INFLUENSSAROKOTE alle 3v lapsille??
Pienten lasten äidit otatteko lapsillenne tuon ilmaisen influenssarokotteen?
Meille tuli ilmoitus että maanantaina olisi rokotuspäivä, lapset 6kk ja 2v.
Kommentit (21)
Meillä otettiin koko perheelle, sillä lapsi ja minä olemme astmaatikkoja. Influenssa vielä menettelee mutta jälkitaudit eivät. Puoliso otti jottei itse sairastu ja tartuta myöskään meitä. Rokote kun ei anna koskaan 100% suojaa niin on parempi mitä useampi meistä on rokotettu. Terveiden ihmisten perheessä koen turhaksi. Oma lapsi joutui viime talvena osastolle influenssan takia, ei huvita testata onnea toista kertaa.
Meillä otettiin rokotteet tänään. Lapset 2,4 ja 12 saivat myös. Yhdellä lapsista on astma. Viime vuonna rokote jäi välistä, ja keväällä sairastimme koko poppoo B-influenssan. Lapset sairastuivat 2 vrk välein toisistaan ja kuumetta viikon 39-40. särkylääkekään ei laskenut. Mukaan tietysti nuha, kurkkukipu, nivelkivut,päänsärky ja yskä. Jälkitautina vielä kahdelle korvatulehdus, johon eka kuuri ei edes tehonnut, ja astmaatikko yski kaksi kuukautta sen jälkeenkin.
Saikkupäiviä tuli runsaasti niin töistä kun koulustakin, sekä jälleen muutama antibioottikuuri, jotka olisi voinut olla vältettävissä rokotteella. Toisekseen siinä meni melkein kuukausi että tunsi itsensä taas normaalivireiseksi sen sairastelun jälkeen.
Jos meillä olisi ns. perusterveemmät ja vähän sairastavat lapset, en välttämättä ottaisi niitä. Mutta nyt kun on astmaa, korvatulehduskierrettä muutenkin ja nenäntukkoisuusongelmaa jo ennestään, katson rokotteet hyödyt ehdottomasti haittoja( kipeä käsivarsi päivän verran) paremmiksi.
Oli sen verran rankka kuukausi, kun me vanhemmatkin sen saman aikaan sairastimme, että olkoon se viimeinen lajiaan.
Me otettiin kaikki rokotus, vaikka ei mitään perussairauksia tms. Olen joskus sairastanut influenssan ja olin tosi kipeä. Rokotuksen hakeminen oli mielestäni pieni vaiva, vaikka nyt saakin jännittää, tuleeko jollekin jotain jälkioireita siitä. Siis miten ensi yö meneekään ja pääsevätkö kaikki huomenna töihin ja päiväkotiin. Muuten en usko, että rokotteesta olisi mitään haittaa. Mukavaa myös, kun ainakaan täällä ei tarvinnut jonottaa. Vielä muutama vuosi sitten sai jonottaa...
Ei laiteta meillä kellekkään. Esikoiselle annoin laittaa kausi ja sika piiin silloin kun oli se hysteria vuosi ( lapsella astma) reilun kahden viik7n päästä tästä sairastui sikainfulenssaan ja sai keuhkokuumeen. Joutui osastolle. Seuraavana vuonna sai kausi infulenssa piikin. Sairastui infulenssaan sekä keuhkokuumeeseen ja taas oltiin osastolla. Tuota ennen eikä tuon jälkeen ole noita rokotuksia saanut, eikä ole ollut myöskään infulenssaa. Lapsi siis nyt 10v. Ja sairastunut vain noiden piikkien jälkeen. Sattumaa tai ei, mutta en aio enää kokeilla.
Kaikki muut rokotusohjelman mukaiset rokotukset on saanut.
Harvoinpa kausi-influenssarokotteesta on haittoja, paikallisreaktioita korkeintaan. Eri juttu sitten ne pikaisesti tehdyt pandemrixit ja muut. Niitä en ottaisi.
Meille tarjottiin mahdollisuutta osallistua pikkulasten influenssarokotetutkimukseen. Normaalisti yli 3-vuotiaat eivät rokotusta saisi, mutta tuossahan sen saisi.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:13"]
Meille tarjottiin mahdollisuutta osallistua pikkulasten influenssarokotetutkimukseen. Normaalisti yli 3-vuotiaat eivät rokotusta saisi, mutta tuossahan sen saisi.
[/quote]
Saa sen kun on valmis maksamaan muutaman kympin rahaa. Alle 30eur irtoaa influenssarokote yksityiseltä.
Otin kaikille(lapset 1,5v ja 3v). Aloittavat nyt päivähoidon, mikä suurimpana syynä isommankin rokotukseen. Otin myös itse, kun ilmaiseksi annettiin. Olen ottanut myös raskaana ollessa.
En näe mitään järkeä, että perusterveet ottavat.
Meillä saa alle kolmevuotiaan lapsen lähipiirikin ilmaisen influenssarokotteen. (Vantaa)
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:24"]
Meillä saa alle kolmevuotiaan lapsen lähipiirikin ilmaisen influenssarokotteen. (Vantaa)
[/quote]
Niin meilläkin. Ohje on, että riskiryhmien lähipiiri rokotetaan myös. Ja muutenkin rokoteannoksia jää käyttämättä, joten melko pienellä syyllä voi rokottaa koko perheen ilmaiseksi. Jos äiti kertoo että hänellä on astma, en lähde tarkastelemaan äidin terveystietoja tarkemmin vaan koko perhe saa rokotteen.
Otan 2v:lle, 3 kk ei vielä saa. Mies on jo rokotettu, mut rokotetaan samalla kun lapsi.
Emme ottaneet. Muut rokotusohjelman mukaiset piikit otettiin lapselle kyllä.
Minäkin saisin rokotteen samalla jos haluan ottaa.. Tosiaan vaan mietityttää onko rokotteesta enemmän haittaa vai hyötyä..
Ap
Meillä 1v8kk sai rokotteen ja otin sen myös itselleni, koska olen raskaana
Minäkin mietin tuota. Lapsi nyt 10kk eikä ole sairastanut vielä mitään. Hoitoon menee vasta keväällä. Kaikki muut rokotusohjelman mukaiset rokotteet on kyllä saanut, mutta tuo nyt mietityttää. En ole itse ottanut koskaan mitään influenssarokotteita.
Miksi ette ottaisi? Sairaalassa makaa joka vuosi tehohoidossa juurikin raskaana olevia ja pikkulapsia. Se on aika rankka tauti, kun immuunipuolustus ei ole normaalilla tasolla. Kälyni hoitaa heitä, enkä epäröinyt yhtään itseni kohdalla. Rokote on kuitenkin ihan eri kuin narkolepsiaa aiheuttanut ja tehosteaineet olleet käytössä pitkään.
Tänä vuonna todellakin otan... En ole koskaan aiemmin ottanut ja viime vuonna oltiin koko perhe influenssassa. Oli kamala tauti :( lapset ( tuolloin 1 ja 4 v ) selvisivät suht vähällä, nuorempi sai jälkitautina keuhkoputkentulehduksen. Itse tein viikon kuolemaa :( juu, rokotus on nyt otettu...
Tänään otin rokotteen itselleni äitiysneuvolassa ja pyysin samalla 1v3kk esikoisellekin rokotteen. Minulla on laskettu aika tammikuussa, joten olisi ikävää synnyttää influenssassa. Samoin olisi ikävää, jos esikoinen sairastuisi ja tarttuttaisi vauvan.