Ukki läpsi 1,5-vuotiastamme!
Olimme anoppilassa kylässä illalla ja siellä ollessamme 1,5- vuotiaamme innostui vetämään puhelimen johdosta. Hää kiskaisi johdosta ensin kerran, minkä jälkeen kielsin ja vein hänet jo pois. Huomioni kuitenkin herpaantui vaikka olin ihan lapsen ja puhelimen vieressä ja poika ehti vetäisemään johdosta toisenkin kerran. Tästä ukki sitten hermostui ja komensi poikaa kovaäänisesti ja läppäsi tämän kättä kahdesti. Oli jo ekalla kerralla ärissyt mielestäni kohtuuttoman paljon kun itse kuitenkin olin vieressäni ja lastani komensin.
Minäkin olen ukien läpsiessä jo itse vieressä irrottamassa poikaa johdosta, ja aivan kauhuissani katsoin ukin toimia ja nappasin pojan pois. Sanoin samantien hänelle, ettei meidän lasta saa läpsiä. Myöhemmin palasin asiaan, ja toistin asian, ettei mikään mitä lapsemme tekee oikeuta läppäisemään. Ukki ei siis varsinaisesti lyönyt vaan ilmeisesti yritti läppäisyllä saada pojan sormet irti johdosta. Mutta mielestäni niinkään ei saa tehdä vaan sormet tulee irrottaa muutoin. Ukin mukaan lapsemme on jo niin iso, että hänen täytyy oppia tottelemaan ensimmäisestä kerrasta tai muuten...
Tässä vaiheessa minä totesin, että me lähdemme kotiin. Mieheni oli toisessa huoneessa, ja hällä oli hommat kesken eikä tajunnut mitä tapahtui. Me menimme sitten mummin kanssa ulos, ja ympäripyöreästi juttelimme asiasta. Ennen kotiin lähtöä mies sitten kävi vielä juttelemassa isänsä kanssa, ja sanoi tälle, ettei poikamme enää tule mummolaan, jos häntä siellä läpsitään. Ukki sanoi, ettei ollut tarkoittanut sillä mitään eikä asia toistu.
Mutta en ole ollenkaan varma voinko luottaa ukin sanaan. Hänellä on muutenkin ikävä tapa ärhennellä (erityisesti vaimolleen) ja komentaa lastamme. Ja tuntuu se viinakin maistuvan turhan usein, joten jäi kyllä tosi paha mieli. Nyt ei kyllä ollut humalassa. Mies puolestaan on sen verran kiltti, ettei saa oikein sanottua kunnolla isälleen.
Se on ainakin varma, ettei lapsemme mene mummolaan ilman meitä (ei ole ennenkään siellä ollut), mutta kun tuntuu, etten halua hänen menevän sinne ollenkaan - varsinkaan ilman minua. Tottakai isä häntä puolustaa, mutta jos isä ei huomaakaan ukin tekemisiä tai ei tajua reagoida ukin ärinään kun on itse siihen niin tottunut. Ja nyt rupesi säälittämään anoppi-ressukin...
Mitäs te tekisitte?
Kommentit (25)
Pitää antaa anteeksi ja ymmärtää että on eri sukupolvea ja ukin nuoruusaikaan tuo toimintamalli oli ihan normaali eikä kukaan sitä ihmetellyt.
Tilanne on toinen jos asia toistuu.
Asia on käsitelty ja menette elämässä eteenpäin. Olet sinäkin tehnyt virheitä eikö niin.
ei siitä pidä hernettä nenään vetää:)
ja voit olla varma, että lapsesi ei mene enää nykimään johtoa:))
kyllä minunkin mummi on poikaani läpsinyt sormille jos on jonnekkin kielletylle kaapille mennyt. ei se maata kaada. nykyisin ollaan vaan niin helvetin herkkiä. varsinkin nuoret äidit..
ei se lapsi nyt pienestä kädelle läppäsystä rikki mene, ihme hysteriaa.
sitä mieltä ettei hänellä ole oikeutta siihen. Minua on kuritettu fyysisesti lapsena enkä koe sen olleen kovin paha asia mutta minulla on oikeus päättää miten omia lapsiani kohdellaan.
joten ei se ihan äidin päätettävissä oleva asia ole
kumma kun ap ei soittanu poliiseja rikospaikalle, ukki linnaan kun noin läppäsi. uskomatonta, sitten ihmetellään kun lapsella on jatkuva " uhmaikä" , pullamössökasvatuksen tulosta.
Ja todellakaan ei takaa sitä että 1.5 vuotias ei enää kiellettyä asiaa tekisi. Enpä kyllä tuommoisen ukin luona lastani silmistäni päästäs.
ukkilassa vierailuja. Niinkuin joku jo sanoi, ei se lapsesi yhdestä pienestä läppäisystä rikki mene. Eikä saa traumaa. Oppi vaan, että pysyy poissa johdon luota.
ittekin tulee välillä " näppästyä" poikaa kynsille kun ei kielloista huolimatta lakkaa räppäämästä videoita tai muita laitteita. Ei siinä mitään pahaa ole. Jos ei sana tehoa niin mitäs itte mahdat tehdä. Jollakinhan se on oppimaan saatava. Enkä mä nyt siis jokapäivä tuota harrasta.
Kun se nyt vaan on niin että se pienen turvallisuus ja itseluottamus murenee noista teidän läpsäisyistänne, jokaisesta. Ihme sakkia, miten oikeesti tuo fyysinen " kurittaminen " voi olla noi hyväksyttyä.
Juuri se mikä ehkä eniten tuossa pahoitti mieleni olikin juuri se, kun ukki tavallaan puolestani rankaisi lastani vaikka itsekin tätä kielsin. Ja keinomme ja mielipiteemme olivat täysin erilaiset ja kuitenkin kyseessä oli minun ja poikansa lapsi, ei hänen lapsensa.
Ja juu, herkkänahkainen olen todellakin sen suhteen miten lastani kohdellaan, mutten nuorena äitinä itseäni sentäs kuitenkaan pidä kun ikää on jo yli 30 v. ;).
Kyllä me sinne mummolaankin vielä menemme kaikesta huolimatta - ei ollut eka ' yhteenotto' appiukon kanssa.
Tommoinen haloo kädelle läpsäisystä. Itken.......
olen asunut pitkiä aikoja etelä-euroopassa ja siellä kun tuota tempperamenttia on enemmän kun keskivertosuomalaisilla niin lasten pientä läpsimistä ja äänen korottamista lapsille yms näkee jatkuvasti ja yleisillä paikoilla kaupoissa yms yms. ei ne lapset siitä nyt traumatisoidu, päin vastoin taitaa tulla vähemmän herkkähipiäistä porukkaa kun ei olla niin pumpulissa koko ajan.
tai ehkä olet ollut sitä aina.. olet nolo kakara.
kun ei minkäänlaista kuria saa enää pitää
joo, mitäköhän kauhukakaroita ja nuorisorikollisia teinkin muksusta viel tulee... kahtoppa vaan tota nykyajan nuorisoa, ei paljoo oo kasvatusta annettu...
Toisaalta ukin nuoruudessa oli vähän erilaiset metodit ja ukki ei ehkä ihan tajua miten nykyaikana toimitaan. Rauhallinen, positiivisessa hengessä käytävä keskustelu ukin kanssa olisi paikallaan. Jos ukki on fiksu, niin ukki ymmärtää kyllä ja muuttaa tapansa.
On myös laitettava asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Tottakai läpsiminen on kielletty, mutta kyseessä ei kuitenkaan ole mikään kivulias pahoinpitely. Näin ollen ei pitäisi sotkea ylityöllistettyä ja aliresurssoitua poliisia tähän (antaa niiden hoitaa oikeat lasten pahoinpitelyt), vaan keskustella ukin kanssa. Jos ukki on muuten kiva ukki, niin ei lapsi kauaa sitä läpsimisjuttua murehdi.
Näin 30+ voin kertoa oman mielipiteeni:
En missään tapauksessa hyväksyisi että kukaan läpsisi tai tukistaisi tai muuten pelottelisi omia lapsiani. Ymmärrän ap:ta ettei hän haluaisi lapsensa kuulevan ukin huutoa ja ärhentelyä. Sellainen on kamalaa lapselle, joka ei siihen ole tottunut. Ja hyvä ettei ole tottunut! Uskon että ukki otti nyt opikseen. Hyvä että puutuitte asiaan heti.
Ja teille läpsijöille tiedoksi: Lapset jotka uskovat fyysisen kurituksen pelossa, uskovat vain silloin kun joku on näkemässä. He eivät tee kiellettyä asiaa rangaistuksen pelossa. Lapset jotka on kasvatettu rakkaudella, ymmärtävät miksi asia on kielletty eivätkä tee sitä koska kieltoon on järkevä syy. Tietysti kaikki lapset uhmaavat kieltoja, eivät aina tottele jne. Kyllä isovanhempien pitäisi se kestää.
Kävisin mummolassa edelleen ja pitäisin huolta ettei lasta siellä enää läpsitä. Tässä vaiheessa uskoisin ettei ukki uskalla sitä enää tehdä. Tietysti jos tämän jälkeenkin vielä meinaisi läpsiä niin sitten kai olisi paras pitää taukoa mummolavierailuissa.