Miten yrität kääntää omaa mielialaasi paremmaksi kun olet todella surullinen ja itkuinen?
Kommentit (40)
Syömällä makeisia ja todennäköisesti katson myös netflixiä.
Viheltelen sitä "always look on the bright side of life"
Tulen lukemaan tätä palstaa ja voin äkkiä todeta et mulla on asiat ihan hyvin.
Silittelen kissaa tai kaivaudun miehen kainaloon. Tai menen juoksemaan, jos ahdistaa lisäksi.
Aattelin ehdottaa suklaata, mutta täytyy sanoa että ketjussa on paljon asiallisempia ja toimivampia vinkkejä. Ulos ja kävelylle, hyvää musiikkia korviin. Tai juttelu jonkun kanssa. Itse rukoilen.
Meditointi
Luontoon kävelemään
Liikunta
Menen suihkuun/kylpyyn/saunaan
Aromaterapiaöljyt
Kuvittele itsellesi mieleen joku kaunis lempipaikka, oikea tai kuvitteellinen: aurinkoinen merenranta, kaunis vuoristo, sammalelta tuoksuva metsä jne.
Kun on paha mieli, mene sinne lempipaikkaasi ja keskity sen yksityiskohtiin: aaltoihin, puihin, lehtiin, tuuleen, jne.
Sitten, anna tuulen tai vaikka hyökyaallon tai hurrikaanin viedä kaikki surut ja ahdistukset mennessään. Itse vain katselet vierestä kun ne häipyy ja sulle jää se kaunis paikka vain itsellesi.
Ota iso kuppi hyvää teetä. Keskity sen tuoksuun ja makuun. Laita vaikka hunajaa sekaan.
Kun on surullinen, ahdistunut tai huono mieli, otan käyttöön jonku tilanteeseen sopivan:
- teen lättyjä tai leivon
- keitän hyvää vihreää teetä
- musiikkia
- tanssin vaikken osaa, riittää että hytkyy musiikin tahtiin ja antaa kehon vaan liikkuu niinku se haluaa
- kävely tai pyöräily puistoon/metsään/luontoon. Jos on huono sää yritän motivoida itseäni lähtemään etsimällä netistä jonku sopivan podcastin/äänikirjan, se toimii ikäänku seurana
- teen hengitysharjoituksen, istun alas ja kerron itselleni että vaikka mitä tulis niin mä pidän puoliani ja hyvää huolta itsestäni. Saatan sanoa itselleni että siitä huolimatta että x, tykkään itsestäni ja haluan pitää itsestäni hyvää huolta
- laitan tuikkuja ja saunan
- haaveilen
- mietin mihin voin vaikuttaa ja mihin en. Vaikutan niihin mihin voin ja muiden kanssa yritän tulla jotenki toimeen
- yritän huolehtia että saan hyvää ruokaa, kirjoja, raitista ilmaa ja unta
Laita musiikki niin kovalle kuin kehtaat, tai vaikka kuulokkeisiin, valitse jotain reipasta ja tanssittavaa, olkoot sitten latinoa tai hevi-rokkia, ja tanssi itseksesi ihan täysillä, kaikkea sellaisia muuveja mitä et julkisesti kehtaisi ja laula vaikka mukana. Jos samalla itkettää niin ei haittaa.
Minäkin olen sitä mieltä, että itken ja suren niin kauan kuin surettaa ja itkettää. Pikkuhiljaa vähemmän itkee. Jos on pakko terästäytyä kesken suruprosessin, piiskaan itseni liikkeelle raskaalla musiikilla. Motörheadin Killed by death toimii mulle.
Sanon itelleni että tunteet on aitoja ja ne on mun tunteita ja saan tuntea ne. Niiden ei kuitenkaan pidä määrätä mua tai mun käytöstä. Mä voin ite päättää tunteistani ja käytöksestäni eikä mun tarvii alistua tunteiden vietäväksi.
Siivoan ja kuuntelen samalla musiikkia. Itken jos itkettää. Voin kuitenkin olla itestäni ylpeä kun oon saanut jotain järkevää aikaiseksi, vsikka se ois kuinka pientä.
Omalla kohdallani mielialaa kohottavat eniten musiikki, luonto ja lemmikit. Kiitollinen olen niiden olemassaolosta.
Pelaamalla venäjäläistä rulettia. Sen avulla lähtee surut jos käy hyvä tuuri.
Pullo punkkua ja ihania biisejä soimaan. Märehdin aikani ja sitten voikin todeta, että itseasiassa kaikki kohtalaisen ok