Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomenruotsalaiset eivät pysty reflektoimaan omia etuoikeuksiaan?

Vierailija
25.09.2021 |

Muuten tunnutaan olevan hyvinkin valmiita näkemään sortorakenteita ja etuoikeuksia yhteiskunnassa, mutta omaa etuoikeutettua asemaa ei haluta tunnustaa. 95% kansasta pakotetaan opettelemaan HEIDÄN kieltään, jotta HEITÄ voitaisiin palvella heidän äidinkielellään. Samalla kuitenkin samalla palveluperustelulla ruotsinkielisille opinnoille on isommat sisäänottomäärät varsinkin hyväpalkkaisiin töihin valmistaville aloille. Lisäksi kaikilta virkamiehiltä vaaditaan ruotsin osaamista, vaikka todellisuudessa sille ei edes olisi työssä kaikilla tarvetta. Tämäkin edesauttaa äidinkielenään ruotsia puhuvien urakehitystä, kun luodaan keinotekoisia vaatimuksia korkeisiin virkoihin. Nämä ovat kaikki rakenteellisia valtarakenteita, joilla ruotsinkielisten etuoikeutettua asemaa yhteiskunnassa pidetään yllä.

Suomalaiset ovat olleet historiassa Ruotsin kolonialismin uhri, jonka seuraukset näkyvät yhä yhteiskunnassa. Milloin suomenruotsalaiset ovat valmiita pyytämään anteeksi historian vääryyksiä ja reflektoimaan omia etuoikeuksiaan ja purkamaan niitä?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin näkee tällä palstalla näin asiallisia aloituksia.

Vierailija
2/47 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko olla miehen tekemä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on nainen, jonka 6-luokkalainen on tällä hetkellä tämän sortorakennelman uhrina harjoittelemassa TURHAAN ruotsininkielisiä vuodenaikoja, kun hän voisi käyttää aikansa oikeasti häntä hyödyttävään toimintaan.

Vierailija
4/47 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvä trolli yritys.

Vierailija
5/47 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen täysin suomenkielinen, mutta 1/8 suomenruotsalaisverinen. Yhtään suomenruotsalaista sukulaista en tunne (vaikka niitä lienee olemassa). Kannatan ruotsinkielisten "etuoikeuksia". Tyypillistä suomalaisuutta kadehtia, tasapäistää ja hävittää ihmisten välisiä eroja. Suomenruotsalaisuus häviäisi, jos sitä ei tuettaisi. Se on kuitenkin arvokas ja säilyttämien arvoinen kulttuuri. Ovathan ruotsinkieliset onnellisempia ja tervempiä kuin suomenkieliset Suomessa. He myös pitävät suurelta osin Suomen talouden pyörimässä. Ihmiset saavat olla maltillisesi "eriarvoisia", inhoan tasapäistämistä (vaikka itse olen lähinnä alempaa/köyhempää keskiluokkaa, en mitään elittiä)

Vierailija
6/47 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen täysin suomenkielinen, mutta 1/8 suomenruotsalaisverinen. Yhtään suomenruotsalaista sukulaista en tunne (vaikka niitä lienee olemassa). Kannatan ruotsinkielisten "etuoikeuksia". Tyypillistä suomalaisuutta kadehtia, tasapäistää ja hävittää ihmisten välisiä eroja. Suomenruotsalaisuus häviäisi, jos sitä ei tuettaisi. Se on kuitenkin arvokas ja säilyttämien arvoinen kulttuuri. Ovathan ruotsinkieliset onnellisempia ja tervempiä kuin suomenkieliset Suomessa. He myös pitävät suurelta osin Suomen talouden pyörimässä. Ihmiset saavat olla maltillisesi "eriarvoisia", inhoan tasapäistämistä (vaikka itse olen lähinnä alempaa/köyhempää keskiluokkaa, en mitään elittiä)

Miksi suomenruotsalaisten kulttuuri häviäisi pakkoruotsin kanssa? He oppivat ruotsinkielen jo kotona, joten ei kyseisen kielen pakollisuuden puute kouluissa mitään muuttaisi.

Vierailija
7/47 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ruotsinkielisiin oppilaitoksiin hakeminen ole suomenkielisiltäkään kiellettyä. Ruotsinkieliset aloittavat suomen opiskelun kolmannella luokalla ja ovat yhtä lailla velvoitettuja palvelemaan suomenkielisiä niin hyvin kuin voivat jos päätyvät julkiseen virkasuhteeseen.

Yksityisyritysten palvelukielet ovat sitten mitä ovat. Onhan Suomessa ravintoloita, joissa ei saa ruokaa suomeksi jne.

Vierailija
8/47 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Saisivat käyttää itse ruotsia jatkossakin. Suomenkielisten pakkoruotsilla ei ole suomenruotsalaisten elinvoimaisuuden kannalta mitään merkitystä, ellei sitten tosiaan tarkoiteta elinvoimaisuudella sitä, että suomenkielisten lähtökohdat elämässä luodaan jo rakenteellisesti huonommiksi.

Vierailija
9/47 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on nainen, jonka 6-luokkalainen on tällä hetkellä tämän sortorakennelman uhrina harjoittelemassa TURHAAN ruotsininkielisiä vuodenaikoja, kun hän voisi käyttää aikansa oikeasti häntä hyödyttävään toimintaan.

Miten sitten suun laitat kun hän hakee Nordjobbin kautta kesätöitä?

Vierailija
10/47 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sitten suun laitat kun hän hakee Nordjobbin kautta kesätöitä?

