Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oppisopimus

Vierailija
10.09.2014 |

Olen kahden vaiheilla. Rupeanko kysymään oppisopimuspaikkaa vai en. 

Minulla on tiettyjä paikkoja jo mistä voisin kysyä, sähköpostitse ensin ajattelin. Mutta jos sattuisikaan jonkun paikan saamaan ja sitten tulisikin tunne että en haluakaan oppisopimuksella niin ei sekään hyvä ole...

onko täältä moni opiskellut oppisopimuksella? Kokemuksia :)

Ala olisi minulla lastenohjaaja. Mitähän sähköpostiin kannattaa kirjoittaa sitten? Kerronko ekassa viestissä jo itsestäni vai kannattaako vain kysyä ottavatko?

huh huh!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittaminen on parempi tapa lähestyä.
Ensiksi kannattaa kertoa itsestä jotain ns. Hissipuhe

Vierailija
2/5 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, lisää? :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
4/5 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli vasta ketju aiheesta, kannattaa lukea myös se :).

Mä tein niin, että katsoin ensin, milloin koulutus alkaa ja missä. (Alkoi syksyllä, kun koulut yleisestikin alkoivat.) Sitten, hyvissä ajoin, laitoin avoimia työhakemuksia mielenkiintoisiin paikkoihin, minun tapauksessani yksityisiin päiväkoteihin. Hakemukset tein samalla tavalla ja yhtä hyvin kuin työhakemuksetkin ja mainitsin, että kyse on oppisopimuspaikasta.

Yhdestä paikasta sain sitten kutsun haastatteluun, joka oli tavallinen työhaastattelu. Työpaikka maksaa oppisopimusopiskelijalle ihan tavallista palkkaa, epäpätevyysvähennyksellä. Haluavat siis Tottakai motivoituneen ja jotakin jo osaavankin työntekijän, josta on oikeasti hyötyä, vaikka tämä opiskelija onkin. Työpaikka saa kyllä pientä maksua/korvausta opiskelijasta, mutta se ei kata opiskelijan palkkaa.

Kun sain työpaikan, ilmoitin sen koululle ja yhdessä tehtiin sopimus oppisopimusopiskelusta. Sen jälkeen alkoi paitsi työnteko, myös koulutus oppilaitoksessa.

Jos et ehdi hankkia työpaikkaa ennen koulutuksen alkua, joudut todennäköisesti odottamaan puoli vuotta tai vuoden, että koulutusta järjestetään seuraavan kerran. Opetus koulussa tapahtuu siis samalla tavalla ryhmässä kuin missä tahansa muussakin koulussa.

Vierailija
5/5 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla pitäisi eka hakeutua paikkakuntasi oppisopimuskoulutusta järjestettävään oppilaitokseen, ja vasta tämän jälkeen/samaan aikaan etsiä se varsinainen työpaikka, joka kouluttaa sinut. Korjatkaa joku jos olen väärässä siis :)

Jokatapauksessa tarvitset sekä työpaikan, että sen oppisopimuskouluspaikan, jotta voit opiskella ammattiin oppisopimuksella. Eli et voi tätä sopia vain kahden kesken työnantajan kanssa.

Joissain tapauksissa voi olla fiksumpaa kouluttautua ihan normaalin koulutuksen kautta. Esimerkiksi tällaisessa taloustilanteessa työnantajat eivät tyrkýllä ole ottamassa oppisopimuksella tekeviä työntekijöitä -sillä vähän isommalla palkalla saisi jo ammattitaitoisen työntekijän. Kannattaa siis varautua, että hankalaa voi olla. Varsinkin kun lastenohjaajan palkka on niin pieni, että maksaako siitä 85% vai sen 100% työnantajan näkökulmasta voi olla aika mitätön tekijä. Mutta eihän sitä saa selville kuin kysymällä tietysti :) Mut itse saattaisin varalta hakea esim keväällä alkaviin kouluihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi