Lasten vaikea kaveriongelma
Haluaisin tukea ja ajatuksia inhottavan konfliktin tiimoilta.
Kaksi lastani ovat tiiviin kaveriporukan jäsen, jossa on kuusi n. 10-vuotiasta. Porukka on pitänyt yhtä päiväkodista asti, ja on ollut tosi kiva kun aina on joku, jonka kanssa voi leikkiä. Kaikki leikkivät keskenään todella hienosti lähes kaikissa eri muodostelmissa.
Ainoa muodostelma, joka ei ole oikein toiminut omille lapsilleni on ollut leikkiä neljästään "Ainon" ja "Leon" kanssa, koska lapsilleni ja Ainolle tulee kilpailutilanne Leon huomiosta. Tämä ei ole ollut kauhea ongelma tähän asti, mutta nyt jouduimme tosi ikävään tilanteeseen.
Pari vuotta sitten lapseni löysivät kivan urheiluharrastuksen, josta ovat todella nauttineet. Olin niin iloinen, koska aiemmat harrastukset ovat nopeasti menneet pakkopullaksi. Vuosi sitten myös Leo liittyi tähän pieneen harrastusjoukkoon. Lapseni olivat onnellisia kun saivat vähän omaa aikaa Leon kanssa rakkaan harrastuksen parissa. Viime harjoituksissa Aino oli kuitenkin yht'äkkiä liittynyt joukkoon, Leon vanhemmat olivat vihjanneet Ainon vanhemmille vapaasta paikasta.
Olen huomannut, että Aino on ollut mustasukkainen Leon ja tyttöjen yhteisestä harrastuksesta ja sanonut välillä ikäviä kommentteja. Olen kuitenkin antanut tämän olla, koska Ainollakin on jopa kaksi muuta harrastusta yhdessä Leon kanssa, ja Leo on muutenkin muuttamassa paikkakunnalta myöhemmin. Lapseni olivat myös kysyneet Ainolta aiemmin haluaisiko tämä heidän mukanaan harrastukseen, mutta Aino ei ollut kiinnostunut. Luulenkin että harrastuksessa eniten houkuttelee Leon kanssa oleminen.
Erityisesti toinen lapsistani on ollut vähän surullinen, että Aino yrittää jättää heidät ulkopuolelle Leon kanssa leikkiessä. Nyt tämä ei enää halunnut mennä harjoituksiin. Tilanne on todella vaikea: en haluaisi että lapseni lopettavat rakkaan harrastuksensa tämän takia, mutta en todellakaan voi "kieltää" toista lasta liittymästä harrastuporukkaan. Yritin selittää Ainon äidille että lapseni tuntevat itsensä ulkopuoliseksi tässä muodostelmassa, mutta hän ei oikein halunnut ymmärtää ongelmaa. Hänen mielestään meidän pitäisi tukea kaverisuhteita. Hän on oikeissa siinä, mutta haluaisin kuitenkin tukea tätä kaverisuhdetta jossain muussa harrastuksessa kuin juuri tässä omien lasteni suosikkijutussa. Ainolla ei ole mitään hävittävää, hänellä on jo kaksi "omaa" harrastusta Leon kanssa.
Olen myös vähän surullinen, että Leon vanhemmat tekivät näin. He tietävät, miten tärkeä harrastus on lapsilleni. Olen joskus heille maininnut, että Leo on liian suosittu kun nämä noin kilpailee hänen ajastaan, mutta ehkä he olivat unohtaneet että juuri tämä nelikko ei välttämättä keskenään toimi. Jotenkin olisi tuntunut kivemmalta, jos olisivat meille maininneet, että meinasivat Ainon vanhemmille vinkata vapaasta paikasta. Tai edes maininneet ennen harjoituksia, että Ainokin muuten halusi tulla mukaan kokeilemaan.
Yritin myös Ainon äidille ehdottaa yhtenä mahdollisuutena, että tytöt ottaisivat viikossa ylimääräisen treenikerran Ainon kanssa, niin Ainokin saisi harrastaa samaa lajia. En ole saanut vastausta tähän.
Onko tässä mitään järkevää tapaa toimia?
Kommentit (80)
Onko tämä nyt ihan tosissaan tehty kirjoitus? Rauhoitu nyt hyvä ihminen, et voi kontrolloida toisten perheiden elämää tuolla tavoin. Toivottavasti et ole puhunut lapsillesi tästä.
Rauhoitu nyt. Leo on muuttamassa paikkakunnalta pois, joten neliödraama ratkeaa sillä luonnollisesti. Lasten kaverisuhteet ja niihin liittyvät draamat muuttuvat muutenkin usein varsin nopeasti, joten hold on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä, että Leo viettää aikaa mielummin Ainon, kuin sinun lastesi kanssa. Sillehän sinä et mitään voi.
Hyväksy tilanne, et mitenkään voi loppuelämääsi estää lapsiasi pahoittamasta mieltään näiden ainojen ja leojen vuoksi.Suurin pelkoni tässä on, että lapseni lopettavat tämän takia oman harrastuksensa. En niinkään välitä siitä, että Aino ja Leo viihtyvät keskenään.
Niin, voi kamala. Muista sitten aina sanoa kaikille että kun tuon Ainon vanhemmat tunkivat tyttärensä porukkaan ja Leo on vaan Ainon kanssa, niin emme tule enää!
Sullahan on kaksi lasta, kannusta heitä leikkimään yhdessä jos Leolta ei juuri nyt saa huomiota.
Aika raju ilmaus, että Aino vie teidän lasten harrastuksen :D kurjaa, jos kaverisuhteet muuttuvat, mutta ei kai se ole syy lopettaa kivaa harrastusta? Tai jos he lopettavat, lopputulos on silti sama, Aino vie Leon. Tai siis Leo viettää enemmän aikaa Ainon kanssa, mikä on hänen oikeutensa. Ei kai se Leo mikään tahdoton räsynukke ole, vaan viettää eniten aikaa sen kanssa, jonka kanssa viihtyy. Tue lapsiasi surussa, kun kaverisuhteet muuttuvat, ja kannusta jatkamaan harrastusta.
Ei kai tämä ole totta? Et voi puuttua toisten perheiden lasten harrastamiseen, ei mikään ihme ettet ole saanut vastausta. Pitävät sinua ihan kahjona, kun tuollaisia ehdottelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmillinen ongelma mutta et oikein voi tehdä mitään. Jos tytöt ei halua käydä ryhmässä niin etsikää uusi harrastus. Mä en varmaan Ainon äitinä ymmärtäisi myös tilannetta. Voitteko kutsua Ainon teille kylään ilman Leoa? Tai yrittää järjestää harrastuksen niiden lasten kanssa joiden kanssa sujuu paremmin?
Ainon kanssa ei ole mitään ongelmaa, kun Leo ei ole mukana. Viettävät aikaa yhdessä.
Miksi minun lasteni pitäisi etisä uusi harrastus? Eikö olisi vain helpompi jos Aino ottaisi toisen harrastuksen? Tai harrastaisi tätä lasteni kanssa.
Tiedän että minun ei pitäisi puuttua, mutta ehkä joku äiti ymmärtää, miten sydäntä särkevää on nähdä oma lapsi surullisena, kun toinen tulee ja "vie" kaverin ja harrastuksen.
Kerroit että siinä on kuuden hengen kaveriporukka ja lapsillasi on myös sisarus kaverina.
Ei heru sääliä
T. Yhden yksinäisen lapsen äiti
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä nyt ihan tosissaan tehty kirjoitus? Rauhoitu nyt hyvä ihminen, et voi kontrolloida toisten perheiden elämää tuolla tavoin. Toivottavasti et ole puhunut lapsillesi tästä.
Tiedän että olen herkkä, niinkuin lapsenikin ja kovettamista täytyy tehdä. En todellakaan ole puhunut lapsilleni, muuten kuin yrittänyt kannustaa ja lohduttaa. Jos olisi ollut kyseessä mikä tahansa muu harrastus, olisin tosiaan vain kohauttanut olkiani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä Leon vanhempien pitäisi raportoida teille, että Ainokin on tulossa harrastukseen? Nyt en ymmärrä ollenkaan...
Olet pyytänyt kaveria elokuviin. Hän suostuu ilomielin, mutta ottaakin toisen kaverin mukaan, joka on ollut ilkeä sinulle.
Tämä ei ole verrannollinen tilanne, koska Aino ei ole ollut ilkeä, vaan ihan kiva kaveri, joka on käynyt aloittajan lasten luona leikkimässä. Leo haluaa enemmän olla Ainon kanssa, ja ap yrittää poistaa Ainon kuvioista, jotta Leo valitsisi ”kakkosvaihtoehdon” eli hänen lapset.
Ehkä lapsesi eivät harrasta rakkaudesta lajiin vaan rakkaudesta Leoon. Hyvä että tuli ilmi, säästyy kurssimaksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmillinen ongelma mutta et oikein voi tehdä mitään. Jos tytöt ei halua käydä ryhmässä niin etsikää uusi harrastus. Mä en varmaan Ainon äitinä ymmärtäisi myös tilannetta. Voitteko kutsua Ainon teille kylään ilman Leoa? Tai yrittää järjestää harrastuksen niiden lasten kanssa joiden kanssa sujuu paremmin?
