Onko lapseni normaalipainoinen?
Minulla on joulukuussa 12v täyttävä (eli tällä hetkellä 11v) tytär. Hän on pituudeltaan 132,2 cm ja painaa 19 kg. Ruokahalu hänellä hyvä, ja syö terveellistä ruokaa paljon ja on myös hyvin aktiivinen liikkuja.
Minun serkullani on samanikäinen (tai no, nyt jo 12-vuotias) tytär, joka on 167 cm ja painaa 63 kiloa. Serkkuni sanoo minulle lapseni olevan vakavasti alipainoinen. Minusta tyttäreni on juuri sopivan kokoinen. Minä olen itsekin pienikokoinen (167 cm ja 43 kg), ja serkkuni taas isokokoisempi (180 cm ja 77 kg, ja ihan nainen on). Eli luulen sen johtuvan geeneistä.
Mutta mitäs mieltä mammat ovat?
Kommentit (181)
Lämpimien ruokien kannattaisi olla "tuhdimpia". Tässä esimerkkejä:
- erilaiset kastikkeet (kana, jauheliha...)
- jauhelihapihvit, -mureke, -pullat
- lasagne, cannellonit
- tortilloja
- pataruoat
- kasvissosekeitot + raejuusto
- keitot (kana, liha, kala)
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:20"]Lämpimien ruokien kannattaisi olla "tuhdimpia". Tässä esimerkkejä:
- erilaiset kastikkeet (kana, jauheliha...)
- jauhelihapihvit, -mureke, -pullat
- lasagne, cannellonit
- tortilloja
- pataruoat
- kasvissosekeitot + raejuusto
- keitot (kana, liha, kala)
[/quote]
Sori! Huomasin vasta äsken, ettei syö kuin kalaa...
AP, mistä tyttö saa proteiineja?
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:23"]AP, mistä tyttö saa proteiineja?
[/quote]
Välillä aamupalaksi on rahkoja, niistä saa.
-ap
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:24"]Ja rasvoja?
[/quote]
Kalasta.
-ap
Pistäpä pähkinöitä, avokadoja jne tytölle syötäväksi. Ja iltapalalla jotain muutakin kuin pelkkää leipää ja vettä. Ravinneköyhältä muutenkin kuulostaa tuo teidän sapuskointi...
AP: lle kysymys: Onko tyttö joskus syönyt lihaa? Oletteko opettaneet syömään vain kalaa, vai onko hänen oma tahtonsa?
eikö lapsi saa ikinä mummolassa pullaa? :(
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:19"]Olisin todella huolissani tytön kasvusta. 19 kg!!! Murrosiän muutokset pitäisi pikkuhiljaa jo näkyä. Jos ei tytön paino ala pian nousta, hän menettää hedelmällisyytensä. Kohtu ja munasarjat kasvavat ja alkavat toimia tietyssä iässä. Jos paino on liian alhainen, "kasvuikä" menee ohi. Tuloksena hedelmättömyys.
Sekä lapsi että äiti tarvitsevat apua.
[/quote]
Asiaa!!
Sen lisäksi, että lapsi on BMI:n mukaan todella alipainoinen, hän on myös aika lyhyt. Itsekin olin lyhimpiä luokallani vielä ala-asteella, mutta olin minäkin "jopa" 142 cm 12-vuotiaana (oma 10-vuotiaani on pidempi nyt). Eihän tuossa ole vain käynyt niin, että myös pituuskasvu on hidastunut tuon alipainon takia? Vai onko lapsi aina kasvanut alakäyrillä myös pituuden suhteen?
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:26"]AP: lle kysymys: Onko tyttö joskus syönyt lihaa? Oletteko opettaneet syömään vain kalaa, vai onko hänen oma tahtonsa?
[/quote]
Ei ole ikinä syönyt punaista lihaa. Kanaa syö oikeastaan välillä (mutta hyvin harvoin), eli ei ole täysin pescovege.
-ap
Äidin BMI 15,4. Tämä kertookin jo paljon :(
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:27"]Sen lisäksi, että lapsi on BMI:n mukaan todella alipainoinen, hän on myös aika lyhyt. Itsekin olin lyhimpiä luokallani vielä ala-asteella, mutta olin minäkin "jopa" 142 cm 12-vuotiaana (oma 10-vuotiaani on pidempi nyt). Eihän tuossa ole vain käynyt niin, että myös pituuskasvu on hidastunut tuon alipainon takia? Vai onko lapsi aina kasvanut alakäyrillä myös pituuden suhteen?
[/quote]
En ole oikeastaan kiinnittänyt tuohon huomiota, sillä omasta mielestäni hän on aina ollut sopivan pituinen, ja -painoinen.
-ap
Minua lähinnä hirvittää tuo että äiti ei tajua lapsensa vakavaa alipainoa. Ja tuolla ruokavaliolla ei asiaa kovin helposti korjata. Minä olen aina ollut alipainoinen 166cm/44kg, mutta syön monipuolisesti ja olen terve.
Onko tyttäresi varmasti terve? Eihän sillä koskaan ala kuukautisetkaan ja pahimmillaan jää ties mitä vammoja ja sairauksia. Lääkäriin heti! Sieltä opastavat ravitsemusterapeutille
Syökö hän raejuustoa, rahkaa (ei maustettuja sokerirahkoja), tai soijarouheesta tehtyä ruokaa, entä papuja?
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:26"]eikö lapsi saa ikinä mummolassa pullaa? :(
[/quote]
Molemmat mummot asuvat eri maissa, heh.
-ap
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:19"]Olisin todella huolissani tytön kasvusta. 19 kg!!! Murrosiän muutokset pitäisi pikkuhiljaa jo näkyä. Jos ei tytön paino ala pian nousta, hän menettää hedelmällisyytensä. Kohtu ja munasarjat kasvavat ja alkavat toimia tietyssä iässä. Jos paino on liian alhainen, "kasvuikä" menee ohi. Tuloksena hedelmättömyys.
Sekä lapsi että äiti tarvitsevat apua.
[/quote]
Nyt äkkiä molemmat lekuriin!