Lasten vaikea kaveriongelma
Haluaisin tukea ja ajatuksia inhottavan konfliktin tiimoilta.
Kaksi lastani ovat tiiviin kaveriporukan jäsen, jossa on kuusi n. 10-vuotiasta. Porukka on pitänyt yhtä päiväkodista asti, ja on ollut tosi kiva kun aina on joku, jonka kanssa voi leikkiä. Kaikki leikkivät keskenään todella hienosti lähes kaikissa eri muodostelmissa.
Ainoa muodostelma, joka ei ole oikein toiminut omille lapsilleni on ollut leikkiä neljästään "Ainon" ja "Leon" kanssa, koska lapsilleni ja Ainolle tulee kilpailutilanne Leon huomiosta. Tämä ei ole ollut kauhea ongelma tähän asti, mutta nyt jouduimme tosi ikävään tilanteeseen.
Pari vuotta sitten lapseni löysivät kivan urheiluharrastuksen, josta ovat todella nauttineet. Olin niin iloinen, koska aiemmat harrastukset ovat nopeasti menneet pakkopullaksi. Vuosi sitten myös Leo liittyi tähän pieneen harrastusjoukkoon. Lapseni olivat onnellisia kun saivat vähän omaa aikaa Leon kanssa rakkaan harrastuksen parissa. Viime harjoituksissa Aino oli kuitenkin yht'äkkiä liittynyt joukkoon, Leon vanhemmat olivat vihjanneet Ainon vanhemmille vapaasta paikasta.
Olen huomannut, että Aino on ollut mustasukkainen Leon ja tyttöjen yhteisestä harrastuksesta ja sanonut välillä ikäviä kommentteja. Olen kuitenkin antanut tämän olla, koska Ainollakin on jopa kaksi muuta harrastusta yhdessä Leon kanssa, ja Leo on muutenkin muuttamassa paikkakunnalta myöhemmin. Lapseni olivat myös kysyneet Ainolta aiemmin haluaisiko tämä heidän mukanaan harrastukseen, mutta Aino ei ollut kiinnostunut. Luulenkin että harrastuksessa eniten houkuttelee Leon kanssa oleminen.
Erityisesti toinen lapsistani on ollut vähän surullinen, että Aino yrittää jättää heidät ulkopuolelle Leon kanssa leikkiessä. Nyt tämä ei enää halunnut mennä harjoituksiin. Tilanne on todella vaikea: en haluaisi että lapseni lopettavat rakkaan harrastuksensa tämän takia, mutta en todellakaan voi "kieltää" toista lasta liittymästä harrastuporukkaan. Yritin selittää Ainon äidille että lapseni tuntevat itsensä ulkopuoliseksi tässä muodostelmassa, mutta hän ei oikein halunnut ymmärtää ongelmaa. Hänen mielestään meidän pitäisi tukea kaverisuhteita. Hän on oikeissa siinä, mutta haluaisin kuitenkin tukea tätä kaverisuhdetta jossain muussa harrastuksessa kuin juuri tässä omien lasteni suosikkijutussa. Ainolla ei ole mitään hävittävää, hänellä on jo kaksi "omaa" harrastusta Leon kanssa.
Olen myös vähän surullinen, että Leon vanhemmat tekivät näin. He tietävät, miten tärkeä harrastus on lapsilleni. Olen joskus heille maininnut, että Leo on liian suosittu kun nämä noin kilpailee hänen ajastaan, mutta ehkä he olivat unohtaneet että juuri tämä nelikko ei välttämättä keskenään toimi. Jotenkin olisi tuntunut kivemmalta, jos olisivat meille maininneet, että meinasivat Ainon vanhemmille vinkata vapaasta paikasta. Tai edes maininneet ennen harjoituksia, että Ainokin muuten halusi tulla mukaan kokeilemaan.
Yritin myös Ainon äidille ehdottaa yhtenä mahdollisuutena, että tytöt ottaisivat viikossa ylimääräisen treenikerran Ainon kanssa, niin Ainokin saisi harrastaa samaa lajia. En ole saanut vastausta tähän.
Onko tässä mitään järkevää tapaa toimia?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt oikein ymmärrä miksi aloittajalla pyyhitään pöytää. Krapula kaikilla? Ärsyttää kun pitäisi viitsiä nousta imurin kanssa kaulailemaan?
En tiedä millaisia te muut olitte lapsina, mutta en minä päässyt koskaan tuollaisen tilanteen yli. Muutin itse pois paikkakunnalta mutta kun tapasin Ainoni aikuisena, en arvostanut häntä pätkääkään ja oletan, ettei syytäkään oikein ollut. Hän oli kasvanut rasittavaksi ihmiseksi. Kun tapasin niitä, jotka olivat kaveriporukkaan jääneet, he ilmaisivat turhautumistaan siitä että joutuivat häntä sietämään teinivuotensakin. Vaikutti, että nuo kymmenvuotiaina kivettyneet asetelmat ovat pysyviä ja luonnekin alkaa vakioitua.