Ainon kanssa ei ole mitään ongelmaa, kun Leo ei ole mukana. Viettävät aikaa yhdessä.
Miksi minun lasteni pitäisi etisä uusi harrastus? Eikö olisi vain helpompi jos Aino ottaisi toisen harrastuksen? Tai harrastaisi tätä lasteni kanssa.
Tiedän että minun ei pitäisi puuttua, mutta ehkä joku äiti ymmärtää, miten sydäntä särkevää on nähdä oma lapsi surullisena, kun toinen tulee ja "vie" kaverin ja harrastuksen.
Kerroit että siinä on kuuden hengen kaveriporukka ja lapsillasi on myös sisarus kaverina.
Ei heru sääliä
T. Yhden yksinäisen lapsen äiti
Juuri näin. Lapsillasi on paljon kavereita, ja tällaisissa tilanteissa sitä opitaan sosiaalista toimintaa ja ratkomaan siihen välillä liittyviä haasteita. Älä sinä puutu nyt. On paljon lapsia, joita ihan oikeasti kiusataan ja syrjitään ja kyse on paljon vakavammasta kuin mahdollisesta hetkittäisestä vatsakivusta. Voimia yksinäiselle lapselle ja äidille ❤, meitä kohtalotovereita on.
Mikä se sellainen harrastus on, että ehtii kaveeraamaan ja leikkimään sen aikana?
Valmentajalle/ohjaajalle viestiä, että lisää harjoituksiin tempoa ja sekoittaa pienryhmät. Kun lapset ehtivät draamailemaan harjoituksissa, ei ohjaaja ole ihan ajantasalla.
Usko nyt, ainoa järkevä tapa toimia on olla puuttumatta asiaan ja tukea kaverisuhteita. Kuten Ainon äitikin sanoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi tästä nyt on kehittänyt ongelman sinä vain Ainon vanhemmat? Jos asiassa on sinusta joku ongelma on sinun vastuulla ratkaista se. Ja sinuna ottaisin pari askelta taakse päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä Leon vanhempien pitäisi raportoida teille, että Ainokin on tulossa harrastukseen? Nyt en ymmärrä ollenkaan...
Olet pyytänyt kaveria elokuviin. Hän suostuu ilomielin, mutta ottaakin toisen kaverin mukaan, joka on ollut ilkeä sinulle.
Tämä ei ole verrannollinen tilanne, koska Aino ei ole ollut ilkeä, vaan ihan kiva kaveri, joka on käynyt aloittajan lasten luona leikkimässä. Leo haluaa enemmän olla Ainon kanssa, ja ap yrittää poistaa Ainon kuvioista, jotta Leo valitsisi ”kakkosvaihtoehdon” eli hänen lapset.
En varmaan selittänyt tarpeeksi selvästi, että Aino todellakin on ilkeä kun tämä nelikko on yhdessä. Minulle ei ole mikään ongelma, että Aino ja Leo on hyviä kavereita. En halua poistaa Ainoa pois kuvioista. Haluan poistaa konfliktin harrastuksesta.
Tällainen pitkä, pikkutarkka sepustus tällä kertaa. Jo heti aamusta. Mukavaa lauantaita ap kuitenkin!
Kohta nämäkin lapset on siellä itsenäisyyden ja aikuisuuden kynnyksellä ja hakevat esim opiskelupaikka, jonka saa vain osa. Sen jälkeen haetaankin työpaikkaa, jonka saa vain yksi. Pettymysten tunteita ei opita leikkimällä vaan ne pitää elää läpi ja vanhempien antaa sitä tilaa, eikä ohjailla ja säätää joka tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä lapsesi eivät harrasta rakkaudesta lajiin vaan rakkaudesta Leoon. Hyvä että tuli ilmi, säästyy kurssimaksut.
Kuten kirjoitin, lapseni löysivät ja rakaustuivat ensin harrastukseen ja pyysivät myöhemmin ensin Ainoa, sitten Leoa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En varmaan selittänyt tarpeeksi selvästi, että Aino todellakin on ilkeä kun tämä nelikko on yhdessä. Minulle ei ole mikään ongelma, että Aino ja Leo on hyviä kavereita. En halua poistaa Ainoa pois kuvioista. Haluan poistaa konfliktin harrastuksesta.
Olen pahoillani, että et pysty rakentamaan lapsillesi ihanne maailmaa. Konfliktit on osa terveen itsetunnon kehitystä.
No voi se Ainollakin muuttua vatsakivuksi, jos sanot hänelle, että hän ei saisi tulla harrastukseen.