Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ottaisitteko romanin paremmin vastaan?

Vierailija
13.11.2014 |

Ottaisitteko romanin paremmin vastaan jos heillä olisi samanlaiset vaatteet kuin valtaväestöllä. Tarkoitan jos heillä ei olisi heidän kulttuuri hamettaan vai mikä lie? Vai missä lienee syy syrjimiselle?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 23:36"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 23:30"]

Paljonkos romani puku maksaa ja missä lukee että valtio sen maksaa?

[/quote]

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/58476-helsinki-myontaa-410-euroa-romanihameen-ostoon

Siis Helsinki maksaa.

[/quote]

Eli tuoko on nyt se "kaikki romanit" ja "tuhansien" eurojen puku? Rehellisesti sanottuna mua ei huvita yhtään enempää maksaa verorahoistani valtaväestön sosiaalipummien ja niiden jälkikasvun vaatelaskujakaan. Onpa tullu av:llaki keskusteluketjua vastaan missä oikein neuvotaan että mihis kaikkeen ja millä verukkeella sieltä sossun luukulta rahaa saakaan.

Vierailija
22/40 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 22:57"]

Ottaisitteko romanin paremmin vastaan jos heillä olisi samanlaiset vaatteet kuin valtaväestöllä. Tarkoitan jos heillä ei olisi heidän kulttuuri hamettaan vai mikä lie? Vai missä lienee syy syrjimiselle?

[/quote]

Omat kokemukseni perustuu siihen, että he eivät halua edes olla tekemisissä meidän valkolaisten kanssa. Minulla on yksi romanikaveri, joten tunnen jonkinverran näitä ihmisiä hänen kauttaan.

Aika vaikea on sopeutua, jos ei edes kiinnosta sopeutua tai tutustua meihin valkolaisiin.

Ukkeli

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/58476-helsinki-myontaa-410-euroa-romanihameen-ostoon

Siis Helsinki maksaa.

[/quote]

"Tukea romanihameeseen on Helsingissä mahdollista saada kerran vuodessa, eli sama hakija voi hakea avustusta vaikkapa joka vuosi." Ja sitten vielä kehdataan valittaa "syrjimisestä".

Vierailija
24/40 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 23:44"][quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 23:36"]

[/quote]

Siis Helsinki maksaa.

[/quote]

"Tukea romanihameeseen on Helsingissä mahdollista saada kerran vuodessa, eli sama hakija voi hakea avustusta vaikkapa joka vuosi." Ja sitten vielä kehdataan valittaa "syrjimisestä".
[/quote]

mielestäni kyllä olisi reilua että jos ei ole varaa ostaa pukua niin ei voi sitä pitääkkään.

Vierailija
25/40 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 23:42"]

[/quote]

Siis Helsinki maksaa.

[/quote]

Eli tuoko on nyt se "kaikki romanit" ja "tuhansien" eurojen puku? Rehellisesti sanottuna mua ei huvita yhtään enempää maksaa verorahoistani valtaväestön sosiaalipummien ja niiden jälkikasvun vaatelaskujakaan. Onpa tullu av:llaki keskusteluketjua vastaan missä oikein neuvotaan että mihis kaikkeen ja millä verukkeella sieltä sossun luukulta rahaa saakaan.

[/quote]

Henk.kohtaisesti en myöntäis erikseen hameeseen rahaa, hankkiihan esim.saamelaisetkin omat vaatteensa itse. Mutta samaa mieltä myös siitä että en makselis wt-sossupirkkojenkaan vaatteita.Kirppiksiltä saa hyvää tavaraa, täytyy kelvata.

Vierailija
26/40 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 23:42"][quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 22:57"]

[/quote]

Omat kokemukseni perustuu siihen, että he eivät halua edes olla tekemisissä meidän valkolaisten kanssa. Minulla on yksi romanikaveri, joten tunnen jonkinverran näitä ihmisiä hänen kauttaan.

Aika vaikea on sopeutua, jos ei edes kiinnosta sopeutua tai tutustua meihin valkolaisiin.

Ukkeli
[/quote]
olen itse romani ja sanon että syrjimisen kautta on tullut itse varovaisemmaksi. Vaikea lähestyä valtaväestöön kuuluvaa koska epäilys aina että ei tykätä.

Vierailija
27/40 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä syrji ketään, mutta suhtaudun romaneihin varauksella omien kokemusteni takia. Alle 1/10 tapaamastani romanista on käyttäytynyt asiallisesti. Kokemukset ovat lähinnä koulusta ja kaupasta.

