Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei naiset, nuori mies kysyisi teiltä seksuaalisesta ahdistelusta?

Vierailija
25.09.2021 |

Käveltiin kaverin kans äsken kaupasta kotiin. Asutaan suht rauhallisella omakotitalo-alueella. Meidät ohitti about samanikäinen n 20 -vuotias nainen. Hän puhui puhelimeen jollekin siitä että pian on kotona ja että ei tarvitse huolehtia, täällä on rauhallista.
Nainen käveli tosi nopeasti ja vilkuili koko ajan taakseen kuitenkin matkan aikana.
Ei olla tästä hirveästi puhuttu koulussa, mutta puhuttu jotain samanikäisten tyttöjen kanssa.
Jotenki siis jätkänä ja siskonkin omaavana, tää asia myös kiinnostaa. Että miten teille sais luotuu sitä turvallisempaa kokemusta kävellä illalla ulkona? Olikohan nainen pelokas juuri meistä vai yleisesti vaan varuillaan?
Joo, en tiiä saiks tästä selkoa :D Mut olis kiva tietää siitä että miten me nuoret voidaan luoda parempaa turvallisuutta naisille ja tytöille omalla käytöksellä.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos on yksin liikenteessä? Olisi kiva kuulla neuvoja myös siihen tilanteeseen. Vai naiseksiko pitää muuttua, että ei tarvitse pelätä? :D Mies24

Ketjussa on jo annettu neuvoja tällaiseen tilanteeseen.

Jättäydy naisesta kauemmas. Siis joko hidasta selvästi omaa vauhtiasi tai pysähdy kokonaan hetkeksi vaikka "lukeaksesi viestin puhelimestasi" tai "sitoaksesi avautuneen kengännauhan". Näin nainen huomaa, ettet yritä seurata häntä. Voit myös vaihtaa toiselle puolelle tietä, jos se tuntuu luontevalta tai kääntyä jonnekin, jota kautta myös pääset päämäärääsi.

Tai sitten teeskentelet soittavasi jollekulle ja puhu vaikka siitä jääkiekosta tai mistä tahansa neutraalista asiasta, jolla ei ole mitään tekemistä seksin, naisten iskemisen yms. sellaisen kanssa. Todennäköisesti kävelyvauhtisi hidastuu automaattisesti jonkin verran puhuessasi ääneen samalla, kannattaa silti siinä vaiheessa ihan tietoisesti hidastaa vauhtia, jotta nainen ymmärtää, ettet ole häntä tavoittelemassa.

Vierailija
22/51 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt niin voi mennä että normaalin miehen pitää vältellä naisia ulkona ja vaihtaa eri puolelle tietäkin. Ajatelkaas nyt vähän miten pimeäksi tämä elämä menee täällä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos huomaat jonkin miehen ahdistelevan naista niin mene heti väliin. Jos joku nainen selkeästi näyttää ahdistuvan jonkun miehen seurasta niin mene seivaamaan tilanne jotenkin tyylikkäästi ja sitten jätät naisen rauhaan ettet ainakaan itse ahdista häntä.

Tuossa tulee helposti hakatuksi. Mies24

Jos näet jonkun ahdistelevan naista, mutta et uskalla mennä väliin, niin pysy ainakin näköpiirissä niin, että myös se ahdistelija hoksaa, että hänellä on yleisöä. Yleensä jo pelkästään tämä säikäyttää ahdistelijat pois. Jos tilanne käy huonommaksi ja nainen selvästi pyrkii pois ahdistelijan ulottuvilta, voit esimerkiksi huutaa ahdistelijalle kovalla äänellä, "hei! Anna olla!" Ja toki voit soittaa häkeen tai huutaa, että poliisi on tulossa. Jos kuulet naisen huutavan hädissään tai huutavan apua, on viimeistään aika oikeasti soittaa hätänumeroon.

Vierailija
24/51 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se nyt niin voi mennä että normaalin miehen pitää vältellä naisia ulkona ja vaihtaa eri puolelle tietäkin. Ajatelkaas nyt vähän miten pimeäksi tämä elämä menee täällä...