Mitä jos hakeekin Saksasta töitä? Jossitella voi maailman loppuun saakka, mutta aineiden pakollisuus kouluissa perustuu yleensä siihen minkä tarvitseminen on todennäköistä.

Vierailija
11/47 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin kielen oppiminen on meidän suomenkielisten etuoikeus. Muutenhan jäisimme osattomaksi isosta osasta omaa kansallista perintöämme.

Vierailija
12/47 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ruotsinkielisiin oppilaitoksiin hakeminen ole suomenkielisiltäkään kiellettyä. Ruotsinkieliset aloittavat suomen opiskelun kolmannella luokalla ja ovat yhtä lailla velvoitettuja palvelemaan suomenkielisiä niin hyvin kuin voivat jos päätyvät julkiseen virkasuhteeseen.

Yksityisyritysten palvelukielet ovat sitten mitä ovat. Onhan Suomessa ravintoloita, joissa ei saa ruokaa suomeksi jne.

Se on väärin, että ruotsinkielisiä oppilaitoksia on ylemmillä tasoilla enemmän suhteessa ruotsinkielisten määrään. Suurin osa suomenkielisistä ei ruotsia osaa, joten käytännössä tämä on syrjintää.

Vierailija
13/47 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

täysin kestämätöntä logiikkaa väittää, että suomenkieliset olisivat tasa-arvoisessa asemassa haettaessa ruotsinkielisiin opintoihin. Tuolla perusteella koko ruotsinkielinen opetus voidaan lopettaa, koska ruotsinkielisiä ei ole kiellettyä hakea suomenkieliseen koulutukseen. Ruotsinkieliset oppivat suomea kyllä ihan ympäristön vaikutuksesta, ja todellisuudessa he ovatkin hyvin usein kaksikielisiä. Täysin eri asia suomenkielisten kohdalla, jotka eivät kuule ruotsia missään.

Vierailija
14/47 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lle kiitos.

- Fennomaani-

Vierailija
15/47 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kivaa opetella ruotsia yliopistoon saakka, vaikka rkp kannattaa pakkoruotsin lisäksi segregaatiota äidinkielen perusteella, joten en tule elämässäni monelle suomenruotsalaiselle puhumaan.

Vierailija
16/47 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän pakkoruotsi edes kelpaa noille hurreille. Viimeisin "paljastus" oli laajan päivystyksen säilyttäminen Seinäjoella Vaasan sijaan. Aloittivat tahallisen häiriköinnin soittelemalla ruotsiksi ensiapuun ja kun vastaaja osasikin ruotsia niin alkoivat mongertamaan ettei siitä olisi ruotsalainenkaan saanut selvää.

Vierailija
17/47 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän pakkoruotsi edes kelpaa noille hurreille. Viimeisin "paljastus" oli laajan päivystyksen säilyttäminen Seinäjoella Vaasan sijaan. Aloittivat tahallisen häiriköinnin soittelemalla ruotsiksi ensiapuun ja kun vastaaja osasikin ruotsia niin alkoivat mongertamaan ettei siitä olisi ruotsalainenkaan saanut selvää.

Oli erinomainen esimerkki siitä, että pakkoruotsia ei opiskella jotta suomenkieliset voisivat siitä hyötyä. Kyseessä on valtarakennelman osa, jolla ylläpidetään sortorakennetta julkishallinnossa.

Vierailija
18/47 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsinkielisten onnellisuus ja parempi terveys johtuu juuri siitä, että heillä on paremmat mahdollisuudet koulutukseen, omat pieniluokkaiset koulut, yliopistoissa kielimäärään suhteutettuna helpompi sisäänpääsy, omat julkiset lääkärit, jonne helpompi pääsy jne. eli heitä tuetaan selvästi enemmän kuin suomenkielisiä niin siksi he ovat onnellisia.

Ei ole kateutta sanoa ääneen, että ruotsinkielisyys maksaa hirveästi Suomelle ja vie Suomen kilpailukyvystä merkittävän osan.

Vierailija
19/47 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi suomenruotsalaisten kulttuuri häviäisi pakkoruotsin kanssa? He oppivat ruotsinkielen jo kotona, joten ei kyseisen kielen pakollisuuden puute kouluissa mitään muuttaisi.

Suomenkielinen kulttuuri painaa niin voimakkaasti päälle, ettei suomenruotsalaisilla ole rahkeita tarjota omaa kulttuuriaan yhtä paljoa kuin lapset ja nuoret saavat jo Pikkukakkosesta lähtien suomenkielistä lastenkulttuuria. Riikinruotsalaiset TV-ohjelmat tai kirjat eivät ole varsinaisesti suunnattu suomenruotsalaisille.

Suomenruotsalaisten lisäksi saamelaiset ovat jopa vielä ahtaammalla kulttuurinsa kanssa ja mielestäni on arvokasta elvyttää saamelaiskulttuuria. Heilläkään ei ole vähemmistönä rahkeita kaikenkattavaa saamenkielisyyteen kulttuurin jne suhteen.

Vierailija
20/47 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Saisivat käyttää itse ruotsia jatkossakin. Suomenkielisten pakkoruotsilla ei ole suomenruotsalaisten elinvoimaisuuden kannalta mitään merkitystä, ellei sitten tosiaan tarkoiteta elinvoimaisuudella sitä, että suomenkielisten lähtökohdat elämässä luodaan jo rakenteellisesti huonommiksi.

Ajattele nyt hoitoalaa ja dementoituneita ihmisiä. Dementikko unohtaa yleensä kaiken muun paitsi oman äidinkielensä. Hoitoalalla pitäisi periaatteessa kommunikoida asiakkaan kielellä jos on kyse suomesta tai ruotsista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä