Voiko eskarilaisen jättää kotiin jumpan ajaksi
14 ja vajaa10 -vuotiaiden sisarusten kanssa? Menisi noin1.5h matkoineen.
Kommentit (26)
Voi. Meillä on juuri noin toisinaan, isommat on 13 ja 11. Hyvin pärjäävät ja tykkäävät olla keskenään. Yleensä katsovat jonkun leffan dvd:ltä tai digiboksilta.
OH, mä en voisi meidän eskarilaista jättää yksin, sen verran vekkuli kakara on...
t.3
Pelkään että jotain sattuu kun olen pois. -ap
En jättäisi.on aika pieni vielä ja voi tulla turvaton olo tai sattua jotain missä sen ikäinen ei välttämättä osaa toimia oikein.
Itsehän olin eskari-ikäisenä pitempiäkin aikoja ilman vanhempien valvontaa. Samalla toki huolehtien myös 2- ja 4-vuotiaista siskoista. Kaikki ollaan hengissä ja hyvissä voimissa tänäkin päivänä. Itse en jättäisi niin pientä yksin, kun muistelen mitä kaikkia päähänpistoja piti toteuttaa.
No enpä taida uskaltaa jättää. Olin niin halunnut jumppaan :(
voi kyllä, jos 14-v on vastuuntuntoinen ja ymmärtää vahtia touhua ja kieltää, jos eskari saisi päähänsä jotain (esim. lähteä yksinään ulos pimeällä) ... ehkä maksaisin 14-veelle jonkun pikkusumman hoitamisesta, se toimisi ikään kuin konkreettisena osoituksena ,että sinä olet nyt vastuussa sen ajan, kun äiti on poissa.
Tottakai voit jättää. Onhan sisarukset jo isoja! Herranen aika sentään, järki käteen.
Tuttavani eskarilainen tuli joka ikinen päivä eskarista yksin kotiin, ja oli siellä yksin kunnes vanhemmat tulivat töistä. Eli 4-5 tuntia joka päivä, koko eskarivuoden ajan.
No kyllä voi jos se 14v on yhtään koskaan katsonut pikkusisaruksensa perään. Sanot 14vuotiaalle, että ei lukittaudu mihinkään omaan huoneeseensa vaan katsovat kaikki vaikka leffaa tai jotain. Ei kyllä pitäisi olla mikään ongelma pärjätä 1,5h...
Yksin en meidän eskarilaista missään tapauksessa jättäisi noin pitkäksi aikaa jättäisi.
Mutta jos kotona myös sisarukset, joista toinen jo 14v. niin silloin toki, eihän eskarilainen silloin yksin olisi.
Mutta toki 14v:n kanssa pitää sopia, että hän on poissaolon ajan se "järki" ja valvova silmä talossa, vaikka ei nyt varsinaisesti tarvi lasta hoitaakaan, mutta katsoa perään nyt kuitenkin.
Meidän ipanat oli n 3, 6 ja 9, kun kaipasin myös liikuntaa. Kun olin hakenut ipanat hoidosta, istutin ne telkkarin ääreen klo 17 kun alkoi pikkukakkoset, ja kävin juoksemassa tunnin lenkin. Sitten klo 18 oli ruuan vuoro ja telkkari kiinni. Toimi hyvin tämä järjestely.
No tottakai menet sinne jumppaan! Kyllä tuonikäiset jo pärjää keskenään, etenkin jos just painotat 14vuotiaalle että on sen eskarilaisen kanssa, eikä tee omia hommiaan jossain omassa huoneessa. Siis kaikki vaikka olkkariin ja siinä sitten 14v voi tehdä läksyjä, olla läppärillä/tabletilla ja ekari voi katsoa leffaa, piirtää, leikkiä tms. Ja tosiaan kannattaa antaa sille 14vuotiaalle vaikka 5e, niin se on jo pieni porkkana hoitaa homma kunnolla.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 15:46"]
Meidän ipanat oli n 3, 6 ja 9, kun kaipasin myös liikuntaa. Kun olin hakenut ipanat hoidosta, istutin ne telkkarin ääreen klo 17 kun alkoi pikkukakkoset, ja kävin juoksemassa tunnin lenkin. Sitten klo 18 oli ruuan vuoro ja telkkari kiinni. Toimi hyvin tämä järjestely.
[/quote]
Varmaan toimii, mutta kuulostaa vähän karulta että joku 3v on ollut ensin koko päivän hoidossa ja sitten heti kotona istutetaan telkkarin ääreen ja äiti lähtee tunniksi juoksemaan... Tai siis jotenkin sitä luulisi, että noin pienen kanssa haluaa viettää ne illan vähäiset tunnit mitkä hoidosta tulemisen ja nukkumaanmenon välillä on...
Mä olen eskarin kanssa oikeastaan pitänyt rajana sitä, että kuinka nopeasti pääsen takaisin kotiin jos jotain tapahtuu - siis vaikka juosten jos tilanne niin vaatii. Jos vaikka auto/pyörä/bussi tms. hajoaisi, niin haluaisin olla kotona max vartissa. En siis lähtisi autolla 20km päähän vaikka perillä menisi 2min, kun taas uskaltaisin lähteä lähikauppaan/kirjastolle ja viipyä vaikkapa vajaan tunnin, koska 20km päästä ei ihan heti kotiin pääsisi ilman autoa jos se sattuisi sanomaan sopimuksensa irti, kun taas kirjastolta/kaupalta juoksisin hädissäni 5min kotiin.
No niin. Otsikosta sai kuvan, että yksin, jolloin sanoisin, että ei noin pitkäksi aikaa. Mutta kun on kerran 10- ja 14-vuotiaat kaverina, niin kyllä saa, jos on varma, että tää 14 vee pysyy kotona vanhemman poissaolon ajan. 14-vuotias on jo lapsenlikkaikäinen, jos vain on luotettava.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 15:49"]
Mä olen eskarin kanssa oikeastaan pitänyt rajana sitä, että kuinka nopeasti pääsen takaisin kotiin jos jotain tapahtuu - siis vaikka juosten jos tilanne niin vaatii. Jos vaikka auto/pyörä/bussi tms. hajoaisi, niin haluaisin olla kotona max vartissa. En siis lähtisi autolla 20km päähän vaikka perillä menisi 2min, kun taas uskaltaisin lähteä lähikauppaan/kirjastolle ja viipyä vaikkapa vajaan tunnin, koska 20km päästä ei ihan heti kotiin pääsisi ilman autoa jos se sattuisi sanomaan sopimuksensa irti, kun taas kirjastolta/kaupalta juoksisin hädissäni 5min kotiin.
[/quote]
Outo logiikka. Mikähän on todennäköisyys, että samaan aikaan kotona tulee hätätilanne ja auto/bussi/pyörä hajoaa? Veikkaan, että todennäköisyys on pienempi kuin todennäköisyys sille, että menet vaikka 2min matkan päähän kirjastoon ja saat siellä sydänkohtauksen.
Mua ehkä huolestuttaa eniten tuo vajaa 10-vuotias. Kuinka vajaa se on? Mä uskaltaisin jättää eskarin yksin kotiin mut en meidän vajaata vaik se on jo vanhempi.
Voit toki jättää. 14-vuotias pystyy kyllä hetken katsomaan sisaruksensa perään :)
Voi. Meillä oli eskarilainen itsekseenkin kotona tuollaisia aikoja.