Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Palkkaa emme voi maksaa"

Vierailija
13.11.2014 |

Ketkä hakee noita palkattomia "harjoittelu"paikkoja ja miksi? Ennenkaikkea, miten sellainen tilanne on mahdollista saada kestäväksi?

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilta työnantajilta vaan valitettavasti unohtuu työkokeilun säännöt ja työkoikeilijaa kohdellaan kuin ketä tahansa työntekijää, mutta ilman palkkaa. Välillä se suututtaa tosissaan.

Työkokeilijaa ei koskaan saisi jättää yksin, hän ei ole vastuussa, vaan jos esim jotain tapahtuu, se on aina työnantajan vastuulla. Kuitenkin TE-toimisto hoitaa työkokeilijan vakuutukset.

Lisäksi sapettaa se, että työkokeilijalta ei voida vaatia ammattitaitoa, vaan kyse on nimenomaan harjoittelusta ja kokeilusta, oppiiko/sopeutuuko tehtävään. Esim parturikampaajat eivät voi ottaa henkilöä työkokeiluun tekemään täyttä työtä liikkeessä...

joskus nämä asiat hämärtyvät

Vierailija
42/43 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikorkeeseen kuului kaksi harjoittelujaksoa ja aika harva meistä sai palkkaa. Opetkin tiesi kyllä, että onhan se ihan hyväksikäyttöä, mutta katsotaan sormien läpi sillä "se on osa opiskelua". Itse sitten suoritin toisen palkatta siksi, että halusin tämän kyseisen kansainvälisen yrityksen nimen CV:heni. Tosi hyvä harjoittelu onneksi oli ja sain niistä hyvät suosittelijat, mutta olihan se rankkaa herätä aamulla klo 5-5.30 töihin harjoitteluun ja siitä pitkän päivän jälkeen "oikeisiin töihin" illaksi jotta saa sitä rahaa myös millä elää. Sieltä kotiin noin klo10, äkkiä ruokaa ja läksyt ja sama rumba seuraavana päivänä....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 20:45"]

Varmaan sellaiset ihmiset, jotka ajattelevat edes palkattoman paikan poikivan palkallista työtä. Ei toki samassa firmassa, mutta toiset työnantajat arvostavat varmasti niinkin motivoitunutta ihmistä, joka on valmis hankkimaan kokemusta jopa ilman palkkaa.

Itse kerran menin yhteen firmaan ja ilmoitin haluavani töitä. Tarjosin itseäni niin, että olis valmis tekemään kolme kuukautta palkattomana, jonka jälkeen työnantaja sai päättää, onko minusta mihinkään. Ehtona minulla oli, että palkaton oli myös koeaika, joten virallisen työsopimuksen myötä työnantajalla taikka minulla ei ollut välitöntä irtisanoutumisoikeutta. Kolmen kuukauden jälkeen sain työpaikan ja vielä normaalia paremman lähtöpalkan. Mielestäni se kannatti pidemmällä tähtäimellä :)

[/quote]

Ei perheellisellä ole tuollaiseen varaa.

isä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän