Hississä pahoinpideltiin naista - vain 1/53 puuttui tilanteeseen
Ruotsissa kuvattu video, jossa hississä lavastetaan naisen pahoinpitely. 53 ihmistä seuraa uhkailua/läpsimistä/tönimistä sivusta, näplää muina miehinä kännykkää jne...vain yksi ainut puuttuu tapahtumiin. Tosi surullista katsottavaa. Luulen että suomalaiset reagoisivat aika samalla tavalla.
Minun puolestani olisi saanut julkaista videon ilman kasvojen sumennuksia, sietäisi noiden 52 ihmisen hävetä.
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:43"]
Mun serkku meni väliin vastaavassa tilanteessa. Ollut siitä lähtien eli 5 vuotta toisen hoidettavana: yksi kunnon isku leukaan, pää iskeytyi ovenkarmiin ja siitä seurasi vakava aivovamma. Riitelijäpariskunta on yhä yhdessä.
[/quote]
Jep. Jos menee tappelevan pariskunna riitaan sekaantumaan, niin 100% varmasti se naien todistaa mihensä puolesta riitaan sekaantujaa vastaan jos mennään oikeuteen.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:59"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:49"]
Minkätakia miesten pitäisi riskeerata oma terveytensä menemällä väliin? Mitä tästä niinkuin hyötyy tai saa muuta kuin mahdollisuuden saada turpaansa. Ei naisetkaan tee mitään muuta kuin nauraa jos miestä hakataan.
[/quote]
Miksi kukaan nauraisi kun ketään hakataan?
[/quote]
Kävitkö nuorena koskaan... missään?
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 20:02"][quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:59"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:49"]
Minkätakia miesten pitäisi riskeerata oma terveytensä menemällä väliin? Mitä tästä niinkuin hyötyy tai saa muuta kuin mahdollisuuden saada turpaansa. Ei naisetkaan tee mitään muuta kuin nauraa jos miestä hakataan.
[/quote]
Miksi kukaan nauraisi kun ketään hakataan?
[/quote]
Kävitkö nuorena koskaan... missään?
[/quote] Kävin fiksujen nuorten kotibileissä, siisteissä baareissa ja festareilla. Koskaan ei kukaan nauranut jos tilanne yltyi tappeluksi ja jotakuta hakattiin. Aina puututtiin heti, sukupuolesta riippumatta.
En todellakaan puuttuisi tuollaisessa tilanteessa. Antaa ihmisten riidellä rauhassa.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 20:07"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 20:02"][quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:59"] [quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:49"] Minkätakia miesten pitäisi riskeerata oma terveytensä menemällä väliin? Mitä tästä niinkuin hyötyy tai saa muuta kuin mahdollisuuden saada turpaansa. Ei naisetkaan tee mitään muuta kuin nauraa jos miestä hakataan. [/quote] Miksi kukaan nauraisi kun ketään hakataan? [/quote] Kävitkö nuorena koskaan... missään? [/quote] Kävin fiksujen nuorten kotibileissä, siisteissä baareissa ja festareilla. Koskaan ei kukaan nauranut jos tilanne yltyi tappeluksi ja jotakuta hakattiin. Aina puututtiin heti, sukupuolesta riippumatta.
[/quote]
Oikein kiva että teillä fiksuilla on tuommoista. Ehkä saadaan tänne joku rikas sanomaan ettei köyhyyttäkään ole, kerta kaikilla hänen lähipiirissään on Mersu.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:19"][quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:59"]
Mutta jos sä saat vähän ennen tilanteeseen joutumista ohjeen olla reagoimatta mihinkään mitä hississä tapahtuu, niin puuttuisitko silti. ;)
[/quote]
Ei ole vaikea uskoa että suurin osa jätti reagoimatta... lehtien etusivuilla on jatkuvasti vastaavia tapauksia, joissa kukaan ei puuttunut ennen kuin oli liian myöhäistä. Esimerkiksi pienen Eerikan kidutusmurha, johon kukaan ei puuttunut.
[/quote]
Ja Eerikan tapaushan tosiaan tapahtui ihan julkisella paikalla ihmisten ilmoilla keskellä toria. Eikö?
