Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaana olevat saikuttajat...

Vierailija
13.11.2014 |

Jee. Taas yksi saikulla rv 15 tms. kun supistelee. Ei heru sympatiaa noille. Kuitenkin voi kotona maalata, pakata tai purkaa muuttolaatikoita tai ravata kaupoissa. Ja toimistotyötä tekevät, kun on niin raskasta töissä. Raskauspinnareita on kyllä selkeästi enemmän verrattuna aiempiin vuosiin. Ja kyllä, nämä pahimmat saikuttajat on muutenkin sluibailijoita jo ennen raskauksiaan.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään raskautta ei voi verrata. Ja raskaana olevan ei tarvitse työkavereille kertoa todellista syytä miksi on poissa. Joten paljastat oman hölmöytesi kommentillasi.

Tyhmyydelleen ei mitään voi, mutta hölmö ei saa olla.

Vierailija
22/43 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja esimerkiksi stressin vuoksi verenpaine voi olla lievästi koholla, selkävaivoja voi olla, virtsis joka aiheuttaa supistuksia tai emätintulehdus joka myös voi aiheuttaa niitä...
Voi olla unettomuutta, huimausta, poikkeavaa väsymystä ja pahoinvointia...masennusta
Jokaisen raskaus on erilainen.
T. Neuvolan th

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse sitä mieltä, että niitä turhaan saikuttajia löytyy aina, raskaana tai ei. Toiset tykkää hokea, että raskaus ei ole sairaus. No ei Se olekaan, mutta osa sen tuottamista oheisvaivoista luokitellaan työkykyä heikentäviksi. Tätä on nimenomaan kivuliaat supistukset ja pelko ennenaikaisesta synnytyksestä tai paha raskauspahoinvointi. Valitettavasti nämä saikuttajan luonteen omaavat mustaavat maineen kaikilta, jotka raskaana ollessaan joutuvat oikeasti olemaan sairaslomalla. Ymmärrän täysin jos määrätään vuodelepoon, koska paikat lähteneet avautumaan ja supistaa kivuliaasti. Ymmärrän myös täysin jos raskauspahoinvointi aiheuttaa jatkuvaa oksentamista ja oksennustautiin verrattavan tilan. Tällöin ollaan saikulla. Apn työkaverin homma nyt on selvää kusetusta jos töihin ei kyetä, mutta muuttolaatikoita voidaan kantaa. Toisaalta olen myös huomannut, että ainoat jotka hokevat sitä, että raskaus ei ole sairaus ovat ne jotka ovat läpikäyneet helpon raskauden tai eivät ole olleet raskaana lainkaan.

Vierailija
24/43 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en usko että pelkkä neuvolassa itkeminen auttaa sairasloman saamiseen raskausaikana. Ensinnäkin useimmilla työpaikoilla käsittääkseni pitää olla lääkärin määräämä sairasloma, ja samaan aikaan useimmissa neuvoloissa ei ole päivystävää lääkäriä, vaan lääkäri on paikalla vain tiettyyn aikaan viikossa. Eli yhtä lailla ne raskaana olevat hakee terveyskeskuksen päivystyksestä saikkunsa. Ja väitän, ettei kovin moni lääkäri ihan kevyesti kirjoita saikkua - minä en saanut saikkua edes kolmannen raskauden aikana mistään syystä, vaikka oli liitoskipuja, lantion löystymistä, influenssa ja poskiontelotulehdus. Ei tullut saikkua, ainoan todistuksen sain kun eskarilainen oli kipeänä ja piti työnantajalle olla todistus että olen sairaan lapsen hoitovapaalla.

On varmasti niitäkin, jotka liioittelee ja teeskentelee sairaampaa kuin ovat, oli raskaana tai ei, mutta ei heitä ole enemmistö kummassakaan ryhmässä. Ja toisaalta raskaana olevan täytyy ajatella myös lapsensa hyvinvointia, toisin kuin ei-raskaana olevan. Sen takia minun mielestäni on ihan perusteltua olla vaikka sitten turhaan 1-3pv saikulla kuin riskeerata omaa ja lapsen terveyttä sitkuttamalla töissä.

Vierailija
25/43 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku pakkaa ja kantaa muuttolaatikoita raskaana, vaikka se homma aiheuttaa supistuksia tai muuten sairaana tekee jotain fyysistä vapaa-ajan hommaa, niin eikö teillä herää ennemminkin kysymys, että miksi se raskaanaoleva ja kipeä joutuu tekemään sen? Miksi joku muu ei tee? Miksi puoliso, sukulaiset, ystävät eivät mahdollista, että saisi vain sairastaa? Itse olen ollut siinä tilanteessa, kun piti raskauden viime metreillä muuttaa isompaan asuntoon 2 viikon varoitusajalla. Olin töissä ja koko paska piti hoitaa työajan jälkeen. Supisti se helvetin pakkausrumba, mutta yksikään kaveri tai sukulainen ei edes ehdottanut muuttoapua ja mies vetkutteli viime päiviin, kun ei sillä ollut mitään realistista käsitystä miten iso homma se pakkaaminen on. Lääkärikin vittuili eikä kirjoittanut saikkua supistusten takia, kun ymmärsi tahallaan väärin, että pyydän saikkua muuttolomaa varten. Neuvolaterkkari kirjoitti. Ja "kevyttä" toimistotyötä tein. Niin kevyttä, että olisi pitänyt istua 8 tuntia vain perseelläni tietokoneen ääressä ja hakata näppistä. Siinä vain sellainen pieni ongelma, että vauvamaha pari viikkoa vaille äitiysloman painoi alavatsaa ja alkoi supistella istuessa. Piti nousta vähän väliä seisomaan, ettei vatsa jää puristuksiin, jos selkä-reisilinja koko ajan 90 asteen kulmassa. Raskauden viimeisinä päivinä miellyttävin tapa matkustaa bussissa tms. oli seisten. Meitä on niin moneksi.

Vierailija
26/43 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle äitipolin lääkäri totesi, että sairaslomani on halpaa lystiö verrattuna keskosen hoitoon.

Vierailija
27/43 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kevyessä toimistotyössä, mutta piti nousta löntystelemään 30 min välein, koska jaloista lähti tunto istuessa ja tämä raskausviikolla 25+jotakin. Ja siitä ei kauaa mennyt, kun aamulla bussilla töihin meno johti sairaalareissuun, kun 30 min bussimatka töihin meinasi käynnistää synnytyksen ja saikullehan siitä mentiin.

Vierailija
28/43 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli raskaana ollessa huono omatunto lääkärin määrättyä viikon saikkua pelkän kohonneen verenpaineen vuoksi. Oloni tjnsin ihan hyväksi. Sairasloman päätyttyä menin töihin pariksi tunniksi, jonka j
älkeen ilmoitin lähteväni kotiin kun olo ei ollutkaan niin hyvä. Pari työkaveria vähän kuittailikin. Seuraavana päivänä menin käymään äitiyspolilla ja lapsi syntyi 5 tuntia myöhemmin sektiolla (rv29+), koska minun tilani oli nopeasti edenneen raskausmyrkytyksen vuoksi niin huono, etten oli kuulemma käynnistettyä synnytystä kestänyt (omasta mielestäni voin kohtuullisen hyvin). Tulipahan todistettua, että sairaslomani ei ollut turha, myös siis itselleni. Terve lapsi lopputuloksena, joten kaikki hyvin :)

Vierailija
29/43 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten kun olet itse raskaana, niin muista sitten olla saikuttamatta supistelujen takia. Tai jos olet mies, niin eturauhasvaivat ei ole sairasloman syy.

Vierailija
30/43 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
31/43 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin esikoista odottaessani vielä niin nöyrä ja kiltti, etten uskaltanut hakea saikkua. Olen siis hoitotyössä. Oksensin ympäri vuorokauden 5 ensimäistä kuukautta. Aamulla kuuntelin raportin, menin vessaan oksentamaan ja pukemaan ja pesemään. Pesujen välillä oksensin ja jatkoin ruoan jakoon. Syötin ja nielin oksennusta ja välillä kävin vessassa ja itkin ja oksensin.

Lopulta lääkäri pakotti sairauslomalle, kun pyörryin töissä. Jouduin tippaan sairaalaan. Toisen kanssa en enää ollut niin nöyrä ja kiltti ja pelännyt, mitä työkaverit sanoo.

Vierailija
32/43 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pomo ei ollut halukas järjestämään mun työtehtäviä uudestaan HeVissä, jätkät kanteli salaattilaatikoita, minä banaanilaatikoita. Kysyin että vaihdetaaanko, ei käy, jää saikulle. Lähdin siltä seisomalta.

Vierailija
33/43 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolan th voi kirjoittaa 3-5 pv sairaslomaa.
Harjoitussupistuksetkin voivat avata kohdunsuuta. Esimerkiksi korkea verenpaine ilman raskausmyrkytystä voi hidastaa sikiön kasvua.

On myös ammatteja joissa raskausdiabeteksen asianmukainen hoitaminen ei onnistu.
Neuvolan th

Vierailija
34/43 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin sairaslomalla 22 päivää pahoinvoinnin takia, oksensin viikolta 8 viikolle 16.
Sen jälkeen olin töissä viikolle 24 jonka jälkeen meni selkö, tein siis fyysistä duunia vielä yövuorossa.
En todellakaan välitä jos joku katsoi saikutteluani pahalla mutta mitään hyötyä minusta ei työpaikalla olisi ollut, 2 vikaa kuukautta olin melkein liikuntakyvytön ja lihosin sen takia yhteensä 20 kiloa kun pystyin vaan maata ja syödä.

Vierailija
35/43 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
36/43 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tämän ap:n asenteen vuoksi osa ei uskalla jäädä sairaslomalle vaikka kroppa niin vaatisi. Minäkin pelkäsin töissä suhtautumista, kun jouduin jäämään pois töistä pari kertaa viikoksi raskausviikoilla 25 ja 28 ja viikolta 30 kokonaan pois. En ole koskaan turhaan pois töistä, pari kertaa ollut kolmen vuoden aikana muutaman päivän sairaslomalla lääkärin todistuksella influenssan vuoksi. Teen raskasta työtä sairaanhoitajana, työ on fyysistä nostelua ja jaloilla seisomista/kävelemistä.

Minulla oli niin pahoja supisteluja, että kohdunsuu pehmeni jo viikolla 28. Lopupäivästä en meinannut enää pystyä kävelemään bussipysäkille. Supistuksiin liittyi myös vatsan ja selän kipua. Yöllä nukuin vain 1-2h kerrallaan pienissä pätkissä litoskipujen vuoksi. Siltikin rv30 tuntui kurjalta jäädä pois töistä kokonaan ja ajattelin, että laiskana pitävät.

Ärsyttää nämä, että "raskaus ei ole sairaus". Ei olekkaan, mutta osalla etenkin loppuraskaus on sairauteen rinnastettavaa jos ei pysty edes nukkumaan tai kävelemään. Minullekkin lääkäri sanoi, että joko jäät pois töistä tai synnytät keskosen. Jokaisen raskaus on erilainen ja samalla naisella eri raskaudet voivat olla erilaisia. Jos Sinä olet pärjännyt lopuun asti töissä, se ei tarkoita että kaikki muut vai laiskottelevat.

Vierailija
37/43 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vaimo kärsi hyperemeesistä, oksensi 9 raskauskuukaudesta 7 kuukautena väkivaltaisesti päivittäin 10-20 kertaa kellon ympäri, ei voinut syödä, ei liikkua, ei nukkua. Pisimmillään oli kotona vuoteen omana ilman kotoa poistumista yhtä mittaa 2 kuukautta. 7 kuukauden jälkeen alkoi vähän helpottaa, saattoi olla 1 päivä viikossa ilman että oksensi kertaakaan. Veto tosin oli pois edelleen kun kunto oli heikentynyt jo niin paljon. Viimeisen noin kuukauden vietti sairaalassa kunnes synnytys käynnistettiin runsas 2 viikkoa ennen synnytystä raskaushepatoosin takia.

AP:n mielestä varmaan olisi pitänyt näistäkin huolimatta käydä koulussa, osa-aikatöissä baarissa ja jaksaa touhuta kotona niin kuin kunnon pikkuvaimon kuuluu. Voi hyvää päivää teitä AV-mammoja.

Vierailija
38/43 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori vanhan ketjun nosto, mut alko vähän hymyilyttää, kun työkaveri aiko (kevyt istumatyö kyseessä) hakee saikkua rv 24, koska sillä "väsyttää niin hirveästi, lonkkiakin alkanut kolottaa iltaisin :(". No yhyy... Kirjottaakohan lääkäri saikkua tuommosesta syystä..? Muakin valvottaa huonosti nukkuva esikoinen, joka nyt vielä on flunssan saanu. Väsyttää, mut kynnys hakea saikkua on kyl korkee.. 

Siis eri asiahan on tuommoset, jotkut ketjussa edellämainitut, oikeesti saikkua vaativat vaivat, mitkä vois johtaa jopa ennenaikaseen synnytykseen tai olla muuten vaaraksi sikiön tai äidin terveydelle. Musta toi väsymys on vaan jotenkin.. kaikilla sitä tuntuu raskaudessa olevan, itsellänikin, mutta saikkua en nyt sentään sen takia alkanut vaatia..

Vierailija
39/43 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:32"]

Mä en usko että pelkkä neuvolassa itkeminen auttaa sairasloman saamiseen raskausaikana. Ensinnäkin useimmilla työpaikoilla käsittääkseni pitää olla lääkärin määräämä sairasloma, ja samaan aikaan useimmissa neuvoloissa ei ole päivystävää lääkäriä, vaan lääkäri on paikalla vain tiettyyn aikaan viikossa. Eli yhtä lailla ne raskaana olevat hakee terveyskeskuksen päivystyksestä saikkunsa. Ja väitän, ettei kovin moni lääkäri ihan kevyesti kirjoita saikkua - minä en saanut saikkua edes kolmannen raskauden aikana mistään syystä, vaikka oli liitoskipuja, lantion löystymistä, influenssa ja poskiontelotulehdus. Ei tullut saikkua, ainoan todistuksen sain kun eskarilainen oli kipeänä ja piti työnantajalle olla todistus että olen sairaan lapsen hoitovapaalla. On varmasti niitäkin, jotka liioittelee ja teeskentelee sairaampaa kuin ovat, oli raskaana tai ei, mutta ei heitä ole enemmistö kummassakaan ryhmässä. Ja toisaalta raskaana olevan täytyy ajatella myös lapsensa hyvinvointia, toisin kuin ei-raskaana olevan. Sen takia minun mielestäni on ihan perusteltua olla vaikka sitten turhaan 1-3pv saikulla kuin riskeerata omaa ja lapsen terveyttä sitkuttamalla töissä.

[/quote]

No ihan varmasti saa saikkua! :D Luuletko, että niitä lääkäreitä kiinnostaa. Jos joku kehtaa saikuttaa, niin siitä vaan.

Vierailija
40/43 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:30"]

Sori vanhan ketjun nosto, mut alko vähän hymyilyttää, kun työkaveri aiko (kevyt istumatyö kyseessä) hakee saikkua rv 24, koska sillä "väsyttää niin hirveästi, lonkkiakin alkanut kolottaa iltaisin :(". No yhyy... Kirjottaakohan lääkäri saikkua tuommosesta syystä..? Muakin valvottaa huonosti nukkuva esikoinen, joka nyt vielä on flunssan saanu. Väsyttää, mut kynnys hakea saikkua on kyl korkee.. 

Siis eri asiahan on tuommoset, jotkut ketjussa edellämainitut, oikeesti saikkua vaativat vaivat, mitkä vois johtaa jopa ennenaikaseen synnytykseen tai olla muuten vaaraksi sikiön tai äidin terveydelle. Musta toi väsymys on vaan jotenkin.. kaikilla sitä tuntuu raskaudessa olevan, itsellänikin, mutta saikkua en nyt sentään sen takia alkanut vaatia..

[/quote]

Mitäpä iloa siellä töissä on olla, jos silmät ei pysy auki?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän