Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisiko humanisti vain luistella läpi yliopiston..?

Vierailija
25.09.2021 |

Olen kolmannen vuoden yliopisto-opiskelija, ja jo ensimmäisen vuoden opintojen aikana minulle iski jäätävä lorvikatarri. En jaksaisi opiskella yhtään.

Opiskelen äikän maikaksi, ja tähän asti kurssit (ja ensimmäinen harjoittelukin) ovat olleet oikeastaan superhelppoja. Olen kyllä lukenut materiaalit ja tehnyt ryhmä- ja paritöissä osani, mutta vähän juosten kusten. Erityisesti kirjallisuuden kursseilla olen vain luottanut siihen, että osaan varmaan kirjoittaa. Tähän mennessä olen saanut yhden kolmosen, muut nelosia ja vitosia.

Tuntuu kuitenkin, että mitään ei ole jäänyt käteen (paitsi siitä harjoittelusta, se oli opettavaista ja kivaa). Teen niin toisella kädellä, etten oikeastaan kamalasti muista, mitä olen tehnyt.

Voinko vain luistella yliopiston loppuun..? Panostaa sitten kandiin ja tietenkin graduun?

Voiko yliopistoa edes läpäistä näin kunnianhimottomasti?

Kuka työnantaja sitä saa koskaan tietää..?

Onko muita, jotka eivät jaksa tai ole jaksaneet kauheasti panostaa yliopisto-opintoihin?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan tyhmä kysymys. Jos vähempikin riittää ja se kunnianhimo puuttuu, niin miksi tehdä enemmän.

Vierailija
2/26 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisaat pääsee helpommalla läpi elämän. Fiksuimmat opiskelee jotain markkinointia tai business administrationia yms. helppoa höpöhöpöä, mutta pääsevät silti mukaviin ja hyväpalkkaisiin töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain talvipakkasilla, jos yliopiston käytävät on jäädytetty.

Vierailija
4/26 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos pääset kursseista läpi niin et ole aivan hakoteillä ja valmistuminen on mahdollista. Valitset kanditutkielman aiheeksi jotain joka oikeasti kiinnostaa ja panostat sitten siihen. Jos todella haluat opettajaksi niin löydätkö siitä haaveesta sinnikkyyttä käydä opinnot läpi vaikka ne tuntuisivatkin tahmeilta?

Vierailija
5/26 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämässähän se todellinen oppi vasta alkaa.

Vierailija
6/26 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, toki opinnot voi vain sluippailla läpi, etenkin jos ihan ok arvosanat riittävät. Olennaisin asia tai ongelma tuli kuitenkin jo omassa aloituksessasi: valitsemallasi tyylillä mitään ei ole jäänyt käteen.

Kandi tai gradu eivät ole opintojen paras antia, siis niitä juttuja, joihin kannattaisi panostaa. Niiden pointtihan on osoittaa, mitä olet siihen mennessä oppinut ja demota sitä teoriaosaamisella ja etenkin niillä omilla pohdinnoillasi. Omien ajatustesi laittaminen paperille ei opeta sinulle mitään. Pahimmassa tapauksessa päädyt vain kirjoittelemaan omia ennakkoajatuksiasi, et siis varsinaisesti mitään uutta oppimaasi. Semmoisellakin päässee läpi, mutta onko siinä mitään järkeä?

Opinnoista pitäisi jäädä käteen osaamista tulevaa uraa varten. Sitä osaamista on mahdollista kartuttaa muilta oppimalla (opettajat, muut opiskelijat) ja yhteistyössä toisten kanssa omia ajatuksia laajentamalla, eli niillä kursseilla. Toki voit luottaa siihen, että työ opettaa. Raskaat vuodet ovat kylläkin edessä.

FM2004, pääaine englantilainen filologia.

Vierailija
7/26 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rullaluistimilla se kyllä onnistuu

Vierailija
8/26 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei opettajilla. Siellä ainoa haaste on oppilaiden kohtaaminen. Muu opetussuunnitelman mukaan.

Vierailija
9/26 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin teologisen läpi noin, kyllä siis pystyy. En muista ainuttakaan asiaa ja sain koko ajan kiitettäviä arvosanoja. Olen muulla alalla töissä.

Vierailija
10/26 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin IT-alalla. Opin ensimmäisen 3kk aikana enemmän kuin koko yliopistoaikana yhteensä

Vierailija
11/26 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis mitä erityistä osaamista opettaja tarvitsee? Riittää kun hallitsee opettamansa aineen ja vähän pedagogiikkaa päälle. Todellinen koitos on sitten kestää töissä teini-ikäisten kanssa painimisen.

Olisi kannattanut lähteä tekniselle tai talouspuolelle jos kaipaa enemmän haasteita elämässään.

Vierailija
12/26 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan toi parempi kuin niillä, jotka laittaa kunnianhimopäissään riman opiskelussa niin korkealle, että homma kaatuu sairasloman kautta terapiaan ennen kuin se ehti edes kunnolla alkaa.

Kysy itseltäsi, miksi ylipäätään olet siellä yliopistolla. Jos tavoitteena oli oikeasti oppia ja oivaltaa kursseilta mahdollisimman paljon, sinun tulisi tehdä jotain eri tavalla. Jos taas tavoitteesi on saada vain jokut tutkintopaperit kouraan ja mahdollisimman nopeasti työelämään, ei luistelussa ole silloin mitään väärää.

Vierailija
13/26 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei opettajilla. Siellä ainoa haaste on oppilaiden kohtaaminen. Muu opetussuunnitelman mukaan.

Ja eikö sitä kohtaamista opi työelämässä? Ja kai sitä opetussuunnitelmaakin voi toteuttaa tyhmemmin ja fiksummin, ja se oppi tulee kokemuksesta? Mistä ne hyvät ja huonot opettajat tulee, jos kaikki vaan robottimaisesti menevät "opetussuunnitelman mukaan".

Vierailija
14/26 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syvennyt gradussasi kuitenkin yhteen kielitieteen alaan. Aihetta valitessasi voit miettiä, millainen aihe tukisi äidinkielen opettajan uraasi. 

Minulle gradu oli koko tutkinnon mielenkiintoisin osuus. Kaikille se ei siis ole vain yksi pakollinen suoritus muiden joukossa.

Vierailija
15/26 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää jos on noin.

Vierailija
16/26 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syvennyt gradussasi kuitenkin yhteen kielitieteen alaan. Aihetta valitessasi voit miettiä, millainen aihe tukisi äidinkielen opettajan uraasi. 

Minulle gradu oli koko tutkinnon mielenkiintoisin osuus. Kaikille se ei siis ole vain yksi pakollinen suoritus muiden joukossa.

Minulle taas erityisesti viimeisten parin vuoden kurssit olivat erittäin nautinnollisia ja kiinnostavia, mutta siitä huolimatta gradun tekeminen oli aivan tuskaa. Kurssikeskiarvo melkein 4,5, gradusta arvosana 2 :D No onneksi sillä ei ollut mitään väliä

Vierailija
17/26 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää jos on noin.

Mitä kuvittelit? Ades-abla-allat opittiin itsekin jo yläkoulussa. Äidinkielen opettajan ainoat haasteet ovat juurikin oppilaiden kohtaamisessa.

Vierailija
18/26 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä menin teologisen läpi noin, kyllä siis pystyy. En muista ainuttakaan asiaa ja sain koko ajan kiitettäviä arvosanoja. Olen muulla alalla töissä.

Teologinen "tiedekunta" ei ole pelkästään lähes tarpeeton vaan se on selkeästi haitallinen ja jopa tuhoava. Se/ne työntävät liukuhihnalla punavihreän agendan täydellisesti omaksuneita ihmisiä rappioituneen punavihreän kirkon työntekijöiksi. Tämä on koko yhteiskuntaa voimakkaasti tuhoava kehityskulku. Evankelisluterilainen kirkko on Suomen ja suomalaisten vihollinen toimiensa johdosta.

Vierailija
19/26 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut englantia, sosiologiaa ja erityispedagogiikkaa ja kaikissa olen sluibaillut. Englannin perusopinnoissa pystyi vähiten lorvimaan kun oli ryhmätöitä ja joka viikkoisia harkkaryhmiä. En tiedä milloin olisin lukenut kunnolla tenttiin. Nykyään selailen tenttikirjoja yhden päivän maksimissaan ja siinä se. Esseet kirjoitan rutiinilla. Alle kolmosta en ole mistään kurssista saanut kolmeen vuoteen. Sluibailuillani olen saanut kolmosia ja nelosia. Ilmeisesti on niin hyvä opiskelutekniikka kehittynyt ettei tarvitse enää hirveästi mitään tehdä opintojen eteen. Jos ei huvita päntätä niin mitä turhia sitä pänttäämään.

Vierailija
20/26 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää jos on noin.

Mitä kuvittelit? Ades-abla-allat opittiin itsekin jo yläkoulussa. Äidinkielen opettajan ainoat haasteet ovat juurikin oppilaiden kohtaamisessa.

Entä pedagogiikka/didaktiikka? Onko siitäkin kaikki tieto valmiiksi kaadettu päähän kouluksessa? Jotenkin olen kuvitellut, että noita taitoja oppii ennen kaikkea kokemuksen mukana työelämässä.