Abortti vai ei? Apua!:(
Eli tilanne on se että menkat oli myöhässä ja tein "varmuuden vuoksi" testin joka sitten olikin plussa. Ehkäisy pettänyt. Olen 19-vuotias, lukion käynyt ja nyt välivuodella. Keväällä olisi tarkoitus hakea yliopistoon. Mies 23, töissä. Yhdessä oltu reilu 2v ja yhdessä asuttu 8kk. Olen miettinyt ja miettinyt, mutta en tiedä mitä tehdä. Pienen lapsen kanssa opiskelut varmasti vaikeutuisivat, yliopistosta olen haaveillut aina enkä siitä unelmasta haluaisi luopua. Mies on sitä mieltä että päätös on minun ja tukee minua mitä päätänkään. Vihjasi kuitenkin että lapsen haluaisi pitää. Periaatteessa lapsi olisi ihana ja olisin valmis hänestä huolehtimaan, mutta ongelmana on se ettei minulla ole ammattia ja taloudellisestikin olisi tiukkaa kun vain miehellä työ (ei hyväpalkkainen), varsinkin kun tähän yksiöön ei mahtuisi vauvan kanssa joten muutto isompaan (ja kalliimpaan) asuntoon olisi edessä. Haluan lapsia, mutta sitten kun taloustilanne on hyvä ja olen opiskellut. Toisaalta mietin myös että kyllä me voisimme selvitäkin. Kaipaan vertaistukea ja näkemyksiä asiaan :(
Kommentit (46)
Elämä kantaa, pitäisin lapsen, koska pulisosikin tukee sinua:))
Kiitos kaikille vastanneille! Puhuttiin miehen kanssa miltei koko yö, uni ei luonnollisesti tullut tilanteen takia. Päätettiin pitkän pohdinnan sekä hyvien ja huonojen puolien läpikäymisen jälkeen pitää vauva. :) tilanne on kuitenkin vielä niin uusi meille että ei haluta kertoa vielä muille, edetään päivä kerrallaan asian kanssa ja totutellaan ajatukseen lapsesta ja tulevasta vanhemmuudesta. Tupakat heitin menemään, en aio polttaa raskaana ollessani yhtäkään. Omalle äidilleni aion kertoa viikonloppuna (käyn silloin hänen luonaan), hän on elämäni läheisin henkilö ja on tukenut minua elämässäni paljon.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:27"]
Kiitos kaikille vastanneille! Puhuttiin miehen kanssa miltei koko yö, uni ei luonnollisesti tullut tilanteen takia. Päätettiin pitkän pohdinnan sekä hyvien ja huonojen puolien läpikäymisen jälkeen pitää vauva. :) tilanne on kuitenkin vielä niin uusi meille että ei haluta kertoa vielä muille, edetään päivä kerrallaan asian kanssa ja totutellaan ajatukseen lapsesta ja tulevasta vanhemmuudesta. Tupakat heitin menemään, en aio polttaa raskaana ollessani yhtäkään. Omalle äidilleni aion kertoa viikonloppuna (käyn silloin hänen luonaan), hän on elämäni läheisin henkilö ja on tukenut minua elämässäni paljon.
[/quote]
Unohdin sanoa että olen siis ap. :)
Voi ihanaa <3 Onnellista odotusta. Luota elämään, se kantaa kyllä :)
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:36"]
[/quote]
Kiitos <3 Mies raukka, joutui lähtemään kahden tunnin yöunilla töihin :D
-ap
Onnea tulevaan! Onneksi välisi äitiisi ovat läheiset, saat varmasti sieltäkin hyvää tukea :)
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 01:28"]
Suosittelisin aborttia. Se on vaihtoehto, jossa inhimillisen kärsimyksen määrä on kaikkein pienin.
[/quote]
Miksi tosiasiaa on alapeukutettu?
[/quote]
Miten elämä kantoi naista, joka tappoi itsensä ja lapsensa ajamalla kolarin bussin kanssa? Kiinnostaisi kuulla vastaus tähän.
Pidä lapsi, sulla on perusjutut elämässä aivan hyvin! Opiskella ehtii aina , nykyään on elinikäinen oppiminen.. Itse saimme ensimmäisen lapsemme kesken mun opintoja suunnittelematta. Myöhemmin sain opiskelija valmiiksi Amk tutkinnon ja nyt kun on vajaa 3v ja vauva niin yliopistotutkintokin jatkuu keväällä. Eikä lapset ole edes päivähoidossa, ja isovanhemmat kaukana. Kyllä kaikki järjestyy.
Tulet arvostamaan ihanaa lastasi enemmän kuin opiskelijabileitä tms! Opiskelijakaverit usein myös arvostavat vanhemmaksi tullutta. Ja auttavatkin.
Jos miehellesi on työ, on sekin jo hyvä! Meillä ei ollut kummallakaan opiskelijoina säännöllisiä tuloja, mutta ollaan pärjätty. Yhteiskunta auttaa tarvittaessa, esim yleinen asumistuki jne.
Ystäväni saavat vauvan PIENEEN yksiöön ei eivätkä edes aio muuttaa vähään aikaan. Yksiöön mahtuu ihan hienosti vauvan kanssa kunnes lähtee liikkumaan enempi, kunhan on kyläilypaikkoja, ulkoilua ja kokin harrastus, esim kerho tai vauvajumppa, muskari tms., Esim 1 v asti onkohan okei! Vanhempien parisuhde ja syli on vauvan koti <3
Tehkää päätös yhdessä. Olkaa tiiminä tässä. Suosittelen valitsemaan uuden elämän, hän on jo sinussa!
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:39"]
[/quote]
Miten elämä kantoi naista, joka tappoi itsensä ja lapsensa ajamalla kolarin bussin kanssa? Kiinnostaisi kuulla vastaus tähän.
[/quote]
Myös muut saavat nyt vastata.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:45"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:39"]
[/quote]
[/quote]
Myös muut saavat nyt vastata.
[/quote]
Sairaat ihmiset tekevät sairaita asioita, esim. tappavat itsensä tai muita ihmisiä. Ei kaikista ole tähän elämään, eikä kaikista ole myöskään vanhemmiksi...mutta ihan noin yleisesti ottaen elämä kantaa jos on järjellä varustettu tasapainoinen ihminen.
Ap, sanotaan että teksti olisi voinut olla suoraan mun kirjottama, sillä erotuksella että lapsi on toivottu. Siis kaikki iät ja elämänvaiheet täysin samat! Kyllä mekin ollaan laskettu pärjäävämme, jatkan opiskeluja sitten kun lapsi on tarha-ikäinen :) tsemppiä!:)
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 03:40"]Minä en yhden abortin jälkeen ole enää onnistunut raskautumaan.
Kannattaa miettiä asiaa myös siltä kantilta että uutta mahdollisuutta ei välttämättä tule...
[/quote]
Tämä on yksi iso syy miksi 19-vuotiaana lähes samassa tilanteessa ap:n kanssa päätimme pitää yllätysvauvan abortin sijaan. Olimme olleet 2,5v yhdessä, 6kk naimisissa kun tein positiivisen testin. Olimme molemmat osa-aikatöissä ja taloudellinen tilanne ei kovin kehuttava. Päätimme, että kaikesta selvitään eikä sen hetkinen taloudellinen tilanne tule olemaan pysyvä. Mies haki ja pääsi kouluun, opiskeli 2v itselleen ammatin kun minä olin mammalomalla ja osa-aikatöissä viikonloppuisin ja iltaisin, sitten mies valmistuttuaan pääsi heti töihin ja nyt esikoinen täyttää ensi viikolla 4v ja meillä on myös 1v kuopus talossa ja taloudellisesti Huomattavasti parempi tilanne kuin 4v sitten :) itse aion opiskella vasta parin vuoden päästä kun olen säästänyt rahaa opintoja varten, aloitan ilta-/viikonlopputyöt taas lähiviikkoina ja ensi syksynä lapset aloittavat päiväkodin ja alan tehdä enemmän töitä :) mutta ihan varmasti vauvan/taaperonkin kanssa opiskelu onnistuu eikä yliopistosuunnitelmatkaan kuin korkeintaan lykkäänny hieman jos tahtoa vaan riittää! Lapsi ei ole opinnoille mikään este :)
Ihailen suuresti sinnikkäästi opiskelevia pienten lasten äitejä! Joitain opiskelutovereitani sivusta seuranneena uskon, että äitiys ja lapset tuo motivaation lisäksi myös tietynlaisen kypsyyden ja näkökulmaa opintoihin.
t. lapseton yliopisto-opiskelija :)
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 01:28"]
Suosittelisin aborttia. Se on vaihtoehto, jossa inhimillisen kärsimyksen määrä on kaikkein pienin. Se on moraalisesti paras valinta.
[/quote]
Tappaminen moraalista?
Minulla on kaksi lasta ja yksi abortti. Itken edelleen aborttia, kun katselen kahta pientä lastani ja mietin, että oikeasti minulla olisi näitä kolme. Abortti itsessään oli kamala, sillä se itse sikiö tuli ulos vasta viikkoja abortin jälkeen. Olimme toisella paikkakunnalla ja häihin menossa, kun sain niin kovat kivut (supistuksia) että huusin ja itkin. Lopulta 5 tunnin jälkeen suihkun lattialle tuli se sikiö ulos. Juoksin vain itkien ja huutaen pois. Elämäni traumaattisin kokemus.
Toisaalta ymmärrän jos ette ole miehesi kanssa valmiita lapseen, ehkä silloin abortti on oikea vaihtoehto. Minä en enää kykenisi siihen.