Sanoja, jotka joskus lausut tai kirjoitat tahallasi väärin
Minä rakastan kiusata kielipoliiseja ja ihmisiä, joiden mielestä ihminen ei tiedä asioista mitään, jos hän lausuu tai kirjoittaa ne väärin. Kun muut juovat viiniä, minä juon viintä. Ja kun ihmiset puhuvat Stargate-sarjasta, minä lausun niin kuin se kirjoitetaan ohjelman yhteydessä, Stargootte (Stargåte). Ja teen tämän ihan tahallani.
Kommentit (56)
Lepardi ja muffinit kuuluvat kestosuosikkeihin. Ei tosin siksi että ne saattaisivat muita häiritä.
Tosi moni sanoa espressoa expressoksi, ja se aina naurattaa. Oikeastaan se mielikuva expressosta.
Sanon kinkku ja painotan N-kirjainta. Samoin saatan joskus sanoa kengät painottamalla G-kirjainta.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:22"]
Meidän esikoinen pienenä käänsi sanat hassusti ja se on jäännyt meillä päälle. Meillä viedään roksat ulos, syödään varintolassa ja joskus ostan menoolia.
[/quote]
Yksi tuttu tosissaan luuli, että se perinteinen jälkiruoka on nimeltään sekametelisoppa. Itse opetin vahingossa lapselle sanan kamalamaksaöljy.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:21"]Kheekki eli tsiikki eli cheek
[/quote]
Poski.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:26"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:21"]Kheekki eli tsiikki eli cheek
[/quote]
Poski.
[/quote]
Koska Cheek on enkuksi poski :D
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:25"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:22"]
Meidän esikoinen pienenä käänsi sanat hassusti ja se on jäännyt meillä päälle. Meillä viedään roksat ulos, syödään varintolassa ja joskus ostan menoolia.
[/quote]
Yksi tuttu tosissaan luuli, että se perinteinen jälkiruoka on nimeltään sekametelisoppa. Itse opetin vahingossa lapselle sanan kamalamaksaöljy.
[/quote]
Mitä se sekametelisoppa sitten oikealta nimeltään on? :D
Töissä meillä ravaa kallispalkkaisia konsulentteja, tavaroita ostetaan halvennuksesta ja kahvia laitetaan putoamaan. Pyrin kyllä kirjoittamaan sanat oikein, jollei ole erityistä syytä korostaa jotain asiaa. Kirjoitettu teksti menee helposti mössöksi jos siellä viljelee paljon murretta tai väärin kirjoitettuja vieraskielisiä sanoja.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:25"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:22"] Meidän esikoinen pienenä käänsi sanat hassusti ja se on jäännyt meillä päälle. Meillä viedään roksat ulos, syödään varintolassa ja joskus ostan menoolia. [/quote] Yksi tuttu tosissaan luuli, että se perinteinen jälkiruoka on nimeltään sekametelisoppa. Itse opetin vahingossa lapselle sanan kamalamaksaöljy. [/quote] Mitä se sekametelisoppa sitten oikealta nimeltään on? :D
[/quote]
Kai se sekahedelmäsoppa on. En tiedä, sekameteliä meillä on aina ollut.
Kotona sanon monesti juustoa tsuustoksi tmv.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:30"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:25"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:22"] Meidän esikoinen pienenä käänsi sanat hassusti ja se on jäännyt meillä päälle. Meillä viedään roksat ulos, syödään varintolassa ja joskus ostan menoolia. [/quote] Yksi tuttu tosissaan luuli, että se perinteinen jälkiruoka on nimeltään sekametelisoppa. Itse opetin vahingossa lapselle sanan kamalamaksaöljy. [/quote] Mitä se sekametelisoppa sitten oikealta nimeltään on? :D
[/quote]
[/quote]
Hedelmäkeitto :D
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:30"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:27"]
[/quote]
[/quote]
Hedelmäkeitto :D
[/quote]
Hedelmäsalaatti, googlaa vaikka. http://2.bp.blogspot.com/-VxueXtdbhIE/Unk18-jsnUI/AAAAAAAAfNQ/iCePKtsTL2k/s1600/05.11.2013+007.jpg
kepsutti = ketsuppi, milikki = maito
Äitille
Jalopeeno = japaleeno
Teranssi
ym..
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 12:01"]
Englantia tulee äännettyä "suomalaisittain" tö reis vas rili kuut. Välillä painotan sanoja "väärin" esimerkiksi hernekeitossa en lausu koota kahdennettuna enkö painota n:lle (her-Nek-keit-to) vaan lausun kaikki kirjaimet putkeen ilman painotuksia (herne-keitto). En tiedä ymmärsittekö ollenkaan xD Joskus myös kirjoitan enää sanan tahallani "enään".
[/quote]
Ai samallalailla niinkö Innon Marko sannoo vaatekaappi yhteen pötköön :D Kuulostaa niin pöljältä :D
[/quote]
Joissain Suomen murteissa - ainakin Kotkassa - äännetään juuri noin. Ei yllytetä "otallisää" vaan sanotaan "ota lisää".