Painoindeksi 20, vyötärönympärys riskirajoilla! Miten saan maharasvat pois?!
(Niille, jotka eivät tiedä, vyötärönympäryksen riskiraja naisilla on 80 cm.)
En keksi enää muuta kuin että laihdutan itseni alipainoiseksi. Kun ei tuo maha vaan pienene. Vatsalihasten tekoa on turha ehdottaa, silloinhan vatsanympärys vaan kasvaa kun ne lihakset tulevat sinne rasvan alle.
Kommentit (51)
Tiedäthän mistä vyötärö mitataan? Ettet vain mittaa mahan leveimmästä kohdasta?
Joo siis vyötärönympäryksen riskit liittyy rasvaan, ei lihakseen. Suurin ongelma on vatsaontelossaa oleva rasva. Lihasten kasvaminen ei lisää riskiä.
Mulla on ihan sama juttu, olen 170/60 ja vy on 80 cm. Ei tunnu vyötärö pienenevän kuin kitudieetillä, ja jos kerran erehdyn herkuttelemaan lihon salamannopeasti takaisin :( Liikuntaakin harrastan 3-4 kertaa viikossa.
Ymmärrän ap:n ymmällään olon. Minä laihduin kymmenen kiloa ja vyötäröltä lähti sillä vain kaksi senttiä. No sillä pääsin kyllä alle 80 sentin. Mutta painoindeksi on nyt sen 20 minullakin ja vyötärönympärys edelleen riskirajalla. Ei kovin kannustavaa.
Onko teillä siis pikku tikkujalat ja pullea vyötärö? Vai miten voi olla vyötärö 80 cm ja bmi 20?
Mitkä ihmeen "pikku tikkujalat", minulla ainakin on pitkät, hoikat jalat joo. Eikä läskiä juuri muualla kuin vyötäröllä. 12
En oikein ymmärrä tätä vyötärön ympärysmitan maksimimittaa. Aloittajalla tuntuu olevan omenavartalo. Silloinhan vyötärönympärys on iso, vaikka kyseessä olisi hoikka ihminen muuten. Tästähän tulisi äkkiseltään sellainen päätelmä, että omenavartaloisella on aina riskialtis vartalo. Voiko asia olla näin? Jos on omenavartalo, niin onko henkilöllä silloin myös paljon rasvaa sisäelinten ympärillä vai millainen on omenavartaloisen keho tältä osin?
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 15:04"]Mulla on ihan sama juttu, olen 170/60 ja vy on 80 cm. Ei tunnu vyötärö pienenevän kuin kitudieetillä, ja jos kerran erehdyn herkuttelemaan lihon salamannopeasti takaisin :( Liikuntaakin harrastan 3-4 kertaa viikossa.
[/quote]
Siis miten voi olla? Itsellä samat mitat ja vyötärö on 65 cm. Enkä ole lihaksikas, inhoan salitreeniä. Lantio on myös minulla tosi kapea.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 14:54"]
[/quote]
Navan kohdalta työterveyslääkäri mittasi minut. Eikö tuo yleensä se levein kohta ole? Minun käsityksen mukaan tuosta se pitääkin mitata, eikä sitä uumalta.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 15:15"]
En oikein ymmärrä tätä vyötärön ympärysmitan maksimimittaa. Aloittajalla tuntuu olevan omenavartalo. Silloinhan vyötärönympärys on iso, vaikka kyseessä olisi hoikka ihminen muuten. Tästähän tulisi äkkiseltään sellainen päätelmä, että omenavartaloisella on aina riskialtis vartalo. Voiko asia olla näin? Jos on omenavartalo, niin onko henkilöllä silloin myös paljon rasvaa sisäelinten ympärillä vai millainen on omenavartaloisen keho tältä osin?
[/quote]
"Yllättäen", juuri näin on. http://www.iltalehti.fi/terveys/2014040618189763_tr.shtml
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 15:17"]
[/quote]
Navan kohdalta työterveyslääkäri mittasi minut. Eikö tuo yleensä se levein kohta ole? Minun käsityksen mukaan tuosta se pitääkin mitata, eikä sitä uumalta.
[/quote] Noin 2cm navan yläpuolelta. "Vyötärönympärys mitataan alimman kylkiluun ja suoliluun yläreunan puolivälistä normaalin uloshengityksen lopussa."
No ei näitä pidä sokeasti uskoa. Ihmisillä on erimallisia vartaloita, toisilla on luonnostaan kapea lantio ja leveä vyötärö. Itse sen paremmin tiedät, onko vatsan seudulla ylimääräisiä makkaroita. Jos vatsa on suht timmi niin ei sitä ympärysmittaa tarvitse stressata.
Airobinen pitkäkestoinen liikunta esim juoksu.
[/quote]
Mulla sen mittasi kokenut työterveyshoitaja.
t.4
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 15:15"]En oikein ymmärrä tätä vyötärön ympärysmitan maksimimittaa. Aloittajalla tuntuu olevan omenavartalo. Silloinhan vyötärönympärys on iso, vaikka kyseessä olisi hoikka ihminen muuten. Tästähän tulisi äkkiseltään sellainen päätelmä, että omenavartaloisella on aina riskialtis vartalo. Voiko asia olla näin? Jos on omenavartalo, niin onko henkilöllä silloin myös paljon rasvaa sisäelinten ympärillä vai millainen on omenavartaloisen keho tältä osin?
[/quote]
No aijaa? Tietenkin omenavartaloisilla on isompi riski, koska rasva kertyy luonnostaan vatsaan ja vyötärölle.
Jos on yläkropaltaan leveä eli leveät hartiat ja suuret kylkiluut niin se oikeanmittainen vy on harvinaisuus. Kylkiluitaan kun ei voi laihduttaa pois.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 15:17"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 15:04"]Mulla on ihan sama juttu, olen 170/60 ja vy on 80 cm. Ei tunnu vyötärö pienenevän kuin kitudieetillä, ja jos kerran erehdyn herkuttelemaan lihon salamannopeasti takaisin :( Liikuntaakin harrastan 3-4 kertaa viikossa. [/quote] Siis miten voi olla? Itsellä samat mitat ja vyötärö on 65 cm. Enkä ole lihaksikas, inhoan salitreeniä. Lantio on myös minulla tosi kapea.
[/quote]
No todellakin voi olla. Enkä edes näytä mitenkään lihavalta, kun lantionympärys on kuitenkin 100+ eli vyötärö/lantio -suhde on ihan ok ja pituutta 173.
T.4
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 14:49"]
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 14:48"]Klassinen laihaläski. Olen 85kg mies 28BMIllä ja vyötärönympärykseni alkaa seiskalla. [/quote] Ja tämä auttoi miten? Tiedän olevani pullukka. Ap
[/quote]
Siten että hommaa niitä lihaksia.