Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhempani lihottavat lastani

Vierailija
12.11.2014 |

Neuvoja miten saan isovanhemmille ymmärrykseen että on todella epäterveellistä tuo lapsen lihottaminen. Olen yh ja opiskelujeni vuoksi lapseni on viikot isovanhemmilla maalla. No joka päivä kahvipullaa syövät ja siinä samalla lapsenikin oppinut huonolle tavoille. Karkkipäivää eivät kunnioita. Juottavat sokerimehuja. Lapsi on lihonnut ja harmittaa todella paljon.

Vanhempani nauravat päin naamaani kun yritän terveysvalistaa.

Olen yrittänyt sekä ystävälliseen että vähemmän ystävälliseen sävyyn kertoa etten hyväksy tuollaista syöpöttelyä ja herkkujen tuputtamista. Minulla on keinot vähissä. :(

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vaan vie lapsensa kunnalliseen päivähoitoon ja sanoo isovanhemmille että näin oli tehtävä..

Vierailija
2/15 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jspa hoitaisit lapsen ihan itse noin pääosin. Opiskelupaikkakunnalle voi perustaa kodin ja hankkia lapselle hoitopaikan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 18:06"]Sitä vaan vie lapsensa kunnalliseen päivähoitoon ja sanoo isovanhemmille että näin oli tehtävä..
[/quote]

Niin tässä se onkin kun en aikataulujen vuoksi toistaiseksi pysty näin tekemään. Ap

Vierailija
4/15 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 18:08"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 18:06"]Sitä vaan vie lapsensa kunnalliseen päivähoitoon ja sanoo isovanhemmille että näin oli tehtävä.. [/quote] Niin tässä se onkin kun en aikataulujen vuoksi toistaiseksi pysty näin tekemään. Ap

[/quote]

Miten niin? Tarkenna vähän, kiitos!

Vierailija
5/15 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelevan yh:n lapsen päivähoitomaksut eivät ole mitään, tuskin edes muutamaa kymppiä. Ja sossu antaa apua siihenkin. Eiköhän se ole ratkaisu.

Vierailija
6/15 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 18:09"]Opiskelevan yh:n lapsen päivähoitomaksut eivät ole mitään, tuskin edes muutamaa kymppiä. Ja sossu antaa apua siihenkin. Eiköhän se ole ratkaisu.
[/quote]

Niin, sossua en tarvitse. Mutta miten ihmeessä saan vanhempani ymmärtämään??

Vierailija
7/15 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 18:12"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 18:09"]Opiskelevan yh:n lapsen päivähoitomaksut eivät ole mitään, tuskin edes muutamaa kymppiä. Ja sossu antaa apua siihenkin. Eiköhän se ole ratkaisu.
[/quote]

Niin, sossua en tarvitse. Mutta miten ihmeessä saan vanhempani ymmärtämään??
[/quote]
Aion siis pitää lapseni vielä muutaman kuukauden isovanhemmilla. Ap

Vierailija
8/15 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 18:12"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 18:09"]Opiskelevan yh:n lapsen päivähoitomaksut eivät ole mitään, tuskin edes muutamaa kymppiä. Ja sossu antaa apua siihenkin. Eiköhän se ole ratkaisu. [/quote] Niin, sossua en tarvitse. Mutta miten ihmeessä saan vanhempani ymmärtämään??

[/quote]

Tuskin mitenkään, miksi et voi päiväkotiin laittaa? Onko lapsi 4kk??

Vierailija
9/15 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa taas tylyjä vastauksia. Ymmärrän tilanteesi, meillä on väännetty samasta asiasta isovanhempien kanssa. Mun lapset on laihoja, joten ongelma ei ole lihominen, mutta en muuten halua, että ateriat korvataan jäätelöllä ja pullalla.

Sulla on kaksi vaihtoehtoa. Joko hommaat lapsellesi toisen hoitopaikan, tai sitten sun on puhuttava suoraan. Joudun hoitamaan työssäni paljon "ikäviä asioita" eli kertomaan ihmisille sellaista, mitä he eivät halua kuulla. Paras strategia on olla ystävällinen, mutta jämpti. Mietit etukäteen, miten kerrot lyhyesti ja ytimekkäästi, että herkut eivät kuulu arkipäivään. Voit vaikka harjoitella sitä kaverin kanssa tai peilin edessä. Tyylin ja perustelujen on oltava sellaiset, että isovanhemmat ymmärtävät, että olet tosissasi, ja tähän ei naureskella.

Itse kertoisin asian esimerkiksi näin: "Olen tosi kiitollinen siitä, että hoidatte Pirkkoa. Haluatte varmasti hänen parastaan, ja annatte hänelle herkkuja, koska ajattelette, että se tekee hänet iloiseksi. Minun mielestäni herkut eivät kuitenkaan kuulu arkipäivään. Ne lihottavat ja aiheuttavat verensokerin heittelyä. Ne syrjäyttävät oikeaa ruokaa, jolloin Pirkko ei saa kasvuun tarvitsemiaan ravintoaineita. Toivoisin, että jos haluatte hemmotella Pirkkoa, tekisitte esimerkiksi jotain kivaa yhdessä tai herkuttelisitte vaikkapa hedelmillä tai dippivihanneksilla. Silloin Pirkko oppisi jo nyt terveelliset elintavat. Juhlapäivinä herkut maistuvat sitten paremmilta".

Vierailija
10/15 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on muutamasta kuukaudesta, saattaa olla fiksuinta katsoa ainakin osittain läpi sormien ja laittaa sitten itse ruoka-asiat kuntoon, kun vapaudut tuosta järjestelystä. Joudut kyllä olemaan itse sitten aika tiukkana pitkänkin aikaa, jos lapsi tottuu saamaan herkkuja koko ajan. Punnitse, mikä on tärkeintä, jos täydellistä ratkaisua ei olemahdollista saada aikaan.

Vierailija
11/15 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko itsestäsi niiden samojen ihmisten kasvattamana pullamössöaikuinen?

Vierailija
12/15 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet "valinnut" vanhempasi lapsesi pääaikaisiksi kasvattajiksi. Elä sen valinnan kanssa tai järjestele elämäsi niin, että saat lapsellesi jonkun osaavamman ja sinun mielipiteitäsi kuuntelevan kasvattajan (lastentarhan työntekijät tms).

Jos annat tuon tilanteen jatkua, niin se tarkoittaa, että olet valinnut arvostaa opiskelujasi ja muuta elämääsi enemmän kuin lapsesi kasvattamista.

Vierailija
13/15 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 18:16"]Onpa taas tylyjä vastauksia. Ymmärrän tilanteesi, meillä on väännetty samasta asiasta isovanhempien kanssa. Mun lapset on laihoja, joten ongelma ei ole lihominen, mutta en muuten halua, että ateriat korvataan jäätelöllä ja pullalla.

Sulla on kaksi vaihtoehtoa. Joko hommaat lapsellesi toisen hoitopaikan, tai sitten sun on puhuttava suoraan. Joudun hoitamaan työssäni paljon "ikäviä asioita" eli kertomaan ihmisille sellaista, mitä he eivät halua kuulla. Paras strategia on olla ystävällinen, mutta jämpti. Mietit etukäteen, miten kerrot lyhyesti ja ytimekkäästi, että herkut eivät kuulu arkipäivään. Voit vaikka harjoitella sitä kaverin kanssa tai peilin edessä. Tyylin ja perustelujen on oltava sellaiset, että isovanhemmat ymmärtävät, että olet tosissasi, ja tähän ei naureskella.

Itse kertoisin asian esimerkiksi näin: "Olen tosi kiitollinen siitä, että hoidatte Pirkkoa. Haluatte varmasti hänen parastaan, ja annatte hänelle herkkuja, koska ajattelette, että se tekee hänet iloiseksi. Minun mielestäni herkut eivät kuitenkaan kuulu arkipäivään. Ne lihottavat ja aiheuttavat verensokerin heittelyä. Ne syrjäyttävät oikeaa ruokaa, jolloin Pirkko ei saa kasvuun tarvitsemiaan ravintoaineita. Toivoisin, että jos haluatte hemmotella Pirkkoa, tekisitte esimerkiksi jotain kivaa yhdessä tai herkuttelisitte vaikkapa hedelmillä tai dippivihanneksilla. Silloin Pirkko oppisi jo nyt terveelliset elintavat. Juhlapäivinä herkut maistuvat sitten paremmilta".
[/quote]

Kiitos tästä!<3 Kokeilen tuota. T ap

Vierailija
14/15 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
15/15 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 18:26"]Tuliko itsestäsi niiden samojen ihmisten kasvattamana pullamössöaikuinen?
[/quote]

No jos välttämättä haluat tietää niin olin hieman pullea lapsena, sittemmin urheilin teini-iästä ja olen erittäin hoikka. Ap