Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi maskipakko vaan jatkuu ja jatkuu ja jatkuu?

Vierailija
24.09.2021 |

Esim. Tanska ja Ruotsi ovat jo luopuneet maskeista kokonaan.

Kommentit (128)

Vierailija
101/128 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ertger kirjoitti:

Miksi haluat hengittää maskikemikaaleja ja omaa uloshengitstäsi? Kyllä raitis ilma pitäisi terveempänä kasvot ja mielenkin

Itse käytin maskia vain muutamien kuukausien ajan ja vain kaupassa, kirjastossa, satunnaisilla bussimatkoilla. Eli paljon vähemmän mitä ihmiset yleensä. Sain silti todella pahoja iho-ongelmia. Iho meni käytännössä aivan pilalle, tuli todella kipeitä finnejä, jotka eivät edes meinanneet lähteä pois, ja muutenkin ihon kunto huononi. Lopetin maskien käytön loppukeväästä, ja meni muutama kuukausi, että sain ihon kuntoon. Kauheaa ajatella, millaiselta naamani näyttäisi, jos olisin joutunut käyttämään kuukausikaupalla maskia vaikka töissä 8 tuntia päivässä!

Maskin alle ei kannata laittaa paksuja meikkejä tai ihovoiteita. Ihan apteekin Xyliderm on ollut sopiva päiviksi. Yöksi sitten paksumpaa voidetta.

Minulla ei ollut maskin alla mitään meikkiä, ei paksua eikä ohutta. Ei myöskään mitään ihovoiteita. Eli ongelma ei johtunut kosmetiikasta, vaan ongelma johtui ainoastaan maskista.

Vierailija
102/128 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No varmaan sen kanssa ei ole siksi pidetty kiirettä, kun se ei varsinaisesti ole samanlainen varsinainen rajoite kuin muut. Mutta thl on parhaillaan päivittämässä sitä. Epäilisin että voi tulla jotain että esim. terveydenhuollon toimipaikoissa pitää käyttää kauemmin kuin muualla.

Jännä että maskia ei koeta rajoitteeksi. Omaa elämänlaatuani se on heikentänyt enemmän kuin mikään muu rajoite, ja lisäksi haitannut eli rajoittanut hengitystä. Minulle maskinkäyttö on ollut kaikkein ahdistavinta koko korona-ajassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/128 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet sinänsä pienet asiat ovat nykyisin vaikeita monille suomalaisille - esim. maskin käyttö, turvavälin pitäminen, kiittäminen, tervehtiminen, istumapaikan antaminen ikäihmiselle julkisessa liikennevälineessä, suojatietä ylittävän jalankulkijan väistäminen jne. jne. Kaiken pitäisi olla helppoa ja kivaa ja mukavaa ja ylipäänsä sellaista, että minäminäminä ei rasitu tippaakaan toisten ihmisten takia. Senhän takia alati kasvava määrä suomalaisia ei osaa enää edes kasvattaa omia lapsiaan.

Ei nuo muut asiat ole minulle lainkaan vaikeita. Maskia en tykkää pitää, enkä oikeastaan tykkää siitäkään jos kaikki ihmiset liikkuvat maski päässä.

Sinusta siis pitäisi antaa viruksen levitä vapaasti, koska ei ole kiva katsoa maskia käyttäviä ihmisiä? Taidat olla juuri esimerkki ihmisestä, jolla oma mukavuudenhalu menee tilanteessa kuin tilanteessa kaiken muun  edelle.

En ole tuo, jolta kysyit, mutta eihän maskittomuus tarkoita sitä, että virus leviää vapaasti. Meillä on Suomessa ollut käytössä hyvin tehokkaita keinoja koronan torjumiseen, jotka tehosivat maskeja paremmin. Ja nyt meillä on rokotteet. Kehottaisin itse mieluummin unohtamaan ne maskit ja ottamaan rokotteen. Maskeista huolimatta räkätaudit leviävät kouluissa, joissa on maskipakko, joten eivät ne maskit näytä oikein virustauteihin tehoavan. 

Maskia pitää osata käyttää oikein. Sen lisäksi huolellisen käsihygienian toteuttaminen koulujen vessoissa on mahdotonta. Flunssaa aiheuttava rinovirus ei pahemmin käsidesistä hetkahda.

Jos kerran kaikki käyttävät maskia väärin eikä se sen vuoksi tehoa, niin mitä järkeä tässä maskinkäytössä on?

Eikö ketään ihan oikeasti kiinnosta se järjetön jätekuorma, joka syntyy päivittäin jo Suomen kokoisessa maassa, saati maailmanlaajuisesti? Onko mielestänne oikeasti järkevää? Kuinka monta tartuntaa estetään vaikka Suomessa sillä, että pääosin kahdesti rokotetut käyttävät maskeja kaikissa julkisissa sisätiloissa - mitä veikkaatte? Onko hyöty oikeasti mielestänne kaiken sen vaivan, epämukavuuden siedon ja järjettömän jätemäärän arvoinen?

Kaikki on suhteellista kun jätteestä puhutaan. VTT totesi, että kertakäyttömaskia voi käyttää 10 kertaa kunhan sen pesee 60-asteisessa pesuohjelmassa. Senkin jälkeen se toimii hyvin pölysuojana. Valmisruoista ja karkeista tulee enemmän roskaa kuin maskeista.

Suomalaisten koulujen suunnitelleet arkkitehdit ovat unohtaneet yhden perusasian: peruskoulussa pitäisi oppia taitoja koko elämää varten. Esimerkiksi käsihygienia. On merkillistä, että kotona pestään kädet aina kun tullaan sisälle, vessakäynnin jälkeen ja ennen ruokailua. Kouluissa sitten taannutaan ja käsienpesumahdollisuus on vessassa eikä sovi mitenkään kokonaisen koululuokan käsienpesun toteutukseen.

Automaattisesti kätensä pesevä peruskoululainen pysyisi terveempänä ja ylipäänsä taudit eivät pyörisi rasittamassa koulunkäyntiä ja terveyskeskuspäivystystä. Onko arkkitehdin silmälle jokin monen hengen käsienpesuun tarkoitettu käsienpesuallas niin epäesteettinen? Kuinka pukuhuoneessa porukalla kätensä pesevät duunarit kestävät sellaisen keskellä pukuhuonetta ilman, että silmät sokeutuvat? Sellaisen ääressä voi kuusi henkeä pestä kätensä samaan aikaan. Vessoissa ovat sitten omat yhden hengen lavuaarit erikseen.

Oman lapseni luokassa on käsienpesumahdollisuus (allas ja saippuaa), ja sitä käytetään joka tunnin alussa ja ennen ruokailua. Käyttävät maskeja ja silti flunssat leviävät. 

Vierailija
104/128 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kohdassa maskista itkeville, ja jatkuvasti valittaville on epäselvänä että mitään maskipakkoa ei ole koskaan ollut?. Pidä rättiäsi jos pidät. Itse pidän paikoissa, joissa ei voi olla varma aivastaako joku tms. Esim kaupoissa. Tulen jatkamaan maskin käyttöä. Japanissa, kiinassa yms se on ihan normaalia. Ei siitä aleta tuolla itkemään ja vinkumaan kun pitää olla maskit... Eikö ole omaa tahtoa ollenkaan?. Odotellaan että joku viranomainen sanoo mitä tehdä?.

Vierailija
105/128 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cittarissa turvaväli oli 2 metrin sijaan enää 5 senttiä. Hyvä on ihmisten muisti.

Osa idiooteista hönkii jo niskaan, kuten ennen, jos hönkivät minun olkani yli, tulee takuulla sanominen, ÄÄNI SIIS KUULUU. Pysykää idiootit kauempana MINUSTA!

Vierailija
106/128 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirkanmaalla "iso koululuokallinen" koronoita per päivä (lukuna tietty, mutta helpompi hahmottaa noin).

Eli 40 koronaa per päivä taas viimeiset 3 päivää. Voitte kuvitella monenko nuo tartuttavat maskitta. 30-40 -vuotiaissa nimittäin rokotuskattavuus pienehkö, eivät uskalla ottaa rokotetta. Nelikymppisellä jo jonkin verran elämää elettynä eikä sairauksista palautuminen ole enää yhtä hyvää kuin parikymppisillä. Ei ole hyvä asia jättää maskeja pois sellaisilla alueilla, missä tartunnat uhkaa suoranaisesti työntekoa ym. Käytännön ongelmia tulee ja maski on pieni paha siihen verrattuna että osa työntekijöistä sairastaa parikin viikkoa.

Vierailija
107/128 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Cittarissa turvaväli oli 2 metrin sijaan enää 5 senttiä. Hyvä on ihmisten muisti.

Osa idiooteista hönkii jo niskaan, kuten ennen, jos hönkivät minun olkani yli, tulee takuulla sanominen, ÄÄNI SIIS KUULUU. Pysykää idiootit kauempana MINUSTA!

Kohta taas rynkytetään edellä jonottavaa kärryillä hanuriin ja jaloille ikäänkuin se jono etenisi siitä yhtään nopeammin. Sitten ovat niskaan henkäilijät taas omassa elementissään. Pahaa tekee etenkin kun tupakoitsija henkii ja huokailee niin, että omat niskavillat lentävät siinä. Henkäilijäkään ei pääse maksamaan yhtään nopeammin.

Kiinnostaisi tietää, että mikä saa ihmisen ajelemaan toista päin ostoskärryillä tai melkein liimautumaan tuntemattoman ihmisen iholle ruokakaupassa jne?

Vierailija
108/128 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ertger kirjoitti:

Miksi haluat hengittää maskikemikaaleja ja omaa uloshengitstäsi? Kyllä raitis ilma pitäisi terveempänä kasvot ja mielenkin

Itse käytin maskia vain muutamien kuukausien ajan ja vain kaupassa, kirjastossa, satunnaisilla bussimatkoilla. Eli paljon vähemmän mitä ihmiset yleensä. Sain silti todella pahoja iho-ongelmia. Iho meni käytännössä aivan pilalle, tuli todella kipeitä finnejä, jotka eivät edes meinanneet lähteä pois, ja muutenkin ihon kunto huononi. Lopetin maskien käytön loppukeväästä, ja meni muutama kuukausi, että sain ihon kuntoon. Kauheaa ajatella, millaiselta naamani näyttäisi, jos olisin joutunut käyttämään kuukausikaupalla maskia vaikka töissä 8 tuntia päivässä!

Maskin alle ei kannata laittaa paksuja meikkejä tai ihovoiteita. Ihan apteekin Xyliderm on ollut sopiva päiviksi. Yöksi sitten paksumpaa voidetta.

Minulla ei ollut maskin alla mitään meikkiä, ei paksua eikä ohutta. Ei myöskään mitään ihovoiteita. Eli ongelma ei johtunut kosmetiikasta, vaan ongelma johtui ainoastaan maskista.

Allergia? Mulle ei tule maskeista mitään vaikka on atooppinen iho (diagnoosi) mutta sen sijaan terveyssiteistä tulee. Se on kuulemma allergiaa koska on oireiltaan vähän erilainen kuin mun atooppinen ihottuma.

Vierailija
109/128 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pirkanmaalla "iso koululuokallinen" koronoita per päivä (lukuna tietty, mutta helpompi hahmottaa noin).

Eli 40 koronaa per päivä taas viimeiset 3 päivää. Voitte kuvitella monenko nuo tartuttavat maskitta. 30-40 -vuotiaissa nimittäin rokotuskattavuus pienehkö, eivät uskalla ottaa rokotetta. Nelikymppisellä jo jonkin verran elämää elettynä eikä sairauksista palautuminen ole enää yhtä hyvää kuin parikymppisillä. Ei ole hyvä asia jättää maskeja pois sellaisilla alueilla, missä tartunnat uhkaa suoranaisesti työntekoa ym. Käytännön ongelmia tulee ja maski on pieni paha siihen verrattuna että osa työntekijöistä sairastaa parikin viikkoa.

Todennäköisesti tartuttavat maskitta ihan yhtä monta kuin tartuttaisivat maskin kanssa.

Vierailija
110/128 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ertger kirjoitti:

Allergia? Mulle ei tule maskeista mitään vaikka on atooppinen iho (diagnoosi) mutta sen sijaan terveyssiteistä tulee. Se on kuulemma allergiaa koska on oireiltaan vähän erilainen kuin mun atooppinen ihottuma.

Niin, en tiedä. Mitään allergiaa ei ole todettu, en saa oireita terveyssiteistä enkä esim. laastareista, ei ole atooppista tai erityisen herkkää ihoa. Ainoa, mikä on aiheuttanut ongelmia oli maski. Ja se ei aiheuttanut ihottumaa niinkään, vaan aknea. Mutta oli syy mikä tahansa, ongelma poistui heti kun lopetin maskinkäytön, eli selkeä syy ja ratkaisuhan tuossa on löydettävissä.

