Testosteroniarvot koholla, mikä hoidoksi?
Olen 22v nainen. Kävin viimeviikolla labroissa, kun ei menkat tule. Nyt kp 120 ja PCO diagnosoitu. Tänään soitin hoitajalle, joka kertoi, että testo on viitearvoa korkeampi. Lääkäri soittaa huomenna.
Mitä oireita teillä muilla on ollut?
Mulla on aknea ja tuntuu, että reisissä on alkanu kasvaa pitkiä mustia haivenia. Lisäksi tuntuu, että rinnat ovat enää kaksi pussia ilman täytettä... Kuvittelenko vaan oireet? Olen kiinnittänyt oireisiin huomiota, jo ennen arvojen selviämistä..
Kiitos vertaistuesta etukäteen!
Kommentit (14)
Nyt kannattaa ruveta fitnesskissaksi. Korkeilla testoilla saat lihasta helpommin.
Samoilla mennään, marraskuu -13 jätin hormonaalisen ehkäisyn, kuulautisia ei näkyny , olin n 6kk ilman kuukautisia koska lääkärit sano että johtuu ehkäsyn poisjätöstä. Yksityiselle gynelle, totesi pcos. Teroluteilla pari kertaa herätelty kuukautisia, testot koholla. Pcos kuuluu karvan kasvua, itsellä ylähuulella.. Ja aknea myös minulla..
Miten häiriötä hoidetaan, jos yrittää vauvaa? AP
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 16:53"]
Miten häiriötä hoidetaan, jos yrittää vauvaa? AP
[/quote]
Laihdutus. Antiandrogeeniset valmisteet, eli testosteronia vastaan, aiheuttavat kiertohäiriöitä, siksi ne naisilla yleensä liitetään E-pillereihin, esim. Diane Nova on tällainen yhdistelmävalmiste. Spironolaktoni vois ehkä olla toinen, mutta en ol eikinä kuullut kenenekään syövät spiroa PCO:n hoitoon, sekin aiheuttaa kiertohäiriöitä.
Itse lapsettomuushoidoissa miehen kanssa, vuoden yrityksen jälkeen. Vasta niin alussa että gynekäynti ja simppakokeet tulossa alkuvuodesta. En tiedä mitä tulossa..
T: 4
Mulla sama. Oon käsittänyt, ettei siihen ole hoitoa. Paitsi laihdutus tietenkin auttaa, jos on mitä laihduttaa. Jos haluaa lapsen ja luulee, ettei ovuloi, niin siihen voi saada hoitoa
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 17:18"]
Mulla sama. Oon käsittänyt, ettei siihen ole hoitoa. Paitsi laihdutus tietenkin auttaa, jos on mitä laihduttaa. Jos haluaa lapsen ja luulee, ettei ovuloi, niin siihen voi saada hoitoa
[/quote]
Lisäys: ehkäisypillerit auttaa ja ne on ainoa hoito, jota mulle on tarjottu
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 17:21"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 17:18"]
[/quote]
Lisäys: ehkäisypillerit auttaa ja ne on ainoa hoito, jota mulle on tarjottu
[/quote]
Lisäys 2 (pahoittelen, että luin aloituksen huonosti): Mulla myös oireita ovat olleet juuri nuo kuukautishäiriöt, karvat reisissä ja mahassa, akne, hiustenlähtö (tai voi johtua muustakin). Tisseilleni ei mielestäni ole tapahtunut mitään vaan ne ovat samalaiset kuin ennenkin.
Olen normaalipainon ylärajalla. Olen ollut ehkäisyttä 4,5 kk eikä yksiäkään menkkoja... Vaikea on yrittää lasta...
Kaikki akne ym oireet poissa kun söin e-pillereitä.
AP
No yritä vähän laihduttaa, ja jos haluat tulla raskaaksi, niin mene lääkäriin valittamaan lapsettomuutta. Voi kyllä olla pikkaisen liian aikaista, jos yritystä vasta 4 kk, mutta kyllä parin kuukauden päästä voit mielestäni jo melkein mennä. Itse jonotan parhaillaan sperma-analyysiin, tai siin mieheni jonottaa sihen. Lasta on meilä yritetty, mutta epäilen, että ei tule, ennen kuin saan jotain clomidia tai vastaavaa. Tsemppiä :)
T:8
Tsemppiä sullekkin 8!
Luulisi, että hoitoon pääsisi aikaisemmin, kun menkkoja ei tule laisinkaan? Vaikeaa yrittää kun ei ole rahkeita. Eri asia yrittää, jos tulee kerran kuussa menkat.. Miten lekurit suhtautuu?
AP
Tietääkö kukaan miten lääkärit suhtautuu kun menkkoja ei tule? Joutuuko silti odottamaan sen vuoden ennen klomeja jne?
AP
Ei tarvi odottaa vuotta. Ihan hyvin voit jo nyt mennä lääkäriin.
Eikö kellään kokemuksia?