syyllisyyttä mistään, syyllistää aina muita ihmisiä. Ei ota vastuuta mistän teoistaan.
-Ei tunne empatiaa. Ei välitä toisten ihmisten tunteista, ajatuksista jne. Ei välitä, jos toinen kärsii.
-Huono kuuntelemaan. Kääntää yleensä nopeasti keskustelun itseensä.
-Kerjää sääliä ja empatiaa. Esittää itsensä yleensä viattomaa uhrina, jota ihmiset on aina elämässä kaltoin kohdelleet. Aina on kiusattu ja kaltoin kohdeltu. Tykkää manipuloida tekoitkulla
-Tykkää pelottelusta (vallantunne)
-Kerjää ihailua liioittelemalla saavutuksiaan ja valehtelemalla itsestään asioita niin, että vaikuttaisi muiden silmissä paremmalta kuin mitä on.
-Kuvittelee kuuluvansa eliittiin.Uskoo että vain tärkeä ihmiset ja instituutiot voivat ymmärtää häntä tai ansaitsevat hänen seuraansa, julkkikset, vallanpitäjät, menestyjät, tiedemiehet...
-Hyväksikäyttää ihmisiä omiin tarkoitusperiinsä.
-Manipuloi, aivopesee ja käyttää mielenhallintatekniikoita vaikuttaakseen ympärillään oleviin ihmisiin.
-On yleensä hyvin tarkka ja huolellinen, ettei paljast. On eri ihminen tuttavien kesken, kuin mitä läheiset näkee. Pitää kiini huolellisesti rakennetusta julkisivusta.
-Ylimielinen, koppava. Kokee olevansa erityisasemassa ja oikeutettu. Lain yläpuolella.
-Kontrollifriikki ja pyrkii hallitsemaan ihmissuhteitaan. Eristää ihmisiä toisistaan, estä tiedonkulun muiden välillä niin, että kaikki tieto kulkee narskun kautta. Manipuloi ja mustamaalaa, käännyttää ihmisiä toisiaan vastaan. Kaksinaamainen: esiintyy ystävänä, selän takana puukottaa.
-Tuhoaa läheistensä itsetunnon kääntämällä kaiken oman syyllisyytensä ja huonot piirteensä läheisten niskaan. Vakuuttaa näille, että syy on aina heidän ja he ovat pahoja.
[/quote]nämä vastaa noin 90 prosentin nykyihmisen piirrettä