Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

THL:n johtaja: Influenssa on pahempi huoli kuin koronan uudet muunnokset. :C MITEN TÄSSÄ NYT NÄIN KÄVI?

Vierailija
25.09.2021 |

"Norjassa ollaankin nyt enemmän huolissaan influenssan paluusta kuin syksyllä ja talvella mahdollisesti tulevista uusista koronamuunnoksista. Salminen toteaa, että tilanne on sama meilläkin, koska influenssa on ollut käytännössä pois puolitoista kautta."

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4cb79c44-7bb8-44ff-851b-e27217d16704

Molempiin tauteihin on rokotukset ja influenssa on silti pahempi huoli.

No voin kokemuksesta sanoa, että ei ole yhtään kivaa kun influenssa jysähtää yli 30-vuotiaana. :( Minut pelasti sairaalahoito. Onneksi.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit sairastanut influenssan, tietäisit sen varmasti. Siitä ei ole olemassa lievää muotoa. Itse olen sairastanut kerran, ja sen jälkeen on rokote kelvannut joka vuosi. Tosiaan koronarokote suojaa varmemmin vaikealta tautimuodolta. Molemmat kannattaa tietty ottaa. Viime vupnnahan influenssarokotteet loppuivat kesken. Pitää kiirehtiä varaamaan oma aika.

Vierailija
22/44 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ala influenssan vuoksi mitään erityistoimia tekemään, kuten maskeja käyttämään. Pesen korkeintaan vähän enemmän käsiä ja se saa riittää. Kun otan tietyn verran influenssa-altistusta vastaan, niin silloin saan luontaista suojaa. En toki täydellistä, mutta hyvää kuitenkin, joka suojaa lähes satavarmuudella vakavalta taudilta, jos ei tartunnalta kokonaan. Samalla vältän myös suojautumiskierteeseen joutumisen.

Mistä syystä influenssa vie nuoriakin perusterveitä teholle ja hautaan asti? Osa on sairastanut influenssan aikaisemminkin. Ei se "altistus" auta kuin ehkä rahanahneiden perillisten mielestä, kun influenssa pamahtaa omalle kohdalle. Rokotus voi estää kovan taudin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja influenssa on entistä pahempi nimenomaan rokotetuille, jotka ovat menneet sörkkimään immuniteettiään noilla lammaspiikeillä. Saattaa vähän sato korjata tulevaisuudessa, kunhan ovat saaneet vielä enemmän piikkejä.

Vierailija
24/44 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos otan influenssa-altistusta tietyn verran vastaan..." Mites tämä käytännössä tapahtuu? Yleensä kun ihminen ei pysty itse siihen vaikuttamaan, mikä määrä virusta kehoon kulkeutuu, saati tietämään mikä on tarpeeksi sairastuttamaan. Joku kun kerran köhäisee päin ruuhkabussissa tai kävelet huoneeseen, jossa joku on juuri yskinyt, niin se on siinä.

Vierailija
25/44 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on tilannut noin 2 miljoonaa influenssarokotusta tälle vuodelle. Eli 2/3 kansasta jää ilman kuten viime vuonnakin. Mielelläni ottaisin rokotuksen, jos vain saan. En ole riskiryhmää, mutta perheenjäsen on.

Vierailija
26/44 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja influenssa on entistä pahempi nimenomaan rokotetuille, jotka ovat menneet sörkkimään immuniteettiään noilla lammaspiikeillä. Saattaa vähän sato korjata tulevaisuudessa, kunhan ovat saaneet vielä enemmän piikkejä.

Näinhän se on ollut kaikkien rokotusten kohdalla, eikö? Isorokko, tuhkarokko, polio jne. Ei olis niitäkään rokotteita kannattanut kehittää.

Vierailija
27/44 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On saatu taas uusia käskyjä ylhäältä. Kokoajan on pidettävä talutusnuora kireällä.

Vierailija
28/44 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TÄMÄ !

Vierailija
29/44 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on ollut kaikkien rokotusten kohdalla, eikö? Isorokko, tuhkarokko, polio jne. Ei olis niitäkään rokotteita kannattanut kehittää.

Nuo mainitsemasi rokotteet on testattuja ja toimivia. Niiden vertaaminen koronarokotteisiin on olkiukkojen näpertelyä.

Pysy asiassa. Kyse on tästä:  Koronarokote alentaa immuniteettia, fakta. Alhainen immuniteetti altistaa vaikeammalle influenssatartunnalle, fakta. Siinä on pelikortit, joilla pelataan.

Vierailija
30/44 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit sairastanut influenssan, tietäisit sen varmasti. Siitä ei ole olemassa lievää muotoa. Itse olen sairastanut kerran, ja sen jälkeen on rokote kelvannut joka vuosi. Tosiaan koronarokote suojaa varmemmin vaikealta tautimuodolta. Molemmat kannattaa tietty ottaa. Viime vupnnahan influenssarokotteet loppuivat kesken. Pitää kiirehtiä varaamaan oma aika.

Minä olen sairastanut kaikki influenssat -70 luvun alusta asti. Kolme tosi kovaa tautia on ollut, mutta ne ovat lisänneet immuniteettia. En ota rokotuksia. Taudit kannattaa sairastaa, koska niistä saa parhaan suojan. Perusterveelle ne ei ole mikään ongelma.

Vierailija
31/44 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On saatu taas uusia käskyjä ylhäältä. Kokoajan on pidettävä talutusnuora kireällä.

No joo, saman olen huomannut että media yrittää pitää jonkinsorttista hysteriaa päällä. viimeiset 1,5 vuotta oli koronarummutusta jok`ikinen päivä ja ihan turhasta sillä eipä tässä muille vaaraa ollut kuin ihmisille joilla oli jo perussairauksia sekä JOISSAIN tapauksissa terveille ihmisille. Enkä sano etteikö korona olisi voinut aiheuttaa pahempaa jälkeä ilman rajoituksia, mutta olihan tässä 1,5 vuoden aikana selvää hysteerian lietsonta medialta kun puolet aiheista liittyi pelkkään Koronan. Ei ole siis Ihme jos ihmiset sekoavat ja rupeavat joko ylivarovaisiksi tai luovat sitten näitä salaliittoteorioita ihmiskunnan resetistä.

Onneksi nyt koko aihe alkaa olemaan loppuun lypsetty ja keskitytään muuhun… mutta nyt Huomasin tuon tulivuoren purkauduttua La Palmassa että iltapäivälehdillä on tässäkin vähän hysteeristä sävyäi vaikka kyseessä normaali tulivuoren purkaus. Jos nyt on ruvettu pelottelemaan tulevasta influenssa kaudesta niin hohhoijaa… tietty aiheiden pelottelulla saadaan enemmän lukukertoja aiheista ja se tarkoittaa tietty enemmän rahaa. Ja raha pyörittää maailmaa…

Vierailija
32/44 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastanut influenssan kaksi kertaa. Todella todella raju tauti. Toisesta kerasta jäi pysyvät vaivat ja sitä kautta olen nykyään riskiryhmäläinen.

Vierailija
33/44 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Oireiden kirjo ja voimakkuus vaihtelevat suuresti henkilöstä toiseen."

"Tartunnan saaneista vain noin puolet sairastuu."

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00570

Vierailija
34/44 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi puhut ilman parempaa tietoa? Influenssan oireet vaihtelevat, joillekin se tulee lievänä. Itselläni oli hyvin lievät oireet (Kyllä, testattiin influenssaksi), hiukan kuumetta ja yskää, väsymystä. Ei perusflunssaa pahempi. Lääkärillä kävin s-lonstodistuksen takia.

Sikainfluessankin sairastin, sekin lievänä.

En ole koskaan ottanut influenssarokotetta.

Vierailija
35/44 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sairastanut influenssan kaksi kertaa. Todella todella raju tauti. Toisesta kerasta jäi pysyvät vaivat ja sitä kautta olen nykyään riskiryhmäläinen.

Suurin osa sairastaa senkin lievänä. Ei edes tiedä olleensa influenssassa.

Vierailija
36/44 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa sairastaa senkin lievänä. Ei edes tiedä olleensa influenssassa.

Mut on testattu työterveydessä useita kertoja ja vain kerran on ollut influenssa. Mut silloin olinkin ihan järkyttävän kipeä ja se oli alkanut todella rajusti. Ja olikin ensimmäinen kerta kun jouduin sairaalaan. Olin todella heikossa kunnossa ja toipuminen kesti koko seuraavan kesän. Ihan eri tauti kuin kuumeflunssat. Kuvailisin sanalla kuolema.

Vierailija
37/44 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influenssa katsotana lieväksi, jos sairastunut selviää ilman sairaalahoitoa. Lieväkin influenssa voi olla todella kamala kokemus ja toipuminen voi kestää pitkään tai siitä ei koskaan parane täysin. Olen itsekin sairastanut lievän influenssan ja kyllä tuntui että oikeasti kuolee. Se olo on ihan käsittämättömän huono ja voimat täysin pois. Sängystä oli ihan turha yrittää ylös edes minuutiksi.

Vaikea influenssa on sitten, kun sairastunut tarvitsee sairaalahoitoa. Osa tarvitsee tehohoitoa. Sairaalaan ei ihan pienestä otetakaan paitsi vanhukset.

Vierailija
38/44 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ollut influenssan vuoksi sairaalahoidossa. Ei ollut kiva.

Vierailija
39/44 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta missä viipyy INFLUENSSAPASSI?

Vierailija
40/44 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastanut influenssoja ja voisin sairastaa uudestaankin. 4-5 vrk kuumetta on minulle ihan ok. Joillakin ehkä erilainen, kovempi, tauti ja ajautuu lisärasitukseksi terveydenhuollolle? Influenssoista sentään parantui, kun vain sopivasti lepäsi. Influenssarokotetta en ota tänäkään vuonna.

Koronarokotteen otin. Miten olisi long covid?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan