Helppo ohje kaalilaatikkoon?
Mulla on 1 kaali, 1 kg puuroriisiä, kolme sipulia ja n. 400 grammaa sika-nautajauhelihaa. Näistä pitäis taikoa kaalilaatikko. Voisiko joku laittaa helpon ohjeen, jolla onnistun? Osaan kokata, mutten vaan ole koskaan tehnyt kaalilaatikkoa. Mieluiten sellainen suurpiirteinen ohje. En tykkää reseptipalveluiden ohjeista, kun ne on aina pilkuntarkkoja.
Kiitos siskot!
Kommentit (17)
Pilko kaali ja laita kiehumaan. Keitä 2 dl riisiä 4 desissä lihalientä. Ruskista jauheliha ja sipuli. Valuta kaalin vesi toiseen kattilaan. Sotke jauheliha ja riisi keskenään ja lado kaalin kanssa uunivuokaan. Kaalin keitinvesi maustetaan ja kaadetaan sekaan. Uunissa 200 asteessa joku 1,5 h niin on hyvää. (jos meinaa kärtsätä alenna uunin lämpötilaa.)
Kuulostaa hyvältä! Et laita lihaa ollenkaan? Kauan pidät uunissa?
Ap
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:18"]Pilko kaali ja laita kiehumaan. Keitä 2 dl riisiä 4 desissä lihalientä. Ruskista jauheliha ja sipuli. Valuta kaalin vesi toiseen kattilaan. Sotke jauheliha ja riisi keskenään ja lado kaalin kanssa uunivuokaan. Kaalin keitinvesi maustetaan ja kaadetaan sekaan. Uunissa 200 asteessa joku 1,5 h niin on hyvää. (jos meinaa kärtsätä alenna uunin lämpötilaa.)
[/quote] jee! Kiitos!!! Just tälläistä helppoa ohjetta hain!
Ap
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:20"][quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:18"]Pilko kaali ja laita kiehumaan. Keitä 2 dl riisiä 4 desissä lihalientä. Ruskista jauheliha ja sipuli. Valuta kaalin vesi toiseen kattilaan. Sotke jauheliha ja riisi keskenään ja lado kaalin kanssa uunivuokaan. Kaalin keitinvesi maustetaan ja kaadetaan sekaan. Uunissa 200 asteessa joku 1,5 h niin on hyvää. (jos meinaa kärtsätä alenna uunin lämpötilaa.)
[/quote] jee! Kiitos!!! Just tälläistä helppoa ohjetta hain!
Ap
[/quote] laitanko sen koko kaalin? Ap
Tohon ohjeeseen oon laittanut reilun kilon kaalia. (riippuu vuoan koosta)
2 dl puuroriisia kattilaan vateen kiehumaan, lisää 1 lihaliemikuutio, suolaa ja noin desi siirappia. Raasta kaali ja heitä sekaan. ruskista jauheliha ja sipuli. sotke kaikki sekaisin vuokaan, lisää vettä jos näyttää kuivalta. uuniin 200 asteeseen, ainakin tunniksi. paistamisen lopulla voinokareita päälle. Näin tulee ihan parasta kaalilaatikkoa!
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:24"]Tohon ohjeeseen oon laittanut reilun kilon kaalia. (riippuu vuoan koosta)
[/quote] ok! Kiitti. Ap
http://aijaa.com/kr4Hcf tässä teille live-seurantaa mun sotkuisesta ruuanlaitosta :D sipuli itkettää!
Vielä yksi ohje :)
Keitä puuroriisi ohjeen mukaan.
Paista jauheliha (ja sipuli) pannulla, mausta mieleisilläsi mausteilla.
Silppua kaali pieneksi, jätä kovat osat pois. Laita kattilan pohjalle öljyä ja kaalit päälle hautumaan. Sekoittele välillä. Vettä ei tarvita, jotta kaali ei sitkisty.
Kun kaalista on vesi (kaali itsessään irrottaa vettä) haihtunut, sekoita kaali, jauheliha ja riisi ja laita uuniin aluksi 200 asteeseen, sitten pienennä puolen tunnin kuluttua 175 asteeseen. Pari voinokaretta päälle, mitään nestettä ei tarvita. Itse en käytä siirappia enkä mitään makeutusta, tykkään että tällä ohjeella tulee maailman paras kaalilaatikko. Ai niin, uunissa pari tuntia.
Mutta makuja on monia, kaikki kaalilaatikot ovat hyviä....
http://aijaa.com/zxf5Ar toivottavasti kaali ei silkisty. Tuolla se nyt muhii. Ei varmaan kandee keittää liian kauaa. Ap
Lupaan ottaa lopputuloksesta vielä kuvan! Varautukaa kulinaariseen elämykseen!
Äh, luin jostain syystä puolikiloa. Puusilmä mä. Lisään sitä kaalia siis lisää.... Mitäköhän tästä tulee vielä.
Kaalinpalasia köökki täynnä... Ilkeesti hajoaa atomeiksi kyseinen kasvis, kun sitä työstää. Pitäis olla superkokoinen leikkuulauta. Ap
http://aijaa.com/7xlEx5 tuskin ketään juurikaan kiinnostaa, mutta yksin ruuanlaitto on tylsää :). Vaihe jauheliha + riisi valmis. Sitten venataan sitä kaalia, joka hautuu vielä (koska lisäsin puolet vasta hetkinen sitten)
Välissä lasten isille puhelinkorvakipukonsultaatiota. Joskus sitä huomaa arkihärdellin keskellä, että itsestä on jossain kohtaa kolmenkympin jälkeen muodostunut perusäiti, joka löytää kadonneet pipot ja kokkaa kaalilaatikkoa :D
Ap (jolla on tylsää, kun muksut on isillä)
Kaalilaatikko on kaiken vaivan, sotkun ja meillä myös ilman liesituuletinta hajun arvoista.
Paista voissa kaalisilppu ja sipulit, mausta laatikko meiramilla, siirapilla ja suolalla. Itse teen ohrasuurimoista. Ruokakermaa vuokaan ja uuniin. Nam!