Vierailija
111/128 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä kohdassa maskista itkeville, ja jatkuvasti valittaville on epäselvänä että mitään maskipakkoa ei ole koskaan ollut?. Pidä rättiäsi jos pidät. Itse pidän paikoissa, joissa ei voi olla varma aivastaako joku tms. Esim kaupoissa. Tulen jatkamaan maskin käyttöä. Japanissa, kiinassa yms se on ihan normaalia. Ei siitä aleta tuolla itkemään ja vinkumaan kun pitää olla maskit... Eikö ole omaa tahtoa ollenkaan?. Odotellaan että joku viranomainen sanoo mitä tehdä?.

Kiinassa ei tosiaan taida ollakaan. Ihme juttu, että suomalaiset katsovat mallia Kiinasta eivätkä esim. muista Pohjoismaista. Tanskassa ja Ruotsissa on luovuttu maskeista, mutta meillä haaveillaan päättymättömästä maskinkäytöstä, koska Kiinaa pidetään esikuvana. Ihan hullua.

Vierailija
112/128 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ertger kirjoitti:

Niin, en tiedä. Mitään allergiaa ei ole todettu, en saa oireita terveyssiteistä enkä esim. laastareista, ei ole atooppista tai erityisen herkkää ihoa. Ainoa, mikä on aiheuttanut ongelmia oli maski. Ja se ei aiheuttanut ihottumaa niinkään, vaan aknea. Mutta oli syy mikä tahansa, ongelma poistui heti kun lopetin maskinkäytön, eli selkeä syy ja ratkaisuhan tuossa on löydettävissä.

Älä silti poissulje allergiaa, mäkään en saa mistään muusta kuin terveyssiteistä. Vaikka käytän laastareita, kaikenlaista kosmetiikkaa, halpiskoruja ym.

Tekis mieli mennä allergiatesteihin mut ton allergian paikasta johtuen en oo vielä saanut aikaiseks ottaa puheeks sitä terveyskeskuksessa.

Vierailija
113/128 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän perusteettomasti pitkitetyn maskipakon huono puoli on se, että se rapauttaa yleistä lainkuuliaisuutta.

Kyllä ihmiset tottelee silloin, kun siihen on hyvät perusteet. Mutta nyt kun perusteet pakolle alkaa olla sitä luokkaa, että no kun niitä on totuttu pitämään ja ei niistä varmaan haittakaan ole. Niin ihmiset alkaa niskuroida tällaista pelleilyä vastaan ja maskin käyttö onkin selvästi vähentynyt. Ja uskottavuus "esivaltaa" kohtaan heikentyy.

Vierailija
114/128 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälläsi oli maskipakko kun sua teki

Vierailija
115/128 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä PAKKO?

Ei sellaista ole ollutkaan.

Vierailija
116/128 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on järkevä ja tarpeen!   Kumma että näinkin yksinkertaisia asioita pitää vielä selittää.

Maskit on ihan OK, mutta teihin narisioihin olen lopen kyllästynyt.  Mikä ihme se on, että teille näinkin yksinkertainen asia ei mene päähän ja että jaksatta narista tästäkin.

Vierailija
117/128 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isälläsi oli maskipakko kun sua teki

Se on siis perinnöllistä.

Vierailija
118/128 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä silti tarvii esim. kaupan kassalla etanaksi heittäytyä eikä jäädä maksulaitteen kohdalle hidastelee.

Vierailija
119/128 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten kasvojen näkeminen on kyllä niin suuri perusoikeus ja tärkeä sosiaalisen kanssakäynnin kannalta huonokuuloisista nyt puhumattakaan, joten tällainen totalitaristinen pakko voidaan pitää voimassa vain aivan äärimmäisissä tilanteissa. Ei todellakaan enää.

Vierailija
120/128 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se loppuu, kun valtaeliitti on saanut haluamansa.

Vaikutat yksinkertaiselta ihmiseltä. Mutta joo, täällä Oulussa voi kulkea jo melko vapaasti ilman maskia. Vielä kun on rokotuksetkin kunnossa, elämä on jo hyvin lähellä ns. normaalia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme