Nukkuvatko korvikevauvat imetysvauvoja paremmin?
Kysymys tulikin otsikossa. Jätetään tästä ketjusta ne imetyksen ja korvikkeen paremmuusvertailut ja muut tappelut, perustakaa halukkaat oma ketju niille tai kaivakaa vanhoja. :)
Olen huomannut lähipiirissäni ja omissa kokemuksissani, että korvikkeella pääsääntöisesti/kokonaan olevat vauvat nukkuvat paremmin ja pitempiä pätkiä kuin imetetyt. Imetetyillä tulee enemmän tätä "tunnin-puolen tunnin välein heräilyä" mikä saattaa toki olla tiheän imun tarvetta tai muuta vastaavaa, korvikevauvat taas nukkuvat helposti 3-4h pätkiä.
Oletteko huomanneet samaa tai kenties päinvastaista?
Kommentit (26)
Nukkuvat.
Kaikkien tuttujeni imetysvauvat ovat vaativia ja kitiseviä ja jotenkin hermostuneita koko ajan ja nukkuvat tosi pätkittäin, mutta korvikevauvat ovat itsekseen tuhisevia helppoja tapauksia, nukkuvat kuin vauvan pitääkin eikä niillä ole ollut mitään tulehduksia (esim korvissa) eikä vatsakipuja.
äidinmaito sulaa äkkiempää, yksinkertaisesti :)
Mulla 3 korvikevauvaa ja alkuun olivat kaikki osittaisimetyksellä n. 2kk. 2 ekaa lasta nukkui 10-tuntisia yöunia, kolmas ei nukkunut öisin kuin pätkiä. Tilanne korjaantui lähemmäs 1v vasta. Mitään omituista ei koskaan löytynyt.
Poikkeus vahvistaa säännön?
Silloin kun imetin, poika heräsi 3-10 kertaa yössä ja olisi nukkunut kaikki yöt pelkästään tissi suussa. 6kk iässä lopetin imettämisen ja siirryin korvikkeeseen ja heräsi enää 2-3 kertaa yössä. Oli tietysti imettämisen aikaan vielä niin pienikin, että varmaan yöheräilyt johtui siitäkin. Kiinteät aloitti jo 4kk iässä, mutta ei sekään rauhoittanut öitä, vasta tuo imetyksen lopettaminen rauhoitti vähän. Nyt 10kk ja herää jos herää enää kerran yöllä.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 11:15"]
Meillä kolme lasta ja kaikki ovat saaneet korviketta. Ovat nukkuneet laitokselta saakka vähintään 3 h pätkissä, n. 3 kk iästä lähtien parhaimmillaan jopa 6 h putkeen. Joten kyllä, korvikevauvat nukkuvat huomattavasti imetysvauvoja paremmin.
[/quote]
Eihän tästä voi nyt päätellä mitään... Meillä on ollut 2 vauvaa täysinetyksellä ja vastasyntyneinä heräilivät 3h välein ja 2kk iästä söivät vain kerran yössä. Pöivisin tankkasivat useasti. Lapsen tahtisesti olen antanut syödä.
Meillä aloitettiin korvike reilu 1 kk ikäisenä. 2 kk ikäisestä posotti 12 tunnin yöunia välillä heräämättä.