Palapaistin lihat sitkeitä ja kovia, mitä tein väärin?
Vuosia sitten tein palapaistia naudanlihasta, pakkauksessa luki muistaakseni ihan palapaistikuutiot tms.
Lihanpaloista tuli sitkeitä ja kovia. Halusin niistä pehmeitä ja mureita.
Saatoin tehdä väärin ihan jossain perusasiassa, olin silloin parikymppinen ja luotin vain siihen, että tyrkkään paistin uuniin ja kun lihat ovat ruskeita, ruoka on valmis.
Nyt ajattelin tehdä palapaistia uudestaa, tällä kertaa huolellisesti. Onko jotain erityistä huomioitavaa? En kestä jos siitä taas tulee kovia lihapaloja.
Kiitos.
Kommentit (48)
Nestettä ja aikaa, aikaa, aikaa ja miedolla lämmöllä ja välillä kääntelyä, pitäisi pehmetä.
Mä haudutan palapaistia tehdessäni ruokaa 3-5 tuntia miedolla lämmöllä. Ennen uunia ruskistan lihat. En myöskään osta valmiita lihakuutioita, vaan kuutioin lihan itsen
Palojen pitää olla nesteellä peittyneitä ja tosiaan miedolla lämmöllä ja mahdollisimman pitkään.
Palapaisti on kastikeruoka eikä mikäön uunissa paistettava lihapala. Ulko- tai kulmapaistia tai etuselkää eli lihaa, jota haudutetaan pitkään.
Miten kauan pidit? Et ilmeisesti kauaa jos vain odotit että ne ruskistuu? Hauduta useita tunteja miedolla lämmöllä.
Liha saisi olla lämmintä ennen kuin alat kypsentää.
En mä tee ikinä uunissa vaan haudutan liedellä.
Kuulostaa siltä, että käytit liikaa lämpöä ja liian vähän aikaa.
Omasta mielestäni paras palapaisti, kinkku, paahtopaisti, uunilohi jne. tulee sillä tavalla, että lämpötila uunissa on hieman yli 100 tai esim. lohelle noin 150. Useat lihat menevät sitkeiksi ja kuiviksi, jos ruuan lämpö ylittää kiehumispisteen. Sen sijaan pitkä haudutus matalassa lämpötilassa saa sidekudokset lihassa hajoamaan, ja lihasta tulee "ylikypsää".
Palapaistia tekisin kannellisessa vuoassa ehkä noin 4 tuntia 130 asteessa tms.
Jos laitoit lihat suoraan jääkaapista uuniin mietoon lämpöön, niin ne ei ehtineet edes lämmetä saati kypsyä. Alussa kannattaa pitää ainakin vartin verran yli 200 asteessa ja laskea sitten lämpötilaa. Liha tietenkin puolisen tuntia - tunti huoneenlämmössä ennen ruuanlaittoa.
Suomessa liha on huonolaatuista. Vielä jos on valmiit palat niin roippeitahan ne on.
Mutta ensin kunnon ruskistus ja padassa haudutus hellalla, 3h pitäisi riittää. Uunissa kestää tuplasti pidempään, en tee niin ikinä
Huonolaatuista lihaa ei saa mureaksi hauduttamalla. Tästä syystä ostan vain yhden tietyn tuottajan naudanlihaa.
Miksi uunissa?
Itse paistan/ruskistan lihakuutiot ensin paistinpannulla ja siirrän kattilaan. Sitten laitan paistinpannulle vähän jauhoja ja fondia + vettä ja kiehautan sen. Kaadan liemen kattilaan lihojen päälle, lisään mausteet, sipulit , tomaattipyreen ja sekoitan. Kansi päälle ja haudutus miedolla lämmöllä n. 2,5 tuntia. Lisään kerman ja kiehautan. Palapaisti on valmis ja varmasti murea.
Anna palapaistilihojen lämmetä ensin huoneenlämpöisiksi.
Ruskista kuutiot paistinpannulla. Sen jälkeen hauduta liedellä matalalla lämmöllä nesteessä, kunnes kuutiot ovat mureita. Lopuksi suurusta kastike ja anna sen kiehua muutama minuutti, jotta kypsyy.
Okei, teenkin ruoan liedellä hitaasti nesteellä peitettynä kolmisen tuntia hauduttaen. Minulla on syvä paistinpannu, mutta siinä ei ole kantta. Pitääkö olla kansi? Käykö kantena paksu alumiinifolio jos taitan sen reunoilta huolella?
ap
"tyrkkään paistin uuniin ja kun lihat ovat ruskeita, ruoka on valmis."
Tuo kohta meni väärin.
Noudata reseptiä.
Vierailija kirjoitti:
Palapaisti ja karjalanpaisti?
*vai
Jotkut lihat ovat ja pysyvät sitkeinä.
Ostin taannoin karjalanpaistilihat valmiissa pakkauksessa. Lihat eivät pitkästä haudutuksestakaan huolimatta pehmenneet mureiksi. Oli kuin kumia olisi purrut.
Hyvistä lihoista tulee helposti hyvä karjalanpaisti, kun vain antaa hautua.
Sama se on varmaan palapaistilihoissakin.
Se oli vanhaa kun sitkeää ja kovaa. Osta nuorta lihaa niin hyvän saat.