Vierailija
28/40 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 23:51"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 23:42"][quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 22:57"] Ottaisitteko romanin paremmin vastaan jos heillä olisi samanlaiset vaatteet kuin valtaväestöllä. Tarkoitan jos heillä ei olisi heidän kulttuuri hamettaan vai mikä lie? Vai missä lienee syy syrjimiselle? [/quote] Omat kokemukseni perustuu siihen, että he eivät halua edes olla tekemisissä meidän valkolaisten kanssa. Minulla on yksi romanikaveri, joten tunnen jonkinverran näitä ihmisiä hänen kauttaan. Aika vaikea on sopeutua, jos ei edes kiinnosta sopeutua tai tutustua meihin valkolaisiin. Ukkeli [/quote] olen itse romani ja sanon että syrjimisen kautta on tullut itse varovaisemmaksi. Vaikea lähestyä valtaväestöön kuuluvaa koska epäilys aina että ei tykätä.

[/quote]

Ymmärrän, minä ja moni kavereista on kuitenkin suhtautuu romaneihin ihan avoimesti, minäkin olen asunut samassa kerrostalossa jossa asui jonkinverran romaneita ja hyvin tultiin toimeen. Mutta kyllähän sen on huomannut, että halutaan olla niissä omissa porukoissa ja jos tämä minun romanikaveri vaikka törmää toisiin romaneihin, niin käytös muuttuu samantien ja ikäänkuin pitää selitellä miksi hän on vaikka minun kanssani.

Niitä ennakkoluuloja taitaa olla myös romaneilla aika paljon meitä valkolaisia kohtaan.

Vierailija
29/40 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei häiritse vaatteet, vaan se käytös. Jopa pikkulapsia kohtaan ollaan aggressiivisia ja koko ajan vedetään jotain ihmeellistä häslääjän roolia esim. virastossa. Ei sellaista jaksa katsella, eikä normaali suomalainen käyttäydy niin. Istukaa alas, puhukaa hiljaa ja olkaa kunnolla, niin kukaan ei paheksu!

Vierailija
30/40 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 23:57"][quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 23:51"]

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 23:42"][quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 22:57"] Ottaisitteko romanin paremmin vastaan jos heillä olisi samanlaiset vaatteet kuin valtaväestöllä. Tarkoitan jos heillä ei olisi heidän kulttuuri hamettaan vai mikä lie? Vai missä lienee syy syrjimiselle? [/quote] Omat kokemukseni perustuu siihen, että he eivät halua edes olla tekemisissä meidän valkolaisten kanssa. Minulla on yksi romanikaveri, joten tunnen jonkinverran näitä ihmisiä hänen kauttaan. Aika vaikea on sopeutua, jos ei edes kiinnosta sopeutua tai tutustua meihin valkolaisiin. Ukkeli [/quote] olen itse romani ja sanon että syrjimisen kautta on tullut itse varovaisemmaksi. Vaikea lähestyä valtaväestöön kuuluvaa koska epäilys aina että ei tykätä.

[/quote]

Ymmärrän, minä ja moni kavereista on kuitenkin suhtautuu romaneihin ihan avoimesti, minäkin olen asunut samassa kerrostalossa jossa asui jonkinverran romaneita ja hyvin tultiin toimeen. Mutta kyllähän sen on huomannut, että halutaan olla niissä omissa porukoissa ja jos tämä minun romanikaveri vaikka törmää toisiin romaneihin, niin käytös muuttuu samantien ja ikäänkuin pitää selitellä miksi hän on vaikka minun kanssani.

Niitä ennakkoluuloja taitaa olla myös romaneilla aika paljon meitä valkolaisia kohtaan.
[/quote]

Ennakko luuloissa molempiin suuntiin olet aivan oikeassa.

Vierailija
31/40 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romanien pukuun menee liian paljon rahaa. Se pitäisi kieltää kokonaan. Loppuisi varastaminenkin

Vierailija
32/40 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelkästään puku mutta kyllä sekin auttaisi.

Vierailija
33/40 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 23:09"]

Vaatteilla ei ole minulle mitään merkitystä.

Minua häiritsee toisinaan meluava käytös, huutelu ja tietynlainen esiintyminen. Monet romanit ottavat tilan haltuunsa käyttäytymällä todella huomiota herättävällä tavalla.

[/quote]

Tämä!

+ varastelu ja se että heillä on tapana pitää puukkoa mukana -niin miehet kuin naisetkin.

Vierailija
34/40 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tykkäävät olla samankaltaisten ihmisten parissa. Romanit ovat lähtöisin Intiasta eivätkä edusta samaa rotua, kulttuuria jne. Myös älykkyyserot romanien ja eri Euroopan kansallisuuksien välillä ovat tiettyjen tutkimuksien mukaan varsin roimat. Suuret älykkyyserot tekevät ystävyyden hankalaksi, koska yhteisiä puheenaiheita ja tekemistä on vaikea keksiä. 

Suomen laki syrjii kantasuomalaisia paljon enemmän kuin romaneja. Romaneilla on laillinen oikeus pilkata suomalaisia niin paljon kuin haluaa, mutta ei päinvastoin. Tästä on kiittäminen Suomen epätasa-arvoista sananvapauslakia nimeltä "kiihottaminen kansanryhmää vastaan". Romaneilla ei myöskään ole yleensä yksityisyrityksiä kuten kauppoja, ravintoloita tai kirpputoreja, joihin kantasuomalaiset voisivat oikeusjutun nostamisen uhalla ängätä, vaikka omistaja ei sitä haluaisi. Suomalaiset yrittäjät taas joutuvat riskeeraamaan asiakkaittensa viihtyvyyden ja omaisuutensa tärvelemisen tai varastamisen, koska heillä ei ole oikeutta valita omaa asiakastaan täysin ymmärrettävillä perusteilla. Ei ole hirveän pitkä aika siitä, kun ikääntynyt nainen joutui maksamaan kärsimyskorvauksia akoille, jotka rynkyttivät käytännöllisesti katsoen kiinni olevan putiikin ovia ja vaativat sisäänpääsyä. Tämä ei paljon poikkea mafioiden toiminnasta, jossa yrittäjältä vaaditaan suojelurahaa tai muuten kauppa voi roihahtaa ilmiliekkeihin. Tässä tapauksessa "suojelurahana" toimivat yrittäjäparan tuotteet ja palvelut, jotka on pakko luovuttaa vaikka ilmaiseksi valtiollista tukea nauttivan kostotoimenpiteen pelossa.

Erilaiset laulutähdet pääsevät valittamaan naistenlehdissä ja erilaisten etujärjestöjen kautta siitä, miten heitä on mielestään syrjitty sanallisesti, mutta hirvittävät rasistiset rikokset kantasuomalaisia kohtaan jäävät pimentoon tai niiden rasistiset taustat salataan, kuten hiljattaisessa Vaasan tapauksessa, jossa romaniteini teurasti ikääntyneen miehen, jonka työpanos ja maksamat verot olivat varmaan tarjonneet ruokaa ja lämpöä tämän perheelle ja sille itselleen. Monen muistissa lienee varmaan myös ns.McDonalds-ajokaistan joukkosurma muutaman vuoden takaa. Suuri määrä kunnollisia eurooppalaisia Suomessa, Unkarissa, Romaniassa, Tsekissä ynnä muualla jää tällaisten surmaajien kynsiin joka vuosi ja kansainväliset tahot toitottavat vain etnisten etujärjestöjen valituspropagandaa ja rykäisevät siten paskat uhrien haudalle. 

Toki sellaista vähemmistön edustajaa voidaan kunnioittaa, joka tuomitsee jyrkästi tuollaisen käytöksen eikä yritä perustella tai vähätellä sitä jollakin keksityllä syrjinnällä. Nämä tekosyyt ovat helposti kumottavia ja läpinäkyviä eikä kenenkään intresseissä ole päästää elämäänsä sellaisia ihmisiä, joilla voi olla yhteyksiä rikollisuuteen ja/tai paineita asettua sellaisten puolelle. Riski on yksinkertaisesti liian suuri. Ihminen ei voi valita syntyperäänsä, mutta jos alkaa puhua ihailevasti jostakin kulttuurista, jota määrittelee epäsosiaalinen käytös, niin jokainen tervejärkinen ottaa siinä vaiheessa hatkat.

Vierailija
35/40 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tuntemani romanikaveri on siinä mielessä poikkeus, että hän ei töitä kaihda, oli yhdessä vaiheessa yrityskin. Hän elää ikäänkuin kahdessa eri maailmassa, se on aika jännää kun sitä miettii. Hänen vaimonsa, romani hänkin, on lähihoitaja.

Ja nuorempana tein jonkun verran samoja duunejakin hänen kanssaan, mukava jätkä ja ei kaikki romanit ole pahoja. Hyvin hänet aina porukkaan otettiin, enkä huomannut että olisi töiden saamisessa mitään vaikeuksia, koska hän oli ahkera ja muutenkin todella toimelias tyyppi, aina oli jotain harrastuksia tai tekemistä, projektia sun muuta päällä.

En epäile yhtään, että ihmisillä on ennakkoluuloja ja jotkut kohtelevat romaneja väärin, rasistisesti. Mutta kuinka moni oikeasti edes haluaa tähän yhteiskuntaan sitten sopeuta tekemällä vaikka niitä töitä. Tällä hetkellä duunia on kenen tahansa vaikea saada, mutta entäpä sitten kun taas menee paremmin, varmasti löytyisi romaneillekin töitä.

Vierailija
36/40 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
37/40 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 00:21"][quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 23:09"]

Vaatteilla ei ole minulle mitään merkitystä.

Minua häiritsee toisinaan meluava käytös, huutelu ja tietynlainen esiintyminen. Monet romanit ottavat tilan haltuunsa käyttäytymällä todella huomiota herättävällä tavalla.

[/quote]

Tämä!

+ varastelu ja se että heillä on tapana pitää puukkoa mukana -niin miehet kuin naisetkin.
[/quote]

JÄRKYTTÄVÄÄ SANON MINÄ

Vierailija
38/40 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3

Vierailija
39/40 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 00:33"]

Tämä tuntemani romanikaveri on siinä mielessä poikkeus, että hän ei töitä kaihda, oli yhdessä vaiheessa yrityskin. Hän elää ikäänkuin kahdessa eri maailmassa, se on aika jännää kun sitä miettii. Hänen vaimonsa, romani hänkin, on lähihoitaja.

Ja nuorempana tein jonkun verran samoja duunejakin hänen kanssaan, mukava jätkä ja ei kaikki romanit ole pahoja. Hyvin hänet aina porukkaan otettiin, enkä huomannut että olisi töiden saamisessa mitään vaikeuksia, koska hän oli ahkera ja muutenkin todella toimelias tyyppi, aina oli jotain harrastuksia tai tekemistä, projektia sun muuta päällä.

En epäile yhtään, että ihmisillä on ennakkoluuloja ja jotkut kohtelevat romaneja väärin, rasistisesti. Mutta kuinka moni oikeasti edes haluaa tähän yhteiskuntaan sitten sopeuta tekemällä vaikka niitä töitä. Tällä hetkellä duunia on kenen tahansa vaikea saada, mutta entäpä sitten kun taas menee paremmin, varmasti löytyisi romaneillekin töitä.

[/quote]Vasta luin tosiaan artikkelin ns.rotusyrjinnän lopettamisesta (luonnollisestikaan siinä ei kritisoitu sen tilalle tullutta epäoikeudenmukaista järjestelmää, jossa yrittäjät elävät kiristyksen pelossa) ja siinä lopussa haastateltava (romani, jonka vaimo oli lähihoitaja) puhui koulutuksen tärkeydestä. Toki koulutuksella on merkitystä, mutta se koulutuksen puute on ehkä pienin ongelma tai vain yksi ongelma eikä todellakaan se yhteiskunnan kannalta kipein ongelma. En tiedä onko näillä koulutusjutuilla tarkoitus peittää muita asioita, kuten astronomiset rikostilastot. Kenelle tahansa voidaan antaa tutkintopaperi alalta kuin alalta, kun vain poliittinen tahto löytyy, mutta se ei hirveästi muuta ihmisen perusluonnetta. Toki halukkuus kouluttautua heijastelee todennäköisesti ainakin osittaista integroitumista.

En kyllä voisi siltikään kunnioittaa tai luottaa hetkeäkään sellaiseen ihmiseen, täysin tämän saavutuksista ja puhtaasta rikosrekisteristä riippumatta, jos häneltä puuttuu älyllinen rehellisyys tunnustaa ongelmien luonne kokonaisuudessaan. Jossakin mielessä tällaiset julkikuvan kiillottajat ovat vielä vaarallisempia, koska he voivat käyttää hyvää asemaansa valhepropaganda levittämiseen suuren yleisön keskuuteen ja syyllistää ihmisiä tekemään heidän hyvinvointinsa kannalta huonoja valintoja. Barack Obama taitaa kuuluisin esimerkki tästä; ymmärrystä löytyy vaikka henkirikosta yrittäneille nuorisorikollisille, kunhan ihonväri on oikea ja valkoisille risuja, vaikka hän on saanut kaiken valkoisilta. 

Vierailija
40/40 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

R

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi