Luokanopettajaksi vai aineenopettajaksi?
Opettajia paikalla? Plussia ja miinuksia kummastakin kaivataan! En osaa päättää kumpaan haen ensisijaisesti ensivuoden hauissa.
Kommentit (21)
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:35"]Aineenopettajilla parempi palkka ja työ helpompaa, etenkin jos opettaa lukiossa. Päivät myös usein lyhyempiä, mutta hieman enemmän kokeiden tarkastamisia yms. Itse valitsisin aineenopettajan, sillä mielestäni olisi tylsää opettaa kertotauluja yms. vuodesta toiseen. Aineenopettajana voi sivistää itseään jatkuvasti, esim. uusia innovaatioita ja teorioita keksitään koko ajan.
[/quote]
En kyllä oikein usko noihin lyhyisiin työpäiviin.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:41"][quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:35"]Aineenopettajilla parempi palkka ja työ helpompaa, etenkin jos opettaa lukiossa. Päivät myös usein lyhyempiä, mutta hieman enemmän kokeiden tarkastamisia yms. Itse valitsisin aineenopettajan, sillä mielestäni olisi tylsää opettaa kertotauluja yms. vuodesta toiseen. Aineenopettajana voi sivistää itseään jatkuvasti, esim. uusia innovaatioita ja teorioita keksitään koko ajan.
[/quote]
En kyllä oikein usko noihin lyhyisiin työpäiviin.
[/quote]
No kyllä niillä on, vaikka eihän luokanopettajillakaan kauhean pitkät päivät ole
Jep, aineenopettajien työpäivät ei todellakaan ole lyhyitä. Työpäivät eivät koostu pelkistä opetustunneista. Tuntemani aineenopettajat vetävät ehkä keskimäärin 5 tunnin shown luokassa, mutta sen päälle tulee kaikki lv-tehtävät (sisältää aika paljon yhteydenpitoa huoltajien kanssa nykyään), hojksit, tuntien suunnittelut, tiimipalaverit, opekokoukset, vanhempainillat ym.
Oman työn määrään ei useinkaan kouluissa pysty kauheasti vaikuttamaan (eli voi olla paljon opetusvelvollisuuden päälle ylitunteja, jos koulun kokonaistilanne niin vaatii).
Mutta aineenopettajan työ on kyllä antoisaa. Lähtökohtana on kuitenkin se aine, joka on vahvuutesi ja jota kohtaan tunnet intoa, ehkä jopa intohimoa. Yläkoulussa oppilaat kyllä huomaa, jos ope ei ole itse innostunut aineestaan ja sen opettamisesta. Opettajan into taas saa oppilaatkin tsemppaamaan ja innostumaan.
Toki hyvä aineenopettaja on myös kiinnostunut pedagogiikasta. Pitää osata opettaa hyvin! Siinäkin "asiakkaat" ovat vaativia ;)
Itse en voisi kuvitellakaan olevani luokanope, mutta työssäni aineenopena viihdyn. Mutta aineenopettajaksi haluava tarvitsee siis sen aineen. Mistä olet kiinnostunut, mitkä ovat vahvuutesi, mitä ainetta voisit päästä lukemaan yliopistolle? Mitään yleistä "aineenopettajan koulutusohjelmaa" kun ei ole.
Olen aineenope, enkku ja ruotsi yläkoulussa. En mistään hinnasta rupeaisi luokanopeksi. En ole senluonteinen. Minulla ei kasetti kestäisi alakoulun touhua. Okei, murkut on murkkuja. Mutta on ne kuitenkin lähes aikuisia, jotka tietävätkin asioista jotain. Haluan opettaa omia aineitani, kieliä. En ole luokanopen kaltainen jokapaikanhöylä. Mitkään joulujuhlanäytelmät eivät nappaa yhtään, omassa koulussa tällaiseen säätämiseen luokanopeilla kuluu tuhottomasti aikaa. En ole pikkulasten leikittäjä/laulattaja.
JATKOA Lyhyistä päivistä höpöttäville: Opettajien työpäivä koostuu siis vain osaksi opetustunneista. Ja silloin, kun opettaja vetää tuntia, niin siinä ei kahvia juoda tai nenää kaivella. Ei huokailla tai huilailla, saati facebookia vilkuilla. Se on monesti juuri tuo mainitsemani "show". Tarkkaan suunniteltu esitys, jossa "yleisö" osallistetaan ja innostetaan. Lopussa ei tule aplodeja, mutta esityksen aikana tapahtuu oppimista.
Minä itse ja useimmat kollegani viettävät työpaikallaan töitä tehden (toki ruoka- ja kahvitauon pitäen) keskimäärin 8 tuntia. Osa vielä selvästi kauemmin. Ne jotka viettävät vähemmän aikaa koulurakennuksessa tekevät töitään etänä kotona. Esim tuntien suunnittelu, kokeiden korjaus,oppilaiden aineiden ja tutkielmien luku, Wilman kautta yhteys huoltajiin...kaikki toki onnistuu kotoakin käsin. Eli voi olla, että ope lähtee koululta aikaisin...mutta ei se työ silti aikaisin lopu.
Hui mäkin haluisin luokanopettajaks!
Sitten kannattaa vielä valita sellaiset opetettavat aineet, joiden opettajista ei ole hurjaa ylitarjontaa! Kaupungeissa riittää pari ainetta, mutta maalla joutuu opettamaan useampaa ainetta saadakseen opetustunnit tulevaisuudessa täyteen. Lukioiden lakkauttamiset tulevat työntämään vapaillemarkkinoille hurjasti todella päteviä opettajia, joten kannattaa varustautua mielettömään taistoon jäljelle jäävistä paikoista.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 22:53"]Sitten kannattaa vielä valita sellaiset opetettavat aineet, joiden opettajista ei ole hurjaa ylitarjontaa! Kaupungeissa riittää pari ainetta, mutta maalla joutuu opettamaan useampaa ainetta saadakseen opetustunnit tulevaisuudessa täyteen. Lukioiden lakkauttamiset tulevat työntämään vapaillemarkkinoille hurjasti todella päteviä opettajia, joten kannattaa varustautua mielettömään taistoon jäljelle jäävistä paikoista.
[/quote]
No joo tätä oon miettiny kun oon ajatellu lähinnä humanistisia aineita joissa aineenopen työllisyys ei oo kauheen hyvä
Hankalia, ärsyttäviä, vastenmielisiä ja häiriköiviä lapsia on joka paikassa ja joka luokalla, vaikka olisit millainen mestariauktoriteetti. Itse opetan yläkoulussa ja täytyy sanoa, että on IHANAA, kun joutuu katsomaan tiettyjä tyyppejä vain 0-5 tuntia viikossa jaksosta riippuen. Jos minun pitäisi katsoa samoja naamoja joka tunti joka viikko vuodesta toiseen, niin löisin hanskat tiskiin aika nopeasti.
Tietysti siinä on erilainen vastuu opettaa kahtasataa kuin kahtakymmentä ja myös vanhempia on kymmenkertainen määrä. Ja kun vanhempia on paljon, siellä joukossa on niitä häirikkövanhempiakin suuremmalla todennäköisyydellä. Mutta heitä ei ole välttämätöntä tavata naamakkain.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:21"]Aineenopeksi! Aim high!
[/quote]
Miksi alapeukku?
Ohis
Noihan on ihan erityyppisiä koulutuksia ja tietenkin myös töitä. Aineenopen koulutus on pitkälle erikoistunutta opiskelua pääaineesta kuten fysiikasta ja kemiasta. Siinä ohessa sitten tehdään vuoden verran opeopintoja, jossa opitaan opettamisen perusteet. Luokanopettajan koulutus sitävastoin on enemmän sitä opettamisen opiskelua, johon sitten sieltä täältä räävitään mukaan jotain tietoa opetettavista aineista kuten sirkustelusta ja askartelusta.
Riippuu haluatko keskittyä ainehallintaan vai kasvatuspuoleen. Noin karkeasti, vaikka toki yläkoulussakin on vielä paljon kasvatusta...
Eroavaisuuksia:
- aina sama ryhmä vs. useita ryhmiä
- kokonaisvastuu vs. palavastuita sieltä täältä
- 1-3 aineen opetus vs. monipuolisuus
- kivat pikkulapset vs. huumorintajuiset, hankalat murkut (alakouluikäisillä ei ole huumorintajua)
- tiivis yhteistyö vanhempien kanssa vs. vanhemmat etäällä
- tiukka opetustahti vs. mahdollisuus ookoilla kaikkea kivaa muutakin kuin sitä tiukkaa asiaa
t: 8 vuotta aineenopena, 6 vuotta luokanopena
Aineenopettajilla parempi palkka ja työ helpompaa, etenkin jos opettaa lukiossa. Päivät myös usein lyhyempiä, mutta hieman enemmän kokeiden tarkastamisia yms. Itse valitsisin aineenopettajan, sillä mielestäni olisi tylsää opettaa kertotauluja yms. vuodesta toiseen. Aineenopettajana voi sivistää itseään jatkuvasti, esim. uusia innovaatioita ja teorioita keksitään koko ajan.
Härregod toi luokanopettajien pääsykoe!!
Minä opiskelen aineenopettajaksi. Pääaine on kieli, ja sivuaineena erityispedagogiikka. Jännittää miten työllistyn valmistuttuani. Ajattelin kyllä käydä vielä erilliset erityisopettajan opinnot tämän jälkeen, jotta saisin myös erityisopettajan pätevyyden.
Ootko enemmän vähän kaikkea -tyyppi vai syvälle yhteen asiaan -tyyppi? Mikä aine sua kiinnostaisi? Joillain aineenopettajilla työtilanne on aika huono, esim. hissanopettajilla.