Eli jos jätätte pilkkaamatta aloittajaa niin mitä te oikeasti suosittelette tuohon tilanteeseen - mitan ottamista Ainosta, tyytymistä tilanteeseen jolloin Aino pyyhkii jatkossa heillä pöytää ja kiusaaminen on fakta, vai mitä?
Ap vastaa sitten jo itselleen. No jatkaahan se keskustelua. Ongelma kuitenkin jo ratkaistu: älä puutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmästyttävää yksimielisyyttä tässä keskustelussa, kerrankin.
Todellakin. Olen varmaan todella outo ihminen ja annan itsestäni inhottavan ihmisen vaikutelman, kun kaikki yhdessä rintamassa haluavat kivittää. Jatkan selittämistä lapsille, että Aino on ilkeä, koska on mustasukkainen Leosta, yrittäkää kestää.
Kyllä me kestetäänkin. Mutta entä sinä, kestätkö itseäsi?
Järkyttävän ilkeitä ihmisiä täällä. :'/
Mikä harrastus se sellainen on, jossa vaan kaverit leikkii keskenään?...
Ja jota 10v pojat ja tytöt harrastaa yhdessä..
Oletko harrastuksen vetäjälle sanonut että ryhmässä on jännitteitä ja onko pareja/ryhmiä sekoittamalla mahdollista vaikuttaa tilanteeseen?
Sinä et voi vaikuttaa siihen, saako joku toinen lapsi käydä harrastuksessa vai ei. Voit ainoastaan tukea lapsiasi ja yrittää auttaa siinä, että heidän harrastamisensa on kivaa. Toki jos jatkuvasti on tilanteita, että Aino on ilkeä lapsillesi, kannattaa miettiä voiko kolmestaan olemista jotenkin toistaiseksi rajoittaa (vaikka ne ilmeisesti sujuivat hyvin).
Mikäli Ainon vanhemmille on jo viestitty, että lapsillasi ja Ainolla on haasteita keskenään, heidän tehtävä on kasvattaa tarvittaessa Ainoa. On heidän asia puuttuvatko jotenkin asioihin vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Musiikki, kuvataide, kirjallisuus, valokuvaus...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja näissäkö keskitytään kavereihin ja kilpaillaan kavereista?
1. Teidän perheenne ehdotti Leolle samaa harrastusta kuin mitä lapsesikin harrastavat. Tämä hyvä?
2. Leon vanhemmat edottivat Ainolle samaa harrastusta. Tämä paha?
3. Lapsesi pystyivat harrastamaan alussa ilman Leoakin, miksi eivät nyt pystyisi harrastamaan ilman Leon huomiota?
4. Leo on muuttamassa pois paikkakunnalta, joten ongelma ratkeaa pian itsestään. Onko vielä jotain muita ongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin. Olen varmaan todella outo ihminen ja annan itsestäni inhottavan ihmisen vaikutelman, kun kaikki yhdessä rintamassa haluavat kivittää. Jatkan selittämistä lapsille, että Aino on ilkeä, koska on mustasukkainen Leosta, yrittäkää kestää.
No jos se Aino on tosiaan inhottava ja ilkeä, niin niille lapsilleen kannattaa kyllä opettaa, että ei sellaisen kanssa kannata läheisemmin kaveerata ollenkaan, vaikka sitten ilman tuota leoa käyttäytyisikin kunnolla. Ei sellainen ole oikea kaveri, joka jossain tilanteessa (Leon seurassa) aina tölvii ja ilkeilee.
Harrastus on harrastus, siellä keskitytään siihen, eikä kavereiden seuraan. Leon kanssa lapsesi voivat sitten viettää aikaa ilman ainoa, harrastuksen ulkopuolella.
Saat tympeitä vastauksia varmaan siksi, että katsot asiaa niin läheltä ja näet ongelmaa siinä missä sitä ei ole. Ei se ole ongelma, että Aino tulee harrastukseen ja vie näin leon huomion lapsiltasi, ongelma on se, että Aino käyttäytyy lapsiasi kohtaan huonosti ja sinä vielä jostain syystä tunnut hyväksyvän sen, kunhan lapsesi vaan saisivat "suositun" lapsen eli Leon huomiosta osansa. Ei ole vanhemman tehtävä pedata lapsilleen aikaa sen suositun kaverin kanssa, vaikka lapsista olisi kuinka ikävää tahansa se kun Aino ja leo ovat läheisiä keskenään. Vanhemman tehtävä on auttaa lapsia pääsemään tälläisistä tilanteista yli, vanhemman pitää huomioida lapsen tunteet, mutta olla tekemättä asiasta sen kummempaa numeroa.
Jos Aino ilkeilee siellä harrastuksessakin ja vaikeuttaa muiden harrastusta omimalla Leon itselleen, voit toki ottaa yhteyttä harrastuksen vetäjään, että hän kiinnittäisi huomiota asiaan, sekoittaisi ryhmiä/pareja ym. Mutta vetäjätkin ovat siellä sitä harrastusta varten, eivät takaamassa lapsillesi aikaa jonkun suositun, kivan kaverin kanssa. Eli et voi vaatia, että harrastuksen vetäjä järjestää lapsillesi ja leolle erityishuomiota. Mutta ilkeilyyn ja muuhun hän voi kyllä puuttua, ja pitääkin, jos niitä siellä harrastuksessa todella Ainon puolelta tapahtuu.
Tuo harrastusongelma ratkeaa kyllä viimeistään siinä vaiheessa kun Leo muuttaa muualle. Tuskinpa se Aino sinne sitten enää jää ja tyttäresi voivat jatkaa harrastustaan entiseen malliin. Kannattaa kannustaa heitä vain jatkamaan.
Tuohon Ainon käytökseen et luultavimmin pysty kovin paljon vaikuttamaan, mutta kannusta lapsiasi etsimään ja tutustumaan uusiinkin kavereihin eri piireistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmillinen ongelma mutta et oikein voi tehdä mitään. Jos tytöt ei halua käydä ryhmässä niin etsikää uusi harrastus. Mä en varmaan Ainon äitinä ymmärtäisi myös tilannetta. Voitteko kutsua Ainon teille kylään ilman Leoa? Tai yrittää järjestää harrastuksen niiden lasten kanssa joiden kanssa sujuu paremmin?
Ainon kanssa ei ole mitään ongelmaa, kun Leo ei ole mukana. Viettävät aikaa yhdessä.
Miksi minun lasteni pitäisi etisä uusi harrastus? Eikö olisi vain helpompi jos Aino ottaisi toisen harrastuksen? Tai harrastaisi tätä lasteni kanssa.
Tiedän että minun ei pitäisi puuttua, mutta ehkä joku äiti ymmärtää, miten sydäntä särkevää on nähdä oma lapsi surullisena, kun toinen tulee ja "vie" kaverin ja harrastuksen.
Totta kai olisi teidän perheelle helpompaa, jos Aino ottaisi uuden harrastuksen. Tavallaan se olisi jopa reiluinta niin. MUTTA sinä et voi siihen vaikuttaa. Voit vain kannustaa omia lapsiasi jatkamaan tai annat heidän lopettaa sen ja etsiä uuden harrastuksen. Tai olla harrastamatta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo harrastusongelma ratkeaa kyllä viimeistään siinä vaiheessa kun Leo muuttaa muualle. Tuskinpa se Aino sinne sitten enää jää ja tyttäresi voivat jatkaa harrastustaan entiseen malliin. Kannattaa kannustaa heitä vain jatkamaan.
Tuohon Ainon käytökseen et luultavimmin pysty kovin paljon vaikuttamaan, mutta kannusta lapsiasi etsimään ja tutustumaan uusiinkin kavereihin eri piireistä.
Kiitos, näin teen <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmillinen ongelma mutta et oikein voi tehdä mitään. Jos tytöt ei halua käydä ryhmässä niin etsikää uusi harrastus. Mä en varmaan Ainon äitinä ymmärtäisi myös tilannetta. Voitteko kutsua Ainon teille kylään ilman Leoa? Tai yrittää järjestää harrastuksen niiden lasten kanssa joiden kanssa sujuu paremmin?
Ainon kanssa ei ole mitään ongelmaa, kun Leo ei ole mukana. Viettävät aikaa yhdessä.
Miksi minun lasteni pitäisi etisä uusi harrastus? Eikö olisi vain helpompi jos Aino ottaisi toisen harrastuksen? Tai harrastaisi tätä lasteni kanssa.
Tiedän että minun ei pitäisi puuttua, mutta ehkä joku äiti ymmärtää, miten sydäntä särkevää on nähdä oma lapsi surullisena, kun toinen tulee ja "vie" kaverin ja harrastuksen.
Totta kai olisi teidän perheelle helpompaa, jos Aino ottaisi uuden harrastuksen. Tavallaan se olisi jopa reiluinta niin. MUTTA sinä et voi siihen vaikuttaa. Voit vain kannustaa omia lapsiasi jatkamaan tai annat heidän lopettaa sen ja etsiä uuden harrastuksen. Tai olla harrastamatta.
Kiitos että sanoit että se tavallaan olisi reiluinta, koska juuri siltä se tuntuu. Tiedän etten voi vaikuttaa, enkä halua ketään estää harrastamasta. Halusin vain purkaa ikävää tilannetta jollekin, joka ymmärtäisi. Oli liian aikainen aamu soittaa jollekin omalle ystävälle niin purin tänne. Huono idea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos se Aino on tosiaan inhottava ja ilkeä, niin niille lapsilleen kannattaa kyllä opettaa, että ei sellaisen kanssa kannata läheisemmin kaveerata ollenkaan, vaikka sitten ilman tuota leoa käyttäytyisikin kunnolla. Ei sellainen ole oikea kaveri, joka jossain tilanteessa (Leon seurassa) aina tölvii ja ilkeilee.
Harrastus on harrastus, siellä keskitytään siihen, eikä kavereiden seuraan. Leon kanssa lapsesi voivat sitten viettää aikaa ilman ainoa, harrastuksen ulkopuolella.
Saat tympeitä vastauksia varmaan siksi, että katsot asiaa niin läheltä ja näet ongelmaa siinä missä sitä ei ole. Ei se ole ongelma, että Aino tulee harrastukseen ja vie näin leon huomion lapsiltasi, ongelma on se, että Aino käyttäytyy lapsiasi kohtaan huonosti ja sinä vielä jostain syystä tunnut hyväksyvän sen, kunhan lapsesi vaan saisivat "suositun" lapsen eli Leon huomiosta osansa. Ei ole vanhemman tehtävä pedata lapsilleen aikaa sen suositun kaverin kanssa, vaikka lapsista olisi kuinka ikävää tahansa se kun Aino ja leo ovat läheisiä keskenään. Vanhemman tehtävä on auttaa lapsia pääsemään tälläisistä tilanteista yli, vanhemman pitää huomioida lapsen tunteet, mutta olla tekemättä asiasta sen kummempaa numeroa.
Jos Aino ilkeilee siellä harrastuksessakin ja vaikeuttaa muiden harrastusta omimalla Leon itselleen, voit toki ottaa yhteyttä harrastuksen vetäjään, että hän kiinnittäisi huomiota asiaan, sekoittaisi ryhmiä/pareja ym. Mutta vetäjätkin ovat siellä sitä harrastusta varten, eivät takaamassa lapsillesi aikaa jonkun suositun, kivan kaverin kanssa. Eli et voi vaatia, että harrastuksen vetäjä järjestää lapsillesi ja leolle erityishuomiota. Mutta ilkeilyyn ja muuhun hän voi kyllä puuttua, ja pitääkin, jos niitä siellä harrastuksessa todella Ainon puolelta tapahtuu.
En ole hyväksynyt Ainon ilkeilyä todellakaan sen takia että kunhan vain lapset saavat "osan Leosta". Leo on kuitenkin muuttamassa, olen vain ajatellut että aika ratkaisee ja selittänyt lapsille tilannetta.
Kuten jo luulin selittäneeni, Aino ja Leo saavat leikkiä niin paljon kuin haluavat. On vain ikävää että tämä tapahtuu lasteni rakkaimmassa harrastuksessa niin että heitä sieltä yritetään kiilata ulos. Ei haittaisi jos molemmat Aino ja Leo lopettaisivat, kunhan lapseni ei tarvitse kokea itseään ulkopuoliseksi omassa harrastuksessan.
Jotenkin ap:n antama kuva Ainosta on muuttunut aloituksesta. Ensin hän oli ihan ok, nyt jo ilkeä kiusaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse oli aloituksen mukaan urheiluharrastuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja näissäkö keskitytään kavereihin ja kilpaillaan kavereista?
Ei, vaan nämä ovat harrastuksia, joita 10v pojat ja tytöt harrastaa yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin ap:n antama kuva Ainosta on muuttunut aloituksesta. Ensin hän oli ihan ok, nyt jo ilkeä kiusaaja.
Minulle on TODELLA vaikeaa kuvailla toisen lasta ilkeäksi. Yritin jotenkin hienovaraisesti vihjailla aloituksessa että kyse on mustasukkaisuudesta ja halusta kammeta lapseni pois Leon elämästä. Aino on ihan fiksu tyttö muuten, mutta kunnon dominoiva pomottajaluonne. Ilkeilyt ovat tulleet esiin tietääkseni vain tässä neiliödraamassa.
Kiitos tästä <3. Joskus merkitsee niin paljon kun edes yksi ihminen ymmärtää tilanteen. Takana on juurikin se, että suurella todennäköisyydellä tämä harrastus ei ole Ainolle tärkeä, vaan se, että lapseni eivät saa leikkiä Leon kanssa. Ja se ei ole minua niin haitannut, antaa Ainon leikkiä Leon kanssa, mutta älä tule pomottelemaan harjoituksiin asti.