Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ymmälläni, kerro minulle mikä sulla on pakkoruotsia vastaan?

Vierailija
14.11.2014 |

Tuntuu, että lähes jokatoinen lähipiirisäni oleva sukulainen tai ystävä on "pakkoruotsia" vastaan. (Inhoan sanaa pakkoruotsi, mutta menkööt) Musta on hienoa, että suomalaiset lapset saavat opetusta kahdesta eri kielestä, ja kielitaitoa ei voi koskaan vähätellä! En ole koskaan tajunnut, mikä ihmisillä on ruotsinkieltä vastaan? Suomi on kaksikielinen maa, ja ihan senkin takia ruotsin, edes vähäinen, osaaminen kuuluu mielestäni ihan yleissivistykseen.
Kertokaa mulla painavat mielipiteenne asiasta, miksi se on huono asia tai miksi hyvä? :)

Kommentit (123)

Vierailija
1/123 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kukaan ei tykkää siitä, että heidän koulutuksensa tarkoituksena on toisten palveleminen, eikä omien edellytysten parantaminen. Saati siitä, etteivät he olisi kunnon suomalaisia ilman, että opiskelevat heille täysin vierasta ja tarpeetonta kieltä.

Vierailija
2/123 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin täytyy poistaa kaksikielisyys ja sitten kielen opiskelu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4/123 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 10:14"]Ensin täytyy poistaa kaksikielisyys ja sitten kielen opiskelu.
[/quote]

Eivät liity toisiinsa. Ei 11-kielisessä Etelä-afrikassakaan ole pakko lukea 11 kieltä.

Vierailija
5/123 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo? Väitätkö ettet ole näihin argumentteihin missään törmännyt?

Vierailija
6/123 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 10:14"]Ensin täytyy poistaa kaksikielisyys ja sitten kielen opiskelu.
[/quot[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 10:14"]Ensin täytyy poistaa kaksikielisyys ja sitten kielen opiskelu.
[/quote]

Suomi oli kaksikielinen maa ennen pakkoruotsin tuloa 70-luvulla, joten pakkoruotsi voidaan hyvin myös poistaa.

Vierailija
7/123 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuvat niin syvällä Savossa tai Itä-Suomessa, etteivät tunne ruotsia tarvitsevansa?

Olihan sen lukeminen tuskaa itsellenikin aikanaan, muta kiitollinen olen nyt, että ymmärrän mieheni ja lasteni kotikieltä:D

Kiitollinen olen myös lasteni kaksikielisyydestä. Parantaa huomattavasti kykyään omaksua muita kieliä ja varmasti helpompi löytää tulevaisuudessa töitä. Vaikka jostain muusta Pohjoismaasta.

Vierailija
8/123 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä englannin lisäks pitäis olla toinenkin kieli, mitä opiskellaan, mutta sen saisi itse valita. Itse olen esimerkiksi hyötynyt paljon enemmän venäjän taidoista, kuin ruotsin. Ruotsia olen käyttänyt ehkä kerran elämäni aikana, mutta venäjää olen käyttänyt useammin, kuin kerran viikossa.

Vierailija
9/123 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ajatellaan olevan turhaa, koska suurimmassa osassa maata ruotsin kielen osaamiselle ei ole hälyyttävää tarvetta ja englanninkin ajatellaan riittävän. Mun mielestä ruotsin opiskelu on hyvä ja tarpeellinen juttu, mutta ainakin Itä-Suomessa olisi hyvä tarjota mahdollisuutta myös venäjän opiskeluun ruotsin sijasta.

Vierailija
10/123 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syvältä Hämeestä, mutta tykkään hirveästi ruotsinkielestä ja toivon että se pysyy kaikilla ohjelmassa.

Vierailija
11/123 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minustakin englannin lisäksi pitäisi olla toinen valinnainen kieli ja vaikka kolmaskin valinnainen kieli. paino sanalla valinnainen. pitäisi saada itse valita mitä kieltä haluaa oppia. vieraan kielen opetteleminen on ihan turhaa jos ei itse ole motivoitunut eikä todennäköisesti tule sitä tarvitsemaankaan, kielitaito kuitenkin unohtuu hyvin nopeasti jos sitä ei käytä

Vierailija
12/123 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan ole tarvinnut ruotsia ikinä mihinkään ja ikää on 40-v. Ruotsi on aivan turha kieli.

Vierailija
13/123 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mamut opettelevat mielummin ruotsin kuin suomen eli jos tulevaisuudenvisiot toteutuu ja otamme entistä enemmän tänne ulkomaalaisia, kasvaa myös ruotsinkielisten mamujen määrä ja siten myös ruotsinkielisen kantaväestön tarve osata ruotsia?

Vierailija
14/123 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole yhtikäs mitään ruotsin kieltä vastaan. Olen täysin kaksikielinen.

PAKKO ruotsia vastaan on se PAKKO. Se ei johda hyvään.

Puss & kram !

Vierailija
15/123 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole mitään ruotsinkieltä vastaan mutta sitä vastaan on, että sitä on pakko opiskella. Kun koulussa näköjään on pakko lukea vieraita kieliä niin mieluummin vaikka pakkoespanja, tai mikä tahansa kieli mitä puhutaan maailmanlaajuisesti, olis hyödyllisempää kuin ruotsin kieli.

Vierailija
16/123 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 10:21"]Olen syvältä Hämeestä, mutta tykkään hirveästi ruotsinkielestä ja toivon että se pysyy kaikilla ohjelmassa.
[/quote]

Miksi olet noin itsekäs? Jos sinä tykkäät, miksi pitää pakottaa muille? Minä tykkään ranskan kielestä, mutta en ole pakottamassa sitä muille.

Vierailija
17/123 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 10:26"]Mamut opettelevat mielummin ruotsin kuin suomen eli jos tulevaisuudenvisiot toteutuu ja otamme entistä enemmän tänne ulkomaalaisia, kasvaa myös ruotsinkielisten mamujen määrä ja siten myös ruotsinkielisen kantaväestön tarve osata ruotsia?
[/quote]

En ole koskaan kuullutkaan, että mamuilla on vapaus valita mitä kieltä opiskelee. Liekö totta?

Vierailija
18/123 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 10:26"]

Mamut opettelevat mielummin ruotsin kuin suomen eli jos tulevaisuudenvisiot toteutuu ja otamme entistä enemmän tänne ulkomaalaisia, kasvaa myös ruotsinkielisten mamujen määrä ja siten myös ruotsinkielisen kantaväestön tarve osata ruotsia?

[/quote]

Anteeksi, siis suomenkielisen kantaväestön tarve osata ruotsia:)

Vierailija
19/123 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 10:27"]

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 10:26"]Mamut opettelevat mielummin ruotsin kuin suomen eli jos tulevaisuudenvisiot toteutuu ja otamme entistä enemmän tänne ulkomaalaisia, kasvaa myös ruotsinkielisten mamujen määrä ja siten myös ruotsinkielisen kantaväestön tarve osata ruotsia? [/quote] En ole koskaan kuullutkaan, että mamuilla on vapaus valita mitä kieltä opiskelee. Liekö totta?

[/quote]

Kaksikielisille alueille sijoitettuina valitsevat varmasti lähes poikkeuksetta ruotsin. Suomenkieli liian vaikeaa.

Vierailija
20/123 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 10:25"]

Mä en ainakaan ole tarvinnut ruotsia ikinä mihinkään ja ikää on 40-v. Ruotsi on aivan turha kieli.

[/quote]

Ihan sama ja sama ikäkin. En osaa sanoa kuin kiitos ja ei ruotsiksi, mitään muuta ei ole jäänyt mieleen. Englanti tosin on sujuvaa ja espanja, mutta nämä nyt olivatkin mieluisia lukea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä