Au pair -tyttö palstailee!
Kommentit (17)
Ja olen siis 19 vuotias :) Onko lisää kysymyksiä? Olen kotona ja lapset koulussa...
Missä maassa olet? Viihdytkö? Koska takaisin kotimaahan?
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:09"]
Iidako se siellä?
[/quote]
Luulenpa että suomalaisia on enemmänkin maailmalla au paireina kuin se yksi sinun tuntema Iidasi...
t.ap
Onko tasa-arvoiseen pohjolaan tottuneen vaikea sopeutua patriarkaalisempaan maahan?
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:09"]
Missä maassa olet? Viihdytkö? Koska takaisin kotimaahan?
[/quote]
Olen Espanjassa, tarkemmin ottaen Kataloniassa. Olen kyllä viihtynyt todella hyvin. Maa on mukava kuten myös perhe. Luultavasti tulen takaisin ensi kesän lopussa.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:11"]
Onko tasa-arvoiseen pohjolaan tottuneen vaikea sopeutua patriarkaalisempaan maahan?
[/quote]
Itse asiassa juuri pari iltaa sitten tuli asia puheeksi illallispöydässä kun perheen isä lipsautti puhuessaan tuttunsa vaimosta joka on ruotsalainen, että kun ruotsalaisnaiset kontrolloivat miehiään niin kovasti. Mähän heti puutuin tähän että mitäs mitäs? :D Ja heitä vähän ihmetytti että miehet (vanhemmatkin) tekevät ns. naisten töitä Suomessa ja esim. silittävät paitansa. Mutta kuulemma tämä näkyy paljon pahemmin mitä etelämmäksi Espanjassa mennään.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:13"]
Luin että paljastelee :D
[/quote]
Harmi jos tuotin pettymyksen ;D
t.ap
Millainen sun työrytmi on siellä? Onko sulla sopimus ja teetkö tunteja enemmän, kuin on sovittu?
Itse olin myös au pairina viime vuonna, yksi monista syistä miksi lähdin aiemmin pois oli nimenomaan se, että sopimuksessa sanottiin 8h/päivä (tottakai joustin), mutta olin silti vastuussa kaikesta vähintään 10h päivittäin, usein kyllä melkeinpä vuorokauden ympäri, kun vanhemmat halus olla rauhassa. Lisäksi pyysivät lähes aina vapaapäivisinkin tekemään jotain, jos satuin olemaan "kotona".
Ootko tykänny olla? Mä olin suorittamassa siellä mun työssäoppimisen viime vuonna ja menetin paikalle sydämmeni <3 kyllä siellä huomaa selkeästi että on naisten ja miesten "hommat" ainakin siellä töissä naiset teki kaikki ikävimmät duunit. Ilmeisesti ne ovat siellä siihen tottuneet mutta itseäni välillä sapetti :D
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:25"]
Millainen sun työrytmi on siellä? Onko sulla sopimus ja teetkö tunteja enemmän, kuin on sovittu?
Itse olin myös au pairina viime vuonna, yksi monista syistä miksi lähdin aiemmin pois oli nimenomaan se, että sopimuksessa sanottiin 8h/päivä (tottakai joustin), mutta olin silti vastuussa kaikesta vähintään 10h päivittäin, usein kyllä melkeinpä vuorokauden ympäri, kun vanhemmat halus olla rauhassa. Lisäksi pyysivät lähes aina vapaapäivisinkin tekemään jotain, jos satuin olemaan "kotona".
Mulla on kyllä sopimus, mutta en tee montaa tuntia päivässä. Aamulla vien lapset kouluun, päivän aikana pieniä kotihommia jotka vie max 2 tuntia päivästä, sitten haen lapset koulusta. Ja 3 kertaa viikossa kuljetan toista lasta harrastuksiin illemmalla, mutta sekin vie illasta max 2-2,5 tuntia. Ruokia ei tarvi kenellekkään laittaa, illalla autan yleensä ruuan kanssa, mutta usein hostmom sanoo ettei tarvi auttaa :D Todella rentoa siis. Ja usein vietän aikaa kodin ulkopuolella melkein koko viikonlopun ja perjantai-illan. Lapset ovat tosiaan jo sen verta vanhoja ettei tarvi vahtia niitä. Ja mua ei ikinä pyydetä tekemään mitää vapaapäivinä jos oon kotona, tykkään kyllä autella koska tuntuu välillä että jos en oo oma-aloitteinen ei tarvisi tehdä paljon mitään.
[/quote]
Siis nro 13 oli vastaukseni :)
t.ap
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 11:30"]
Ootko tykänny olla? Mä olin suorittamassa siellä mun työssäoppimisen viime vuonna ja menetin paikalle sydämmeni <3 kyllä siellä huomaa selkeästi että on naisten ja miesten "hommat" ainakin siellä töissä naiset teki kaikki ikävimmät duunit. Ilmeisesti ne ovat siellä siihen tottuneet mutta itseäni välillä sapetti :D
[/quote]
Oon tykänny kyllä olla, yks mielenkiintoinen juttu on asua juurikin Kataloniassa kun täällä on aika rajua liikehdintää itsenäistymistoiveiden vuoksi. Mä en oo huomannu tässä perheessä sitä jakoa, perheen isä kyllä kokkaa ja on ihan "moderni" mies, tekee kyllä paljon töitä kun on oma bisnes pyöritettävänä. Ja on ihan tasa-arvon kannalla, onneksi ei tarvi minkään sovinistin kanssa asua, rupeais varmaan pää höyryämään :D Mutta välillä tuntuu että miehet ajattelee olevansa naisia ylempänä kun voivat huudella kaduilla kaikenlaista, tietysti silloin kun yksin kulkee.
Missä olet aupairina? Paljon saat viikko rahaa? Onko sinulla mukava perhe? Kerro perheestä? Onko sinulla vapaa päiviä? Millaisia ihmiset ovat muuten:) toivottavasti viihdyt siellä!