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:55"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:30"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:09"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:03"]
Eli tästä lähtien kun joudun hissiin, jossa korsto ja akkansa riitelevät, voin turvallisin mielin puuttua sanallisesti tilanteeseen kun tiedän että saankin oikein tv-ja-youtube-kiitokset siitä kun puutuin, enkä narkkareiden piikistä ja puukosta?
[/quote] No ei sun ruotsalaisia tarvitse apinoida. Teet siten kuin susta itsestäsi tuntuu.
[/quote]
Aiemmin musta on tuntunut että jos joudun puuttumaan tällaiseen tilanteeseen, teen sen mitään kysymättä, raukkamaisesti takaapäin, ja täydellä voimalla koska saan kuitenkin vain yhden mahdollisuuden ennen kuin lurjus kääntyy mun kimppuuni. Kiitos tämän testivideon, on minulla takaraivossa ajatus siitä että näyteltyä tämä vain on, joten taidankin vain rauhoitella tappelupukaria. Tuleekohan tuo kuvausryhmä avukseni jos pukari vetäiseekin moran esiin...
[/quote]
Suomessa saat syytteen pahoinpitelystä, jos menet estämään miestä hakkaamasta naistaan. Saihan sekin mies syytteen, kun meni Raumalla estämään raskaana olevan naisen raiskauksen ja siten pelasti syntymättömän lapsen hengen. Raiskaaja nosti syyteen pahoinpitelystä.
Tässä yksi syy, miksi ikinä ei kannata sekaantua väkivaltatapauksiin
[/quote]
ei niihin fyysisesti tarvi änkeä väliin, verbaalisestikin voi puuttua. Sanoa vaikka painokkaasti LOPETA tai huutaa apua (jos on julkisella paikalla). Tai soittaa ne poliisit.
Tai sitten voi vain hyvällä omallatunnolla näplätä vieressä kännykkää .
[/quote]
No jos olisin raskaana ja joku heittelisi minua ja yrittäisi raiskata, toivoisin, että sivulliset tekisivät muutakin kuin sanoisivat, että lopeta hei ja näpräisivät kännykkää.
Rovaniemellä tapahtui raiskaus kaikkien silmien edessä, kun kukaan ei mennyt väliin, vaan huuteli ja soitti poliisille. Uhri olisi varmaan toivonut, että joku olisi estänyt tapahtuman menevän loppuun kaikkien näkösillä.
http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/kadulla-raiskanneelle-yli-nelja-vuotta-vankeutta/404717/
On junttimaista uhoa mennä sanomaan että minä menen väliin, saavat sitten isän kädestä yms. Se sitä persujen kodinturvamenoa jonka perässä poliisi sitten saa juosta kun puututaan kaikkeen ja lähdetään vielä kostamaan. Juuri siksi me maksamme niitä veroja että meillä on järjestyksenvalvojat omasta takaa, jotka tietävät mitä tekevät eivätkä uhkaa omaa eikä toisten terveyttä. Täytyy muistaa että se ammattitaidoton väliin menijä on uhka ei vain itselleen, vaan myös muille. Se aivan sama kuin täysin kokematon menee antamaan ensiapua, niin vahinkoa voi tulla vain enemmän.
Olen ollut vähän vastaavassa tilanteessa ja tuntui todella pahalta, kun kukaan ei auttanut, vaikka tilannetta todisti mm. uhkaajaa isokokoisempi mies. Senkin vuoksi puuttuisin itse aina jos vain suinkin mahdollista.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 20:26"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:55"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:30"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:09"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:03"]
Eli tästä lähtien kun joudun hissiin, jossa korsto ja akkansa riitelevät, voin turvallisin mielin puuttua sanallisesti tilanteeseen kun tiedän että saankin oikein tv-ja-youtube-kiitokset siitä kun puutuin, enkä narkkareiden piikistä ja puukosta?
[/quote] No ei sun ruotsalaisia tarvitse apinoida. Teet siten kuin susta itsestäsi tuntuu.
[/quote]
Aiemmin musta on tuntunut että jos joudun puuttumaan tällaiseen tilanteeseen, teen sen mitään kysymättä, raukkamaisesti takaapäin, ja täydellä voimalla koska saan kuitenkin vain yhden mahdollisuuden ennen kuin lurjus kääntyy mun kimppuuni. Kiitos tämän testivideon, on minulla takaraivossa ajatus siitä että näyteltyä tämä vain on, joten taidankin vain rauhoitella tappelupukaria. Tuleekohan tuo kuvausryhmä avukseni jos pukari vetäiseekin moran esiin...
[/quote]
Suomessa saat syytteen pahoinpitelystä, jos menet estämään miestä hakkaamasta naistaan. Saihan sekin mies syytteen, kun meni Raumalla estämään raskaana olevan naisen raiskauksen ja siten pelasti syntymättömän lapsen hengen. Raiskaaja nosti syyteen pahoinpitelystä.
Tässä yksi syy, miksi ikinä ei kannata sekaantua väkivaltatapauksiin
[/quote]
ei niihin fyysisesti tarvi änkeä väliin, verbaalisestikin voi puuttua. Sanoa vaikka painokkaasti LOPETA tai huutaa apua (jos on julkisella paikalla). Tai soittaa ne poliisit.
Tai sitten voi vain hyvällä omallatunnolla näplätä vieressä kännykkää .
[/quote]
Mutta on paljon näitä tilanteita kun on puututtu, mitään yksiselitteistä johtopäätöstä on turha vetää. Olen nähnyt yöelämässä kun puututaan, näin videon missä nainen yritettiin kidnapata autoon ja tämä toistettiin monta kertaa ja aina puututtiin, tämä tehtiin Suomessa.
Minä olen puuttunut väkivaltatilanteisiin monta kertaa, kaverit ovat puuttuneet jne. Näistä keskeytyneistä raiskauksistakin olen lukenut monta uutista, kun joku mies on juossut auttamaan.
Mielestäni tuo hissitilanne ei ole edes sellainen joka vaatii voimakasta väliintuloa, vaan mielestäni voisi soittaa poliisit, poliiseilla on kuitenkin ammattitaito hallussa ja osaavat tuollaiset tilanteet hoitaa, lisäksi he luultavasti ohjaavat tuollaisen naisen hakemaan apua, että pääsee pois väkivaltaisesta suhteesta.
M.30v
No jos olisin raskaana ja joku heittelisi minua ja yrittäisi raiskata, toivoisin, että sivulliset tekisivät muutakin kuin sanoisivat, että lopeta hei ja näpräisivät kännykkää.
Rovaniemellä tapahtui raiskaus kaikkien silmien edessä, kun kukaan ei mennyt väliin, vaan huuteli ja soitti poliisille. Uhri olisi varmaan toivonut, että joku olisi estänyt tapahtuman menevän loppuun kaikkien näkösillä.
http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/kadulla-raiskanneelle-yli-nelja-vuotta-vankeutta/404717/
[/quote]
Mutta on paljon näitä tilanteita kun on puututtu, mitään yksiselitteistä johtopäätöstä on turha vetää. Olen nähnyt yöelämässä kun puututaan, näin videon missä nainen yritettiin kidnapata autoon ja tämä toistettiin monta kertaa ja aina puututtiin, tämä tehtiin Suomessa.
Minä olen puuttunut väkivaltatilanteisiin monta kertaa, kaverit ovat puuttuneet jne. Näistä keskeytyneistä raiskauksistakin olen lukenut monta uutista, kun joku mies on juossut auttamaan.
Mielestäni tuo hissitilanne ei ole edes sellainen joka vaatii voimakasta väliintuloa, vaan mielestäni voisi soittaa poliisit, poliiseilla on kuitenkin ammattitaito hallussa ja osaavat tuollaiset tilanteet hoitaa, lisäksi he luultavasti ohjaavat tuollaisen naisen hakemaan apua, että pääsee pois väkivaltaisesta suhteesta.
M.30v
Tuo hissitilanne on lähinnä kiusallinen, näyttää minusta enemmän riitelyltä kuin pahoinpitelyltä. BB-Danikin läpsi enemmän BB-Jennaa.
Suljetussa tilassa ei halua mennä väliin, kun ei pääse pakoon jos käydäänkin päälle. Ja silloin kun hissin ovi aukesi, naisella olisi myös ollut mahdollisuus poistua ja silloin auttamiskynnys olisi helpommin ylittynyt, varsinkin jos käytävällä on vielä muita ihmisiä, mutta kun nainen ei poistunut, niin tilanne oli kai hänelle ok.
Niitä molempia olisi pitänyt vetää turpiin niin että menee kunnolla taju eivätkä muista tilanteesta mitään. Kun ihmistä lyö päähän sopivaan kohden, tärähtää aivot aika helposti ja tulee niin voimaks aivotärähdys, että lähimuisti nollaantuu ja tulee jotain pieniä vauroita. Molemmille sellainen isku ja rauhallinen paikalta poistuminen.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 20:42"]
Tuo hissitilanne on lähinnä kiusallinen, näyttää minusta enemmän riitelyltä kuin pahoinpitelyltä. BB-Danikin läpsi enemmän BB-Jennaa.
Suljetussa tilassa ei halua mennä väliin, kun ei pääse pakoon jos käydäänkin päälle. Ja silloin kun hissin ovi aukesi, naisella olisi myös ollut mahdollisuus poistua ja silloin auttamiskynnys olisi helpommin ylittynyt, varsinkin jos käytävällä on vielä muita ihmisiä, mutta kun nainen ei poistunut, niin tilanne oli kai hänelle ok.
[/quote]
Minusta tuo tilanne on sellainen, että poliisille soitto riittää ja pidän sitä muutenkin parhaimpana ratkaisuna, pystyvät ohjaamaan avun piiriin ja poliisit osaavaat hoitaa tälläiset tapaukset paremmin kuin joku sivullinen.
M.30v
Huvittavaa lukea aina tällaisissa jutuissa kun naiset alkaa saarnaamaan kuinka itse ainakin puuttuisivat, tai ainakin jos olisivat miehiä niin puuttuisivat ja kuinka raukkoja ovat miehet jotka ei puutu. Se on helppo huudella sieltä sukupuolen ja tietokoneruuden suojista, mutta todellisuudessa se väliinmeno on aina riski, joka voi pahimmillaan johtaa omaan kuolemaan ja vähimmilläänkin yleensä jonkinlaiseen syytteeseen. Nähtiinhän se siinä kokkarinuorten pomon tapauksessakin, nainen meni moittimaan koirien kohtelusta ja menetti henkensä. Sukupuolella ei tässä ole väliä, pointti on ettei koskaan voi tietää millä mielellä toinen on liikkeellä. Tottakai tuollaisia videoita katsellessa aina sympatiat herää, mutta nuo on vaikeita tilanteita, sitä on kenenkään etukäteen vaikea sanoa kuinka tositilanteessa käyttäytyisi.
No se ainoa puuttuja juurikin sanoi soittavansa poliisille
Tuohon kun olisi sattunut joku vankikarkuri tai vankilalomalla oleva murhaaja ja hermostuneena olisi pistänyt molemmat kylmäksi.
Se olisi aivan paras ratkaisu ja olisi itkeminen puuttumisesta loppunut siihen.
Juu, hississä ainakaan ei tulisi mieleen sekaantua, kun sieltä ei pääse pakoon. Eikä myös soittaa poliisille, koska hullu sen jälkeen olisi voinut monottaa murskaksi sinne hissin seinään. Itsesuojeluvaisto sentään pelaa.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:50"]
En minäkään puuttuisi pariskunnan nahisteluun (tönimistä ja läpsimistä), naisella on mahdollisuus poistua tialanteesta, jos hän ei tee sitä niin miksi muiden pitäisi puuttua? Jos taas aletaan lyödä kunnolla, niin sitten en mene väliin siksi että en halua itse turpiini, mutta apua soittaisin paikalle.
[/quote]
Luultavasti itse puuttuisin herkemmin, jos en olisi niin monta kertaa elämässäni törmännyt hulluihin. Todella vaikea arvioida ketä tulee vastaan, jos menet puuttumaan.
Sitä tilannetta pitää arvioida todella tarkkaan, kaikilta kanteilta eli: Onko nainen hengenvaarassa-silloin välitön puutuminen, onko kyseessä verbaalinen väkivalta jossa lievää väkivaltaa-soitto ehkä poliisille, nainen voi myös poistua tilanteesta jos haluaa, ketä on vastassa-onko minulla mitään mahdollisuuksia pärjätä jos joudun tappeluun, onko miehellä puukkoja tai muita apuvälineitä.
Ja kaikki tämä tilanteen arvioiminen pitää tehdä stressaavassa tilanteessa nopeasti. On helppo kritisoida, mutta asia ei aina ole niin yksinkertainen ja kaikki miehetkään eivät ole mitään katutappelijoita jumalan armosta, pitää myös miettiä näitä riskejä.