Zmiten saada vauva nukahtamaan ilman rintaa?
Nukahti pääsääntöisesti tissille ekat kuukaudet, en saanut millään muulla nukahtamaan. 4kk iässä välillä myös syliin, näin saatiin uudelleen uneen jos heräsi kovin äkkiä kesken unien. Kun tuli 5kk täyteen oppi hetkellisesti nukahtamaan omaan sänkyyn. Sitten takapakkia. Ei rauhoitu millään sylissä, ei päivällä, illalla eikä kesken yön jos herää. Ainoastaan liikkuviin vaunuihin ulkona, mutta yötä myöten ei voi lenkkeillä. Herää herkästi eikä nukahda takaisin. Eikä välttämättä nukahda edes rinnalle enää. Saattaa yölläkin olla pari tuntia rinnalla nukahtamatta. Sitten yrjöää sänkyyn kun on liian täynnä. Tai vaippa täynnä pissaa. Soseita on maisteltu 4 kk lähtien. Ei syö mitään vieläkään. Ehkä yhden lusikallisen suostuu maistamaan ja homma on siinä. Ei mene puuro, ei velli. Vain rintamaito kelpaa, jos olen kotona vain tissistä. Tuttia ei vaan huoli. Päiväunille meno lähes mahdotonta. Nukkuu vaunuissa kyllä, mutten jaksa lenkkeillä ihan koko ajan. Sisällä ei nukahda vaunuihin, eikä paikallaan oleviin (veisin parvekkeelle). Eilen nukkui 12-13 päiväunet kun kävin lenkillä. Sitten simahti täysin klo 20 unille. Heräsi 1. kerran jo 23 (itse olin nukkunut tässä vaiheessa ehkä 1,5h). Ei rauhoittunut muuten, niin tissille. nukahdin tai torkahtelin välillä, mutta kolmen aikaan väsyin täysin tissillä roikkumiseen. Eli nukkui alkuun ehkä hetken, mutta sitten vaan tissi suussa. Niin en itse saa lepoa, kun en saa rentoa asentoa. Sain nukahtamaan klo 4 ja siirsin sänkyyn. Heräsi puolen tunnin sisään ja poikkeuksellisesti mies sai keinuteltua uneen kun sanoin vaan väsyneenä että valvokoot ja itkekööt mutta minun on saatava unta. Sitten taas 6.30 ylös ja otin vaan koomassa viereen. Siinä tissitteli 1,5h ja sain edes hieman torkuteltua. Sitten yrjösi sänkyyn ja olikin jo noustava. Ei tästä tule yhtään mitään. Apua!
Kommentit (10)
Hampaita tulossa? Kokeile särkylääkettä.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 10:00"]Hampaita tulossa? Kokeile särkylääkettä.
[/quote]
Voi olla. Luulisi toisaalta muussakin huomaavan että särkee. Mutta tähän hätään kokeilen kaikki vinkit.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 10:08"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 10:00"]Hampaita tulossa? Kokeile särkylääkettä. [/quote] Voi olla. Luulisi toisaalta muussakin huomaavan että särkee. Mutta tähän hätään kokeilen kaikki vinkit.
[/quote]
Mä sanoisin, että se hammaskipu näyttäytyy usein jonkinlaisena tyytymättömyytenä ja jatkuvana tissinimemisenä. Esikoisella koko persoonallisuus muuttui, kun poskihampaat tulivat. Musta kyllä kuulostaa siltä, että vauvallasi on nyt jotain kipua tai hankalaa oloa, hampaita tai kenties allergiaa.
Tuota särkylääkettä vaan kehiin, jos kyse on hampaista. Aikansa kutakin, nyt ei varmasti lohduta, mutta ei tuota ikuisesti jatku. Hankalaa tietenkin, jos ei ota esimerkiksi tuttia. Oletteko kokeilleet perhepetiä? Kun omat mukelot olivat tissitakiaisia (juuri tuon ikäisinä) nukuimme perhepetissä. Imettelin sitten yöllä puolihorroksessa, eipä tarvinnut nostella ylös alas pinnasängystä. Ja taisi se lähellä nukkuminenkin omalta osaltaan rauhoittaa vauvaa. Eri asia sitten on, pystytkö nukkumaan vauvan vieressä itse. Itse en kieltämättä nukkunut "syviä unia", mutta niillä unilla mentiin.
Sitten voisi miettiä onko tosiaan kyse hampaiden tulosta vai esim. vatsavaivoista. Onko relatipat käytössä? Allergiaa? Toimiiko vatsa/suoli? Oletteko kokeilleet vauvahierontaa? Kunhan ikää tulee lisää, alkaa se velli/puuro maistumaan ja soseetkin paremmin. Ehkä sitten rauhoittuvat yöt, kunnes vauva alkaa lähteä liikkeelle... :)
En tiedä oliko näistä apua, ehkä muilla olisi vielä vinkkejä..?
Kuulostaa tutulta, me ollaan joku kolme kuukautta yritetty opettaa vauvaa nukahtamaan ilman tissiä tai muuten aikuisen apua. Minkä ikäinen teidän vauva siis on nyt? Tuli mieleen, että hän ei varmaan suostu syömään soseita, kun on koko ajan täynnä maidosta. Ja ilman päivällä syötyjä kiinteitä vauva joka tapauksessa syö yöllä useammin. Mitä neuvolassa on sanottu?
Meillä on syöty kiinteitä neljäkuukautisesta, joten yöheräily ei johdu tässä vaiheessa (vauva kohta 8 kk) nälästä. Tassuttelu tai muu rauhoittelu ei toimi (imetyksen jälkeenkin saattaa jatkaa raivoamista, kun haluaisii nukkua tissi suussa), joten annetaan vauvan nyt vain huutaa yöllä, kunnes itsekseen nukahtaa. Välillä se tapahtuu nopeammin, välillä huutaa tunninkin. :o( Itse nukun toisessa huoneessa ettei yskimiseni herättäisi vauvaa, mutta mies nukkuu metrin päässä vauvasta, joten vauva kyllä tietää ettei ole yksin, vaikkei hyssyttelyä saakaan. Tähän menetelmään on päädytty, kun muista ei ole ollut apua. Pistäytymismenetelmäkin saa vauvan vain huutamaan enemmän.
Mä luin jostain unikouluoppaasta, että hampaiden tulo ei aiheuta yöheräämisiä niin paljon kuin kuvitellaan. Lähinnä poskihampaiden tulo vaikeuttaa vauvan nukkumista.
Kiitos, palautit muistot mieleen. Vauvakuume karkotettu. T. 10kk ikäisen äiti
Nyt on siis 5 kk ja toista viikkoa yli. Vieressä nukkui 23 alkaen 04 asti. Tuntuu nukkuvan parhaiten omassa sängyssä kun vaan saa sinne. Ongelmaon se etten saa nukuttua missään välissä hyvin kun lapsi on jatkuvasti tissillä vieressä, eikä lapsi saa nukuttua kun tissit on vieressä tarjolla. Tosin eipä nuku muutenkaan enää...
Päivisin on muuten siis täysin tyytyväinen ja syö 3h välein. Luulisi hampaiden kipuilevan muulloinkin kuin yöllä tai päiväunille nukuttamisen aikaan? Ja on syötetty sosetta kun on ollut yleensä sen 3h tissittä ja tissiä lisäksi. Ei kelpaa.
Vauvankin silmänaluset näyttävät tummilta. Ihan kamalaa. Soitan tänään neuvolaan ja alan kyselemään allergioista ym. Tähän asti neuvolan viesti on ollut, tunnin välein heräilystä: "heräily voi olla ihan tapakin. No koittakaa pärjätä, ei meillä ole antaa tukea. Yrittäkää loytää jostain niitä tukiverkkoja ennen kun väsytte täysin." Jos tässä välissä ei olisi ollut vaihetta jossa vauva nukkui heräten vaan kolme kertaa yössä nukahtaen hyvin väleissä olisin varmaan jo seonnut. Antoi uskoa tulevaan. Moni on ihmetellyt kun sanon että ihanaa kun herää vain kolmesti. Tosiaan on, kun aiemmin heräsi 6-10 kertaa, superhyvänä yönä joskus 4 kertaa. Nyt sitten kukkuu keskellä yötä eikä nuku päivälläkään.
No nyt nukahti syliin huudon saattelemana. Oli aivan järkyttävän väsyneen oloinen. Muttei näin nukahda illalla tai yöllä. En tiedä mitä enää yrittää. Kun haluaisi nukahtamisen olevan turvallinen juttu, ei jotain mikä tapahtuu huutaen. Nyt en enää van uskaltanut tarjota rintaa että maha rauhottuisi.. :/ ap
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 10:30"]Kiitos, palautit muistot mieleen. Vauvakuume karkotettu. T. 10kk ikäisen äiti
[/quote]
Ole hyvä. Itsekin miehelle tokaisin että mitenhän varmistaisi että muistaa mitä tämä tosiaan on, että tekee fiksun ratkaisun kun miettii tekisikö seuraavaa.
Ja siis ilman rintaa menee ihan hysteeriseksi, itkee vaan eikä rauhoitu millään edes sylissä.