Mitä olet kasvattanut siemenestä?
Mä olen yrttejä ja nyt on tulossa sitruunapuu!!! Sen kaksi pientä lehteä tuoksuu jo ihan sitruunalle. Lidlin sitruunat oli ainoat josta löysin siemeniä.
Kommentit (11)
Mandariineja. Ne vaan tuppaa kuolemaan, kun unohdan kastella... Idättäminen on helppoa, taimen hengissä pitäminen vaikeampaa.
ganjaa ja minitomaatteja. Tulipa muuten mahtavat puskat. Tomaatit oli tosi makeita, ajatella että siemenestä tuli 160cm korkea puska!
Nyt on toi vauvataapero tossa niin laitetaan vaan tomaatteja ens kesän..
Suosittelen kaikille tuota sitruunapuun kasvatusta. Hedelmiä turha odottaa ainakaan 10 vuoteen mutta nätti puu siitä tulee!
Mandariineja. Niitä on helppo kasvattaa ja taimet jopa minä sain pidettyä hengissä yli vuoden... kunnes unohdin kastelun ja kuolivat. Edes mitään vesilasissa hautomista tai muuta hifistelyä en siemenille jaksanut tehdä.
Sen sijaan mangoa en saanut itämään sitten millään.
Kesällä orvokkeja. Nakkelin siemenet isoon laakeaan astiaan ja tuli aivan ihana orvokkiketo. Yrttejä, rairuohoa, ohraa, krassia. Auringonkukkia. Ja 2 lasta.
Mitäpä en olisi kylvänyt? Hankalimpina puita. Pioneja, kymmeniä. 3 Japaninjalopähkinää. Nuokkusireenin. Hevoskastanjoita 3 kpl. 3 omenapuuta torilta ostetuista kotimaisista omenoista ja kaksi kriikunaa. Siitä on 9 vuotta, ovat nyt noin 2 metrisiä. Yhden koristeomenapuun Kadett-lajin siemenistä. Kukki keväällä ekan kerran.
Jos joku haluaa yrittää, niin puun siemen kylvetään nyt kosteaan hiekka-turveseokseen ja laitetaan minigrip-pussissa jääkaappiin. Multa ei saa siis olla märkää eikä kuivaa, vaan kosteaa. Pussia käännellään välillä. Siemen itää tammi-helmikuun puolella, jolloin se normaalisti kylvetään multaruukkuihin ja annetaan lisävaloa.. Keväällä ruukut viedään ulos kukkapenkkiin lihomaan ja syksyksi sen ympärille pitää laittaa verkot. Istutuskunnossa n. 3 vuoden kuluttua.
Anopilla on 2 appelsiinipuuta. Kylvi ne 15 v. sitten Tunisian reissun jälkeen. Ne talvehtii viileällä kuistilla ja kesän ulkona. On tuottaneet hedelmiä. Sitruspuiden hengissäpidon salaisuus on lämpötila. Talvella pitää olla valoisaa ja viileää puolilämmitetyllä kuistilla/autotallissa ja kesällä mielellään ulkona.
Lapsia, tomaatteja, sitruunaa, kukkia, alfalfan ituja, yrttejä, salaatteja ainakin.