Ei se mun mielestä o paljon tai iso vaiva että teen toiselle käytökselläni turvallisemman olon. Mulla on sisko joka kertoo mulle ahdistavista kotimatkoista yms kerta toisensa jälkeen ja koulussa tytöt kertoo myös. En ymmärrä miksei me miehet voitas jotain asialle tehdäkin. 🙄 Ap

Vierailija
25/51 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli akat haluu, että kunnon miesten täytyy ottaa vastuu huonojen miesten teoista ja alkaa kontrolloida omaa elämäänsä, koska huonot miehet ovat ahdistelleet akkoja?

HUUTONAURUA!

Ite en ainakaa ala huomioimaan akkojen pelkoa mitenkään. Jos ei kestä, nii sit nokka kohti terapiaa. M26

Vierailija
26/51 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näet jonkun ahdistelevan naista, soita poliisi. Harvemmin ne hyökkääjät alkaa väkivaltaiseksi jos joku tulee puolustamaan teon uhria (naista). Lähtee ennemmin karkuun.

Vierailija
27/51 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ainoa, jota ihmetyttää, miksi aloittaja esittää kysymyksen nimenomaan seksuaalisesta ahdistelusta? Nainenhan saattoi pelätä että hänet ryöstetään, pahoinpidellään tai tapetaan ilman että asiaan liittyy mitään seksuaalista vivahdetta.

Vierailija
28/51 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemalla normaali. Valitettavaa on että naisten pitää olla aina varuillaan yöllä. Sanoisin kyllä samaa miehillekin, koska yöllä on muutenkin vaarallisempaa kummallekin sukupuolelle

Vierailija
29/51 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitä EI kannata tehdä, on tulla "turvaamaan" naista. Itseni seuraan nuorena tuppautui usein joku mies, joka hyvää hyvyyttään (?) halusi saattaa minut kotiin, jotta turvallisesti sinne pääsisin. Pahimmillaan mies haluaa varmistaa, että varmasti pääsen sisään ovesta, eikä suostu ovellakaan lähtemään pois. Todella pelottavaa!

Vierailija
30/51 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos huomaat jonkin miehen ahdistelevan naista niin mene heti väliin. Jos joku nainen selkeästi näyttää ahdistuvan jonkun miehen seurasta niin mene seivaamaan tilanne jotenkin tyylikkäästi ja sitten jätät naisen rauhaan ettet ainakaan itse ahdista häntä.

Tuossa tulee helposti hakatuksi. Mies24

Jos näet jonkun ahdistelevan naista, mutta et uskalla mennä väliin, niin pysy ainakin näköpiirissä niin, että myös se ahdistelija hoksaa, että hänellä on yleisöä. Yleensä jo pelkästään tämä säikäyttää ahdistelijat pois. Jos tilanne käy huonommaksi ja nainen selvästi pyrkii pois ahdistelijan ulottuvilta, voit esimerkiksi huutaa ahdistelijalle kovalla äänellä, "hei! Anna olla!" Ja toki voit soittaa häkeen tai huutaa, että poliisi on tulossa. Jos kuulet naisen huutavan hädissään tai huutavan apua, on viimeistään aika oikeasti soittaa hätänumeroon.

Kiitoksia asiallisesta vastauksesta. Tuossa on sentään jotakin järkeä. Toisin kuin tulla itse hakatuksi tuntemattoman ihmisen takia. Mies24

Vierailija
31/51 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos on yksin liikenteessä? Olisi kiva kuulla neuvoja myös siihen tilanteeseen. Vai naiseksiko pitää muuttua, että ei tarvitse pelätä? :D Mies24

Ketjussa on jo annettu neuvoja tällaiseen tilanteeseen.

Jättäydy naisesta kauemmas. Siis joko hidasta selvästi omaa vauhtiasi tai pysähdy kokonaan hetkeksi vaikka "lukeaksesi viestin puhelimestasi" tai "sitoaksesi avautuneen kengännauhan". Näin nainen huomaa, ettet yritä seurata häntä. Voit myös vaihtaa toiselle puolelle tietä, jos se tuntuu luontevalta tai kääntyä jonnekin, jota kautta myös pääset päämäärääsi.

Tai sitten teeskentelet soittavasi jollekulle ja puhu vaikka siitä jääkiekosta tai mistä tahansa neutraalista asiasta, jolla ei ole mitään tekemistä seksin, naisten iskemisen yms. sellaisen kanssa. Todennäköisesti kävelyvauhtisi hidastuu automaattisesti jonkin verran puhuessasi ääneen samalla, kannattaa silti siinä vaiheessa ihan tietoisesti hidastaa vauhtia, jotta nainen ymmärtää, ettet ole häntä tavoittelemassa.

Mielestäni tämmöinen on turhaa. Ei se naisen pelko lopu siihen.

- nainen

Vierailija
32/51 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet todella ihana nuori mies. Toivon ja uskon, että me muutkin äidit olemme yrittäneet kasvattaa juuri sinun kaltaisiasi miehiä tähän maailmaan. 

Ä52, P22

Vierailija
33/51 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko ainoa, jota ihmetyttää, miksi aloittaja esittää kysymyksen nimenomaan seksuaalisesta ahdistelusta? Nainenhan saattoi pelätä että hänet ryöstetään, pahoinpidellään tai tapetaan ilman että asiaan liittyy mitään seksuaalista vivahdetta.

Usein ainakin itse ajattelen oikeastaan pelkästään seksuaalista ahdistelua / väkivaltaa en ryöstöä yms. Jopa tappo käy harvemmin mielessä kuin ahdistelu tai raiskaus. En pelkää tappoa, pelkään raiskaamista. Johtunee varmasti paljolti siitä, että se on naiselle todennäköisempää kuin joku ryöstö vain.

Vierailija
34/51 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun yksi koira puree niin sitä aristelee lopun ikäänsä koiria. Jos haluat luoda turvallisemman olon naiselle vaihda kadun puolta tai kulje toista reunaa jalkakäytävällä. Tämä toimii mielestäni pimeään aikaan hyvin. On niin monenlaisia tilanteita. Joskus myös mies ottaa etäisyyttä ja tervehtii ohimennen vaikkapa toivottaen hyvää iltaa ja jatkaa keskeytyksettä matkaansa. Tämä myös poistaa jännitettä.

Vierailija
35/51 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, että mietit tätä!

Kannattaa jättää nainen/tyttö huomiotta tollasissa tilanteissa. Siis älä tuojota tai ala juttelee. Jos voit jutella esim kaverille ni puhu vaikka jääkiekosta tms. Siis ihan normaalia toimintaa. Jos kävelet perässä ni hidasta vauhtias tai vaihda vaikka toiselle puolelle katua. Siis, ettet kävele ihan perässä kiinni.

Jos näät, että on jotaan hämäräheppuja näkyvillä, ni älä häviä pimeyteen.

Idioottimaista että henkilön joka ei ole tehnyt mitään väärää pitää kävely nopeuskin jonkun vainoharhaisen niuvaniemen potilaan takia muuttaa.

Ei tarvitse. Ei sitä kukaan vaadi taikka sellaiseen pakota. Mikään rikos ei kadulla kulkeminen haluamaansa tahtiin myöskään ole, edes miehelle. Eli jos sinulla on kiire tai et ole ylipäätään kiinnostunut siitä, miten naiset tuntisivat olonsa turvallisemmaksi liikkua, voit aivan vapaasti kulkea juuri niin vauhdikkaasti kuin haluat ja millä puolella katua kuin haluat. Se ei ole mikään rikos.

Tässä ketjussa nyt nuori mies kysyi keinoja, joita hän miehenä voisi käyttää helpottaakseen naisten pelkoa kulkea pimeällä yksinään. Häntä siis selvästi kiinnostaa tämä asia, ja hänelle on annettu vinkkejä ja neuvoja, joita hän voi joko käyttää tai olla käyttämättä. Sinua tämän ketjun neuvot tuskin kiinnostavat taikka liikuttavat, joten sinä voit vapaasti jatkaa tietäsi muihin ketjuihin.

Vierailija
36/51 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein ainakin itse ajattelen oikeastaan pelkästään seksuaalista ahdistelua / väkivaltaa en ryöstöä yms. Jopa tappo käy harvemmin mielessä kuin ahdistelu tai raiskaus. En pelkää tappoa, pelkään raiskaamista. Johtunee varmasti paljolti siitä, että se on naiselle todennäköisempää kuin joku ryöstö vain.

Mutta aloittaja on mies - miksi hänelle tulee yksin ulkona kulkevasta naisesta ensimmäisenä mieleen seksuaalinen ahdistelu?

Vierailija
37/51 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen ja mulle on pari kertaa pimeään aikaan lenkkeillessä käynyt niin että edellä lenkkkeilevä nainen on alkanut vilkuilla taakseen ja tihentänyt tahtia. Samalla nauratti ja harmitti ja teki mieli huutaa että hei, minäkin olen nainen, en jahtaa sinua. Mutta arvelin että huutaminen pahentaisi tilannetta.

Varmaan kannattaa hidastaa tahtia jos sulle käy niin että huomaat edellä kävelevän olevan peloissaan. Pysähdy ja katsele omaa puhelintasi niin että toinen saa etumatkaa ja huomaa ettet ole hänen perässään.

Olen itsekin nainen ja kengät jalassa yli 180cm. Talvella varsinkin kun on talvivaatteet niin sukupuolta ei välttämättä erota hämärässä. Sen huomaa kyllä jo etäältä jos nainen pelkää koska nopeuttaa askeltaan. Silloin myös minä toimin kuten miehen pitäisi. Menen kadun toiselle puolelle ja jatkan reippaasti ohi.

Vierailija
38/51 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kaikille teille muille mieheille, jotka sanotte ettei teidän tarvitse tehdä mitään koska olette normaaleja, mä itse kysyin mitä voisin tehdä koska HALUAN. Miksi en haluaisi? Jos te ette halua, ei teitä kukaan pakota mitään tekemäänkään.

Tarviiko silti kaikkeen aina pistää vastaan ja ajatella vaan omaa napaa.

Tiedän tytön joka raiskattiin, ja hän pelkää kävellä aina yksin ulkona. Mulla on paljon naisia kavereina ja jo mainittu sisko, joten tiedän että tämä on iso ongelma tyttöjen keskuudessa, ettei saa kulkea turvassa ja rauhassa. Ap

Vierailija
39/51 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei. Minä olen isokokoinen NAINEN joka ymmärtää mistä homma kiikastaa ja toimin niin kuin pitää. Voisitko sinä miehenä myös nyt vaan osallistua kun se ei minuakaan haittaa tuoda turvallista oloa muille naisille, vaikka minua erheellisesti sinun sukupuolesi synneistä tuomitaan ja pelätään.

Vierailija
40/51 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kaikille teille muille mieheille, jotka sanotte ettei teidän tarvitse tehdä mitään koska olette normaaleja, mä itse kysyin mitä voisin tehdä koska HALUAN. Miksi en haluaisi? Jos te ette halua, ei teitä kukaan pakota mitään tekemäänkään.

Tarviiko silti kaikkeen aina pistää vastaan ja ajatella vaan omaa napaa.

Tiedän tytön joka raiskattiin, ja hän pelkää kävellä aina yksin ulkona. Mulla on paljon naisia kavereina ja jo mainittu sisko, joten tiedän että tämä on iso ongelma tyttöjen keskuudessa, ettei saa kulkea turvassa ja rauhassa. Ap

Opasta näitä sun kavereita tekemään myös elämässä oikeita valintoja. Yökerhojen sijaan voi vaikka pelata sisällä lautapelejä. Sen jälkeen voit lähteä saattamaan tai heittää kyydillä kotiin ystäväsi. Alkoholin sijaan voi juoda mehua. Opasta heitä ettei näinä aikoina ole turvallista liikkua öisin yksin etenkään humalassa.

Kuulostaa siltä että olet tekopyhä.