Onko parempi puuttua vai olla puuttumatta tähän tilanteeseen?
Äitini on eläkkeellä, joten tulot on pienet. Veljeni ottaa äidiltäni rahaa (äiti siis antaa, kun yrittää auttaa veljeä vaikeassa elämäntilanteessa, ymmärrän sen, mutta käsittääkseni tilanne on muuttunut jatkuvaksi eli äiti antaa joka kuukausi veljelle rahaa). Tämä ei haittaa minua muuten, mutta säälittää äitini kannalta, koska hän joutuu tinkimään huomattavasti omista menoistaan tämän takia. Kaikki mahdollinen meno on minimissä. Äiti ei todellakaan voi itse nauttia elämästään. Ja mielestäni veljeni kyllä pärjäisi omillaankin, työssäkäyvä ihminen! Isäni ei tiedä äidin rahanantamisesta (eikä hälle voi kertoakaan), minä olen ainoa joka tiedän. Veljeni kai luulee ettei kukaan tiedä... eikä hän pidä minuun mitään yhteyttä muutenkaan, ei ole enää vuosiin pitänyt (en tiedä syytä).
Mielipiteitä? Hankala tilanne :(
Kommentit (8)
Olen kyllä äidille sanonut, mutta pelkää kai että veli tekee itselleen jotain pian, eikä halua ottaa sellaista riskiä. Kauheaa sivusta seurata, kun äiti ei enää raaski itselleen mitään ostaa eikä käydä edes kampaajalla, vaikka nyt olisi eläkkeellä aika nauttia elämästä viimeinkin, matkustaa jne. En olisi halunnut ajatella näin, mutta on alkanut tuntua että veli käyttää äitiä taloudellisesti hyväkseen :(
ap
Kannattaisi selvittää, mihin ja miksi veli tarvitsee niin paljon rahaa, ettei oma palkka edes riitä. Huumeet, peliriippuvuus, pikavippikierre, mistäköhän mahtaa olla kyse? Äidillenne hän on saattanut sepittää jonkun säälittävän tarinan, koska kyllähän rakastava äiti on valmis tinkimään omasta hyvinvoinnistaan rakkaan lapsensa hyväksi. Ota selvää ennen kuin veli kuppaa äitisi ihan tyhjiin. Onhan kyse myös sinun ja sun lastesi tulevasta perinnöstä (= tällä menolla 0 euroa).
Itse puhuisin veljen kanssa ja kysyisin onko hän huomannut että äiti tinkii kaikesta itse. Ja kertoisin sille isälle että pitää silmällä ettei veli pääse kuppaamaan. Miksi veli tarvii rahaa?
Mulla tulee kyllä mieleen ekana huumeet, sössityt raha-asiat tai peliriippuvuus, jos aikuinen ihminen nyhtää rahaa vanhemmiltaan jatkuvasti. Oli töissä tai ei. Onko teillä muita sisaruksia? Voisitko puhua veljellesi, että mihin ihmeeseen rahat menevät kun eläkkeellä olevan äidinkin rahat kelpaavat? Tai voisitko puhua äidillesi järkeä, että hän voi pahentaa veljen tilannetta antamalla rahaa (esim jos on kyse jostain riippuvuudesta)?
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 18:47"]
Itse puhuisin veljen kanssa ja kysyisin onko hän huomannut että äiti tinkii kaikesta itse. Ja kertoisin sille isälle että pitää silmällä ettei veli pääse kuppaamaan. Miksi veli tarvii rahaa?
[/quote]
Äitisi on ilmeisesti antanut rahaa aina?
Kissa pöydälle vaan rohkeasti, miksi muka isä ei saisi tietää? Mihin veljesi tarvii sitä rahaa niin paljon? Äitisi on valitettavasti "tyhmä"... pelkää poikaansa, miksi?
Miksi isällenne ei saisi kertoa? Eikö tämä vaikuta myös häneen, jos vanhempasi yhdessä asuvat?
No onhan tuolle tehtävä jotain. Miten se veli edes kehtaa... Puhu äitisi kanssa ja sano toukasti että nyt lompakon vetoketju kiinni. Pitöisi aikuisen ihmisen itse voida hoitaa raha-asiat.